Skip to content

Jag är en gäst och främling

2010/04/25

Vem har inte hört Marias outröttliga sång och spel vid Sergels torg.

Jag är en gäst och främling
Som mina fäder här,
Mitt hem är ej på jorden,
Nej, ovan skyn det är.
Där uppe bor min Fader
I härlighet och ljus;
Där ville jag ock vara
Uti min Faders hus.
Hem, hem, mitt kära hem,
Ej finns en plats på jorden
Så skön som du, mitt hem.

2.
Där uppe bor min Jesus,
Min Frälsare så huld,
Som gick för mig i döden
Och tog på sig min skuld.
Om glädjen blomsterströdde
Vart steg jag här går fram,
Jag skulle ändå längta
Hem till Guds dyra Lamm.
Hem, hem o. s. v.

3.
Hur jordens blommor dofta
Av friskhet och behag,
Och hur dess fåglar sjunga
Den sköna sommardag,
Hur vänner dyra, kära
Så ljuvligt möta mig,
Mitt hjärta ändock längtar,
O sköna, hem, till dig.
Hem, hem o. s. v.

4.
Ty här på denna jorden
Är synden med i allt
Och ger åt allt det sköna
En främmande gestalt.
Fast den ej kan fördöma,
Se’n själv fördömd den är,
Den kan mig ännu plåga;
Men så den skall ej där.
Hem, hem o. s. v.

5.
Och snart, så ordet säger,
Jag skall och hinna dig;
Min Jesus själv skall komma
Och hämta mig till sig.
Då skall jag salig skåda
Vad här jag trodde på
Och till min Jesu ära
Den gyllne harpan slå.
Hem, hem, mitt kära hem,
Ej finns en plats på jorden
Så skön som du, mitt hem.

Lina Berg, f. Sandell (1832—1903).

No comments yet

Kommentera

