Skip to content

Multikulturen skördar!

2010/04/17

Jag blir oerhört glad över modet hos Ibrahim Adan  och Fatima Noor. Civilkurage och kamp för demokratin av högsta rang. 

När jag läste genus inom företagsekonomin gjorde den multikulturella management- modellen ett starkt intryck på mig. Tänk om våra företagsledare och chefer insåg vilken utvecklingspotential det ligger i att vi alla är olika och därför kan bidra med så mycket för helheten och optimal tillväxt alla kategorier – inte bara ekonomisk tillväxt.

Motreaktioner kommer ofta när någon gör motstånd mot den med större makt. Nu är Ibrahim Adan polisanmäld för grovt förtal, enligt SvD. P g a att han inte mindes rätt tidpunkt för ett provval 2001 ses hans uppgifter som icke trovärdiga;

I ett pressmeddelande från Stockholmsmoderaterna skriver juristen Håkan Wallensten att han bedömer att det inte finns någon grund för vidare utredning av uppgifterna, bland annat med hänvisning till den felaktiga uppgiften om provval till landstinget hösten 2001.

Fredrik Reinfeldt tar det lugnt;

– Bevisat fusk måste leda till konsekvenser. Problemet är bara att en del av detta springer iväg nu, utan att vi konstaterat att det är så. Det finns en risk att man pekar finger åt människor som gjort precis det vi allmänt försöker uppmuntra. De har värvat andra människor, och fått människor att rösta på dem i provval. Det ska inte misstänkliggöras, om det inte kan beläggas att det gjorts regelbrott, sade Fredrik Reinfeldt.

Ibrahim Adan och Fatima Noor verkar oerhört trovärdiga. Varför skulle de utsätta sig för detta obehag, om det inte vore för det Rätta, det Goda och Sköna för demokratin. Jag blir så hoppfull inför framtiden. Vilka hjältar!

lena alun

16 kommentarer leave one →
  1. Berth Martinson permalink
    2010/04/18 7:59 f m

    Frågorna som kanske skulle ställas är:
    Varför träda fram 8 år efter sit påstådda fusk?
    Varför inte träda fram då det från början uppdagades att ett par Moderater fuskat? Dessutom är en av dem samma person som Adan nu pekar ut.
    Varför mindes Adan fel om tidpunkt etc när han är så tvärsäker på vilka som skulle medverkat i fusket, och godkänt det?

    Kan det måhända bero på att han idag inte är medlem i Moderaterna?
    Kan det bero på att HG Wessberg är homosexuell?
    Kan det bero på att TV4 betalat Adan för att säga ”sanningen”?

    Varför ställer du inte dessa frågor istället för att utgå från att det Adan säger är sant?
    Kommer inte dessa uppgifter fram väldigt nära valet?

  2. lenaalun permalink*
    2010/04/18 9:10 f m

    Varför polisanmäler inte kvinnor sina män som har misshandlat dem? Vad kostar det en personligen att följa lag och rätt. Ibrahim Adan har nu redan polisanmälts för grovt förtal. Jag undrar om han hade räknat med det? Antagligen, men det har onekligen ett högt pris att vara modig.

    Att ta åtta år på sig för att påtala demokratiskt missbruk är inget konstigt i min värld. Det fantastiska är att det finns modiga människor, som offrar personlig bekvämlighet för att bygga ett bättre samhälle. Det är det som driver Ibrahim Adan, vad jag kan se, och det är därför jag själv vill leva vidare. Världen behöver människor som Ibrahim Adan och Fatima Noor. Framför allt vi svenskar behöver utveckla moral och civilkurage.

  3. Johnny permalink
    2010/04/18 12:00 e m

    Hur kommer det sig, tro, att politiker, som i tid och otid talar så gott om kulturblandning, aldrig bor i de områden där representation av invandrare är hög. Tvärtom verkar det som om alla som har ekonomisk möjlighet att lämna dessa områden, flyr så fort de får chansen, till ”rasrena” distrikt.

    De lever således inte som de lär.

    Hur ska man få reda på vad en person egentligen tycker och tänker? Ska man studera vad vederbörande säger eller ska man koncentrera sig på vad han eller hon gör? Jag tror på det senare. Jag är helt övertygad om att politiker i allmänhet säger en sak för att det anses politiskt korrekt, för att det gynnar deras kärriär, men att de ofta i själva verket tycker motsatsen. Det kallas för hyckleri.

  4. lenaalun permalink*
    2010/04/18 12:18 e m

    Instämmer helt och hållet om att det politiska hyckleriet är gigantiskt. Därför finner jag denna multikulturella skörd så oerhört skön. Vad modigt och osvenskt!

    Jag har en mycket modig man i mitt liv, men inte skulle han sitta i Nyhetsmorgon och berätta om hur Moderaterna försökte värva honom med spritfester på åttiotalet…….Själv var jag mycket, mycket aktiv i moderat skolungdom. Jag var på varenda kurs och konferens. Sekretare, var jag. 🙂

    Man motiveras alltid av något såklart, och mannen i mitt liv är fokuserad på helt andra saker, just nu. Vad som motiverar Ibrahim Adan att framträda så här nu, har jag inga spekulationer i. Men han går det Godas väg. Det är jag alldeles övertygad om. Jag Ser sånt. Faktiskt.

    • Berth Martinson permalink
      2010/05/08 1:53 e m

      Bor du själv i nämnda område? Lätt att vara fördomsfull och dömma andra.
      Att din man inte skulle sitta i Nyhetsmorgon och berätta om spritfester hos Moderaterna kanske beror på att han inte varit med om några sådana……….hos Moderaterna! Möjligen skulle han kunna berätta om Socialdemokraterna eller Vänstern? Det var/är antagligen mer sannolikt.
      Kan för mitt liv inte förstå varför man skulle ta Adans anklagelser på allvar. Att du gör det beror det kanske på att du vill göra det…eller har du annan information som ingen annan besitter?
      Att du är religös har du deklarerat men hur kan du veta att dessa människor går det ”Godas väg”? Hur vet du att det inte finns en inte obetydlig underliggande agenda hos dessa personer? Beror det på att de inte är svenska, eller?
      Det är ju bra att du har din övertygelse men jag tror inte att vår Herre menade att tron skulle användas till politisk propaganda.
      Till och med KD lämnar sin religösa övertygelse utanför sina politiska budskap, även om deras politik bygger på just den övertygelsen.

  5. lenaalun permalink*
    2010/04/18 6:15 e m

    http://www.tv4play.se/nyheter/nyhetskanalen?videoId=1.1601352

    Se Maria Abrahamssons, (M) rikdsdagskandidat, uttalande!

    Annat kommer från Ulf Adehlson; http://www.tv4play.se/nyheter/nyhetskanalen?videoId=1.1601004

    Reinfeldt säger; http://www.tv4play.se/nyheter/nyhetskanalen?videoId=1.1600497

  6. lenaalun permalink*
    2010/05/08 4:02 e m

    Ja, denna mandatperiod har det inte blivit svårt att odla sina fördomar mot moderater. Sorry! Nu har ni Stackars Bo Bladholm också att försvara.

    Med anledning av mina högskolestudier i multikulturell management, blev jag glad över att se exempel på annan kulturell kompetens in action än den kompetens vi ser dagligdags.

    Det är oerhört modigt att våga gå med dessa odemokratiska oegentligheter.

    • Berth Martinson permalink
      2010/05/09 4:42 e m

      Du svara inte på frågorna utan kommer med nya floskler. Vore intressant att se dina svar på dessa.

      Ny fråga: Tillhör du själv den dagligdags kompetens som du menar skiljer sig från den ”modige” Adan eller tillhör elitsian som står över oss vanliga dödliga?

      Att gå emot odemokratiska element tillhör sunt förnuft och är säkert något de allra flest försöker göra. Men göra ett likhetstecken mellan det och vad Adan har gjorde förfaller mig vara både naivt och blåögt.

      Men jag utgår ifrån att du har dina skäl. Förhoppningsvis demokratiska.

  7. lenaalun permalink*
    2010/05/11 10:29 f m

    Du kan vara trygg med att jag är en demokratikämpe. Har inte hört hur det har gått med Adan och hur Moderaterna gör med anklagelserna. Jag gillade modet hos Adan och Noor. Det var osvenskt kort och gott.

    Jag är allvarligt cancersjuk och har knappast några år kvar enligt min läkare. Känner mig inte särskilt elitistisk. 😉

  8. 2010/05/12 11:41 f m

    Apropå hjältar – så går Anne-Marie Pålssons avskedsbrev till sina väljare ej av för hackor heller. Jag har kopierat den pdf-filen ifrån hennes webbsida HÄR.

  9. lenaalun permalink*
    2010/05/12 1:39 e m

    Tack! Det var en Hjältinna utan dess like. 😀 Detta har jag missat! Hur mycket rapporterade media om detta?

  10. 2010/05/12 1:45 e m

    PyramidMaktHavarnas massmedia = ”Trattmedia” (video 2,5 min) har sagt åt hållet NOLL om detta.

    Modellen ”att tiga ihjäl” dom som har något FUNDAMENTALT samhällsviktigt att säga – den funkar bra, tyvärr tyvärr… 😥

  11. lenaalun permalink*
    2010/05/12 1:50 e m

    Jaha, man får läsa din blogg för att hålla sig uppdaterad. 🙂 Jo, jag är helt överens. Jag är t o m besviken på Anna Hedenmo i Agenda i söndags, som inte läta Mona Sahlin tala till punkt om utförsäkringslagen.. Sen somnade jag ifrån programmet. Man orkar inte med…. 😦

  12. lenaalun permalink*
    2010/05/12 1:58 e m

    Ja, Hans Rosling är också en Hjälte!

    Och jag tog ingen svininfluensaspruta, eftersom jag redan misstrodde media och läkemedelsindustrin! Jag var på Rhodos då den 24 april 2009 och såg bara hysteriska nyheter på engelska som var svåra att ta till sig. Sen fick man broschyrer på flygplatsen hem.

    Med min sjukdomsbild är svininfluensa nothing, dessutom, känner jag. Det kan vara därför som jag inte har varit orolig.

  13. lenaalun permalink*
    2010/05/12 2:01 e m

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Elitteorin

    Det var intressant!

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Massmedier

    Thank God for internet!!! Internet har klokt benämnts Den heliga floden.

Kommentera

