Skip to content

Sverige har klyvts

2010/04/03

Läste i en gammal Tara – ett kvinnomagasin – jag grep tag i på pizzerian. Nr 4 2008 där Anders Borg benämndes ”Taramannen” i Svepet/Man.

Finansministern intervjuades:

Finns Gud? Jag tror det. Jag har funderat en del på det där under de senaste åren. Jag är trygg med min tro.

Vad är det hemskaste man kan göra? Historien är fylld av allt för många exempel på våld, övergrepp och brott.

Väl hemma ser jag detta  inslag som anknyter till detta på TV 4 Nyheterna, men det var ett fylligare inslag nu i 19.oo-sändningen. Den socialdemokratiska kommunstyrelseordföranden i Vingåker talade om demonteringen av välfärdssamhället i Sverige som anledningen.

Västerbottens-Kuriren skriver;

– Det spelar ingen roll om man i en bilolycka förlorar armar och ben, så ska man ut och jobba igen. Jag trodde att Försäkringskassan skulle göra en ny bedömning, då det är en helt ny åkomma, men det är endast vid svåra sjukdomar såsom cancer som dispenser kan ges.

– Jag kan inte klä mig själv, men blir tvungen att jobba i alla fall för att jag ska få lön. Jag har ju inget val, säger kvinnan.

Karin Moberg, verksamhetsansvarig för sjukpenningen vid Försäkringskassans huvudkontor, beklagar indirekt hur de nya reglerna slår för enskilda.

– Det är inte Försäkringskassan som bestämmer vilka som ska få sjukpenning eller inte. De regler vi har att följa är beslutade av riksdagen. I vårt remissvar till lagändringen pekade vi på att det finns grupper som i det nya regelverket inte kommer att ha ett försäkringsskydd om de drabbas av sjukdom, men det är en fråga för regeringen, säger Karin Moberg.

Är inte detta ett övergrepp och ett brott?

Aftonbladet skriver;

[—]alliansens politik drabbat hårdare på landsbygden:– Även de som själva har arbete ser släktingar och andra på nära håll som drabbas av försämringarna i a-kassan och sjukförsäkringen. Eftersom fler blir arbetslösa på landsbygden märks det tydligare.

Dagen rapporterar;

I sitt valmanifest har Miljöpartiet jobbat med uttrycket ”Nya livschanser”.

– Man kanske har gjort något dumt när man var ung eller av olika anledningar har hamnat snett i livet men då ska man alltid få en chans till. Det tror jag också tilltalar väldigt många som har en kristen grund.

Miljöpartiet har de senaste åren varit det riksdagsparti som bäst lockat unga väljare. Vad är hemligheten?-Vi har den modernaste och mest framtidsinriktade politiken, säger Maria Wetterstrand.

Marcus Birro beskriver sjukdomens verklighet i en krönika i Expressen;

Det är snart påsk. Jag plockade ut en del av lidandet i förväg. Däckad av diskbråck och reumatiskt skov satt jag för en månad sedan i en rullstol på ett apotek vid sjukhuset med en kölapp i handen och under några plågsamma, svettiga och hemska minuter fick jag en föreställning om hur snabbt man glömmer sin hälsa när man blir sjuk. Jag kunde inte snirkla mig in med rullstollen till kassa 2. Jag fick be om hjälp. En kvinna hjälpte mig att styra in mot båset så jag kunde få min medicin.
Jag kände mig besegrad och oändligt hjälplös. Jag var ju ung nyss. Jag är för fan född 1972. Nu satt jag där som ett paket kött och kunde inte ens hämta ut min medicin själv. Det var det ultimata nederlaget. Jag tog taxi hem och försvann under lakan och täcken under några dygn.
Sedan väntade en månad med värk och mediciner. Jag samlade det jag behövde vid min säng. Min son, flickvän, min dator, fjärrkontrollen till sovrumsteven, mina böcker, tidningen, telefonen. Jag levde mitt liv som en invalid. Första dygnen kunde jag inte ens gå på toaletten utan att falla ihop i en meningslös, smärtsam hög. Jag bad. Jag grät en del. Jag försökte hålla god min framför Milo. Man blir folkskygg av värk. Man blir också väldigt sorgsen. Det är ett sorts djävulskt kvitto från framtiden redan nu. Det är enormt påfrestande att ha ont. Också för min familj.

Två kvinnliga pensionärer intervjuas i SvD; en av kvinnorna utbrister;

Jag har aldrig röstat på Moderaterna i alla fall, det handlar om sunt bondförnuft.

SvD rapporterar;

De äldre halkar efter i ekonomisk standard. Jämfört med den övriga befolkningen har pensionärerna tappat nästan tio procentenheter de senaste tio åren. Det visar en undersökning som SvD har beställt från SCB, om inkomstförhållandena för den stadigt växande och därför alltmer politiskt viktiga pensionärsgruppen.

Anders Borg vill inte ge sig in i en diskussion om vinnare och förlorare under längre tidsperioder men konstaterar ändå att äldre ensamstående kvinnor fått tilltagande ekonomiska problem.

Och Hanne Kjöller på DN´s ledarsida fortsätter att sprida sin myter om de inbillade sjuka. Hon mässar;

Det man borde kunna enas om är att det sista man i alla fall ska göra är att ta människor den förmåga som trots allt finns där. Att läkarna med sina sjukintyg slutar bekräfta känslan av oduglighet, sjukidentitet och brist på sammanhang. Människor borde få hjälp att komma vidare, att hitta en strategi för att lämna oförrätter och kränkningar bakom sig. Och en modell för att lära sig leva med den smärta som inte gör mindre ont för att individen berövas sitt sociala sammanhang.

 Tog idag en kopp te med en långtidssjuksriven väninna. Kartläggningen av hennes person på Arbetsförmedlingen överstiger vida den psykiatrin någonsin har gjort. Vi reagerade båda starkt på vissa påståenden, som defintivt inte stämde. Bl a påstods hennes smärta p g a av de avslitna ledbanden, som hon har läkarintyg på, bara vara ångest som satt sig där somatiskt. Hjärntvätt, säger jag! 

lena alun

No comments yet

Kommentera

