Skip to content

Underbar klarsyn

2010/02/18

Alexandra Gyllenbåge-Kaprifol har skrivit två helsköna blogginlägg om den mest stigmatiserade gruppen just nu – de sjuka. Läs också alla tokroliga kommentarer. Undrar vilken grupp Nya Moderaterna ger sig på härnäst. Kulturarbetarna kan väl inte räknas? Wait and see.

Från Badlands Hyena och Sjuka ska flytta fram och tillbaka; 

De som behöver vård ska alltså både bo nära sjukhus och kunna flytta vart som helst om de blir arbetslösa. Och jobba ska man ju om man så har cancer.

Vilken av dessa heliga principer ska vi göra avkall på? Kan man säga nej till flyttkrav för att man måste bo nära ett sjukhus? Eller kan man säga nej till att bo nära ett sjukhus för att man måste ta ett jobb på långt avstånd?

Ingen, naturligtvis. Sådana personer ska utredas för fusk och dömas för det. Höga böter eller fängelse är självklara påföljder för människor som fuskar.

Jag har tackat Gud många gånger för att jag har en tjugominuters trevlig promenad genom natursköna Djurgården här i Eskilstuna till mitt sjukhus. Många systrar och bröder åker tvärs över Sörmland dagligen för strålbehandlingar t ex. Kämpigt!

Jag var rosenrasande när jag fick åka buss kors och tvärs genom Sörmland tillsammans med pendlare och skolelever när jag skulle bröstopereras i Katrineholm. Nu fick jag dock helt underbar omvårdnad där på Kullbergska sjukhuset. Det uppvägde den onödiga påfrestningen att i cellgiftad tillstånd inför en operation jag var helt skräckslagen inför skaka runt på en ordinare buss. Landstinget betalade bussbiljetten. För att ta mig hem ställde jag krav på taxi. Då blev det en lång sightseeing över andra delar i Sörmland med andra resenärer. Inte konstigt att psyket svajade till där!

Så till Hanne Köller på DN säger jag;  Det funkar lite olika i vårt avlånga land, även om man bor granne med länsjukhuset. Politikerna är dem som styr vården. Ibland anses det rationellt att bussa folk och jag var riktigt SUR då. Reglerna har stramats upp ytterligare i Landstinget Sörmland, så jag vet inte om jag får någon sjukresa alls längre. Taxi för 50:- efter cancerbehandlingarna är vad jag förstått helt borttagna numera. Det är nog så att Stockholms landsting fortfarande har generösa sjukresor kvar, vilka vi sörmlänningar har sparat in på. Vi tycker det är bättre att anhöriga tar semesterdagar och skjutsar oss ”sjuklingar”.

 I Moderaterna hjälper de sjuka skriver Alexandra Gyllenbåge-Kaprifol;

Pengar är inte det som driver Moderaterna. Det är humanism. Det är därför vi applåderar i plenisalen eller gör vågen när sjukförsäkringsreformen debatteras. För att vi vet att vi hjälper de sjuka.

Kolla här då om Littorins spenderbyxor;

Det är tvärt emot vad ansvarige ministern Sven Otto Littorin utlovade i december.

  Min glädjechock var en illusion.

lena alun

No comments yet

Kommentera

