Skip to content

Riksdagsvalet i höst handlar om MEDKÄNSLA eller ej

2010/02/19

Tavlan målades av Anita Svedin som är utförsäkrad.
Hon tillåter spridning och användning av bilden.
 

 

Det tycks ha blivit så illa som vi befarade. Gunvor G Ericsson (MP) skriver i Aftonbladet;

Ett exempel på hur hårt regeringens politik slår är en person som var studerande, men blev sjuk. Han är en av alla dem som fått tidsbegränsad sjukersättning på garantinivå à 8 500 kronor per månad plus bostadstillägg för personer med sjukersättning på 4 000 kronor. Nu mister han båda dessa ersättningar. Han kommer i stället bara att få lägsta ersättning på 3 500 kronor efter skatt. En minskning på cirka 7 000 kronor per månad efter skatt. Detta eftersom han inte hunnit jobba så mycket bredvid sina studier så han kan uppfylla något arbetsvillkor och få rätt till a-kasseersättning. Det är mycket tuffa villkor för en person som redan har det ekonomiskt kärvt.

Som jag ser det handlar valet om att fortsätta på den inslagna vägen, eller vända om till solidaritet,  medmänsklighet och att odla vår  medkänsla. Badlands hyenas satir tydliggör Alliansens politik;

Sjuka kostar för mycket, tycker Hanne Kjöller. Det kostar för mycket att sjukskriva folk. Och det kostar för mycket att transportera dem till sjukhuset. Ja, man blir ju helt ursinnig över att samhället betalar för sjuka.

Ändå går sjukförsäkringen med stiliga överskott. Pengar som vi har betalat in på våra löner. Glöm inte det!

Götapetter!! Läs om detta tragiska livsöde; 1) ska vi solidariskt betala för hans uppehälle? 2) tillåta att Försäkringskassan agerar som den gör i brist på annan råd med tanke på Alliansens nya lagar och direktiv? 3) fortsätta med att sjuka får klara sig bäst det går på knappt 4.000:-?

Först i förrgår fick han kännedom om beslutet – och valde då att polisanmäla och stämma Försäkringskassan.

När han var i kontakt med kassan under hösten fick han beskedet att han skulle anmäla sig till Arbetsförmedlingen.

– De uppmanade mig att ljuga om min sjukdom och försöka få ett arbete för att några månader senare sjukskriva mig när jag ska opereras. Därför har jag polisanmält handläggaren för tjänstefel, stämpling till bedrägeri och stämpling till osann försäkran.

Moraliskt förfall på alla nivåer. Sjukförsäkringsstormen har bara börjat. 🙂 Orkan måste det bli för att få ordning igen, tippar jag.

Idag publicerades ett öppet brev till ärkebiskopen. Spännande! Vad ska Svenska kyrkan säga?

4. Vår statsminister har tidigare sagt att ”Gränsen för bidrag går vid svältgränsen”. Delar Svenska Kyrkan en sådan människosyn?

5. Vad har Svenska Kyrkan för resurser att hjälpa de som ställs utan ekonomisk trygghet under sjukdom?

Vi i Nätverket Resurs välkomnar dig också att bli medlem hos oss för att kunna ta del av den skrämmande verklighet de ansvariga mörkar.

Ja, nu bränner det till må jag säga. Svenska kyrkan representerar, i högsta grad som folkkyrka, Kristi kärlek, barmhärtighet för de utsatta. Än har kyrkan inte rytit ifrån.  Jag har hoppats Dagen, men där har man ofta större bekymmer än de nödlidande i vårt samhälle.

Hittade de rödagrönas uppgörelse här.Vid tillfälle kanske jag orkar läsa den. Nu måste nämligen sjukförsäkringen och Försäkringskassan upprättas. Inget halvdant duger. Experimentet med de sjuka borde ha stoppats innan riksdagsbesluten togs!

Läs om situationen för grundlurad;

Tydligen höll inte dessa försäkringar för verklighetsprövningen, för nu verkar det alltså så som om de utförsäkrade kan nekas att få sjukpenning bara för att de skrivit på att de är villiga att medverka i arbetsförmedlingens introduktionsprogram.

Läs också om den stora skandalen;

Många av dem går också miste om sin SGI och kan sedan inte komma in i sjukförsäkringen igen, på mindre än att de blir friska och arbetar först. Och för denna grupp är det fortfarande väldigt osäkert om ett regeringsbyte kommer att ge något större hopp.

Det är DET som är den stora skandalen.

Sjukförsäkringsreformen befästs dessutom med hela batteriet av härskartekniker.

Nu väntar vi på ett Agenda som låter de sjuka komma till tals;

Alliansen måste diskutera med dem som har drabbats av ändringarna i sjukförsäkringen. Jag hoppas innerligt att ett debattprogram som Agenda skulle kunna bjuda in människor som drabbats och både politiker från oppositionen och regeringen. Skulle alliansens politiker backa ur så gör det inget. Då är det bara att ”köra” programmet. Jag tror att med det som utgångsläge hade alliansen mangrant fått ställa upp.

lena alun

4 kommentarer leave one →
  1. 2010/02/20 1:37 f m

    Så bra att du har uppmärksammat brevet till Anders Wejryd. Här finns mer fakta:

    http://resurs.blogg.se/

    https://docs.google.com/Doc?docid=0ATrBafj6kOlaZGdobXNwNnFfMTl4Zm5tY2hq&hl=sv

    Vänliga hälsningar

    Hannelore

  2. lenaalun permalink*
    2010/02/20 12:59 e m

    Tack Hannelore!

    Det ser jättebra ut, det du länkade.

    Just nu har hamnat i större utmattning efter några strålningsbehandlingar. Fattar inte att jag blir så dålig. Verkar som att alla cancersjuka jobbar halvtid och går introduktioner på Arbetsförmedlingen. Hur kommer det sig att jag nätt jämt och orkar duscha och laga mat?

    Måste vänja mig av med mitt stora politiska nöje; det privata är politik.

    Sova, sova, sova är nog det enda som kan hjälpa mig just nu. Måste informera mig om hur man läker utbrändhet och söka hjälp, antar jag.

  3. 2010/02/20 1:15 e m

    Jag fattar inte heller hur svårt sjuka ska orka jobba och gå kurser på Af. Vila och ta hand om dig så gott det går.

    Varma hälsningar

    Hannelore

Trackbacks

  1. Ärkebiskopens svar på nätverket Resurs öppna brev « lena alun

Kommentera

