Skip to content

Marcus Birro var bland de första

2010/03/28

En Facebookgrupp som medlemmar i RESURS bildat växer så det knakar.

Ser där att Marcus Birro, för drygt två år sedan var bland de första att protestera på Aftonbladets debattsida mot sjukförsäkringsreformen som skisserades. Det var vid den tiden jag också började förstå hur det skulle bli. Jag minns att jag hyllade Inger Efraimsson i kommentarfältet i lokaltidningen, för att hon valde att lämna Försäkringskassan. Marcus Birro skrev i januari 2008;

För grejen är den: att det en dag i en inte allt för avlägsen framtid kan vara DU som rasar genom ditt eget bräckliga skydd, det kan vara DU som i desperation vänder dig till FK eftersom din sorg svept undan benen för dig, öppnat en lucka i golvet, har skjutit i sank allt det du trodde skulle hålla dig uppe och då är det DU som är utlämnad till en krigförande armes godtyckliga utlåtande. Det är så det känns för många människor i det här landet. Och det är människor som inte kan, orkar eller vet hur man höjer rösten, vilka rättigheter de har. I mina mörkaste stunder tror jag att FK och den nya regeringen har detta som en del i planen; svaga, tysta, sjuka och sorgsna människor orkar sällan höja rösten.

 Hoppet återvänder ändå när jag läser att ordföranden för Försäkringskassan, Inger Efraimsson, avgår för att hon tycker förtrycket mot de sjuka gått för långt.

Där är vi alltså: chefen för hela projektet; översten i kriget tycker kriget är för blodigt och väljer att avgå. För det ska hon ha all heder. Men vad ställer det dig, som med egna ögon ser vad som pågår. Vilken dom kommer eftervärlden ha över dig som vet vad som sker men inte gör något åt det.  Jag vill inte bli en av dem. Därför skriver jag det här.

Marcus Birro skrev också en krönika i Expressen i dec 2009;

Samtidigt tvingas människor utan pengar eller hälsa ta striden för sina allra mest grundläggande mänskliga rättigheter. De blir spottade på. De blir inte trodda. Deras läkare ser deras angelägenheter men då har frontsoldaterna, medmänniskorna (?) på FK skaffat egna läkare som aldrig träffar den skilde patienten utan sitter bakom pärmar och skottsäkert glas, och avgör godtyckligt vem som är sjuk och vem som inte är det.
Medlöparna på FK kan vara detta lands stora skam just nu.
Jag önskar vid Gud att jag får hålla mig frisk och slipper tvingas ner i grottekvarnen som blivit vårt lands välfärd. Medborgare. När vi gick vi snett? När började vi bygga vår lycka, hälsa eller framgång på de andras olycka, sönderfall och sjukdom? När blev vi ett sådant här monster?

Gå med i Facebookgruppen http://www.facebook.com/group.php?v=info&gid=102493966453686

Skriv på Protestlistan om du inte har gjort det. Jag länkade till den här; https://lenaalun.wordpress.com/2009/12/20/protestlista-mot-utforsakringarna-av-sjuka/

http://sydsvenskan.se/sverige/article634843/Lakare-Sjuka-pressas-for-hart.html

En kul illustration över vilket politiskt misslyckande sjukförsäkringsreformen blev. Vill bara betona att de fruktansvärda personliga tragedier som har utspelats i vårt avlånga land inte framgår av detta bildklipp;

Sveriges Radio rapporterar;

– Jag tycker att det är ren klasspolitik. Här ska de offras därför att man skam kunna sänka skatterna för dem som tjänar mest. Jag blir väldigt arg när jag ser det här, säger LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin.

Uppdaterat 20100329. Lise Lott, 52 år säger till Aftonbladet;

– Kan inte reglerna vara lite mänskliga? säger den förra undersköterskan.

Aftonbladet kan i dag avslöja att riksdagens ändrade regler kring sjukförsäkringen inte skyddar alla cancersjuka. [—]

När hon förra året begärde förlängd sjukersättning fick hon en chock. Försäkringskassan ansåg plötsligt att Lise Lott klarade att jobba två timmar om dagen från 1 juli 2009. Sedan dess får hon bara tre fjärdedels sjukersättning. Beslutet berodde på att sjukförsäkringsreglerna hade skärpts den 1 juli 2008.

lena alun

4 kommentarer leave one →
  1. Bunny permalink
    2010/03/29 8:41 f m

    Bra inlägg!

    Tyvärr bara att de som inte råkat ut för något, de har så lätt för att tycka och tänka fast de inte förstår hur det är…!

    Kram 🙂

  2. lenaalun permalink*
    2010/03/29 9:15 f m

    Hej Bunny!

    Stämmer! Det konstiga är de många friskas aningslöshet om att en dag kan de själva drabbas av sjukdom. Jag har varit likadan! Man tror man är odödlig och alltid kommer att ha hälsan.
    Undrar hur och vem jag hade varit idag, om jag hade fått den där åtrådda prästtjänsten och haft hälsan kvar?!

    Kram 🙂

  3. Bunny permalink
    2010/03/29 9:18 f m

    Jag vill tro att vi har blivit bättre människor efter allt som drabbat oss…

    Vi har mer empati än de som inte har råkat ut för något…

    Kram igen!

  4. lenaalun permalink*
    2010/03/29 9:26 f m

    Visst har vi det!

    Kram!

Kommentera

