Skip to content

Om allas lika människovärde!

2010/05/04

I lördags deltog jag i mitt livs första 1 maj-firande 😀  eller ska man säga demonstation? Folket berättar i ledaren om vad som huvudsakligen sades;

Sara Karlsson förklarade att nu måste vi första ta itu med att bygga upp det som högerregeringen har rivit ner innan vi kan gå vidare. Att det gäller att minska de klyftor som har växt.

Hon pekade på sin egen historia, hur hon tack vare komvux och ett samhälle som stöttade henne när hon som en arbetslös, ensamstående småbarnsmamma kunde gå vidare.

”Vi ska vara stolta över ett samhälle som ger alla flera chanser. Därför blir jag så förbannad när jag ser hur arbetslösa ungdomar behandlas idag. Vi har 50 000 arbetslösa ungdomar och av dem är det bara 11 procent som får aktivt stöd, de övriga 45 000 lämnas i sticket. När det aldrig erbjuds ett jobb eller utbildning så börjar de fråga sig själva vad är det för fel på mig. Jag platsar inte.”

Men det är inte bara de unga som lämnas i sticket. Karl Peter Torwaldsson berättade om en kvinna i 60-årsåldern som hade gått arbetslös länge och fått en jobbcoach, som uppmanade henne att söka ett jobb. Men kvinnan hade bara nioårig grundskola och jobbet krävde minst treårig högskoleutbildning. När kvinnan förklarade att det inte var någon idé för henne att söka jobbet förklarade coachen, att om hon inte gjorde detta skulle hon mista a-kassestödet: ”För första gången i sitt liv kände hon sig mindre värd än andra. Hennes människovärde var kränkt.”

Vad både Sara Karlsson och Karl-Petter Torwaldsson förmedlade var att på fyra år har högerregeringen lyckats förändra Sverige till ett land där många människor åter känner sig mindre värda, att vi är på väg att slungas många år tillbaka i tiden. Till den tid då arbetare ”varje morgon fick ställa sig på kö för att få ett jobb.” Att människors möjligheter begränsas. De krävde därför att ”alla måste få flera chanser, ingen får lämnas i sticket!”

Någon socialdemokrat hade fångat mig på bild, där jag står med min kamrat Kjell-Arne Norlander (S), jag mötte i vimlet, som Ann-Sofie Wågström (S) hade taggat i mitt fotoalbum på Facebook. Tack, Ann-Sofie!

lena alun

2 kommentarer leave one →
  1. Karl-Otto permalink
    2010/05/04 6:58 e m

    Är ovanstående en satir ? Eller är du allvarlig ? Tror faktiskt du har missförstått det mesta som går att missförstå !

  2. lenaalun permalink*
    2010/05/04 7:10 e m

    Hej Karl-Otto,

    Som du ser har jag klippt ut från Folkets ledarsida. Mina missförstånd torde vara obefintliga!

Kommentera

