Skip to content

Den Gud älskar dör ung, säger ett talesätt…

2010/04/24

Började läsa romanen Lewis Resa av Per Olov Enquist i torsdags kväll, och fann förunderlig tröst och balsam i följande rader redan på sida 2 (sida 8);

Tanken var att man sådde en människa, och hon växte, och stod rak, som ett grässtrå, nej som ett sädestrå, och så skördades hon, och fördes ner i jorden; och åter befann hon sig då på Guds åker.

Har ju i två veckor bearbetat den död läkarna har pekat ut i snart fyra år. Med Karl-Johan vid min sida kan jag inte smita runt den längre. Jag har gått på min kämparanda som lyder;  jag kan inte dö från mina barn! Den börjar sina ut och nu kan endast Karl-Johans enastående kärlek göra mig till det i enstaka fall som cancersjukdomen läker. Nu upplever jag att den har exploderat. Nej, sa min läkare igår. Den har progredierat som förväntat. Hm…

Progrediera

Används inom medicinen för att beskriva något som utvecklas, tillväxer eller framåtskrider. En sjukdom kan exempelvis ha ett progredierande förlopp.

Progredierande

synonymt med progressiv

Progressiv

Fortskridande, gradvis stigande.

Jag håller på att acceptera att all min kamp och alla min försök att finna läkning har varit på sikt resultatlös. Den har dock hållit mig pigg, glad och levande längre än förväntat, vad jag har förstått. Alla böner för mig och min egen ”blinda” tro har hållit sjukdomen i schack och långsamväxande.

Nu har dock tumörerna blivit så många i antal att inte ens min läkare kan säga hur många nya som uppkommit på röntgenbilderna sedan i december. Minst 8 nya i ryggkotorna.

Acceptera och gå vidare. Många har tvingats leva utan sina biologiska föräldrar och lyckats mycket bra i sina liv. Det är också en tröst idag. Barnen är stora och kompetenta idag. 7 och ett halvt och 9 och ett halvt år. Och några år lever jag!!!!! Om jag börjar med cellgifter om två veckor. Och det ska jag.  Och jag lever det ljuva livet! 😀

Tänk vad konstigt att jag inte på fyra år har tillåtit mig att släppa fram denna visdom?!;

Quem dii diligunt, adolescens moritur — ”Den gudarna älskar dör ung” , ur Bacchides av Plautus

Men nog har Karl-Johan och jag fångat varandra! Eller som det så vackert heter i taoismen; vi har blivit funna av varandra. 😀

lena alun

2 kommentarer leave one →
  1. Lars H Nilsson permalink
    2010/04/24 10:18 f m

    Men, vet du Lena? Det tar en sådan enorm tid, kraft och tankemöda att se vissa saker, och jag är inte ens säker på att det är meningen att man ska förstå allt direkt. Vårt psyke, inklusive alla försvarsmekanismer, fyller ett syfte och ibland måste vi ta in visdom och erfarenheter i pytte pytte små bitar för att till sist närma oss en insikt om helhet. Vissa saker kan och vill man inte förstå eftersom man helt enkelt inte skulle överleva som fungerande människa då. Tror jag!

  2. lenaalun permalink*
    2010/04/24 10:32 f m

    Exakt så är det! Inte kunde jag ha hängett mig åt döden för fyra år sedan! Idag är jag nästan mogen att accpetera att det vetenskapliga och guds skapelse pekar mot den. Men jag fortsätter vidare i den vindlande processen när jag har accepterat den till fullo….. så ser jag var jag hamnar… tror på Karl-Johans funktion att skänka kraft och energi. Lusten att stanna kvar på jorden kommer genom en enkel godnattkyss…och med empatin med hur han skulle sakna mig…. nya inputs som inte fanns för tre år sedan.

    Då levde jag på dessa blixtinsikter; Kärleken till mina barn och att jag hade något att tillföra världen med min kunskap och visdom skulle hålla mig kvar på jorden.

    Idag ser jag hur Olof Palme, Anna Lindh och min underbara väninna Melinda Granberg plockades hem allför fort, med massor av förmågor att förbättra världen och samhället. Det där kan jag inte förstå riktigt. Att vi bara skulle leva för vår egen växt.

Kommentera

