Skip to content

Gratulerar på Kvinnodagen!

2010/03/11

Jag blev jätteglad när Kärleken hyllade och firade mig i måndags morse när vi chattade på Badoo. Där samlade Mannen i Mitt Liv flera pluspoäng. Dels hade jag själv! glömt bort att det var Internationella Kvinnodagen, för jag vaknade inte med känslan att det var Julafton eller Min Födelsedag. Sen tyckte jag att han fick till det så vackert;

och ett stort fång blommor till en fantastisk varelse som är en av dom som vi hyllar och firar i dag

Skrev en blogg dagen till ära där jag hyllade pseudonymen George Sand.

George Sand, pseudonym för Aurore Dudevant, född Amandine Aurore Lucie Dupin 1 juli 1804 i Paris, död 8 juni 1876, fransk författare och feminist.

Ser i Aftonbladet att Elisabet Höglund är i samma tankebanor som oss;

I går var det Internationella kvinnodagen, min dag. Med spänning väntade jag på att budbilar med blommor och presenter skulle komma med sina leveranser och hyllningar. Jag väntade också spänt på att statsministern, ja till och med FN, skulle ringa och framföra sina gratulationer.

Därför störde det mig naturligtvis att bloggosfären starkt kritiserade de stackars Nya Moderaterna för detta; skulle jag och Älsklingen vara helt ute och cykla?; 😮

FUCK-UP. Moderaterna twitterkanal visar idag på dubbelt misslyckande – dels en otrolig oförmåga att nyttja sociala medier, och dels – vilket är värre – total okunnighet i jämställdhetsfrågor.

Något mycket märkligt pågår borta på det moderata partihögkvarteret – deras twitterkanal har flippat ur fullständigt. Det började i all enkelhet med att man spottade ur sig följande meddelande:

”Till alla kvinnor: Grattis på internationella kvinnodagen.”

Svaret låter inte dröja, här är ett axplock:

Jakop Dalunde: ”8e mars handlar om att protestera mot patriarkatet, inte säga grattis till de som drabbas av det.”

”Ingen jävla Mors dag” skriver bloggaren Matälskaren;

Men de dumheter Internationella kvinnodagen frammanar gör mig så frustrerad att jag twittrade något i stil med: ”Om en person till gratulerar mig på kvinnodagen skriker jag könsord genom köksfönstret. Väl valda manliga kroppsdelar dagen till ära.”Internationella kvinnodagen är instiftad för att uppmärksamma kvinnors utsatta situation. Det är ingen jävla mors dag. Anna Ardin säger det bäst på Twitter när hon svarar Nya Moderaterna som gratulerar alla kvinnor på deras dag: ”Säger ni grattis till alla med HIV på internationella AIDS-dagen också?”

Mannen Min och jag blev illa tvungna att göra en research i Nordstedts Svenska Ordbok och fann följande;

gratulera framföra sin hyllning till någon för något uppnått mål, ofta i kombination med önskan om fortsatt välgång vid t ex examen eller bröllopsdag. SYNONYM; lyckönska

hylla offentligt ge erkännande såsom framstående, ge erkännande genom bifallsrop, uppvaktning. Vara anhängare av åsikt, lära eller dylikt.

fira uppmärksamma (positiv händelse) genom att ordna festlighet med avseende på person som berörs av positiv händelse.

Wikipedia nyanserar bilden av Den Internationella Kvinnodagen, och ger mig lugnet tillbaka; 🙂

I en del länder firas dagen genom att kvinnor får presenter och blommor och ett ”grattis på kvinnodagen” – en gest som dock många reagerar mot, då de knappast anser att det finns anledning att gratulera kvinnor på en dag som uppmärksammar ojämställdheten i samhället.

DN skriver om Kvinnodagens stormiga historia;

Den har sitt ursprung i USA men togs över av Lenin. Sedan föll den i glömska innan den på nytt lyftes upp av yttersta vänstern, för att till slut bli helt okontroversiell. Så ser internationella kvinnodagens historia ut.

Det finns därför all anledning att fira vår egen och andras framgångar. 😀 Jag är en jämställd, emanciperad och frigjord kvinna även om de patriarkala strukturerna hindrar ett fullödigt liv. Enligt The Secret Hemligheten ska vi fokusera på det positiva för att kunna attrahera mer positivitet. Därför gör vi rätt i att fokusera på våra delsegrar i Kvinnosaken, för att komma en bit framåt till nästa års kvinnodag. 😉

Själv har jag kört hårt med lagen om attraktion, sedan min läkares nedslående besked i januari. Jag skrev om vikten att fokusera på de resultat vi vill se i denna blogg; https://lenaalun.wordpress.com/2010/01/20/friskhetskalendern-lucka-7-vi-ar-pa-gang/;

LISA NICHOLS; Människor tror att om vi verkligen vill få slut på något, då ska vi koncentrera våra tankar på det. Men hur förnuftigt är det att ge all vår kraft och energi åt ett problem, istället för att koncentrera oss på tillit, kärlek, välstånd, utbildning eller fred?

JACK CANFIELD; Moder Teresa var lysande. Hon sa: ” Jag kommer aldrig att gå på möten där man protesterar mot krig. Men om du har ett fredsmöte, då vill jag gärna bli bjuden.” Hon visste. Hon förstod Hemligheten. Se vad hon manifesterade i världen.

HALE DWOSKIN; Om du är emot krig, var för fred i stället. Om du är emot hunger, var i stället för att människor ska ha mer än tillräckligt att äta. Om du är emot en särskild politiker, var istället för hans eller hennes motståndare. Ofta blir det så att val slutar till fördel för den som medborgarna egentligen är emot, eftersom han får all energi och all uppmärksamhet.

Så visst kan vi fira, hylla och gratulera oss själva, på den Internationella Kvinnodagen, för att kvinnor skördar framgångar i en patriarkal värld. Jag har varit så duktig! 😀

lena alun

No comments yet

Kommentera

