Skip to content

Kärlek medicin och mirakel

2010/07/04

Var idag på en fantastisk gudstjänst i Pingstkyrkan i Eskilstuna. Prästen Magnus Aasa var åter i Eskilstuna för en helgs bibelskola. Fick så mycket andlig näring av hans predikan/artisteri. Han sjunger och spelar och dramatiserar.

Det här som han sa om att lägga ut sin förnuftiga hjärna och överlåta sig till Guds vilja; det är inte lätt att gå den balansgången. Har precis sett en intressant dokumentär Abrahams barn på svt.http://svtplay.se/v/2065531/vi_ar_alla_abrahams_barn/del_3_av_3  Huvudbudskapet uppfattade jag som; hur tjänar vi Gud? Gud tjänar nämligen inte människan.

Jag arbetar just nu hårt på att få tillbaka min kontroll och makt över mitt liv. Det finns psykologisk forskning på att det är förlorat grepp om tillvaron och förlorat fotfäste som huvudsakligen ger unga cancer. När kvinnor och män får cancer i 30-40 årsåldern är det psykologiska faktorer. Det är så bingo för mig. Jag tycker det är så skönt att det finns en kirurg  – Bernie S. Siegel som redan 1987 skrivit en bok Kärlek medicin och mirakel – en kirurgs erfarenheter av cancerpatienters märkliga förmåga att bota sig själva.

På Vidarklinken var det en ung mamma med en ettåring och med lungcancer. Hon fann ovan nämnda bok i sjukhusbiblioteket och vi var några som lät oss frälsas av budskapet. 15-20 % är exceptionella patienter som gör bruk av sin egna förmåga till självläkning.

Alla har förmågan, men det gäller också att ha de egenskaper som fordras för att vara en exceptionell patient. Tänk, jag har redan innan jag fick bröstcancerdiagnosen den 30 maj 2006, vetat att jag kan ställa min hälsa till rätta. Jag hade anat det värsta. Det måste helt enkelt gå! Men dessvärre har jag inte lyckats ännu. Författaren förklarar dock i boken att man ofta måste konfrontera sin död ooch släppa taget om livet för att det ska vända. Aha! Det hade varit bra att veta det tidigare, kanske?

Karl-Johan fick, som jag ser det nu, uppgiften att ge mig stöd och mod att möta döden.😀 Inte roligt för honom! Det har varit temat denna vår och försommar när cancern har progredierat som förväntat, enligt min läkare.

Enligt boken vill 15-20% av patienterna dö. De bryr sig inte, och dör snabbt. Oväntat snabbt. 60-70 %  lägger sitt liv i läkarnas händer, och det går som det går. Men jag är nu en övertygad exceptionell patient, som tänker bli den enstaka patient som tillfrisknar av de cellgifter jag nu går på, enligt min framstående läkare. Han är tydligen Sveriges bästa på bröstcancer. Han kan dock inte uppmuntra mig. Han lever under devisen att inte inge falska förhoppningar. Jag tycker att det är närapå kriminellt att säga att jag önsketänker och slänger bort mina pengar på den alternativa laserbehandlingen.

Sådandär befann jag mig nu på förmiddagsgudstjänsten idag. Jag intalar mig att det har vänt och att jag slutligen blir frisk från cancer. Dvs jag lever i 100%övertygelse om att det har vänt och jag är under tillfrisknande. På 20 år har min cytostatiskasjuksköterska aldrig upplevt det. Men någon ska väl vara den första? Hur som haver har hon sett cancer stoppas i många år, och jag har bevisligen tidigare fått min cancer att stå still och vara långsamväxande. Från att från början varit den aggressiva och explosiva värstingen av illbattingar. Det är fantastiskt, sade en läkare i februari. Yes, it is. And this is happening again!!

Dock är jag otroligt utmattad av ”Gud vet vad”? Har inte fått träffat en läkare sen 24 april, av olika omständigheter. Min läkares mor avled t ex. Men på onsdag har jag fått läkartid, då  jag bett att få en ny läkare.  Behöver ha en ung entusiast som orkar uppmuntra mig. Nu har jag fått chock på chock på chock varje gång. Det ska inte vara så. När jag i grunden starkt tror på att jag ska bli den osannolika patienten som lever i tio år till. Det är på tok för litet ändå!

När jag är så utmattad kommer döden ibland som en befrielse, när jag har överansträngt mig med barnen främst. Men även när jag ingick i Fängelsekyrkan kände jag att det var för jobbigt för mig. En sjuk människa, under tuffa behandlingar, ska inte behöva arbeta. Jag fick igång dödslängtan när jag kände att jag inte klarade uppgiften som jag önskade.

Därför känner jag ett pendlande mellan 15-20 % som vill dö/ger upp och de 15-20% som kan få ingång självläkningen. Jag är orolig över denna önskan att bara dö, segra, gå i mål när jag har två helt underbara barn som inte alls är jobbiga. Som jag inbillar mig behöver mig ganska länge till. Mitt mål är 12 år ytterligare tills Calle tar studenten.

Att lämna över till Guds plan känns läskigt, för då slutar jag kämpa, inbillar jag mig. Men det är värt att prova några dagar. Tänk om jag finner en frid utan denna kamp. Varje gång jag ändå ger upp finner jag att kärleken till mina barn ger mig ny kraft och nytt hopp. Jag älskar var och en av dem så mycket att jag inte kan dö. Det är en mycket härlig känsla.

Jag vet ju att det är Jesus som ger mig kraft. Idag har jag haft full tank sen jag vaknade och kunde inte sova middag. Ville blogga och vara kreativ istället. Sen i våras har jag märkt att jag får kraft av Jesus, men jag är fortfarande dålig på att ställa mig vid pumpen och be om kraften. Och det krävs! Det gjorde jag nog igår, och han ville ha mig till gudstjänsten.😉

Jag fick sådana fantastiska förböner idag. Jättejättefina!  En av församlingsföreståndarna, Miriam Holm, var helt outstanding och behandlade så fint det här med att om det är Guds vilja att jag ska dö så snart , så är det så. Men hon slutar aldrig tjata! Vi vet att han kan och jag vet att jag kan och vill.

Imorgon försöker jag få tag i boken via Stadsbiblioteket. Mera om Bernie S. Siegel bl a:

http://wwwc.aftonbladet.se/kultur/9812/27/exm.html

http://www.2000taletsvetenskap.nu/siegel.htm

http://www.2000taletsvetenskap.nu/siegref.htm

http://socalito.blogspot.com/2010/04/tro-hopp-och-projekt.html

lena alun

No comments yet

Kommentera

