Skip to content

Internationella Kvinnodagen 2010

2010/03/08

och ett stort fång blommor till en fantastisk varelse som är en av dom som vi hyllar och firar i dag

Fick dessa ord av en nära vän idag. 😀

Idag tänker jag bara njuta av att vara kvinna och lägga kvinnokamp helt åt sidan. I köket har jag en inramad affisch med citatet från George Sand; There is only one happiness in life, to love and be loved. Igår fann jag att han egentligen är en kvinna under pseudonym. Wikipedia informerar;

George Sands tidiga författarskap är mycket radikalt och feministiskt, och förespråkar sexuell frigjordhet för kvinnor, där känslan och erotiken ska styra och legitimera handlingen och samhällsordningen. Med tiden skulle hon mer koncentrera sig på större samhälleliga problem och framställa utopier. Författarskapet är mycket omfångsrikt, och inbegriper förutom en självbiografi och idéromaner, även populärromaner, lantlivsskildringar och kritiska essäer.

I SvD´s Under strecket finner jag;

Sand var en engagerad författare som kämpade för fred och jämlikhet. I en tid då kvinnorna hade svårt att göra sin röst hörd förespråkade hon i sina romaner kvinnans rättigheter och ivrade för att flickor skulle få utbildning. Hon gick till hårt angrepp mot äktenskapet som institution, opponerade sig mot kvinnans underordning ekonomiskt och socialt samt hävdade hennes rätt till ett kärleksliv.Till en början medverkade George Sand i ett satiriskt blad ”Le Figaro”, som så småningom utvecklades till dagens franska tidning med samma namn. År 1832 utkom hennes första egna roman ”Indiana”. Den är en analys av dåtidens äktenskap och en vidräkning med de lagar som bestämmer kvinnans roll i familjen och samhället. ”Samhällen, institutioner, skam år er, dödligt hat”, lyder det kraftfulla anatemat som får en svensk läsare att tänka på Strindbergs uppgörelser med samhällets makthavare och institutioner. Huvudpersonen Indiana rasar över mannens makt över kvinnan med formuleringar som uttrycker en skarp kritik av Napoelons Code civil, vilken antagits samma år som George Sand föddes. ”Jag vet alltför väl att ni är herre och jag är slav”, säger Indiana. ”Detta lands lagar har gjort er till min herre. Ni äger den starkes rätt, och samhället bekräftar densamma”, fortsätter hon. ”Ni kan ålägga mig tystnad, men icke hindra mig att tänka.”

Sand hann skriva drygt sjuttio romaner samt självbiografiska verk, noveller, pjäser, pamfletter och tidningsartiklar. Dessutom finns hennes rika korrespondens, en av de mest betydande i den franska litteraturen. Sand brevväxlade med flera av tidens konstnärer, musiker och författare som Delacroix, Liszt, Sainte Beuve, Victor Hugo och Balzac och kan därmed sägas vara 1800-talets Madame de Sévigné. Flaubert var en trogen brevpartner under åren 1863 till 1876. Korrespondensen har utgivits i 25 volymer med utförliga kommentarer av Georges Lubin,
som ägnat sitt liv åt detta arbete.

Således var hon ganska långt före den nordiska feminismens första våg. Kanske fick Henrik Ibsen sin inspiration till Ett Dockhem av henne?

 I vad mån Sand kan etiketteras som feminist har diskuterats. Hon har aldrig krävt eller önskat politisk likställdhet mellan man och kvinna, och hon ansåg att politiska ämbeten var oförenliga med kvinnans plikter som mor. Hon kämpade inte heller för kvinnlig rösträtt. Men hon var feminist, när hon propagerade för rätten till skilsmässa, och när hon menade att grunden för ett sant äktenskap var ömsesidig kärlek mellan makarna. [—]

George Sand skrev för sin samtid, övertygad om att hon skulle vara glömd om femtio år. Så blev det inte. Victor Hugo fick istället rätt, när han vid hennes död uttalade orden: Jag begråter en död, jag hälsar en odödlig.  (SvD Under strecket)

Idag firar jag med minnet av henne.

Såg att jag tog det rätt lugnt förra året också; https://lenaalun.wordpress.com/2009/03/07/internationella-kvinnodagen-2009/

Det finns ett annat citat som jag finner är så sant och som kan vara lätt att glömma bort i all feminstisk kamp; En kvinnas plats är i hennes mans hjärta. Det förutsätter naturligtvis Hennes Rätta Man.

Idag sluter jag cirkeln and go back to basic;

From every human being there rises a light that reaches straight to heaven. And when two souls that are destined to be together find each other, their streams of light flow together, and a single brighter light goes forth from their united being.
~ by Unknown ~

Det är exakt detta Jahvisten har i åtanke när han i Bibelns Första Mosebok säger att Gud skapade man+kvinna till sin avbild. När ni frågar mig.

lena alun

Kommentera

