Skip to content

Äntligen ett samlat och kraftfullt upprop En Ljusning för de funktionsnedsatta

2010/12/14

Vädjan till riksdagsledamöter i Allianspartierna: Följ ert samvete i sjukförsäkringsfrågan!

Aktionsgruppen för de sjukförsäkrade

2010-12-13 21:58

Allianspolitiker går samman med patientorganisationer, vårdpersonal och forskare i en vädjan till Alliansens riksdagsledamöter: rösta bort utförsäkringarna i sjukförsäkringen den 16 december!

Vi vädjar till de riksdagsledamöter i Allianspartierna som har gjort uppror mot den omänskliga sjukförsäkringspolitiken – visa att ni menar allvar! Rösta den 16 december för den motion som skyndsamt vill stoppa alla utförsäkringar enligt fasta tidsgränser och istället göra individuella bedömningar!

Ett bifall av motionen ger nytt hopp åt tiotusentals sjuka som behöver lång tid för att läka och återfå hälsa och arbetsförmåga. Det stoppar ett system som har förvärrat situationen för många som pga svår sjukdom eller sviter efter skador och funktionsnedsättningar är helt oförmögna till arbete. Följ ert samvete den 16 december och rösta för ett nödstopp av utförsäkringarna!

Vi vädjar också till er att på sikt ta ansvar för en hållbar sjukförsäkring och inte nöja er med kosmetiska förändringar. Det räcker inte att ”slipa av kanterna”, som ledarna för C, Fp och Kd säger sig vilja, eller titta på enstaka detaljer ”med förstoringsglas”, som socialförsäkringsminister Ulf Kristersson uttrycker det. Felet sitter inte i detaljer eller i att enstaka individer har kommit i kläm, som regeringen gör gällande. Felet sitter i själva systemet, som grundar sig på tron att så gott som alla sjuka klarar någon form av arbete.

Vi vädjar till er att stoppa det misslyckade experimentet att skicka dokumenterat svårt sjuka människor till Arbetsförmedlingen. Bara några ynkliga procent av dem som utförsäkrades vid årsskiftet har kommit i jobb på den reguljära arbetsmarknaden och över hälften av dem som skickades till Arbetsförmedlingen var i september tillbaka hos Försäkringskassan – oftast med ytterligare försämrad hälsa pga ekonomisk stress och oro för framtiden.

Experimentet har visat att det inte är Arbetsförmedlingen som kan lösa sjuka människors hälsoproblem, det är sjukvården. Sjukvårdens brister måste inventeras och lösas. Satsningar måste göras på adekvat, individuellt inriktad rehabilitering, även för idag eftersatta grupper. Det är den enda effektiva vägen tillbaka till hälsa och tillbaka till arbetsmarknaden!

Våga rösta för förslaget att stoppa de förgörande sjukförsäkringarna! Sjuka människor måste ha rätt att vara sjuka utan ständig oro för sin försörjning.


Gertie Gladnikoff
Aktionsgruppen för de sjukförsäkrades rättoch kommunpolitiker KD i SollefteåEva Jorendal
Föreningen Stopp
Förbundet Blödarsjuka i SverigeUno Billmark
ordförande
FUSIGInge Sandin
ordförande
Handikappföreningarna i VästmanlandBirgitta Mattsson
HSO Jönköpings län

Gunilla Bring
Försäkringsmedicinska läkarkollegiet

Anna-Karin Eklund
ordförande Vårdförbundet

Thord Carlsson
ordförande HSO Västernorrland

Inger Efraimsson
fd ordförande Försäkringskassan

Lisa Forstenius
Riksföreningen för ME-patienter

Elisabeth Petersson
Centerpartist Tranemo kommun

Christer Hogstedt
Gemensam Välfärd Stockholm

Lars U Granberg
Riksförbundet Cystisk Fibros

Sören Selinder
Mun- & Halscancerförbundet

Bert Magnusson och Bo Sonnsjö
Nackskadeförbundet

Göran Söderlund
rådgivare sjukförsäkringen
tidigare anställd på Försäkringskassan

Maria Werme
Nätverket Slussa

Parkinsonförbundet

Camilla Svenonius
Riksförbundet för hjälp åt narkotika- och läkemedelsberoende

Sune Edwardson
ordförande Svenska Ångestsyndromsällskapet

Stefan Sturesson
kommunpolitiker Kristdemokraterna Västerås

Rune Blixt
Nätverket Utsatta Höjer Rösten

Jenny Fjell
läkare inom psykiatrin
Nätverket Resurs

Tomas Alsbro
whiplashinfo.se och skadeportalen.se

Ronny Mattsson
ordförande Föreningen Vänkraft

Bernth Olofsson
arbetsförmedlare sedan 35 år

Michael Carlén
Skadeförbundet RTP Västerås

Bengt Järhult
distriktsläkare

Brith Aspenlind
adjunkt, teol kand, Fri skribent

Gun Alm
ordförande Sveriges Fibromyalgiförbund

Ingemar Färm
Solidaritetsuppropet och ordförande i Svenska Migränförbundet

Töres Theorell
professor emeritus och stressforskare

Per-Olof Sjöö
GS – Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch

Oppositionens motion finns här
Kontaktperson: Gertie Gladnikoff 076-1389845

http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/vaedjan-till-riksdagsledamoeter-i-allianspartierna-foelj-ert-samvete-i-sjukfoersaekringsfraagan-543466

12 kommentarer leave one →
  1. 2010/12/15 4:00 e m


    ”Förr var det nu, fast jävligare var det destovärre. Men så här jävla sämre har det ta mej fan aldrig varit dåligt !”

    Landet enfald som föregångsland

  2. lenaalun permalink*
    2010/12/16 10:49 f m

    ”Men så här jävla sämre har det ta mej fan aldrig varit dåligt !” Under min livstid. Medelålders och bortskämd som jag är. Jag lever i ett paradistillstånd – en parantes under 60 talet- till 2008.

    Stötte på en strokeskadad man på biblioteket. Han hade arbetat jorden runt och flyttat hem sedan han blev ett paket i rullstol. Nu tolv år senare går han lika elegant som mig. 😀 Nåja vi kan ta oss fram korta sträckor till färdtjänst. Han förklarade övertygande att Sverige är paradiset, men vi vet det inte. Jag kollade sedan på människor runt omkring, om det var medvetna om det.

    Det är väsentligt att vi/JAG begriper det. Sverige är paradiset. När jag kom till Thailand för första gången för tre år sedan kunde jag urskilja det svenska som trygghet. Den var malplacerad i Thailand. Där finns dock mycket kärlek och värme.

    Vi kallas ibland för trygghetsnarkomaner och vi har formats till det. Nu nedmonteras trygghetsnätet och jag är glad över detta kraftfulla och samlade upprop. Att så många vill försvara sjukförsäkringen och vill se justeringar.

    Utan den sjukförsäkringen hade jag varit död för länge sedan. Utan ekonomisk trygghet orkar man inte kämpa.

  3. lenaalun permalink*
    2010/12/18 5:51 e m

    Nej, nu är jag helt trygg, inbillar jag mig. Det beror på hur länge man ska leva.

    Men jag vet hur det har varit i fyra och ett halvt år. Jag lider med mina medmänniskor.

    Jag vet hur det är att oroa sig för ekonomin. Man sjunker ner oerhört av det. Från medelklassliv till fattigdom. Jag kunde sålt huset tidigare. Men inte förrän jag inte klarade av att äga ett hus längre ville jag sälja. Det har varit toppen för mig och barnen att klara av de kämpiga åren med att bo i en bullerbyidyll med massor av kompisar.

    Men nu har huset fått nya ägare. Han som flyttstädade var ledsen att han missade huset. Han hade velat haft det. Det gladde mig och förklarar att jag inte sålde det tidigare.

    Det är för dem jag bloggar. Läste just i en tidning på restaurangen att JO kräver en ny myndighet för den oerhörda höga andelen klagomål på Försäkringskassans beslut sedan 2009.

    http://www.stpress.se/zino.aspx?articleID=17246

    Jag är naturligtvis glad att jag i elfte timmen lyckades få den sjukersättning jag har betalat in till sjukförsäkringen under mina yrkesår. Men alla stackare som blivit sjuka något år senare är det helt annorlunda för. Läkare är överraskade över att jag fortfarande lever. Jo, men jag har tid att sköta om själen. Jag sitter inte som snabbköpskassörska mina sista dagar i livet….

    • 2010/12/18 10:56 e m

      Allt har sin tid – och nu gäller det väl för Dig att ej utåt sett ”vara så frisk” – så att Fk kommer på idén att ompröva Din fastlagda ersättning.

      Måhända en klurig balansgång – men det fixar Du nog också – är jag rätt säker på.

  4. lenaalun permalink*
    2010/12/19 10:06 f m

    Ingen risk att Fk omprövar mig. Finns ingen laglig rätt till det, utan har man ersättningen tillsvidare är. Det är sjukpension. Det är numera Pensionsmyndigheten som betalar ut den till mig.
    Det är en sådan nåd, men jag lider verkligen med dem som försöker få sin ekonomiska trygghet under dagens förutsättningar. De som trädde i kraft 1 juli 2008.

    Det blev svårt att få en anständig sjukpenning fyra veckor efter en brösttoperation med lymfkörtlar i armhålan borttagna något år efter min operation jan 2007. Jag förstår det inte! Hur man kan jobba då. Men då man ofta får cellgifter och strålning snabbt på operationen är det inte så i praktiken får man förmoda. Men jag mötte förra året en gymnasielärare som arbetade heltid under 25 strålningsbehandlingar mot bröstcancern. Helt obegripligt!

  5. lenaalun permalink*
    2010/12/21 4:46 e m

    God jul!

  6. 2010/12/31 5:45 e m

    Den ”svenska modellen” har ju sina uppenbara brister, tyvärr tyvärr…

    men…

    Gott slut – och Gott Nytt År !

    önskar Josef

Kommentera

