Skip to content

Myten om den höga svenska sjukfrånvaron

2010/02/09

Se här!  🙂   I Sydsvenskan skriver Björn Johsson;

Bilden av svenskarna som det mest sjukskrivna folket i Europa stämmer inte längre, meddelade Ekot i torsdags. Men faktum är att bilden förmodligen inte stämde ens när den var som vanligast i debatten, under den så kallade sjukskrivningsexplosionen i början av 2000-talet.

Sverige har också haft en betydligt högre sysselsättning än övriga Europa, framför allt bland kvinnor. Många av de kvinnor som blev sjukskrivna under slutet av 1990-talet tillhörde den första generationen kvinnor som varit yrkesverksamma under hela sina vuxna liv.

Dessa kvinnor hade hög sjukfrånvaro jämfört med andra europeiska länder, men å andra sidan saknades rimliga grupper att jämföra med i de flesta länder.

Att jämförelsen mellan Sverige och de övriga länderna haltar påpekade en företagsekonom, docent Paula Liukkonen, redan 2003. Liukkonen menade att Sverige är ett av få länder som öppet redovisar långtidssjukfrånvaron, och att påståendena om att svenskarna skulle vara mer sjukskrivna än andra européer därmed var en myt.

lena alun

4 kommentarer leave one →
  1. Bunny permalink
    2010/02/25 7:39 e m

    Men om FK lärde ut empati så skulle nog svenskarna vara ett friskare folk…

    http://katidis.wordpress.com/2010/02/25/fk-ar-positivt-overraskad-igen/

    Min handläggare borde föreläsa om empati! 🙂

    Kram

  2. lenaalun permalink*
    2010/02/25 8:15 e m

    Hej,

    Jag har läst ditt blogginlägg. 🙂 Min erfarenhet är att de har empati på Försäkringskassan, men att de har fördjävliga direktiv att arbeta efter. Man blir illa tvungen att sätta dem på plats. Typ, nej jag kan inte jobba var tredje vecka när jag får cellgifter, för jag är ensamstående småbarnsmamma och behöver den veckan för att samla kraft för att orka med de andra två supertuffa.

    Jag har väl blivit arg på varje handläggare jag har haft. De kan inte rå för själva vad de måste säga till mig, och det blir väldigt tokigt i mina öron. Nu i efterhand vet jag ju hur politiken har styrt dem.

    Redan socialdemokraterna hade som mål att halvera sjukskrivningarna, eller hur mycket det nu var. Då gav de sig på även en som mig med tydligt verifierbar bröstcancer. Jag var en hårsmån ifrån att stå utan sjukpenning. Vågar inte tänka på hur mitt liv hade sett ut då. Jag hade för det första inte levt idag.

    Egentligen har du så rätt i det du säger; jag vill bara utvidga det till att vi svenskar skulle vara mer empatiska mot varandra. Då hade vi varit ett friskare folk. Ja, du vet ju själv hur man kan behandlas på arbetsplatserna? Eller har jag missuppfattat att du var utsatt för någon form av mobbing från kollegor eller chefer?

    När jag har varit i Thailand mår jag superbra av all kärlek och vänlighet som strömmar emot mig. Tänk att det finns sådana kulturer här på jorden! Det trodde jag inte, som bara varit i Västerlandet tidigare.

    Hoppas du har kommit i ordning hemma. Har sett att du har haft fullt upp.

    Kram 🙂

  3. Bunny permalink
    2010/02/25 8:23 e m

    Jo… Lite mobbing var det väl… Hade just försökt göra mig av med mitt ex, men han trakasserade mitt jobb mfl, så de lessnade väl på mig pga detta så det blev som det blev…

    Sen är det lite så åxå… ”Du som är singel kan ju jobba jul, påsk, midsommar”… Ja, du vet…

    Försökte bli omplacerad, men min chef blev väldigt sjuk i samma veva, sen blev jag sjukskriven och sen rann allt ut i sanden…

    Har kommit i ordning i det stora hela 🙂 Men det är mkt småplock kvar… Men blev bara tvungen att slå på datorn och skriva detta 🙂

    Kram 🙂

  4. lenaalun permalink*
    2010/02/25 8:48 e m

    Jamen precis, man ska vara på topp på arbetsplatsen, och genomgår man en separation och blir lite besvärlig under den tiden, är det lätt att bli bortgallrad. Så var det väl för mig också. Jag mådde inte helt bra förstås, även om jag stortrivdes på jobbet. Hade inte ro att vara hemma och vara sjuk ens, för att jag ville vara delaktig och tyckte det var så kul varje dag. Helt otroligt, fast jag ju var svårt utmattningsdeprimerad utan att inse det. Jag gick på antidepressivt och blev manisk av dem. 😀

    Kram 🙂

Kommentera

