Skip to content

Sanningen om mig som bloggare

2010/03/17

Jag såg lite av SvT Debatt igår. Det började lite redan där när Göran Hägg kallade ”mig” de förbaskade bloggarna :  nedvärderingen av oss med skrivådra och ett behov att göra någonting av allt inom som pockar på. Bloggen är ju suverän gratisterapi! Man behöver inte längre ringa ned folk och tjata hål i huvudet på  dem 😉 Snart är jag uppe i 50.000 läsare! Därför kommer Badlands Hyena helt lägligt;

Jag kan bara hålla med Horace – om han menade ”flickstadiet” och inte ”flockstadiet”.

Bloggande är en infantil narcissistisk försjunkenhet i det egna jaget. Därför är det tragiskt att vissa vill få in fler människor på Internet och i bloggträsket.

Jag undviker för det mesta bloggar, men de jag tittat på som Peter Englunds och Carl Bildts är onekligen flickaktiga. Man kan också räkna upp Lars Gustafsson, Johan Norberg, Gunnar Hökmark och – ja, jag har bara ingen lust att fortsätta uppräkningen av sådana avgrundsmänniskor.

Som av en händelse tog jag häromdagen fram en av mina favoritböcker KÄRLEKENS  läkande kraft – Nära relationers betydelse för hälsan av professorn i medicin,  Dean Ornish, vid University of California. Jag bad om något jag behövde veta och fick upp följande uppslag  s.138-139;

Många studier har visat att psykisk öppning (self-disclosure) – det vill säga att tala om sina känslor med andra eller rentav skriva om dem – förbättrar den fysiska hälsan, förstärker immunförsvaret, dämpar hjärt-kärlreaktiviteten, minskar frånvarofrekvensen och rentav kan förlänga livet.

Mycket av detta viktiga arbete har utförts av James Pennebaker och hans medarbetare. Det är till god hjälp att klarlägga fakta, men att avslöja känslor har mycket större effekt. Forskarna fann också att avslöjanden av traumatiska eller smärtsamma erfarenheter inverkade gynnsammare på hälsan och helandet än att tala eller skriva om bagatellartade episoder, även om personen mådde sämre på kort sikt. De fann att ju mer personen avslöjade, desto större positiva föränringar kunde de mäta. Dessa effekter var varaktiga. Framstegen var särskilt påfallande hos dem som talade om uppskakande eller traumatiska upplevelser som de inte tidigare hade diskuterat i detalj med andra.

Där ser man! Kanske bloggandet är en bidragande orsak till att jag ännu är vid liv? Att jag fortfarande lever och mår så bra är inget mindre än ett mirakel. Rent statistiskt är jag ett undantag. Envis som jag är och en mästarinna på förnekelsens försvarsmekanism, har jag aldrig mer än någon knapp vecka trott på mina läkares dödsdomar. Det håller mig vid liv! Nu tänker jag låta mig botas.

Relaterat till Ulf Nilsson i Expressen;

Det jag önskar är att ni funderar på frågan: hur påverkar dessa nyheter eller ”nyheter” från bloggosfären väljarna i det stora och viktiga landet?

Mitt svar är att sanningen måste fram!

lena alun

One Comment leave one →
  1. Kalle O'Cain permalink
    2010/03/17 7:12 e m

    Snygg kontring! 🙂

Kommentera

