Skip to content

let´s make a love to excite us – a memory to ignite us

2010/04/01

Har ett par timmar härhemma innan jag ska vara tillbaka på sjukhuset för att göra en komplett skelettröntgen. Det är ett drygt år sedan sist. Jag slås av att jag får genomlida en tvättäkta påsk. Gå igenom det Jesus gjorde. Han fruktade för sin död, bad Gud ta bort den bittra bägaren om Gud ville, men underkastade sig Guds vilja. In i det sista undrade han varför Gud hade övergivit honom. Hur kunde Gud låta honóm bli korsfäst? Han kände sig så ensam. Samtidigt utförde Jesus den stora korshändelse; han uppnådde det högre medvetande som ledde till att han kunde se på sina plågoandar och säga;

”-Fader, förlåt dem, för de vet inte vad de gör.” Älska, glömma och förlåta – det är livets stora gåta.

Jag har fått en oroväckande värk i benet som jag har varit medveten om sedan jag var hemma igen från Vidarklinken, i november. Sista dagarna har den fått mig att masa mig fram som en åttiofemåring, men cykla går bättre, tack och lov för barmarken, som nu kommit.

Jag har haft en 100% orubblig förtröstan om att jag kommer att besegra min cancersjukdom, men just dessa dagar innan röntgensvaret når mig nästa vecka har jag återfallit i stark oro. Jag kommer hemsöka onkologkliniken tills de ringt och gett mig besked snabbast möjligt. Förra vändan, i januari, var jag så säker på att det gick åt rätt håll och att jag skulle få besked om att tumörerna hade minskat. Men icke! Då var jag ialla fall en lugn och fin patient som snällt väntade på mitt läkarbesök ett par dryga veckor senare. Men jag hade inte nerver ens då, för detta. Så nu fortsätter jag att mailbomba dem. Man kan ju komma i kontakt med sin läkare via internet, numera. Hur bra  som helst! Så länge det nu kan vara!?

Idag fick jag börja med att visa körkortet! Tydligen bokas röntgen, och säljs på svarta  marknaden? 😮  Där har jag tydligen missat en affärsmöjlighet. 😀 Jag antogs vara en bluffmakare, som vilken hederlig bankkund som helst ;-), som jag själv i åratal har tvingats besvära om legitimation.

Förra påsken levde jag också i påskpassionen.

https://lenaalun.wordpress.com/2009/04/10/en-riktig-langfredag/

https://lenaalun.wordpress.com/2009/04/16/vi-ar-stjarnor/

Härligt att nu kunna besöka kyrkor, och få möjligheten att kunna tolka mitt liv i enlighet med den kristna trons grundfundament- påskens återuppståndelse.

På söndag- i påskdagens stora glädje- kommer Karl-Johan tillbaka. Han skjutsade mig till sjukhuset i morse, på väg till sitt jobb. Vilken långfredagsstämning ute och inom! Och på promenaden hem från sjukhuset regnade det på mig, inget paraply hade jag. Men det är nog jättebra för snösmältningen på balkongen. Så jag kan glädjas åt vårregnet. 🙂

Nu, allihopa, ska vi uppstå med Jesus på påskdagen!

Jag tycker att Bryan Adams videoframställning (har väl 15 år på nacken)  ovan är fruktansvärt dålig, så om du trixar lite kan du höra Bryan Adams, men läsa texten som är ljudlös. En större kärleksguru inom musiken har jag ännu inte funnit. Min uppfattning om den förnämliga kanadensiska genusrelationen kommer verkligen på skam i videon ovan. Men det är väl bara ren kommersialism som Bryan Adams får anpassa sig till. Antagligen.

excitement; uppståndelse  Enligt Prismas Engelska Ordbok

I Bibelns Höga Visan kapitel 7 vers 10- kapiel 8 vers 7;

Hon;  Jag är min väns, till mig står hans lust.

Kom, min vän, låt oss gå ut på fälten och övernatta bland hennabuskarna. Låt oss tidigt gå ut i vingårdarna och se om vinstocken skjutit skott, om knopparna har öppnat sig, om granaträden gått i blom. Där skall jag ge dig min kärlek. Kärleksäpplena doftar, vid vår dörr finns härliga frukter, nya och gamla. Dem har jag sparat åt dig, min vän.

Om du ändå var min bror, som ammats vid min mors bröst! Då kysste jag dig om vi möttes på gatan, och ingen skulle ta illa upp. Då förde jag dig till min mors hus, hem till henne som fostrat mig. Jag skulle ge dig kryddat vin och saft från mina granatäpplen.

Mitt huvud vilar på hans vänstra arm, hans högra omfamnar mig. Jag besvär er, Jerusalems döttrar: stör inte kärleken, väck den inte, förrän den själv vill.

Kör; Vem är hon, som kommer ur öknen, lutad mot sin vän?

Hon;  Under äppelträdet väckte jag dig, där din mor blev havande med dig, där hon som födde dig blev havande.

Bär mig som ett sigill vid ditt hjärta, som ett sigill vid din arm. Stark som döden är kärleken, lidelsen obeveklig som graven. Dess pilar är flammande eld, en ljungande låga. Mäktiga vatten kan inte utsläcka kärleken, floder kan inte svepa bort den. Om en man gav bort allt han ägde för kärleken, vem skulle ringakta honom?

Jämför versen om äppelträdet med 1 Mosebok  3:6;

Kvinnan såg att trädet var gott att äta av: det var en fröjd för ögat och ett härligt träd, eftersom det skänkte vishet. Och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man, som var med henne, och han åt.

Eller som det står i den hebreiska grundtexten; Kvinnan gav honom äpplet, och han tog det. Det egna ansvaret, alltså! Han gjorde något som han hade varnats för. Som Eva sedan har fått skulden för. 😉

lena alun

No comments yet

Kommentera

