Skip to content

My Song

2010/08/20

Mitt livs första majtal. Har alltid varit borgerlig tidigare. Innan jag fick syn på människosynen i dec 2006.

En av mina allra käraste vänner genom hela livet; det går inte att rangordna; på mångdelad förstaplats är sjukhusprästen på S:t Görans Sjukhus Kristina Cyrus Hjern. Våra vägar korsades i Sigtuna på Svenska Kyrkans Grundkurs i januari 1997. Jag var  i nyorienteringsfasen i krisen efter Pappas död i hjärtinfarkt på Nyårsafton, SEB-Banken hade haft  den goda smaken att säga upp mitt  BB-vikariat i Torshälla efter ynka tre månader, sedan jag lämnat Östermalm och arbetet på Odenplan för Mikael – Kärleken i Torshälla och hans två barn. Man skulle skära ned i personalstyrkan, och jag rök utan avgångspaket. Men jag stred occh fick lön utan att arbeta. Som min väninna Margit Urtegård fick från Kriminalvården. Det finns gränser för hur man kan göra med människor, inte sant?

Kärleken med Mikael klarade inte sorg och arbetslöshet samt ett tidigt missfall, spontanabort heter det, mitt i en tvåveckorsresa till Teneriffa och kärleken tog slut – allt under en och samma januari månad 1996.

I januari 1997 vävdes Kristinas och mitt liv i varandra och hon var en av de första som hälsade på här på Palliativa Victoriaenheten. Hon blev hämtad av min bror och svägerska i fläskmärsa vid centralstationen. Som stockholmska är man inte van med det. Hon besökte mig för första gången. Det är i Stockholm vi har haft vår vänskap. Jag ville inte gå miste om en minut! Genom att hon skulle gå eller åka sega bussar i vår kommun.

Hon hade med sig en ikon om med den Svarte Kristus/ Black Christ och text om hur Kärleken mellan Svart och Vit var avgörande för utveckligen. Har inte förstått det där teroetiskt, men hon gav mig en hög kopierade teorier, som jag ska smälta. Men visst har jag erfarenheten.🙂

På baksidan av ikonen av the Black Christ hade hon klistrat den älskade psalmförfattaren Ylva Eggehorns Stå stilla i smärtan.

Jag har smärtsam skelettcancer, som är som förlossningssmärtor. Sedan länge då jag var på Vidarkliniken innan midsommar. Det ökade till 15 juli, då jag fick afasi och inte vågade resa mig ur sängen, för att att värken var så gräslig. Då var jag helt traumatiserad av chock Kunde inte tala elller sms:a. I grevens tid fick min svägerska kontakt med mig och jag begrep att pipa om hjälp. När hon åkt var jag stum. Då hörde brorsdöttrarna av sig, och började undra. Jag larmade exmaken om hjälp för morgonen därpå. Han ringde bror och svägerska och de kom omgående.

Inte nog  med det verkar jag har fått ishias. Vilket morfin inte biter på.

Stå stilla i smärtan

rotad i det som är ljus i dig

Låt svärdet gå genom dig

Kanske det inte alls är ett svärd

Kanske det är en stämgaffel

Du blir en ton

Du blir den musik

du alltid längtat efter att få höra

Du visste inte att du var en sång

Denna sång älskade jag våren 2008. Jag gör det än idag. Sheryl Crow har nog gjort den för mig  med Botrell som också skrivit text s och Botrell musiken.  Jag kopierade in den på e-kurirens kommentarsfält, minns jag . I en webdebatt. Men där fick den visst inte vara.🙂

Jag har sökt min sång i veckor nu.   Här är den! I found it now. Jag tillägnar den Mona Sahlin, Margit Urtegård och Birgitta Ohlsson vår EU-Minister. Birgitta är skälet till att jag valde Folkpartiet som parti 2005. Jag hamnade på listorna i förra valet och valdes in i Landtingsfullmäktige Sörmland på andra och det sista mandatet.

Jag var också med och återstartade Liberala Kvinnor, Sörmland januari 2008. Då ombads jag Plötsligen lämna min fullmäktigeplats till en annan. Jag hade inte orkat vara aktiv, eftersom jag genomgick ett års bröstcancerbehandlingar. På valdagen 2006 genomled jag den första cellgiftskurens helveten och välsignelser.

If you feel you wanna fight me
There’s a chain around your mind
When something is holding you tightly
What is real is so hard to find

Losing babies to genocide
Oh where’s the meaning in that plight
Can’t you see that we’ve really bought into
Every word they proclaimed and every lie, oh

If we could only get out of our heads, out of our heads
And into our hearts
If we could only get out of our heads, out of our heads
And into our hearts

Someone’s feeding on your anger
Someone’s been whispering in your ear
You’ve seen his face before
You’ve been played before
These aren’t the words you need to hear

Through the dawn of darkness blindly
You have blood upon your hands
All the world will treat you kindly
But only the heart can understand, oh understand

If we could only get out of our heads, out of our heads
And into our hearts
Children of Abraham lay down your fears, swallow your
Tears and look to your heart

If we could only get out of our heads, out of our heads
And into our hearts
Children of Abraham lay down your fears, swallow your
Tears and look to your heart

Every man is his own prophet
Oh every prophet just a man
I say all the women stand up, say yes to themselves
Teach your children best you can

Let every man bow to the best in himself
We’re not killing any more
We’re the wisest ones, everybody listen
‘Cause you can’t fight this feeling any more, oh anymore

If we could only get out of our heads, out of our heads
And into our hearts
Children of Abraham lay down your fears, swallow your
Tears and look to your heart

If we could only get out of our heads, out of our heads
And into our hearts
Children of Abraham lay down your fears, swallow your
Tears and look to your heart

Jag sjunger den Nu i Valrörelsen. Fram till 19 september.

Sen kommer min framgångsrike systerson Jonas Ståhlbåge, som lever i Singapore med  fru och två små söner. Det är en mål att leva för.  Att han kommer till Eskilstuna. Sist var midsommar 2007.  Han blev som en öppning för 5 veckor sen när livet handlade om dagar kvar. Men i svensk sjukvård kan man dingla på korset  5 veckor med morfin, och man har Nåden= gratis, att ha en nattsjuksköterska, Josefine, som räddade mitt liv när jag hade fått vatten i luftstrupen. Hon hjärt- och lungräddade mig.  Det är helt otroligt. Josefine betyder må Gud föröka. Ja, jag har en egen Agenda. Jag frälser Jordens Barn!

Sheryl Crow adresserar De bibliska Abrahams Barnen. Vilket är ett väletablerat begrepp.  Judar, muslimer och kristna. Det härliga med USA är att det bibliska materialet lever i musiken. Bruce Springsteen använder sig lika flitigt av  det, som Sheryl Crow i denna skiva efter bröstcancerbehandlingens erfarenheter.

Uppdaterat 20100822:

Den kristna tidningen Dagen tycks nästan jubla över Alliansens övertag i valet i dagens Sifo-undersökning? Jo, de hoppas på valseger på Ledarbloggen.  Rapports Claes Elfsberg slog fast det som en sanning i 19.30-sändningen. Men vad vet  media om de sjukas livssituation?  https://lenaalun.wordpress.com/tag/respekt-for-de-sjukas-och-utsattas-ratt-i-samhallet/

Victoria Christa

3 kommentarer leave one →
  1. 2010/08/23 9:33 f m

    Hmmm… – gudinna Victoria Christa – sångtexten stämmer ju väl med vad Du och jag har tuggat om mer än en gång vid det här laget = hjärnan är detsamma som KRIG, bröstområdet/hjärtområdet är detsamma som KÄR LEK – och Solarplexus är detsamma som ”EVIGT LIV” -och då även som varelser i kött.

    På hjärtats nivå tillåter = förlåter Wi det mesta – men på solarplexusnivån slutar Wi med sådana dumheter. Detta därför att på den nivån VET Wi att INGEN förlåtelse av någon enda behövs överhuvudtaget (och allra minst av oss själva av oss själva eller någon enda annan – och därvidlag allra minst någon av PyramidMaktHavarnas påhittade gudDomar❗ ) – därför att: ”ABSOLUT alla gör endast det enda som överhuvudtaget är möjligt = Wi gör ALLA så gott Wi förstår = kan – i just det ÖGONBLICK då Wi gör det Wi gör !”

    Att sen superbriljants supersnilliga intellekt = biologiska hjärnDatorRäkneMaskiner = Egon – med facit i hand = efteråt kan påstå något annat – det är ju en helt annan sak – som överhuvudtaget ej alls har med VERKLIGHETEN vid händelsetillfället att göra.

    I o f s så kan jag ha fel i detta – men det tror jag ej alls själv på – så det så. 8)

Trackbacks

  1. Att ge våra känslor uppmärksamhet och låta dem guida oss « Hjärta för Eskilstuna Weblog

Kommentera

