Skip to content

Öppna mina ögon

2010/04/26

Karl-Johan citerar från Den siste samurajen med Tom Cruise 🙂; vi kämpar mot vårt öde tills det blir uppenbart för oss. Just så. En granne skrev igår hej kämpen i ett sms. Idag kämpar jag inte. Orkar inte just nu. 

lena alun

7 kommentarer leave one →
  1. Lars H Nilsson permalink
    2010/04/26 3:31 e m

    En energikram till dig vännen!

  2. lenaalun permalink*
    2010/04/26 4:56 e m

    Tack, söta vän! Träffade på en man på onkologen när vi skulle få strålningsbehandling. Han gav också lite energi. Gud skickar….Och nu skulle han börja med nätdejt. 😀 Om inte kärlekens naturgödsling hjälper.

    Hur viktig var kampen sa du? Måste man inte släppa taget en vända också? Citerar Hermann Hesse;

    ”När vi släpper taget känner vi inte rädsla mer, känner ingen fara.”

    ”Dö innan du dör.” En klassisk sufisk aforism som vill lära oss konsten att dö. Så länge som rädslan för döden eller att helt och hållet släppa efter finns kvar, kan vi inte leva våra liv till fullo. Allt fastklmarande, varje nej hindrar oss från att följa livets naturliga flöde.

    Jag som hårdnackat vägrat tro på läkares dödförskräckta besked. Jag tror på mirakel, att jag ska få bli ett enstaka fall. Men inte idag….

  3. Lars H Nilsson permalink
    2010/04/26 5:44 e m

    Jag kom plötsligt att tänka på en sak. Har du någonsin hört Lennart Björklund, eller läst något av honom? Han har arbetat många år som sjukhuspräst men är numera kaplan påSigtunastiftelsen. Han är ofta ute och föreläser för sådana som mig som arbetar inom onkologi och palliativ vård. jag har säkert hört honom fyra-fem gånger genom åren. Senast för några veckor sedan. Han är tankeväckande och klok och har väldigt mycket att säga och presenterar det också på ett fint och ibland stillsamt humoristiskt sätt. Han har också skrivit en hel del böcker, bl a ”Modet att ingenting göra”, ”Orden och tystnaden” och ”Guds begränsning – en bok om kärlek”. Han har också gett ut flera diktsamlingar.

    ”Om någon vågar komma där ingen framtid finns, är det framtiden

    Om någon vågar vara där inga änglar visar sig, är det änglarna

    Om någon vågar stanna där ingen Gud finns, är det Gud

    Allt kan sammanfattas i orden: Jag är hos dig!”

    MIN GLÄDJE

    Vi möts
    och skuggorna
    försvinner

    Jag gjorde
    ingenting
    ändå är du här

    Jag gav dig
    ingenting
    ändå är du kvar

    Jag ville
    ingenting
    ändå stannar du

    Vi möts
    och tidens ljud
    upphör

  4. Lars H Nilsson permalink
    2010/04/26 5:50 e m

    Sorry, sorry! Nu blev det fel!!! Han heter Lars B och inget annat! Lennart Björklund är en annan av de där föreläsarna jag hört några gånger. Blandar alltid ihop deras namn!

  5. lenaalun permalink*
    2010/04/26 6:03 e m

    Tack! Jag älskade att vara på Sigtunastiftelsen, när jag bodde i Sigtuna i 16 veckor under Kyrkans grundkurs. Aha, där finns något helt klart för mig. En retreat!

    • Lars H Nilsson permalink
      2010/04/26 6:10 e m

      Ja det finns det! Och det är Lars Björklund som leder den. Han skojade om att det var världens bästa jobb: Man säger hej och välkomna på fredag eftermiddag och hej då två dygn senare. Dessemellan tyst. Lugnt och skönt!

  6. lenaalun permalink*
    2010/04/26 6:46 e m

    Hmmm, han erbjuder väl enskilda själavårdande samtal? Det tror jag han gillar! 😉

Kommentera

