Skip to content

Karin B. Wahlbergs dikter för återhämtning och läkning

2010/08/28

Via en medpatient fick jag kontakt med denna underbara kvinna , 70+. Det är första gången jag finner en nästan 40 år äldre väninna. Jag känner mig så rik.

Hon ska hjälpa mig ur min överaktiva och maniska livsfas, som  chocken efter Karl-Johans och mitt oväntade Break genererade 12 juni och på det sedan 5 ooperabla hjärntumörer som jag får besked om 15 juli.  Medicinen har hållit mig vaken dygnet runt. Kortisonet som avsväller tumörerna och bibehåller mitt språk och mitt tal.

Den första dikten hon skrev var i samband med hennes Mors åldrande och sedan död i våras är

INSTÄNGD  20091030

(Den är en profetia om Karl-Johans och min romankärlek med varningsklockor som jag alltid blundar för.. vi fick kontakt på chat 16 november.)

Ett ljudlöst avgrundsvrål att markera insikten att något är alldeles fel

Någonstans kom jag bort från mitt eget inre jag som längtade och hoppades

Insnärjd i hushållsansvaret

Hålla ordning på allt det praktiska – mat, kläder, tid.

Planera alla inköp, förutse ringa samtal, verkställa hålla hundra bollar i luften

När familjen avslutat dagen börjar min arbetsnatt

Avsluta allt som måste bli färdigt

ÖNSKEDRÖM

Skulle behöva klona mig till några extra heltidsassistenter, husmor, kläd- och trädgårdsskötsel.

Några som ansvarar för städning, tvätt, inköp, förvaring och näringsriktig matlagning

Denna Dygnet-Runt-Marktjänst var också mitt liv som nybliven tvåbarnsmor med en hårt arbetande egen företagande. Allt med barn och hushåll låg på mig. När jag skulle ut i arbetslivet bedömdes jag vara utbränd av både SEB och Svenska Kyrkan.

På mina resor till Thailand 2007 och 2008 fanns tankarna på hur fantastiskt det vore att finna en egen thailändska. Hade en som bad mig ta med henne. Hon hade en massagepraktik. Behovet att ha en fru var stort!

Karin B. Wahlbergs dikt är verkligen mitt livstema och önskedröm. Det var då. Även med Karl-Johan var hans förväntningar på mat när han kom alltför betungande för mig. Han fick alltid hjälpa mig med någon detalj. Han gjorde egen helt underbar bearnaisesås bla.😀

När skillnaden mellan känslotrycket och hur det faktiskt var blir alltför påtagligt måste jag släppa ut alla överdrifter

Låta tryckkokaren explodera Bli av med uppdämd förtvivlan Landa i mig själv

Nysta fram det jag själv vill välja

Inse att jag har det bra

Prioritera det som är verkligt viktigt

Inte plottra bort tiden till ingenting

Avvisa andras överkrav

Ta mig tid att läsa

Det som läker själen

Dela den dubbla glädjen i samförstånd och inre frid

 

ETT SISTA FARVÄL

Slutgiltigt uppbrott

Dags att avstå och lämna

De sista färgänliga tingen

Som inte ryms i livbåten

Se framåt mot nya vidder

Tacksamt bevara minnet av våra fina stunder med varann

I Hjärtat är vi alltid tillsammans

I veckans Evelina fråga  familjerådgivaren betonar, Ulf Klingvall, auktoriserad familjerådgivare ”Hantera den relation som redan finns innan du startar en ny.”

Hej ”Orolig”, det verkar som om du på olika sätt försöker lura dig själv. Om du fick reda på att din man, eller Jocke, har haft en flirtig kontakt med en annan kvinna och träffats, skulle du då önska att du fick veta något om det?

De flesta som tänker sig in i detta vill bli informerade. Jag har träffar många par som varit i liknande situationer och har upptäckt de problem som kan komma senare.

Om man ska ge den relation man har en chans att utvecklas, så är det viktigt att vara autentisk och prata om den bristande glöden. Kanske känner din man något liknande. Om ni kan hantera detta så kanske det kan påverka den svala glöden.

Om du skulle träffa Jocke och känna att den här mannen vill jag inleda en relation med och då berätta för din man, har du skapat två problem.

Ett problem med din man, som du ska samarbeta med när det gäller barnen. Där detta kommer att ligga emellan er för en tid.

Det andra problemet är att om ni inleder en relation på det här sättet, så har du och Jocke byggt in möjligheten att vara otrogen.

Det kan då leda till förtroendebrister i framtiden: om du kan vara otrogen med Jocke kan du säkert vara det mot honom också. Om han kan inleda en relation på sidan om, så kan han väl göra det med någon annan.

Min erfarenhet är att en relation inte kan lösas med en annan relaiton. Det finns en ordning som är bra att respektera. Hantera den relation som redan finns innan du startar en ny.

Det låter som om du är otrogen mot din vilja, ditt hopp och dina behov.

Tag chansen eller risken att föra det på tal med din man. Kan ni inte hantera det själva, beställ tid för familjerådgivning.

I DN  ”Liv eller småbarnsliv” Kolumnen: Lena Andersson om den likriktande barnfödarnormen.

lena alun

No comments yet

Kommentera

