Skip to content

Mera om handskakningens kulturella betydelse

2010/03/05

I bakvattnet på svininfluensan har man slutat handskaka patienter på kirurgmottagningen på Huddinge sjukhus. En som tog lite illa upp över den uteblivna handhälsningen är ingen mindre än Hanne Kjöller på DN´s ledarsida;

På en helt vanlig kirurgmottagning, inför ett helt okomplicerat ingrepp, har jag svårt att se att risken med att vidröra en annan människa skulle vara större än nyttan av beröringen. 

Jag vet inte hur det är med er, men för mig känns det onekligen lite bisarrt att ta av mig kläderna inför en man som jag inte ens tagit i hand.

Intressant, tycker jag, med tanke på hur många sjuka som känner sig kränkta av den nya utförsäkringslagen och andra svårigheter med Försäkringskassan som Hanne Kjöller totalt ignorerar i sina Ledarkommentarer.

Jag har mött ett enormt uppbåd av läkare och sjuksköterskor de senaste fyra åren, men kan inte minnas en enda handhälsning som haft någon betydelse för mig. Däremot minns jag de läkare som verkligen har sett mig, och berört mig med stor respekt. Jag sträcker inte själv fram handen, och skulle nog inte ens notera om en läkare skulle låta bli, faktiskt. Handhälsning är inte viktigt för mig. Men av ren reflex hälsar jag naturligtvis på en utsträckt hand.

Försöker föreställa mig hur det vore att sträcka fram min hand, om den inte togs emot. Med en godtagbar förklaring som religiös sedvänja eller smittspridningsrisk är det väl ingen sak? För många är det dock det.

Uppdaterat 20100306; 🙂 Ser att Badlands Hyena också gick igång som jag gjorde;

När jag tänker på Hanne Kjöller associerar jag osökt till Jesus, som botade sjuka genom att lägga handen på dem. Blinda började se, lama kunde gå. Hanne Kjöller kan stå för ett genombrott i sjukdomsforskningen i vår tid, liksom Jesus på sin tid.

Missa inte de roliga, läkande kommentarerna! Humorn är ett överlägset redskap för att stå ut;

Hanne Kjöller är alltid synnerligen konsekvent.

När hon känner att krassligheten knackar på dörren beger hon sig till kirurgavdelningen på Huddinge Sjukhus, tar av sig kläderna inför en främmande man som vägrar ta henne i hand och skriver om erfarenheterna därav inom ramen för sitt arbete som journalist. Istället för att kinka och sjukskriva sig.

Det är arbetslinjen, det!

Richard Ståhlfjärt // 4 mars 2010 vid 11:15 f m | Svara

Hanne Kjöller har fel i sin iakttagelse. Medvetslöshet är naturligtvis inte ett skäl till att inte arbeta. För det första öppnar en sådan attityd för simulanter som avser att suga ut våra trygghetssystem. Häromdagen så blev det t.o.m. klart att simulanter spelar döda för att slippa arbeta. För det andra finns det faktiskt flera yrken för kategorin medvetslösa, bl.a. skulle de t.ex. kunna bli riksdagsledamöter eller prostituerade.

 lena alun

No comments yet

Kommentera

