Skip to content

Det konstiga är att ingen har kommersialiserat sin död tidigare

2010/05/13

Begravningskista med änglavingar och champagnebubblor. Efter ett vällevt liv är det den sista festen. Se inslaget i Kobra! Ca 10.000:- går den loss på. Dubbelt så dyr som en vanlig.

Veckans Kobra handlade om Döden. Det som vi inte pratar om. Det gick inte ens med sjukhusprästen! Nej, jag skulle tänka på att överlveva. Jag ville ju bara ha hjälp att acceptera den.

Nåväl, det var tydligen Karl-Johans uppgift. Sedan skärstorsdagen har jag bearbetat och accpeterat den eventuella död läkare har varnat mig för i fyra år nu. Nu är jag klar. Finalen blev sådan att jag blev så förtjust i den här kistan! Jag känner att, om jag nu inte helas och blir det enstaka fallet, som Karl-Johan och jag ändå är fast beslutna att som projekt lyckas med,  vill jag att barnen ska minnas begravningen och det jordiska avskedet med denna kista. Om det skulle vara så illa att jag är obotlig, utan räddning. Ni fattar att jag insett att jag är svårt fall. Har provat allt. Hoppet står nu till den höga feber jag hade i veckan.😀 Känner mig så föryngrad av 39, 3. Sedan 2001 har jag inte varit uppe i den temperaturen. I antroposofiska medicinen är detta stort.

Programmet, på svt play t o m 25 juni,  handlade till en början om dokusåpastjärnan i 20-årsåldern, som när hon hade fått besked om allvarlig livmodercancer kommersialiserade sin sista tid och begravning. Det genererade 20 miljoner kronor, typ. Eller vad nu pundet står i? Jag är kvar i nittiotalet. 2 miljoner pund!!

Detta kritiseras komiskt nog i en tid då allt handlar om pengar, girighet, konsumism, kommersialism. Men slutsatsen blev; Konstigt att ingen gjort det tidigare!

Jag ser nu att jag faktiskt började mitt tema Döden med att läsa om henne hos frissan 20 april. Då hade inte mitt ben kollapsat ännu. Visste inte att min cancer hade accelerat den dagen, ännu. https://lenaalun.wordpress.com/2010/04/20/sorgens-verklighet/

I programmet nämndes också att genom bloggosfären kan man nu ta del av cancersjukas sista tid o s v. Döden tränger sig tillbaka och igenom bloggarna nu. Jag tror (eller jag vet) att det är väldigt värdefullt att vi lever medvetna om döden, utan att vara rädd för den.

lena alun

3 kommentarer leave one →
  1. 2010/05/14 1:24 e m

    Hej Lena!

    Vilken fin kista! Liberala kvinnors färger och alltihopa. Änglavingar och champagnebubblor, härligt.

    Kram og klem
    Margit

  2. lenaalun permalink*
    2010/05/14 9:36 e m

    Hej Margit,

    Är det Liberala Kvinnors färg? Ja, det är det. Framförallt Feministiskt initiativs färg, tycker jag.
    https://lenaalun.wordpress.com/2010/03/29/gudrun-schyman-kliver-in/ se valaffisch

    Kram och klem

  3. lenaalun permalink*
    2010/05/17 3:28 e m

    En facebook-kommentar, jag ville klippa ut;

    P.S. Lena: Nu har jag kollat in den rosa kistan med änglavingar och champagnebubblor och visst var den fin! Caddilac till himlen?

Kommentera

