Skip to content

Vill du ha en allmän sjukförsäkring, eller ej?

2010/05/22

Jag visste inte vad jag skulle säga om Svt Debatt Valspecial om sjukförsäkringsreformen. Därför har jag inte länkat till det, eftersom det knappast är sevärt. Det var en märklig vinkel av problematiken. Det var inte första gången på senare tid som jag kommer på Svt med att dämpa kritiska röster, bl a Mona Sahlin i senaste duellen med Reinfeldt i Agenda. Svt är helt klart med på att mörka sjukförsäkringskatastrofen. Det är det fler än jag som ser;

Jo, jag såg att det satt ett antal kvinnor i publiken; men under den tid jag tittade på programmet var det bara män som pratade.

Bland annat var det en moderat som gång på gång krävde att få tala till punkt.

Där fanns en ettrig manlig liberal som avslöjade avgrunder av okunskap och fördomar – om ohälsa

Vi vet en sak; det är kvinnor som är överrepresenterade när det handlar om utbrändhet och stressjukdomar.

Det är också den typ av ohälsa som befinner sig i gråzonen och som är svårast att få godkänd som arbetsskada.

Se Debatt Valspecial här; http://svtplay.se/t/103450/debatt  Fram till den 12 juni ligger det kvar.

Se Agendas kraftmätning mellan Sahlin och Reinfeldt, och hur Anna Hedenmo avbryter, lite fint med att dra ett streck, när Mona Sahlin för klyftorna på tal: http://svtplay.se/v/1995784/agenda/del_15_av_19. Anna Hedenmo som jag alltid har beundrat så. :-(   11 minuter in. Idag ser jag att hon antagligen var helt omedveten om vad hon gjorde mot arbetslösa och sjuka, men under programmets sändning blev jag upprörd. Och det framstår som att hon står till höger. Det ser jag idag när jag ser programmet igen. Nej, det blev ingen vidare vägledning!

Jag är bland de sista som fick förtidspension enligt de gamla reglerna, och det var en strid på kniven, genom att min läkare med starkt civilkurage  kontaktade en chef på Försäkringskassan. Skulle tro att det var detta som gjorde att allt redde sig som god sås. Trots att min handläggare sagt att jag inte skulle hoppas på något. Då hade jag varit utförsäkrad idag, när döden känns som att den ska komma vilken dag som helst. Men jag hade säkert tagits tillbaka in i försäkringen efter karensen. Men så onödigt byråkratiskt! Och en så onödig stress och oro som stjäl krafter. Ättestupan är verkligen här!

Men hur vill just Du ha det, när du drabbas t ex av svår obotlig cancer? Ska verkligen den allmänna sjukförsäkringen begravas och vara ett minne blott för välfärdssamhället, som vi hade innan 2006? Jag har varit sjuk i fyra år. Den utförsäkringslagen som har röstats igenom av Alliansen räcker ingenstans om du får spridd cancer. Den duger inte ens för en ordinär bröstcancer som botas. För du får jobba under behandlingarna, då du verkligen behöver lugn och ro för återhämtning och för att kunna behålla dina krafter. Rösta med Hjärtat i höst!

lena alun

No comments yet

Kommentera

