Skip to content

Samla oss till ett folk

2010/05/13

Idag firar jag Kristi Himmelfärds dag. :-D  Jag började med att läsa ur min främsta bibel Kvinnor som slår följe med vargarna. Ett favoritavsnitt som handlar om hur man lär sig älska; ”Jakten: När hjärtat är en ensam jägare”. Ett smakprov på några rader som betydde mest idag;

Om vår kärlek är äkta, även om vi kanske är både misstänksamma och rädda, så känner vi att vi vill befria dödsnaturens intrassalde skelett. Vi är beredda att lägga alltsammans tillrätta. Vi är beredda att röra vid det icke-vackra hos en annan människa och hos själva. Detta är självets listiga sätt att testa oss. Detta framgår ännu tydligare i sagor där det vackra uppträder i det fulas skepnad för att sätta någon på prov.

Datorabstinent som man är satte jag igång den så fort jag steg upp, fick också lust med musik och attraherades av en gammal Frida -skiva från 1996 jag inte lyssnat på under hela 2000-talet. Nope, har jag känt, och letat vidare i hyllorna. Idag var det just den det skulle vara!

Jag har en känsla av att Frida har inspirerats av boken och författaren Clarissa Pinkola Estés .

Sedan tog jag fram psalmboken och slog upp bönerna och bibeltexterna för Kristi Himmelfärdsdag. Ville aktualisera dagens innebörd;

Himmelske Fader, du som upphöjt din Son, Jesus Kristus, sänd din heliga Ande och samla oss till ett folk som jublar över din frälsning. Du som lever och verkar i en gudom, från evighet till evighet.

Allsmäktige Gud, som sprängt tidens och rummets gränser och upphöjt Kristus till din högra sida, tack för att han alltid ber för oss. Ge oss genom din heliga Ande kraft att vittna om honom, Jesus Kristus, vår Herre.

Amen

Tredje årgångens evangelietext berörde mig mest idag; Johannesevangeliet 17:1-8;

Jesus lyfte blicken mot himlen och sade: ”Fader, stunden har kommit. Förhärliga din son, så att Sonen kan förhärliga dig; du ha gett honom makt över alla människor för att han ska ge evigt liv åt alla dem som du har gett  honom. Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och honom som du har sänt, Jesus Kristus. Jag har förhärligat dig här på jorden genom att fullborda det verk som du har gett mig att utföra. Förhärliga nu  mig hos dig, fader, med den härlighet jag hade hos dig innan världen var till.

Jag har uppenbarat ditt namn för de människor som du tog från världen och gav åt mig. De var dina, och du gav dem åt mig, och de har bevarat ditt ord. Nu förstår de att allt som du har gett mig kommer från dig. Orden du gav mig har jag gett dem, och de har tagit emot dem och verkligen förstått att jag kommer från dig, och de har trott på att du har sänt mig.”

Jag kan erkänna att det händer nästan aldrig att jag tar fram psalmboken och läser söndagens texter. Idag fick jag en oemotståndlig lust att göra det.🙂

Jag hade i sängen reflekterat över politiken och mindes en känd journalist som på 90-talets början skrev om socialdemokratin som institutionaliserad avundsjuka. Som stark, frisk, arbetsför och ung 25-åring tyckte jag det låg mycket i det. Idag mår jag illa när jag ser politiska kommentatorer etc ge sig på Mona och gänget om skattehöjningar. Vi befinner oss nu i en fruktansvärd institutionaliserad girighet.

Tack och lov så går Badlands Hyena tillrätta med saker, och det kanske EU också gör framöver?🙂

Eller har du blivit olydig, Fredrik Reinfeldt? Tänker du inte lyda världens mest demokratiska organisation?

Trilskande ser vi, Fredrik Reinfeldt.

Och följetongen om Utförsäkringslagen av sjuka fortsätter. Ett Hjärta Rött sammanfattar väl;

Undersökningen visar att ”Nästan varannan personalchef i kommuner och landsting säger att de nya reglerna i sjukförsäkringen har lett till ett ökat antal uppsägningar.” [—]

Samtidigt rapporteras det att långtidsarbetslösheten har ökat kraftigt under det senaste året. Konsekvenserna för de med ohälsa kan bli ödesdiger. Arbetsplatserna vill inte ha personal som inte kan topprestera, samtidigt har försäkringsskyddet blivit betydligt sämre för de som inte ”passar in”. Det betyder att allt fler kommer att stå helt utan skydd och trygghet. Det är precis det som nu händer – socialbidragen ökar kraftigt, likaså fattigdomen…

Visst behövs det en helt annan politik!?

Ska man våga hoppas på Storbrittanien? SvD uppger;

– Ingen regering i modern tid har någonsin fått överta ett sånt förfärligt ekonomiskt arv. Dagens arbetslöshetssiffror är ett annat tecken på den mänskliga kostnaden för det senaste årtiondets ekonomiska misstag, sade Cameron.

Karl-Johan och jag kom in på saken, genom att jag nämnde att jag numera ser döden som enda utgång från vansinnigheterna här på jorden. Jag har trott på jordens frälsning, och att vi skulle börja leva i fred och rättvisa. Visst det står i Bibeln i Johannes Uppenbarelsebok om denYttersta Tiden som verkligen ser ut att vara här, på alla sätt. Men hoppet att vi uppnår någon solidarisk global värlfärd har jag inte idag. Ska studera Uppenbarelseboken med ledning av vår pingstförståndare Owe Lindeskärs cd- skivor jag införskaffade för en längre tid sedan. Tiden är brådmogen!

Uppdaterat 20100826:

Den 10 augusti kl 03.00 vaknade jag upp med en känsla av att ha kommit in och tillbaka  på den snitslade banan. Den 15 juli var jag nära döden, men tack vare släkt och mina krav på sjukvården lever jag än. Jag säger att jag dinglar på korset än efter 6 veckor, nu. Det kan man göra 2010. Med morfin, civiliserat samhälle och modern sjukvård.

Sedan den riktiga frälsningsupplevelsen den 10 augusti – tidigare har jag sökt Guds rike och då ska allt det andra sedan tillfalla oss, är vi kristna lovade – är livet mig så kärt och dyrt och heligt.

Jag får dödsångest, panikångest och en sjuksköterska lungräddade mig då jag fick vatten i fel luftstrupe när jag sattlåg i sängen och skulle ta medicin. Jag steg upp och skrek i korridoren för att få ut det. Hon fick trycka hårt bakifrån. Jag vill inte upp i himmelsfärden. Jag vill verkligen få en andra chans – följa mina barn till vuxen ålder och leverera av den underbara utbildning jag har. Jag är teolog /prästutbildad och har en genus magisterexamen på 10 p att skriva klart. Fem års högskolestudier har jag  att ösa ur.

Sjuksköterskan som räddade mitt liv heter Josefine och det namnet betyder Må Gud föröka. Ja, sådana som oss vill Gud föröka på jorden.

Det är dags för Kristi återkomst. Jordens barn frälses för fullt är min upplevelse. Väckelsen vi väntat på sen jag startade utbildningen till präst 1997 är Här Nu!

Jag tror det är möjligt. Barack Obama, Mona Sahlin. Maria Wetterstrand, Peter Eriksson, Lars Ohly och Gudrun Schyman gör det möjligt, för mig.😀

Jag inser att jag har skrivit en profetisk text – den här Kristi himmelsfärdsdagen i år. När jag lyssnar på Annifrid Lyngstad och ser videon är jag inte förvånad av Kvinnor som slår följe med vargar är den mest sönderlästa boken jag har. Jag började läsa den nov 2001, och hade fått syn på den på Torshälla Bibiliotek. Sen kunde jag köpa den i pocket på Akademiokhandeln. Sen är den lika viktig som Bibeln.

Annifrid Lyngstad   bodde i Torshälla med sin mormor.  Hon är också från Eskilstuna – den stolta fristaden. 😀

lena alun, feministteolog

Kommentera

