Skip to content

Nej, lägg av!

2010/02/10

Det verkar vara ett stalltips för att knäcka en medarbetare, och få den att självmant gå med på en uppsägning. Hur länge ska det vara lagligt för arbetsgivare att trakassera anställda som inte längre är önskvärda? Vad finns för lagar som reglerar sådant här?

Som jag ser det; är det LAS som är roten till detta onda. Personalansvariga får på sitt bord att klura ut djävulska intriger att servera en intet ont anande medarbetare som man vill bli av med. Snacka om smuts!

Det verkar minst sagt osannolikt att Elisabet Höglund förstör produktionen. Åldersdiskriminering och häxjakt ser jag.

Känner verkligen med Elisabet Höglund, och vet precis hur hon mår idag. Hoppas hon står på sig och visar vägen för hur man hanterar ett sådant här ärende rättsligt. Att komma tillbaka till arbetsplatsen efter en sådan här psykisk pärs är inte lätt. Men det skulle nog Elisabeth Höglund kunna fixa om hon finner det möjligt.

Lyssna på de unga och skarpa; Alexand´rism;

Och jag måste säga att det nästan är mobbing som utövats mot Elisabet Höglund där, enda sedan start.

Jag vet inte för jag ser inte programmet, mer än bakom ryggen när jag lagar mat till barnen. Men är det inte ett bra koncept att ha med kvinnor i olika generationer? Att mogna kvinnor har förmåga att lyfta fram sin idéer hör till en av klimakeriets överraskningar. Visste ni att klimakteriet betyder högst på stegpinnen?

KLIMAKTERIET  

av R Rahimi – 2004 – Relaterade artiklarAlla 4 versionerna

Ordet klimakteriet kommer från ”klimakter”, som betyder ”pinne på en stege” på grekiska, det är besläktat med ”klimax”, som betyder ”höjdpunkt”.

Visheten som vi uppnår utan östrogenet och det anpassningstvång (för att hålla ihop familjen) som följer med det kvinnliga könshormonet gör oss tuffa och modiga. Men det fixar inte vårt arbetsliv uppenbarligen. Skärpning! Låt de visa och kloka kvinnorna få blomstra, de också!

Jo, jag vet , därför att jag har genomgått cancerbehandlingar, som har haft alla könshormoner på off-knappen. Kände bara gemenskap med 70-åriga kvinnor under den fasen. Tack och lov, sa min läkare till mig att jag kunde sluta med behandlingen. Sen blev jag 40 år igen.  😀  Se på wikipedia hur olika klimateriet upplevs i olika kulturer!

De närmaste åren (från 2005 räknat) kommer drygt en miljon kvinnor i Sverige att passera klimakteriet. Man beräknar att 75 procent av dessa kommer uppleva påtagliga besvär och cirka 50 procent behöver medicinsk behandling av något slag.

Så här dystert är det defintivt inte, även om övergången måste få ta sin tid. Vem vinner på att föra ut en sådan här negativ syn på kvinnors övergång från mödrar till samhällsbyggare?!

Har vi råd att åldersdiskriminera kvinnor på toppen av sin karriär?! Jag blev utköpt av min arbetsgivare när jag fått lite skinn på näsan av att ha fött två barn och skaffat mig en högskoleexamen. Var inte alls i klimakteriet då. Att visa sin styrka och kompetens är inte lätt.  Dessa spelregler måste man ha förstått. Det gör väl inte kvinnor som Höglund och jag.

Uppdaterat 20100212: Yvonne Ryding och Carin da Silva ger sin syn på saken. Ameila Adamo har en slagkraftig debattartikel. 🙂

Det finns en annan viktig aspekt. Om vi äldre kan få visa att vi är dugliga även efter 59 kanske unga kvinnor som tittar kan få känna att deras bäst-före-datum stretchas ut. Att det finns ett liv efter 42. Själv tycker jag att jag peakar just nu och fyller snart 63.

M-magasin har belönat Elisabet Höglund med priset som årets mappie just för att hon har varit – och fortfarande är – en förebild för oss. Kanske blev det hennes dödskyss? Att hon nu går ut och blir en slags symbol för diskussionen om åldersrasismen i tv är bara bra.

Hittade en blogg som så väldigt väl beskriver förvandlingen från synlig kvinna till upplösningen i den gråa massan. Mig hände det väldigt hastigt vid 40 år fyllda och cellgiftsbehandlingarna var orsaken. Visst är det en sorg att ta sig igenom, men rätt skönt också i slutändan att få vara ifred. När man väl blir uppmärksammad numera vet jag att det är p g a min inre skönhet och utstrålning. Det är bättre!!!

😀  Uppdaterat 20100218: I TV 4 Kvällsöppet analyserar Wiggo att Aftonbladets och Expressens läsare känner igen sig i Elisabet Höglund, för de har råkat ut för detsamma på sina arbetsplatser. Tack Elisabet! Det räcker för att uppmärksamheten mot dig ska ha varit till gagn för jämställdheten. 🙂

lena alun

15 kommentarer leave one →
  1. lenaalun permalink*
    2010/02/11 9:56 f m

    Oj, vad folk läser sådant här!! 261 visningar av denna bloggtext sedan igår kväll 20.30. Klockan är knappt tolv på förmiddagen!

    Möjligen slår Annika Falkengren och den kvinnliga landshövdingen i blåsväder i somras intresset för Elisabeth Höglund. Tänk att häxjakter är det som ”går bäst”, också i bloggosfären.

    https://lenaalun.wordpress.com/2009/03/12/stackars-lilla-annika/ 161 visningar
    https://lenaalun.wordpress.com/2009/07/29/annu-en-haxjakt/ 615 visningar

    Dessa häxjakter skiljer sig från andra blogginlägg eftersom statistiken växer rekordsnabbt när nyheten är färsk.

    Annärs är den här mest populär; https://lenaalun.wordpress.com/2009/03/12/kvinnor-med-fitta-i/ 5581 visningar

  2. Anders permalink
    2010/02/11 2:02 e m

    Hej Lena!

    Du skriver: ”Det verkar minst sagt osannolikt att Elisabeth Höglund förstör produktionen.”

    Nej, varför då? Om målsättningen för ”produktionen” är ett innehållslöst, flamsigt program som erbjuder tittaren lite ögongodis, så sätter hon väl en käpp i hjulet, om hon har andra ambitioner.

  3. lenaalun permalink*
    2010/02/11 5:13 e m

    Om du läser Alex Schulmans iakttagelser och reflektioner ser du att något annat än just bara Elisatbeth Höglund är problematiskt. Jag skulle vilja säga att det är ett ledningsproblem och då är det ruttet att säga att en enskild medarbetare förstör.

    Jag fick höra att jag var som en hand som inte passade i handsken. Personalgruppen ville inte arbeta med mig, sades det mig. Helt otroligt! Jag slet som ett djur och visade mina bästa sidor. Att jag sedan uppfattades som utmattningsdeprimerad av psykologen som bedömde mig i antagningsprocessen att bli prästkandidat vid den tiden kan ju i och för sig tala mot mig. Jag kan ha varit en börda också? Jag hade fått ”ja-nej- kanske sedan” av Svenska kyrkan
    och det ledde till att banken också plötsligen raskt ville göra sig av med mig.

    När personalen i ett möte skulle diskutera vad som låg till grund för detta framkom ingenting. Alla teg. Det var nämligen så att ett chefsbyte skedde mitt i turbulensen, och den nya chefen fick ta hand om mig i min sjukskrivning och försöka bringa ordning om vad som egentligen hade hänt. Allt är dock klart för mig idag. Man är väl en detektiv och det är på sin höjd ett tre-mans jobb inklusive chefen i att koka ihop detta.

    I grund och botten handlade det om att en vikarie skulle ha mitt jobb istället. Jag var tvungen att undanröjas till varje pris, medan jag låg i till max för att söka högre tjänster och bli fast anställd på kontoret. Jag tillhörde nämligen Stockholmsregionen.

    Jag låg nog som etta att få ett jobb på banken i Huddinge, men fick höra av cheferna där att jag tyvärr blev tvåan. Sen kom avgångvederlaget. Jag tror nämligen inte personalavdelningen tillät Huddingekontoret att välja mig.

    Precis när min anställning upphörde kom platsannonsen. Man sökte en ny person till en tjänst jag hade kunnat ta och hade fått, efter mina 16 år i firman. Den allra lägsta befattningen som kundtjänstmedarbetare.

    Just så här tufft kan det vara efter lång och trogen tjänst i arbetslivet.

  4. lenaalun permalink*
    2010/02/11 8:32 e m

    Hoho! Elisabet Höglund har givit mig besöksrekord idag;

    Busiest day: 387 — Thursday, February 11, 2010

    Sist var det Marianne Samuelsson, landshövdingen på Gotland som drog in besökare den 29 juli med antalet 377 st totalt den dagen.

    Klockan är nu bara 20.31.

  5. 2010/02/11 9:22 e m

    Jag håller med dig om häxjakten på EH men varför måste du skriva om hur många besökare du har hela tiden det drar ner trovärdighet från min sida i alla fall
    mvh Kristina

  6. lenaalun permalink*
    2010/02/11 10:29 e m

    Okej. Jag kan förstå hur du tänker. Det verkar dessutom ego-trippat att framhäva sig själv med besöksrekord. Men jag har inte så mycket annat att framhäva mig själv med för närvarande. Jo, att min senaste doktor i tisdags sa att det är fantastiskt att jag är vid liv och ser pigg ut. 🙂

    För mig är det dock främst fascinerande och samtidigt oerhört tragiskt att de dagar jag får besöksrekord på min blogg är de gånger kvinnor utsätts för häxjakt. Hittills har jag inte lagt märke till någon häxjakt på en man. Förekommer de? Ska verkligen tänka på det och skriva en blogg och se om fenomenet med besöksrekord upprepas.

    Jag är genusvetare och har det perspektivet att se på olika samhällsföreteelser. Nu har jag sett Svt Debatt om kvotering av kvinnor till bolagsstyrelser. Ganska sorglig soppa, men Douglas Roos var en härlig debattör som drev kvinnornas sak.

    Jag måste naturligtvis inte skriva om mina besöksrekord, men vill gärna visa mina upptäckter; folk läser bloggar om häxjakter på ett sätt som saknar motstycke.

    Jag skriver aldrig om häxjakterna för att jag jagar besökssiffror. Jag skriver mina blogginlägg för att jag har medkänsla med att de utsätts för häxjakt. Att jag uppnått besöksrekord dessa gånger har jag aldrig kunnat förutse.

    En storbanks VD och en landhövding och nu en programledare för ett prógram som inte så många har hunnit sätta sig framför tv´n till. Jag är verkligen överraskad över att folk är så väldigt intresserade av att läsa om detta på bloggar.

  7. lenaalun permalink*
    2010/02/11 10:57 e m

    http://frianyheter.wordpress.com/2010/02/09/lyktstolpe-popularare-an-mona-sahlin-pa-facebook/

    En annan häxjakt som har placerat sig högst upp på wordpress heta inläggslista idag.

    Sorgligt!!!!!

  8. Anders permalink
    2010/02/14 2:05 e m

    Men Lena, Elisabet Höglund beskriver själv, att hon hade en annan målsättning för programmet än producenten.

    ”Efter händelsen har en debatt blossat upp om åldersdiskriminering. Men den känner inte Elisabet Höglund igen sig i.

    – Det handlar inte om det. Problemet har varit att jag är alldeles för överkvalificerad för programmet. Jag vill göra ett samhällsprogram med riktiga journalistiska intervjuer. Det vi gjorde i Förkväll kan jag inte ställa upp på, säger hon.”

    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article6586413.ab

    Jaha? Hon kan ”inte ställa upp på” producentens målsättning med programmet och försökte ändra på det.

    Varför hänvisar du till dina personliga erfarenheter? Varför tror du, att dina erfarenheter (av sjukdom, av arbetslivet m.m. ) självklart är tillämpbara på personer med helt andra diagnoser resp. andra arbeten?

  9. lenaalun permalink*
    2010/02/14 2:32 e m

    Hej Anders,

    Enligt postmodernistiskt synsätt är var och en av oss sin egen tolkningsmaskin. Jag upplever verkligheten utifrån mina erfarenheter och med den identitet som mitt liv har format mig till. Det skulle gälla varenda kotte. Vi kan helt enkelt inte annat, ur detta perspektiv.

    Elisabeth säger att hon inte är åldersdiskrimerad. Very fine, she is constructive. 🙂
    I nästa andetag säger hon att hon behövdes ansiktslyftas för att få fortsätta, men att hon och maken vägrade detta ingrepp. Typ övergrepp skulle jag vilja säga. 😀

    – Det handlar inte om det. Problemet har varit att jag är alldeles för överkvalificerad för programmet. Jag vill göra ett samhällsprogram med riktiga journalistiska intervjuer. Det vi gjorde i Förkväll kan jag inte ställa upp på, säger hon.

    Skulle skönhetsbehandlas
    I måndags gick det för långt. En före detta Robinsondeltagare injicerades med rynkborttagningsmedlet restylane i direktsänding.

    Men egentligen var det tänkt att Elisabet Höglund skulle ha injicerats med medlet.

    – Jag fick frågan veckan före om jag kunde ta botox eller restylane, men jag vägrade. Till och med min man hotade att skilja sig från mig och aldrig mer vilja synas ihop med mig om jag gjorde det, så valet var enkelt. 😉

    Har igår firat min svägerskas 60-årsdag. Jag vet hur det är att vara verkligt gammal, trots mina 43 år. Min syster fyller 65 i höst. Vi har pratat en del om det härliga med att vara 60 år eller 60 plus. Det är bara tragiskt att samhället inte respekterar vare sig visheten, klokskapen och kvinnors motsvarande ”grå tinningarnas charm”.

    Klipska Amelia Adamo har en debattartikel (http://www.aftonbladet.se/debatt/article6585814.ab ) avseende sin egen uppfattning om åldersrasismen. Jag har diskuterat med en ung politisk chefredaktör, som tycker att åldersrasimen i samhället är förfärande.

    Anders du ser inte problem med att 55 plusáre de senaste decennierna har rensats bort från arbetsplatserna. Har sett på nära håll i banken och har bekanta utpensionerade som går hemma och fixar den egna härden och täppan som enda livsuppgift. Jo, det är förstås duktiga och engagerade i ideella föreningar, typ vägföreningar och fritidshusföreningar.
    Åldersrasismen är ett problem så normaliserat att många inte ser det. Inte ens Höglund! Varför skulle hon fixa ansiktet? Sen får hon ta time-out veckan efter.

    Jag ser mönster. Inte du, Anders? Tror jag nog du gör!. 🙂

  10. Anders permalink
    2010/02/14 6:43 e m

    Hej Lena!

    Du skriver: ”Enligt postmodernistiskt synsätt är var och en av oss sin egen tolkningsmaskin.”

    Ja, och det är ofta(st) ett feltänk. Det finns en extern och verifierbar värld. Om ”tolkningsmaskinen” anser att jorden är platt – så påverkar det inte jordens form. Om ”tolkningsmaskinen” anser att Lund ligger norr om Eskilstuna – så påverkar det inte staden Lunds läge. Om ”tolkningsmaskinen” anser, att Lena Alun inte har cancer – så påverkar det inte Lena Aluns diagnos. Osv.

    Elisabet Höglund har i artikel efter artikel framfört, att hon fick gå, eftersom hon kritiserat programmet:

    ”Jag blev påtvingad ett ofrivilligt uppehåll i arbetslivet, när jag i förrgår kväll direkt efter ”Förkvälls” sändning klockan 18.30 tvingades lämna mitt arbete som programledare. Så här kan vi inte ha det längre, Elisabet!, var beskedet. Du måste ta en time out! …Vad hade jag gjort för fel? Jo, jag hade försökt hävda att ”Förkväll” måste göras på ett mera journalistiskt sätt, med lite mera djup, lite mera ifrågasättande, lite mindre fjäsk och lite mindre yta och ytlighet.

    Att underkänna hennes analys (som du gör) – ”Elisabeth säger att hon inte är åldersdiskrimerad. Very fine, she is constructive” – är att klappa henne på huvudet. Jaja.. lilla gumman, du tror, att du fick gå främst för att du kritiserade programmmet och ville förändra det, men vi vet bättre… – är synnerligen arrogant av dig.

    En nätkommentator till Amelia Adamos artikel skriver:

    ”Elisabet var lika gammal nu som då hon blev anställd så att skylla på det är bara dumt! Hon säger själv att programmet inte stämde överens med HENNES typ an journalistik o att det kom i konflikt med hennes mål o ambitioner, då är det väl bara att sluta! Tror hon verkligen att om det är något hon inte gillar med sitt arbete så ska det ändras för att hon vill det??? Kliv ner från dina höga hästar o va glad att du blev anställd som 65-åring, inte många som blir det i dessa tider säger jag!!!”

    PS Begreppet ”åldersrasism” är olämpligt från flera olika synpunkter.

  11. lenaalun permalink*
    2010/02/14 7:29 e m

    http://www.aftonbladet.se/wendela/article6597659.ab

    Fyra andra kvinnor berättar om kvinnors ålder som ett problem för kvinnorna,

    Att den folkkära tv-profilen tvingades bort från TV 4:s ”Förkväll” har orsakat en stor debatt.
    – Jag uppfattade det som att programmet inte fick tillräckligt många unga tittare och då måste man göra om det och satsa på de unga programledarna. På det sättet är det åldersdiskriminerande, säger Elisabet Höglund.

    Tidigare arbetade hon många år på SVT, men slutade då hon inte kände att hon kunde utvecklas.

    Programledaren Malou von Sivers, 57, känner igen sig i att äldre kvinnor får det tufft i tv-branschen.

    Men Malou von Sivers vägrade ge upp.

    – Som kvinna får man köra en gerillataktik, ligga steget före och komma med smarta ideer. Ibland blir det jobbigt och vreden kan kännas förlamande. Men då är det desto viktigare att hålla ihop. Tv är ett kvinnligt medium där majoriteten av tittarna är kvinnor, säger hon. JA, NU CIRKULERAR MÅNGA MOTSTRIDIGA UPPGIFTER I AFTONBLADET. DET ÄR BARA ATT PLOCKA DET SOM LOCKAR AV SMÖRGÅSBORDET. 🙂

    Anders, du får tycka att jag är arrogant och klappar henne på huvudet. Jag hoppas att hon är tacksam över att jag påpekar motsägelserna (se min kommentar innan) hon ska ha sagt till Aftonbladet.

    ”– Jag fick frågan veckan före om jag kunde ta botox eller restylane, men jag vägrade. Till och med min man hotade att skilja sig från mig och aldrig mer vilja synas ihop med mig om jag gjorde det, så valet var enkelt.”
    Det är rätt att inte tänka; ”Jag är åldersdiskriminerad”, eftersom man inte mår bra av det. Det var ett beröm till Höglund. Jag provar nu själv att ofta tänka, rättare sagt satsar allt på att tänka;

    Jag är helad. Tack för mitt tillfrisknande. Man ska tänka så har jag nyligen lärt mig i The Secret. Att jag skulle dö ifrån mina barn finns inte längre som alternativ i mitt sinne. Läkarna får vara hur bedrövade som helst. Jag har redan överraskat dem med mitt goda humör och att sjukdomen hålls i schack av mig. 😀

  12. Anders permalink
    2010/02/14 7:50 e m

    Hej Lena,

    Ja, det finns en åldersdiskriminering, som är värre för kvinnor.

    Men av det kan man inte dra slutsatsen, att det i ALLA fall främst är en fråga av åldersdiskriminering. Elisabet Höglund var lika gammal när hon anställdes, som när hon fick gå! EH har försökt förändra programmets innehåll – till sist tröttnade producenten.

    —–

    Du skriver, att du ”är genusvetare och har det perspektivet att se på olika samhällsföreteelser. .. Tänk att häxjakter är det som ”går bäst”, också i bloggosfären.”

    Jaha? Vad är det för märkligt med det? Det är välkänt, att när kommunfullmäktige skall fatta beslut om en investering på fem miljoner – då tas beslutet på tre minuter. Men när kommunfullmäktige skall besluta om att byta leveratör av kaffebröd från konditori A till konditori B – då blir det en maratondebatt på fyra timmar, eftersom alla känner sig kapabla att ha synpunkter.

    Så här skrev en kommentator (ang ett annat fall än du har bloggat om)

    ”Har varit aktiv inom politiken i tjugo år. Och gång på gång utsett kvinnor till olika poster på en enda merit … att de är kvinnor och att vi ville framstå som jämställda. Ingen av dem tackade någonsin nej till erbjudandet, självinsikten var noll, och ofta gick det åt skogen. I bästa fall blev det status quo.

    Och gick det åt skogen, så skyllde de alltid alla misslyckande på elaka män som försökte knäcka dem eftersom de var kvinnor.”

    Någon karakteriserade s.k. ”genusvetenskap” som institutionaliserad enögdhet. Genom ”det perspektivet att se på olika samhällsföreteelser” så missar du den enkla och självklara förklaringen, varför så många har synpunkter när en del av de kvinnor avpolletteras, vilka i kraft av sitt kön t.ex. har avancerat över sin kompetensnivå. Detta är en fråga som alla begriper. Helt analogt med att alla anser sig kunna bidra med synpunkter på kaffebröd (men inte på investeringer i mångmiljonklassen).

    Och du kan tydligen inte heller acceptera, att om Elisabet Höglund är lika gammal när hon får gå, som när hon anställs samt upprepade gånger själv har beskrivit, att hon återkommenade har ifrågasatt producentens mål och ambitioner med programmet – då är det märkligt att tro, att hon främst sparkades för sin ålder.

    Institutionaliserad enögdhet… 😀

  13. lenaalun permalink*
    2010/02/14 8:56 e m

    Jag ser det problematiska i att se genusteoretiskt på världen likväl som det är problematiskt att vara kristen teolog. Jag har faktiskt god självinsikt även om jag framstår som väldigt arrogant. 😀

    Om det är besvärande med kvinnor som framför sina synpunkter och ambitioner och dessutom anses vara i behov att skönhetsinjektioner, som verkligen försämrar utseendet anser jag!! att det är åldersrasism.

    Kvinnors bidrag till ett bättre utfört arbete och kvinnors naturliga åldrande bör vara accepterat. Jag förstår inte att hon ska behöva vara en ja-sägare för att få jobba kvar.
    Det är just det som är det fina med kvinnor och feminism. Vi skiljer oss från männen, som blint kan följa ledaren. Inte något optimalt sätt att leva på.

  14. Anders permalink
    2010/02/15 8:35 f m

    Kvinnor liksom män, som återkommande ”framför sina synpunkter och ambitioner” och inte vill acceptera chefens mål och ambitioner med verksamheten, riskerar givetvis att få gå. Inget märkligt med det.. i yrkeslivet bör man klokt välja sina strider. 🙂

  15. lenaalun permalink*
    2010/02/15 7:43 e m

    Imorgon kommer Elisabeth Höglund till Tv 4´s morgonsoffa och talar ut. Då får man se.

    Jojo, det har jag lärt mig. Nu gjorde jag som bankens chefer centralt hade påbjudit mig, genom att göra som kassadatorn sade till mig att göra. Det sammanföll inte med vad kollegor ansåg och cheferna på kontoret valde att inte stödja mig. Det är inte alltid lätt att ha tungan i rätt mun. 🙂

    Dåliga, gammalmodiga chefer. Tacka vet jag Björklund som tog Birgitta Ohlsson och berömde sig med att det är ett modernt ledarskap att välja någon som inte tycker som en själv. 😀

Kommentera

