Hoppa till innehåll

Socialförsäkringsministerns lögner

2010/03/12

Nätverket Resurs har förgäves velat möta Christina  Husmark Pehrsson;

Cristina Husmark Pehrsson påstod i torsdagens chatt i Sydsvenskan att hon många gånger träffat Resurs vilket fick medlemmarna att reagera starkt då ministern far med osanning. Nätverket har sedan de nya sjukförsäkringsreglerna trädde i kraft försökt få till ett planerat möte med socialförsäkringsministern men helt utan resultat.

Alliansfritt uppger;

Det är dock förståeligt att Husmark Pehrsson inte vill möta sjukskrivna. Chatten i sig blir ganska absurd – när någon frågar hur den ska kunna överleva på 223 kr/dag menar Husmark Pehrsson att det är just därför regeringens satsning är så viktig – att den tvingar henne att att söka arbete för att överleva.

Och Badlands Hyena lägger läkande balsam på min upprördhet genom att välvilligt tolka och faktiskt älska Christina Husmark Persson;

 Med det vill jag absolut inte antyda att det skulle handla om ett karaktärsfel, en brist på moral, utan endast om ett personlighetsdrag, som får vissa, som undertecknad, som varande ättling till en generös livsmedelsbutiksägare, att för vänlighets skull ”lägga till” lite ”extra” i ”påsen”.Så när Husmark Pehrsson säger sig ha träffat Resurs ”vid många tillfällen” säger ministern så endast av vänlighet. Och det är självfallet av självförklenande skäl ministern 2007 sade sig ha botat sin utbrändhet på tre dagar:

Jag sov i tre dygn och sedan började jag arbeta igen.

Uttalandet skall givetvis tolkas på liknande sätt, som en tendens att ”lägga till”. I själva verket sov Husmark Pehrsson inte i tre dygn. Det handlade snarare sannolikt endast om en kortare tupplur. Så visst, ministern ”överdriver” vissa uppgifter, men endast och enbart av vänlighet och som den stora själ hon är, för att inte i onödan förhäva sig och bli betraktad som en skvadronör.

Skvadronör är en pratmakare. 🙂

Uppgiften för oss alla är att lära oss älska våra fiender. Det är bara så vi blir helgon. William von Pamp visar mig väldigt väl hur man gör.

lena alun

3 kommentarer leave one →
  1. Wonder Warthog permalink
    2010/03/12 4:51 e m

    Jag kan bara hålla med dig! Kul inlägg!

  2. lenaalun permalink*
    2010/03/14 10:01 f m

    Tack Wonder Warthog!

    Du gav mig skön bekräftelse, när jag som bäst behövde det. Som en sann SuperMan. 🙂

    Fick nämligen följande sms av min trakasserande granne som följer min blogg;

    -Du är ju helt kocko. Vet du inte vad du gör längre!

    Han förstod kanske inte detta inlägg; att jag försökte vara humoristisk och Kul! TACK!!

  3. lenaalun permalink*
    2010/03/14 2:04 e m

    Vansinnigt rolig kommnetar på Badlands Hyena;

    Hårklyverier. Kan vi inte prata om marknaden istället? Det här är ju alltför elementärt:

    Cristina Husmark Pehrsson är en superhjälte. Hon har lyckats få en massa sjukskrivna simulanter att bli socialbidragstagare istället. Alltså, ökat deras ekonomiska incitament att inte simulera.

    En annan superhjälte är Fantomen. Ibland lämnar han djungeln iklädd fedora-hatt, solglasögon och trenchcoat, och kallar sig då Mr Walker. Utan att någon känner igen honom, går han runt som en vanlig man, träffar folk och inhämtar information.

    Fler exempel: Stålmannen – Clark Kent, Stålflickan – Linda Lee samt Spindelmannen – Peter Parker.

    Samma sak gör vår superhjälte Cristina Husmark Pehrsson. Iklädd fedora-hatt, solglasögon och trenchcoat söker hon socialbidrag, gråter ut hos försäkringskassan och konspirerar i Nätverket Resurs – helt enkelt för att se hur det går till så att hon ska kunna förhindra simulanternas stöld från skattebetalarna. Häftigt, som ungdomarna säger.

    Tro mig, Cristina har träffat Resurs många, många gånger. Förklädd. Det vet varenda en i mina kretsar, eftersom hon har berättat det för oss.

    Jag säger inte vad hon kallar sig, men jag kan avslöja att det inte är Barbara. Det namnet används av en annan superhjälte.

Lämna en kommentar