Skip to content

Om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont

2010/04/29

”Herren är min herde
mig skall inte fattas
han låter mig vila på gröna ängar
han för mig till vatten där jag finner ro
Han vederkvicker min själ
han leder mig på rätta vägar
för sitt namns skull
Om jag än vandrar i dödsskuggans dal
fruktar jag intet ont
ty du är med mig
Din käpp och stav, de tröstar mig.
Du dukar för mig ett bord i mina ovänners åsyn
Du smörjer mitt huvud med olja
och låter min bägare flöda över.
Idel godhet och nåd skall följa mig i
alla mina livsdagar,
Och jag skall bo i Herrens hus evinnerligen”

Psaltarpsalm 23

5 kommentarer leave one →
  1. 2010/05/18 5:13 f m

    Om författaren till det här med ”Herren” menade wåra egna fysiska kroppar – så finns det mycket sant i detta, verkligen… 💡

    Ifall författaren till det här – såväl som dom som läser och tolkar det – menar någon av alla religioners gudDomar = ”Människan har skapat Gud till sin avbild, längre räckte inte hennes fantasi !” – så kan det ej annat än vilseleda människor, tyvärr tyvärr… 😥

    I o f s så kan jag ha fel i detta – men det tror jag ej alls själv på.

  2. Kurt permalink
    2010/05/19 12:18 e m

    Lista på 3000 Darwin skeptiker av vetenskapsmän och forskare ,akademiker.

    http://www.rae.org/darwinskeptics.html

    Övertyga alla dessa om att det inte finns någon Gud

  3. Karl-Otto permalink
    2010/05/19 4:24 e m

    Verkar som om du tror på Gud. Tja kanske det ligger det något i det. Alla folk skapar ju religioner. Islamiternas Mohammed verkar elak och småsint. Big Buddha verkar förlåtande och vänlig. Jesus gillar jag också. Inte för att jag tror en sekund på alla trollerier utan för hans kärleksbudskap. Judendomen är ju grunden för kristendomen så den är OK också.
    Resten don´t give a damn !

  4. ANUBIS permalink
    2010/06/09 4:00 e m

    ” ONLY THE GOD OF DEATH WILL GIVE YOU THE POWER OF DARKNESS ”

Trackbacks

  1. Hoppet som är kvar « lena alun

Kommentera

