Skip to content

Många skandaler blev det

2010/02/25

Nu har vi sjukförsäkringsreformen, jobb- och utvecklingsgarantin fas 3 och tågkaoset som tre stora misslyckanden i regeringens politik.

Se Aktuellt 2 minuter in i programmet. Inslaget om slavarbetet ligger kvar endast till 4 mars, so hurry up! Detta är viktigt, och är nästa skandal i regeringens hänsynslösa politik;

Den nuvarande arbetsmarknadspolitiken sänder ut felaktiga signaler och ansvaret till en attitydförändring måste ligga hos politikerna. Den arbetslöse straffas och får bära skulden för arbetslösheten, medan arbetsgivaren visar en ovilja till att anställa långtidsarbetslösa. Långtidsarbetslösheten beror till stor del på medvetna och omedvetna fördomar och förutfattade meningar hos arbetsgivarna mot denna grupp. Långtidsarbetslösa som grupp har blivit stigmatiserade av arbetsgivarna. Politikerna förstärker detta stigma och syndabocksförfarande, vilket grundar sig på rädslor och en stor okunskap.

Enligt Arbetsförmedlingen är fas tre “frivillig” men väljer man att inte delta i fas tre och därtill tillhörande samhällstjänst, blir man utan ekonomisk ersättning.

SvD skriver;

65 000 arbetslösa ska få praktikplatser hos landets statliga myndigheter och verk i år, enligt regeringens skärpta krav. Men inte ens Arbetsförmedlingens representant som samordnar praktikplatsprogrammet med namnet Lyft, kände till de nya kraven.

– Nej, jag måste säga att jag höjde på ögonbrynen. Jag visste att regeringen förde en dialog med statliga myndigheter och skulle ställa krav, men de här siffrorna kände jag inte igen, säger Lars Stjernkvist, samordnare för Lyft.

Totalt är det 130 000 arbetslösa som regeringen vill ska få praktikplatser i år, hälften ska nu alltså vara hos myndigheter och verk enligt arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin. Enligt Lars Stjernkvist är siffran för optimistisk.

Vidare rapporterar SvD;

Littorin är även medveten om risken för att praktikanterna inte får meningsfulla arbetsuppgifter. Men, anser han, aktivitet är i sig bättre än passivitet, ”att bara sitta hemma och vänta på att ersättningen ska komma”.

– Även om arbetsuppgiften kanske inte är absolut 100 perfekt, så är det ändå bättre att ha ett ställe att gå till, att känna att man har andra som är där, att man inte bara lämnas ensam och bara väntar på pengar.

Enligt DN kan man förstå att detta handlar om en fas innan den tredje, som Aktuellt rapporterade om.

Statliga myndigheter och verk ska stå för hälften av platserna, vilket alltså kan motsvara 55.000—65.000 personer.

Resterande praktikplatser hoppas regeringen att kommuner och ideella organisationer ska ställa upp med.

Insatsen ska enligt budgeten ”aktivera personer som saknar arbete inom miljö, skogsvård, kulturarvet, omsorg och skola”.

Den riktas mot deltagare i den så kallade jobb- och utvecklingsgarantin, som kan praktisera i upp till sex månader, samt korttidsarbetslösa och ungdomar inom jobbgarantin som kan få tre månaders praktik.

Satsningen beräknas, enligt Dagens Industri, kosta 200 miljoner kronor.

Någonting ytterligare tycks ha blivit som sjukförsäkringsreformen; Fort men fel. Visserligen trevligt att få arbeta på statliga myndigheter. Verkligen en fin chans, men…..myndigheterna tycks ha fått vissa problem på halsen med det.  😀 Visst är det som ett inslag i Parlamentet i TV 4? Josefin Brink (V) frågar;

– Är det ett skämt? 65 000 praktikanter inom de närmaste månaderna det är ju fullkomligt befängt.

Ett hjärta RÖTT ser mönstret;

Arbetslösheten har i alliansens Sverige gjorts till ett individuellt problem istället för att samhällsproblem. Arbetsmarknadspolitiken är inriktad på disciplinerande åtgärder som lägre ersättning och hårdare krav – samtidigt som man successivt skurit ned på aktiva åtgärder för utbildning och omställning. Tanken med denna politik är att de arbetslösa ska tvingas ta första bästa jobb – till allt lägre löner.

 

Än så länge är det väl bara den bristande satsningen på tågtrafiken som regeringen möjligen ångrar. Här har alla drabbats, även min framgångsrike onkolog och Lennart Pehrsson på Aktuellt. Den välbeställde såväl den i utanförskapet. Tror att detta är en bra väckarklocka för svenska folket. Hur besatt ska en regering få vara av skattesänkningar?!

Trots att regeringen faktiskt har satsat mer än S-regeringen fungerar det inte. Jan-Evert Rådhström (M) skriver;

Vad gäller operatörernas ansvar för en fungerande trafik förutsätter vi att SJ, när de skall ersätta X2000, denna gång tänker på att vi i Sverige har vinter några månader om året.

Slutrepliken från Karin Svensson Smith (MP) avslutas;

Rådhström lever i just den fantasi om den perfekta självreglerade marknaden som gav oss finanskrisen. Men i valet mellan att bygga nya spår för att få rum med fler tåg, och att försöka pressa in mängder med små tågbolag på de spår som redan är överfulla är det rationella valet faktiskt att bygga fler spår, inte att fantisera om att marknaden på något sätt kan klarar av att köra två tåg på samma spår samtidigt.

Vi har inte råd att ha glada och obekymrade nyliberaler som beslutar om järnvägen om vi ska få den att fungera.

Vi måste sammanföra kärnverksamheterna under en aktör så att vi får någon ordning och någon som tar ansvar för helheten. Människor ska inte behöva stå och frysa utomhus när de väntar på tåg för att järnvägsstationen lagt ner eller har ett begrännsat öppethållande. Tågverkstäderna ska utföra underhåll på tågen, inte generera hyrespengar till staten.

Jag har åkt tåg mellan Eskilstuna-Stockholm ganska regelbundet sedan 1985. Sedan 17 november har jag åkt varje vecka, varannan vecka och nu var tredje vecka för laserbehandlingar mot min cancer. Aldrig har det varit sådana förseningar och förvecklingar, och då har det inte ens snöat utan det är andra problem som föranleder frusna växlar och hackande med spade av föraren. Något har ju hänt med skötseln av SJ, gamle vän. Jag känner mig som en god medborgare som låter bilen stå och tar tåget. Antagligen ses jag bara som en simpel bidragsberoende person som åker på statens bekostnad. 😉 Hmm, ser på DN-chatten att SJ inte får statsbidrag, utan sitter i knäet på Banverket och politikerna. Illa!!

Motvallsbloggen vet vi besked;

Det första som hände var att SJ, som en gång var till för att tillhandahålla pålitliga transporter för människor och gods, delades upp. Banverket skulle sköta infrastrukturen, inklusive underhåll av spåren och snöröjning. SJ skulle köra tågen. Och eftersom både Banverket och SJ ålades att spara pengar, så blev snöröjning en kostnad som ingen ville ta på sig. Den uppgiften hamnade mellan stolarna.

I nästa steg bildades Banverket Produktion, som en egen resultatenhet inom Banverket med uppgift att utföra själva det fysiska arbetet med spåren. Denna enhet skulle naturligtvis ”konkurrensutsättas”. Då gällde det att sänka kostnaderna på alla sätt, så att man kunde vara med och slåss om kontrakt på nybyggnad och underhåll med bolag från hela Europa. Den första åtgärden var att avskeda personal. Kostnaden för snöröjningslok, som bara stod i beredskap en stor del av året, måste man naturligtvis också bli kvitt. Att helt enkelt skrota loken var en enkel och radikal metod.

Där står vi nu. Från den 1 januari 2010 är Banverket Produktion ett eget bolag och heter Infranord AB. Och man kan väl inte begära att ett bolag, som ska konkurrera på lika villkor med andra bolag, samtidigt ska hålla en massa snöplogningslok i beredskap? Man kan väl inte heller begära att SJ, som ska konkurrera med andra tågoperatörer, samtidigt ska hålla lok och vagnar i reserv för snövintrar som bara inträffar vart tionde år? Alltså kommer ingenting att fungera bättre nästa gång vi utsätts för en ovanligt kall eller snörik vinter.

Motvallsbloggen vet också att media och socialdemokratin är medskyldiga till att SJ fungerar som det gör. Så jag vet att det är djupt orättvist att skylla på regeringen. Saknar dock hopp om att de kan ordna upp det så att vi får en fungerande tågtrafik. Det är så viktigt när så många pendlar till arbetet. Det borde vara en självklarhet:

 De borgerliga partierna, den socialdemokratiska ledningen och mediaetablissemanget har ju varit överens om att avreglering och privatisering kommer att leda till lägre kostnader och bättre service.Min bestämda åsikt är att denna nyliberala politik på många områden har lett till högre kostnader och sämre service. Snövintern 2009 – 2010 är bara ett exempel. Hur stora är egentligen de totala kostnaderna för försenade och inställda tåg? För samhället, för företagen och för de enskilda människorna?

Ser att en S-bloggare läser Chockdoktrinen. Det är bra och det ska bli spännande att följa. På samma blogg hittade jag en passande debattartikel i Borås tidning;

Därför är den intressanta frågan om gränsdragningen mellan näringsliv och samhälle egentligen en fråga, inte om hur stora vinsterna i privata välfärdsföretag får vara, utan att själva vinstjakten i sig faktiskt rangordnar människovärdet efter ekonomisk lönsamhet. Välfärden i jakt på vinsten stöter bort de behövande, trots att välfärdens uppgift ju faktiskt är att skapa samhället mjukt, särskilt för dem som marknaden stöter bort. På marknaden är det pengavärdet som räknas, inte människovärdet. Marknadens valfrihet är inte demokrati.
 Frågan om gränsdragningen mellan marknad och samhälle är därför inte bara teknisk, ekonomisk eller ens politisk, utan närmast filosofisk. Det är en fråga, inte om att förvalta ett bokslut utan om att förvalta demokratin, jämlikheten och människornas värdighet. Och att marknadens väg inte är, och aldrig får vara, den enda vägens politik.

Uppdaterat 20100305; Lena Hallengren (S) skriver på SvD Brännpunkt;

Vi vill istället skapa ett integrerat och sammanhållet järnvägssystem genom att använda ägarskapet i SJ och Jernhusen på ett mer aktivt sätt. Banverkets ansvar i krissituationer måste tydliggöras. Det blir alltmer uppenbart att det exempelvis saknas en gemensam krisberedskapsplan mellan Banverket, SJ och Storstockholms lokaltrafik (SL) som gäller oväntade väderhändelser, som det pågående snökaoset.

Det finns en stor risk att det sammanbrott av tågtrafiken som Sverige upplevt denna vinter kommer att upprepas oftare i framtiden om avregleringen fullföljs.

Jag kräver därför att infrastrukturministern lägger avregleringen av persontrafiken på järnvägen åt sidan. Åsa Torstensson, dra lärdom av vinterns tågproblem innan du skapar nya tågkaos.

lena alun

Annonser
2 kommentarer leave one →
  1. Klara-Bella permalink
    2010/02/26 6:43 e m

    Angående marknaden och biogas.
    Stockholm ”Stad”( är detta den enda kvarvarande staden i Sverige som i övriga landet består av kommuner?) måste idag köpa in biogas från Örebro kommun…
    Varför?
    Jo, de väntar på marknaden ska komma med bättre alternativ.
    Och det är det som är problemet. Detta stillasittande gör att man faktiskt hamnar på sist plats i att hänga med i den utvecklingen.
    ”Marknaden” själva verkar mycket frånvarande, på just det, marknaden.. .

    ( PS. Örebro kommun startade sedan 10 år tillbaka, att börja återvinning av sopor och därur skapa biogas.)

Trackbacks

  1. Intressant hemvist « Hjärta för Eskilstuna Weblog

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: