Skip to content

Ärkebiskopens svar på nätverket Resurs öppna brev

2010/03/04

Nu har ärkebiskopen svarat på det öppna brevet angående den nya sjukförsäkringsreformenRESURS undrade om Svenska kyrkan anser att en inkomst under 4.000:- är accpetabel. Jag skrev om brevet i följande inlägg; https://lenaalun.wordpress.com/2010/02/19/riksdagsvalet-i-host-handlar-om-medkansla-eller-ej/

Kanske kan det växa fram en opinionsbildning i sociala frågor i Sverige inom Svenska kyrkan, även om det hittills har varit svagt, menar  ärkebiskopen. Han blickar mot Tyskland, där kyrkan är en respekterad diskussionspartner som inte sitter politiskt i något partis knä.

Här är ett socialpolitiskt fall som engagerade Aftonbladets läsare och ledde till Lex Victor;

Om ett omyndigt barn dör ska föräldrarna har rätt till ersättning från föräldraförsäkringen under två veckor, i en så kallad sorgepeng.

– Det kommer bli en automatisk ersättning som man inte behöver ansöka om, säger Göran Hägglund till Aftonbladet.

Sofie Karlsson, 25, är glad över beslutet.

– Det har inte handlat om pengar för mig utan om en lagändring. Det känns kanonbra om det blir så nu. Det kommer ge föräldrarna tid att sörja i fred, utan att behöva tänka på byråkratiska regler, säger hon. [—]

Reaktionerna från Aftonbladets läsare efter domen blev snabb och stark. Läsarna rasade.

Efter bara ett par timmar hade 67 000 personer visat sitt stöd på aftonbladet.se.

– Vad är det för värld vi lever i, finns det inga känslor för människor som lider? Är det konstigt att världen ser ut som den gör? Självklart skall mamman ha ersättning för att sonen gått bort, det måste bli ändring i reglerna. Man ska inte trampa på människor på detta sätt, skrev till exempel Helene Carinci.

Ja, att det växer fram en socialpolitisk kristen praxis i Sverige är snudd på oundvikligt efter denna mandatperiods härjningar. Denna regel är dock inte Alliansens påhitt, utan jag höll på att helt bli utan sjukpenning redan juni 2006. Huruvida jag hade anmält mig till Arbetförmedlingen vid rätt tidpunkt var en avgörande pusselbit även för mig, som bröstcancerdrabbad, för att överhuvudtaget få sjukpenning.  Som högskolestuderande hade man väl helst sett att jag ramlat mellan stolarna, men av någon anledning hade jag turligt nog varit noga med att besöka Arbetsförmedlingen den dagen jag blev arbetslös. Då hade högskoleterminen redan pågått en vecka.

Ärkebiskopen är väl medveten om att många människor nu har fått det oerhört tufft och upplyser om att många diakoner i olika stift kontaktar socialförsäkringsministern. Hon som i sin tur har inställningen att till och med de anställda inom Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen drar förhastade slutsatser om sjukförsäkringsformens misslyckanden.

Läs detta om du mot förmodan litar på socialförsäkringsministern;

-Det som kallas ”frisk” reform har lett till otaliga tragedier
 Vi visar dig verkligheten – Du kommer inte tro dina ögon

lena alun

5 kommentarer leave one →
  1. Anonym permalink
    2010/03/05 4:23 e m

    Det känns väl minst sagt naivt att vänta sig aktivt stöd från en organisation som genom århundradena har varit intimt sammanslingrad med makten, svaret från den gode ärkebiskopen bekräftar väl vad vi egentligen redan visste. Halmstrån – visst, men någon måtta får det väl ändå vara ?

    Vilka tror vi egentligen betalar Wejryds lön ? Just det – samma politiker inom samma politiska system som han förväntas kritisera. Jag gissar att den gode Anders hade ett mindre helvete att tota ihop ett svar till Resurs.

    Svenska kyrkan (och i synnerhet frikyrkorna) är en integrerad och oskiljbar del av de krafter som vill föra oss tillbaka till ett samhällsskick som fanns vid förra seklets början.

    Var facken håller hus är däremot en högst berättigad fråga, dessa organisationer finansieras av arbetstagarna och har goda resurser att köpa annonsutrymme och kampanja för vår räkning. Men därifrån är det ganska tyst, någon debattartikel här och där och en del pliktskyldiga uttalanden men knappast mycket mer.

  2. lenaalun permalink*
    2010/03/05 4:35 e m

    Tack, för intressanta iakttagelser.

    Jag tycker inte att det är naivt, att förvänta sig att Svenska Kyrkan reagerar på utförsäkringslagen. Sorgligt och avslöjande var svaret.
    Ärkebiskopen kikar dock längtansfullt mot Tyskland, kan jag tycka.

    Det är onekligen tragikomiskt att fokus ligger på de rikas eventuella förlust av städsubventioner.

    Svt Debatt borde ha följt upp fackförbundet ST´s undersökning. De har gjort stor insats i valrörelsen, eller hur?

    Detta var osedvanligt rakryggat. Jesus Kristus är oerhört nöjd med Annette Carnhede;

    http://www.tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1533856&selId=1.927546&currPage=0

  3. 2010/03/10 12:21 e m

    Tack för din uppföljning.

    Maria Werme skrev en bra kommentar till artikeln i Kyrkans Tidning:

    http://www.kyrkanstidning.com/nyheter/wejryd_nya_sjukreglerna_inte_kyrkans_bord_0_13149.news.aspx

    Ja, det är sant att den regel som du nämner och som gjorde att du var nära att bli utan sjukpenning inte är Alliansens påhitt. I kammarrättsdomen hänvisas till ett gammalt, liknande fall: RÅ 2006 ref. 54.

    https://lagen.nu/dom/ra/2006:54

  4. lenaalun permalink*
    2010/03/10 1:17 e m

    Tack Hannelore! Jag visste inte vad det var frågan om, men det var otroligt obehagligt att handläggaren verkligen försökte tillämpa regeln på mig, vilket ju inte visade sig gå. Jag visste att det var viktigt att anmäla sig till Arbetsförmedlingen när man blir arbetslös.

    Dock kunde jag inte föreställa mig egen sjukdom och att jag hade förlorat min sjukpenninggrundande inkomst annars. Jag hade en fantastisk tur!!

    Jag hade dessutom varit i kontakt med Arbetsförmedlingen några ytterligare gånger under året. Det räckte. Jag hade gjort som jag skulle, sa hon berömmande sen. Och bad väl om ursäkt vill jag minnas. Jag blev ju arg. De förhalade min sjukpenning länge och krävde in nya sjukintyg. Minst tre gick åt. Det såg ut som journalanteckningar, inte att jag var sjuk, tyckte hon bl a. Aha? Que?

    En avancerad bröstcancer spridd till lymfan; bara en journalanteckning?

    Nu har det precis uppdagats att min psykiskt sjuka väninna försörjs av sina föräldrar sedan sex år. Hon har vilselett mig om att hon har pengar från Försäkringskassan, för att hon skäms för att leva på sina föräldrar.

    Är det vanligt att Försäkringskassa och socialtjänst och psykiatrin låter en individ ramla mellan stolarna. Varför tar ingen ansvar och ser till att hon har en försörjning. Detta chockar mig. Hon behöver ju en god man!

Trackbacks

  1. Mera om handskakningens kulturella betydelse « lena alun

Kommentera

