Hoppa till innehåll

Besluta om sin egen död?

2009/01/05

Ledarbloggen påminns jag idag hur det var för tre år sen när ”jag var ung och frisk”. Vilken utveckling och resa jag har varit med om! Hur annorlunda jag ser på mitt liv!

Det är ju fantastiskt att vi har en debatt om döden. Döden har ju varit alltför ångestladdad att tala om.  Gud och gudstron har sen en tid fått plats i media. I kölvattnet av det har döden nu fått ta sin rättmätiga plats. Dödshjälp har diskuterats i årtionden, visserligen. Men nu talar vi mer öppet om den.  Vi har kunnat följa några dödligt sjuka personer i Himlen kan vänta. 

Själv tror jag på själavård. Försvinner rädslan för döden blir det lättare att dö. Inte måste vi ha dödsmedicin och lägga ut ansvaret och makten till läkarkåren.

Att känna som Gerd Hagman gör är fullständigt naturligt. Så tänkte min mamma. Så tänker även jag. De cancerbehandlingar jag genomgått och genomgår har gjort mig fullständigt utmattad. Det kommer en trötthet med åren som gör längtan efter döden naturlig. Denna trötthet och leda är ju en naturlig depression. Frågan är hur man råder bot på den? Selma Lagerlöfs Kejsaren i Portugallien kunde vi se i svt i mellandagarna. Hans depression botades med fantasi. Nya tankar och attityder är skapande. Tankarna vi tänker påverkar oss själva och omgivningen.

Så bryt ensamheten och sök dig till en kyrka. Be om själavård. Det vill jag säga till Gerd Hagman. Döden är oftast planerad, den ska vi inte ta i våra egna människohänder. Det tycks dock som att vår egen vilja styr förloppet. Om vi inte omedvetet hålls  fast vid jordelivet för de anhörigas skull. Om detta skriver Cristina Doctare, vägledd av av en andlig vägledare i Katolska kyrkan. Denna kunskap var mig till stor hjälp när jag satt vid mammas sängkant hennes sista två veckor.

Det är naturligt att ryckas med i dödslängtan när en nära anhörig nyligen har dött. Precis vad Gerd Hagman har upplevt. Då kan vi behöva samtalsstöd. Därför kommer jag själv nu att boka tid hos Sjukhuskyrkan. De är oerhört professionella vid Mälarsjukhuset i Eskilstuna. Jag har fått mirakulös hjälp där ett flertal gånger.

lena alun

No comments yet

Lämna en kommentar