Skip to content

Hur blir man fri från sin posttraumatiska stress?

2010/03/18

Älsklingen Min har ju noterat att min hjärna spinner och att jag plötsligt ser jättetrött ut. I gryningen kunde jag möta min posttraumatiska stress. Har faktiskt inte kunnat fronta den tidigare. Mycket har jag bearbetat och det var länge sedan något pockade på. Nu är det dags att min posttraumatiska stress helas och därför söker jag lite på nätet och fann detta;

– Det centrala i metoden är andning och avslappning. De får lära sig en andningsmetod som egentligen är tibetansk men som anpassats efter västerländska förhållanden. Samtidigt ger man dem information, feedback, under hela behandlingen så att de själva kan se hur de reagerar, berättar professor Töres Theorell vid IPM som också medverkar i projektet.

Bakom metoden ligger en övergripande teori om att vid fara drabbas man av ångest och då reagerar man genom att andas häftigt. Genom att lära sig andas på rätt sätt bearbetar man de ångestskapande känslorna. [—]

– Traumatiska upplevelser är ofta en kedja av händelser. Genom att koncentrera sig på en händelse som upplevs som traumatisk slutar man störa sig på den. Det är en form av normal bearbetning, så kallad reprocessing, säger Hans-Peter Söndergaard.

Okej, let´s try now. 🙂

lena alun

2 kommentarer leave one →
  1. Marie Lundahl permalink
    2010/03/18 5:56 e m

    Jag klarar inte avslappningsövningar, kommer inte ner i varv av det, men när ångesten och dåliga minnen och händelser kommer upp så har jag fått ett tankeschema av min terapeut som fungerar jättebra på mig om jag inte spunnit upp för mycket, för då skenar allt iväg.

  2. lenaalun permalink*
    2010/03/18 6:15 e m

    Jag fick en skiva av min sjukgymnast i juli -08, men jag känner ett motstånd mot att lägga mig ner och göra övningen. Jag är väl rädd, för vad jag möter.

    Nu ska jag skärpa till mig och börja göra mindfulnessövningen varje dag eller helst två gånger om dagen. Jag blir verkligen avslappnad, även om man får gråta en skvätt ibland. Men det är ju bara skönt att göra.

    Jag tror det är viktigt att vi gör avslappningsövningar; stress och sömbrist är så farligt. Jag är själv övertygad om att jag har ADHD, och jag har kraschat för att jag inte visste om mina sårbarheter och hur jag skulle hantera den trötthet som blir följden med ADHD.

    Då är det lätt att man blir hyperaktiv för att hålla sig vaken.

Kommentera

