Skip to content

Nu är det bra igen!!

2010/07/02

Har precis sett Så Som i himmelen av Kay Pollak på SVT 1. Började skvala på en gång och fortsatte genom hela filmen parat med massor av härliga skratt. Jag kände hur jag läkte nästan på en gång sen filmen hade börjat. Vilket mästerverk!

I filmsekvensen i slutet har han lyckats med sin livsdröm. Att öppna människors hjärtan med musik. Alla öppnar sig och sjunger sin ton medan han dör lycklig på en toalett under en musiktävling. Som stred emot alla hans principer.

Jag har noterat att jag sörjer relationer rejält i fjorton dagar. Fredag för fjorton dagar sedan bekänner Karl-Johan att han vill ha ett break och vara ensam. Jag fattade ingenting. Vår fantastiska relation var plötsligen bruten. Idag släpper jag honom fri och är lycklig att vara fri, jag med. Jag kan faktiskt förlåta honom, i synnerhet som Lena i Såsom i himmelen hade en relation med distriktsläkaren med fru och barn i Stockholm som han undanhållit henne i två år. Byborna hade också hållit tyst, de som visste. Puh! Vilken klassisk historia.

Jag lät mig frivilligt luras, genom att inte peta och rota i det som verkade skumt. Jag hittade snygga förklaringar, som att jag var för sjuk för att visas upp o s v. Killar som gärna är diskreta i början är inte helt ovanliga. Jag hade avslöjat honom omedelbart. Men jag fick ingen ingivelse att vara misstänksam. Det var ju så fantastiskt. Ska man få uppleva Big Love byggd på lögner fick det vara så. Jag vill inte vara utan erfarenheten. Jag är glad att jag inte misstänkte något. Då hade jag inte upplevt denna romankärlek.

Ikväll känner jag mig glad och tacksam att det har gått såspass lätt avsluta. På måndag är det fem veckor sedan vi sågs. Plötsligen såg han kallt och dött och föraktfullt på mig. Hans känslor hade avsvalnat helt. Skumt då, men har många förklaringar idag.

lena alun

2 kommentarer leave one →
  1. hoppjerkan permalink
    2010/07/03 9:14 f m

    Då avstår jag hellre Big Love om den bygger på lögner…

  2. lenaalun permalink*
    2010/07/03 9:33 f m

    Big Love i Så som i Himmelen var några strån vassare, på sitt sätt. Den som väntar på något gott….. men Daniel (Michael Nyqvist) var väl seg för mig i början. Det var dock K-J också, innan vi träffades.
    Att Daniel sen dog direkt efter den kroppsliga föreningen var väldigt sorgligt för Lena. Underbart är uppenbarligen kort. Det vet man ju. Kärleken dör och uppstår igen ideligen. Frågan är om man vill ha den uppstånden eller vill avsluta relationen.

    Och du kära hoppjerkan höll ju hemligt att du älskade din fru, fast du var döless, också. Ett barns 1,5 årdag är det allra mest krisiga ett par kan genomgå. Det är vad som har funnits att tillgå för en svårt cancersjuk som jag…..Komiskt.

Kommentera

