Skip to content

En folkupplysningskampanj har påbörjats

2010/04/29

En medpatient på onkologklinikens väntrum läste igår entusiastiskt från denna annonssida högt (i  SvD)  för någon annan. Mitt intresse väcktes och jag stormade fram och tog reda på vad det handlade om.

Det var detta; 😀 Min kampanj Öppet brev till svenska folketMats Roslin, Journalist, författare, samhällsdebattör skriver bl a;

Vad skulle hända med Sverige om vi tog till­baka vårt gamla hederliga skattesystem? Den nuvarande utgångspunkten tycks vara att goda intentioner är lika med goda resultat. I skattepolitik är detta ödesdigert. Min agenda för framtidens skattenivåer tar sitt avstamp i konstaterandet att skatter per definition är av godo. Jag ställer mig frågan vart Sverige egentligen är på väg, och vad som är grun­den för den svenska folksjälen. [—]

Men vilka är då de gemensamma nyttighe­terna? Vad ska våra omdiskuterade skatte­kronor användas till? Visste du att så mycket som en tredjedel av de totala skatteintäk­terna går till vård, skola och omsorg? Det är viktigt att vi tar vårt ansvar och låter våra folkvalda hantera de övriga två tredjedelarna genom nya ansvarstagande myndigheter, nya bidragsidéer, satsningar på byggnationer av gemensamma mötesplatser som sportarenor, äventyrsbad och hästpolobanor… att prio­ritera tillgångarna på rätt sätt och samtidigt öka inflödet. Vi har ett land av resurser – låt resurserna vila i kompetenta händer! Vi be­höver ett skattesystem där alla skattebetalare har ett anständigt och humant bidragssys­tem som skyddsnät, både ekonomiskt och socialt. Min vision är att dra upp Sverige ur skattesänkarträsket och återgå till statlig utbetalningspolitik. En stark stat fungerar som en välmenande målsman, någon som verkligen ser dig. Återställ skattenivån och återupplev det gamla Sverige!

Han avslutar;

För mig är det viktigt att mitt arbete präglas av öppenhet, tillgänglighet och transparens. Jag kommer nu att lansera min kampanj www.skattehöjning.nu och genomföra en dialogturné i Sverige för att samtala och samla tankar och idéer. Vi måste gemensamt stå upp för vårt samhälle – vi måste stoppa skattesänkarfesten!

Är han inte lite Obama eller Clegg-”lookalike”? 😀

Hans Roslin ger i ett antal punkter sina mål;

Slut på skattesänkarfesten

Sverige har en tradition av höga skatter, och det ska vi vara stolta över. Skattesystemet är till för att bygga en stark och ansvarstagande statsapparat, där vars och ens personliga trygghet tillgodoses på central nivå.

Detta är ett gemensamt intresse som angår oss alla. Vill vi ha ett samhälle där var och en efter bästa (eller sämsta) förmåga gör sina mer eller mindre väl genomtänkta livsval – eller ett samhälle där vi vet att vi blir omhändertagna?

Det sista kan jag intyga har varit avgörande för att jag ännu lever. Visst, jag har överklagat ett flertal gånger hos Försäkringskassn och funnit nåd och ren tur. Idag gäller nya lagar, och bara en rödgrön regering kan ge dig tillbaka tryggheten att bli omhändrtagen när du blir riktigt sjuk. Nu är det riktigt illa, nämligen! Läs på Sjukskrivningsreglernas konsekvenser;

Nej nu är det väl verkligen dags att vi svenskar vaknar ifrån törnrosasömnen. Varför är det inga demonstrationer? Varför går inte hela läkarkåren ut i en rejäl protest? Om nu inte läkare kan hjälpa oss sjuka, vem ska då hjälpa oss? Det som händer nu i vårt samhälle är så fruktansvärt, men tyvärr är det bara vi som kommer i kläm som hörs. Hur kan man sätta ett datum på en sjukdom?
Är det vettigt att ett statligt verk ska få trampa över en hel läkarkår? Vart ska vi sjuka nu vända oss?

Och här; man får vara glad för det lilla;

Det är nu känner jag depressionen med sin illaluktande andedräkt komma flåsande i min nacke. Men jag borde vara nöjd för att min högra hand fortfarande är stark.

lena alun

No comments yet

Kommentera

