Skip to content

Konserverad gröt

2010/02/06

Allt går att sälja med mördande reklam, till och med konserverad gröt. Jaja, alltid lurar det nå´n. Men jag tror kvinnor tänker längre än till den egna plånboken här och nu. De vet att de också kan bli sjuka och arbetslösa. Då har den ordningen vi haft varit en grundtrygghet.

Nu är trygghetssystemen slaktade. Det har kvinnorna noterat. Men Reinfeldt får naturligtvis gripa efter alla halmstrån;

– Moderaterna har inte varit tillräckligt bra på att beskriva Sverige och våra utmaningar på ett sätt som tillräckligt många kvinnor känner igen sig i. Och då ska jag bli bättre på det.

Lycka till, säger jag. 😀  Kvinnor är mer vänster;

Allra mest vänster är de unga kvinnorna. Hela 63,4 procent av kvinnor mellan 18 och 34 år sympatiserar med något av de rödgröna partierna. Alliansen är ungefär lika populär som en myggsvärm i Österfärnebo.

En annan fråga som ska locka kvinnorna till Moderaterna är den om brott och straff. Fredrik Reinfeldt lyfte upp de många unga kvinnor som begränsar sitt sätt att röra sig på grund av rädsla för våld och hot.

– Det är en fråga som i mycket högre utsträckning oroar kvinnor än vad de oroar män, sa Reinfeldt efter sitt tal.

Spännande att se hur han ska lösa detta. 😉 Det vore onekligen härligt att slippa vara rädd när man går hem genom stan kvällstid.

Detta var inte så tokigt tänkt. 😉 Fler som numera är svårcharmade. Joakim Hörsing är en man som har genomskådat alliansregeringen;

Samtidigt pågår en process i välfärden där det offentliga får allt svårare att finansiera sina tjänster; skola, vård och omsorg. Mindre pengar i det offentliga och allt mer pengar i den egna fickan gör situationen till sist ohållbar.

Den solidariska finansieringen av välfärden kommer då att överges. Vilket naturligtvis var moderatstrategernas syfte hela tiden. Men vad det så svenska folket hade tänkt sig utvecklingen när de röstade fram alliansregeringen i valet 2010?

Nä antagligen inte, så vilken attans tur att valet inte ägt rum än och vi fortfarande har chansen att rösta rödgrönt!

Kent Persson (M) står för mer insiktsfulla moderata ståndpunkter och försöker upplysa makttoppen inom partiet;

Jag är dock osäker på om just skattefrågan är den som kommer att locka kvinnorna till moderaterna. Jag tror egentligen inte det. I sak är det rätt att fortsätta driva skattesänkningar och det ska vi göra, men ska man locka kvinnorna handlar det om mer.Det handlar om att ha en trovärdig jämställdhetspolitik. Vi är på väg åt rätt håll där. Mycket görs för att förändra och förstärka partiets politik på området.

Välfärdspolitiken måste vara tydlig. Att vi värnar välfärdens kärna räcker kanske inte. Vi måste också ha en politik för utveckling. [—]

Ett stort antal samtal har genomförts där vi möt just kvinnorna i välfärdens tjänst. Berättelserna är många. Glädjen och stoltheten över sina yrken är påtaglig. Lika påtaglig är ibland bitterheten över låga löner och dåliga arbetsvillkor. Rätten till heltidstjänster är en sådan fråga. En annan att upplevelsen är att någon annan, diffust vem, alltid bestämmer över dem. Besparingar som är jobbiga och påfrestande när allt man vill göra är ett bra jobb. Deras berättelser är deras verklighet och den är värd att lyssna på. [—]

Vi måste nämligen kunna ge beskeden till kvinnorna om att vi inte vara satsar på dem utan att vi också satsar på välfärden. På så sätt kan moderaterna bli ett stort och brett parti som lockar både kvinnor och män att rösta på oss.

Men är inte a-kassan och sjukförsäkringen välfärd som kvinnor är i behov av? Att färdas väl i livet;

 Det var under Göran Perssons tid vi fick veta att ohälsotalet måste halveras för att komma ned på ”Europeisk nivå”.. att detta var en bluff visste man såväl då som nu.. Sverige hade säkert inte mycket fler sjuka än andra länder.. det är sant.. men vi hade en större del av befolkningen som var sjukförsäkrade. Få länder har haft en så stor del av sin befolkning i lönearbete som Sverige. Att vi nu närmar oss ”europeisk nivå” innebär att vi liksom andra länder har alltfler sjuka utanför sjukförsäkringen.. men till vilken nytta då?

Jag får overklighetskänslor av Moderaterna. År 2010 har de upptäckt att det finns kvinnor att värna! Man ska naturligtvis skratta åt eländet. Humor är en god överlevnadsstrategi. Reinfeldt bjuder upp kvinnorna till dans denna valrörelse. Är han den danspartner vi allra helst vill ha? Nej, jag dansar hellre med Ohly!

Läs första kommentaren på Pihlblads blogg!

Moderaterna värvar medlemmar på Medborgarplatsen. Men, när kommer avbönen? Kan man begå stora misstag utan att be om ursäkt?

lena alun

Annonser
20 kommentarer leave one →
  1. Anders permalink
    2010/02/07 10:05 f m

    Hej Lena,

    Du citerar en text, som länkar till en annan text, vilken åberopar som källa en avhandling som framför följande:

    ”Slutsatsen är att den främsta orsaken till att arbetslösa har ökat som andel av långtidssjukskrivna, och vad som hindrar dem från att återgå till arbete, står att finna i att arbetsmarknaden har förändrat sin bedömning av arbetsförmåga ”

    Då är frågan:

    Om arbetslivet idag ställer högre krav, bör det betraktas som en sjukdom att inte motsvara arbetslivets krav?

  2. lenaalun permalink*
    2010/02/07 10:36 f m

    Arbetsgivare är otroligt duktiga på att sortera bort människor som kan bli en kommande sjuksrkivningskostnad. Snillrikheten på tänka ut en en djävulsk plan för att göra sig av med en utmattad och sliten medarbetare saknar gränser.

    Kan man inte motsvara kraven för att sköta ett arbete anser jag (nog) man lider av någon sjukdom. All sjukdom börjar oftast med psyket. Psykosomatiken är stor.

    Ibland sägs att ett barn i varje klass har ett neuropsykiatriskt funktionshinder. Forskning visar att detta tillstånd fortsätter upp i vuxen ålder och följer med. Ofta kraschar individen av överansträngningen att anpassa sig till normen.

    Vems är ansvaret för att dessa barn och vuxna inte får stöd, diagnos och hjälp att leva ett gott liv efter de förutsättningar de har.
    Särbegåvade är de ofta och har mycket att erbjuda världen, men passar inte riktigt i skolan och i ett krävande arbetsliv.

    Det som talar mot diagnosticering är att en individ brännmärks och entreprenörer och professorer och andra kreativa, intuitiva skulle hämmas att förverkliga sig själva om de fått veta att de har ett funktionshinder.

    Funktionshinder är ganska missvisande. Man kan lika gärna säga att vanligt folk är funktionshindrade. Filtret mot för mycket information gör oss stresskänsliga och dåliga på att tillgodose våra egna behov.

    Förståelsen för den psykiska ohälsan behöver öka bland politiker. Ett psyke i sammanbrott är mer förlamande för arbetsförmågan än värk i kroppen.

    Anders, förstår inte riktigt vart du vill komma med din fråga. Jag anser dock att Arbetsförmedlingen, a-kassan och Försäkringskassan gemensamt ska ta anvar för individer som förlorat sin eller alltid har saknat anställningsbarhet. En dörr in, som de röd-gröna, skisserar är rätt utveckling för Sverige.

    Gärna med ideella föreningar som kanaliserar ideellt arbete. Behoven är stora i vårt samhälle och alla som har hälsan i behåll bör aktiveras för att erhålla sitt socialbidrag, kan jag tycka.

    http://www.uppsatser.se/om/minst+en+i+varje+klass/

    Att män på våra fängelser ofta har ADHD är verkligen något att ta på största allvar. Kvinnor vänder av tradition desruktiviteten inåt i form av depressiva ångesttillstånd och hamnar på Försäkringskassan konto. En flicka for dock ut mot mig på gatan häromdagen. Läskigt! Så traditionell är jag att jag förutsätter att flickor ska behärska sig och vara snälla. Så är det inte längre.

    http://www.bra.se/extra/news/?id=133&module_instance=3

    http://www.expressen.se/Nyheter/1.1320038/kvinnors-brottslighet-okar-mer-an-mans

  3. Anders permalink
    2010/02/07 11:51 f m

    Hej Lena..

    Jag finner tanken absurd, att någon som inte skulle ha ansetts vara (och inte heller själv ansett sig vara) sjuk på femtio-talet, då det fanns gott om enkla jobb, idag skulle kallas för sjuk (!) – eftersom dessa enkla jobb till stor del har försvunnit.

    Du beskrev dina egna föräldrars situation när de kom till Sverige. Anser du verkligen att det är rimligt, att om de idag hade migrerat till Sverige och inte hittat något jobb, då bör de kallas för ”sjuka” med exakt samma hälsotillstånd som inte ansågs vara sjukligt på femtio-talet??

  4. lenaalun permalink*
    2010/02/07 1:07 e m

    Jasså, det är så du tänker….

    De var piga och dräng innan de fick anställningar. Pappa på en rad olika arbeten i industrin och mamma på konditori och lasarettsköket bl a.

    Jag tänker utifrån utbrändhet; man kan vara utbränd utan att fatta det själv. Inte förrän man kraschar själv kan man föreställa sig ödeläggelsen. Innan är det lätt att döma dessa som lata och trötta, vilket vi alla kan vara lite till mans. Det är dock en väsentligt skillnad att sjunka djupt ned i utmattningen.

    Har en god vän, som var drygt sextio när hon var förlamad en dag och inte kunde duscha och sköta ens det mest elementära. En fantastisk positiv kvinna som pendlat i många år till Stockholm. Jagad, som folk var redan i början på 2000-talet av Arbetsförmedlingen, fick hon ta ett Proffice-jobb i Södertälje och fortsätta pendlingen när hon förlorade jobbet i 60-årsåldern. En dag tog det alldeles tvärstopp!

    Jag har bevittnat fler goda vänner som gått in i väggen. Fantastiskt duktiga och kärleksfulla kvinnor.

    Är man utmattningsdeprimerad, vilket är att betrakta som en folksjukdom i Sverige, parallellt med den kungliga svenska avundsjukan, kan man inte klara ett pigjobb ens.

    Alla är dock inte utmattningsdeprimerade och sektorn hushållnära tjänster är för väl att den äntligen har fått göra genomslag i Sverige.

    Min gode vän ska gifta sig med en filippinska och då hörde jag att filippinskor är rejält irriterade över att de inte är möjligt att ta jobb i svenska familjer. Kan de inte vara au-pairer, som Reinfeldt hade hemma till lägsta möjliga ersättning? Jag vet inte! Vet bara att asiater gärna hade tagit jobb här i Sverige om det hade varit lika lätt som i andra europeiska länder.

    Att börja som piga när man kommer nyanländ flytking till Sverige är inte en så tokig idé. Då blir man ju verkligen integrerad i en svensk familj! Det är socialdemokraterna som motsatt sig denna nödvändiga utveckling om kvinnor ska orka vara jämställda och göra karriär.

    http://www.stressmottagningen.nu/p_perski.php

    ”Daghem åt alla” och Alva Myrdals utopi om männen som tar halva hushållsarbetet har faktiskt skördat en hel del kvinnliga offer. Detta måste vi våga debattera.

    http://www.dn.se/insidan/vakna-folk-orkar-inte-mer-1.763193 :

    – Det som sker nu påminner om utvecklingen för hundra år sedan, säger Aleksander Perski.
    Förändringen går så snabbt. IT-revolutionen innebär krav på att vara ständigt uppkopplad och globaliseringen är inriktad på maxi-mal effektivitet och anpassningsförmåga.

    – Skillnaden mot förra gången är att det inte syns någon motkraft som svarar på frågan hur ska vi lära oss leva med det nya.

    För hundra år sedan ledde påfrestningarna till att fackföreningsrörelsen växte fram och samhället demokratiserades. Kraven på åtta timmars arbete, åtta timmars vila och åtta timmars sömn var starka i början av 1900-talet.

    – Anledningen till att en motkraft inte mobiliseras i dag är för att två tredjedelar av alla svenskar lever i den kanske bästa av världar, när det gäller livskvalitet, ekonomiska förhållanden och demokratisk frihet, säger Aleksander Perski.

    Den återstående tredjedelen – motsvarande två miljoner människor – mår däremot inte alls bra.

    – Dem anser makthavarna tydligen att vi har råd att välja bort. Politikerna har svikit denna grupp och försöker med hårdare tag och tuffare regler i försäkringssystemen få folk att arbeta mer. Men det är ingen framkomlig väg eftersom det handlar om människor som verkligen är sjuka eller inte är attraktiva på arbetsmarknaden.

    Enligt uppgifter från Statistiska centralbyrån (SCB) ökar tröttheten mest bland unga, de mellan 16 och 24 år. Sedan 1995 har tröttheten i denna grupp fyrfaldigats. Det betyder att vi är på väg att fostra en generation rakt in i trötthetsfällan.

    Nu har vi Birgitta Ohlsson som ska inleda ministerarbetet en bra bit in i graviditeten. På andra kanten har vi männen som är som Marcus Birro. De har förstått att jämställdheten har gått en aning för långt och strider för en familjepolitik som tar sin utgångspunkt i barnets och även många mammors bästa.

    http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/aarets-tema-trygga-familjer-vinst-foer-sverige-marcus-birro-louise-hallin-och-goeran-haegglund-i-uppsala-paa-foersta-maj-290724

    http://vardagsliv.kristdemokraterna.se/Tidningen/Familjenarvardattkampafor.aspx

    Han är hedersmedlem i Bris, Barnens rätt i samhället, och ser det närmast som en solidaritetsfråga ”att värna dem som måste värnas”. Det var också av den anledningen som han ställde upp och gick med Kristdemokraterna i ett demonstrationståg i Uppsala förra året. På plakaten stod revolutionära saker som ”Mer tid åt barnen”.
    – Det är helt obegripligt att det blivit en högerfråga att värna barnen!

    Att Marcus Birro försvarar familjelivet med en kraft som få andra i dagens samhälle, beror kanske delvis på att vägen fram till att bli den lilla familjen var ovanligt svår.

  5. Anders permalink
    2010/02/07 2:10 e m

    Tack för svar!

    Jag tog dina föräldrar som exempel eftersom du känner dem personligen och kanske skulle finna det märkligt att klassificera dem som sjuka med samma hälsotillstånd (relativt en annan arbetsmarknad). Det spelar ju ingen som helst roll om det är en inhemsk person (eller en invandrare), som skulle ha kunnat utföra ett enklare jobb på femtiotalet – jobb som inte längre finns. Det vor imho underligt att rakt av kalla arbetsmarknadens förändring för en ”sjukdom” (!) hos den individ, som har svårt att hitta ett jobb.

    Som jag skrev i vår andra diskussion, man diskuterar inte

    1. att ”det finns en grupp av individer som det egentligen inte finns någon plats för på dagens arbetsmarknad”

    2. i den gruppen är invandrare kraftigt överrepresenterade

    3. kvinnor pallar i genomsnitt inte för att *både* jobba häcken av sig och vara småbarnsmammor – de sliter ut sig.

    Jag har skrivit ett svar till dig i den diskussionen:

    https://lenaalun.wordpress.com/2010/01/27/myterna-om-de-sjukskrivna/

  6. lenaalun permalink*
    2010/02/07 4:12 e m

    Hej Anders,

    Tror du verkligen, alternativt vet att det så, att invadrare sjukskrivs än idag av sociala skäl. Det togs nämligen bort för en tid sedan. Nu är det strikt medicinska skäl som gäller, så det är tämligen solklart så att dessa personer nu har utförsäkrats.

    En invandrare har normalt inte det kontaktnät och kännedom om svenska samhället för att lyckas med en överklagan hos Försäkringskassan. Om du oroar dig för att icke sjuka invandrare belastar sjukförsäkringen så kan du med säkerhet känna dig lugn att så inte är fallet längre.

    Har de fått en riktig förtidspension som inte kan tas bort, sägs det, vad vet vi?, så går det inte att ta bort den. De är ju socialdemokraternas försyndelser.

    Det har varit tuffa regler länge, så nu belastar de kommunerna för socialbidrag. Därför ligger kan hända Eskilstuna i topp vad gäller socialbidragskostnader.

  7. Anders permalink
    2010/02/07 8:52 e m

    Hej Lena..

    Här har du lite fakta:

    ”Under 1990-talet hade kvinnor födda utanför Sverige en sjukfrånvaro som låg nästan 65 procent högre jämfört med infödda svenska kvinnor (Kindlund 1995). Studier som fokuserat på specifika grupper, t.ex. utomnordiska invandrarkvinnor, har visat att skillnaderna kan vara ännu större. År 1988 hade till exempel invandrade kvinnor av sydeuropeiskt ursprung 82 sjukdagar per år jämfört med 28 sjukdagar per år för infödda svenska kvinnor (Kindlund 1995). Det finns också oroande tecken på en ökande sjukfrånvaro bland personer födda i Sverige med en eller två föräldrar födda utomlands.”

    2005 skriver FK i en rapport, bl.a. att ”Personer födda i MENA (Mellanöstern, Nordafrika) plus Turkiet hade 75 procent högre sjukfrånvaro än inrikesfödda. Även personer födda i ”övriga” Europa och Sydamerika hade högre sjukfrånvaro (44 respektive 34 procent)”

    Det är mot bakgrund av detta *mycket* förvånande, att det verkar (såvitt jag har kunnat se i media rapportering) vara *enbart* svenskar som har fått problem med sjukförsäkringen.

    Det finns tre möjligheter.

    Antingen ger media samma vilseledande rapportering, som när media rapporterar om brottslighet och (så gott som) enbart identifierar svenska brottslingar med namn och bild. Liksom Svensson skall förledas att tro, att det främst är svenskar, som begår brott, så skall Svensson förledas att tro, att det främst är svenskar, som utnyttjar av sjukförsäkringen.

    En annan möjlighet är, att FK tillämpar de nya reglerna mycket mer rigoröst för svenskar. Det är kanske svårare att utförsäkra någon, som infinner sig med tre släktingar och antyder, att de ”vet var din brevlåda bor”?

    Det finns också en möjlighet, att invandrare i så ringa utsträckning finns på arbetsmarknaden, att de i absoluta tal inte är så många som utnyttjar sjukförsäkringen – trots att de har betydligt högre sjukfrånvaro än inrikesfödda. Detta verkar mindre sannolikt.

  8. lenaalun permalink*
    2010/02/07 9:01 e m

    Jag tror inte media är intresserade av att rapportera om invandrare som bli utförsäkrade. Jag tror inte vi skulle tycka det vore lika hemskt att se dess inslag, som för de svenskfödda. Våra rättigheter är mer självklara, även om lagen inte skiljer på detta.

    Dessutom är de inte organiserade i patientföreningar och nätverk som RESURS. Det är dessa som tipsar om oss patienter när media vänder sig till dem. Då kanske de inte är intresserade av att medverka i nyheterna.

    Två gånger har Aktuellt ringt mig och jag förberett mig för att ta emot. Men de är alltid ute efter en viss nyhetsvinkling, så jag har till syvende och sist inte passat in i dessa. Tack och lov! Annars hade jag väl blivit häcklad av toppmoderater. 😀

  9. Anders permalink
    2010/02/07 9:35 e m

    Jag inser, att det kanske finns ytterligare en möjlighet.

    Halmstad tingsrätt dömde 15 januari familjen Ali Ehsan far Samir resp. sonen Husein till fängelse för grovt bedrägeri och grovt bidragsbrott. Mor och syster fick villkorlig dom.

    Familjen hade tillskansat sig 3,5 miljoner på ett par år, genom att Husein hade låtsas vara förlamad och anställt övriga familjemedlemmar som personliga assistenter.

    Den läkare som intygade att Husein var förlamad var inte svensk. Invandrare kanske har lättare att komma i besittning av mer övertygande läkarintyg – t.ex. genom att betala s.a.s. för ändamålet lämpliga läkarintyg?

  10. Anders permalink
    2010/02/07 9:45 e m

    Hej Lena..

    Du skriver: ”Våra rättigheter är mer självklara”

    Eeh… ?? Är de?

    ”I maj förra året tog politikerna i Kumla kommun besluten att skära på budgeten för bland annat Socialnämnden. Redan vid socialnämndens marssammanträde klubbade politikerna besparingar inom äldreomsorgen, som avgjorde största delen av socialnämndens budget. Nu återstod en genomgång av LSS och kommunpsykiatrin. Tjänstemännen fick i uppdrag att se över var man kunde minska ännu mera.

    … besluten om en minskning av budgetramarna som motiveras med lägre skatteintäkter.

    I år har Kumla kommun skrivit avtal med Migrationsverket. Man ska ta emot tolv ensamkommande unga män (Afghanistan, Somalia toppar listan) under maj månad. För att hysa dessa ensamkommande har kommunfullmäktige klubbat ett köp av Frejgården från landstinget. Kostnad: 3,1 miljoner kronor”

    http://politisktinkorrekt.info/2010/02/07/kumla-sparade-in-pa-aldreomsorgen-2009-koper-hem-till-ensamkommande/

    Liknande prioriteringar görs i kommun efter kommun…

    Du skriver: ”de är alltid ute efter en viss nyhetsvinkling, så jag har till syvende och sist inte passat in i dessa.”

    Vilken/vilka vinkling/ar har de varit ute efter?

  11. lenaalun permalink*
    2010/02/07 10:00 e m

    Det har handlat om överlevnaden i cancer. Arbetslösa, låglöneyrken och utan högskoleutbildning ger markant ökad dödlighet samt sämre vård. Rapporter om detta kom i våras.

    Eftersom jag har 200 högskolepoäng avviker jag från detta, vilket ökar överlevnadmöjligheterna med 30% visar forskning.

    Sedan handlade det om att remissen till Sophiahemmets psykiatriker togs tillbaka, då mitt landsting med kuratorn påstod att jag fick all hjälp och stöd jag behöver där. Vilket är helt galet. Jag har trots tre remisser inte fått ett enda läkarbesök till en psykiater. De kan inte utreda en cancersjuk! Jag får komma tillbaka när jag mår bättre, säger de.

    Aktuellt var rädda för att få läkare på sig som säger att så var det inte alls. 🙂

  12. lenaalun permalink*
    2010/02/07 10:10 e m

    http://www.ltv.se/upload/Egna_Bilder/Hsn-stab/Folkh%C3%A4lsoenhet/Webbl%C3%A5da/Sammanfattning%20av%20Folkh%C3%A4lsorapport%202009,%20kortversion.doc

    • Överlevnad i bröstcancer är lägre bland kvinnor med lägre utbildning.

  13. Anders permalink
    2010/02/07 11:21 e m

    Lena..

    ”Överlevnad i bröstcancer är lägre bland kvinnor med lägre utbildning”

    Vad är det för märkligt med det? Kvinnor med lägre utbildning väljer i genomsnitt att leva mer ohälsosamma liv – är fetare, röker mer, dricker mer, motionerar mindre m.m.

    ”Hälsan är ojämnt fördelad” skriver man i rapporten.

    En bisarr formulering. Det finns inte någon som ”fördelar” hälsa! Du kan t.ex. fördela en tårta mellan dina barn – man du kan inte ”fördela” deras hälsa…

  14. lenaalun permalink*
    2010/02/08 9:05 f m

    Nej, visst behöver vi hälsokunskap i skolan. Att lära oss värna vår egen hälsa. Att vara snälla mot oss själva. Stå på oss, för annars gör någon annan det.

    1998 sa min husläkare på Sophiahemmets vårdcentral att jag skulle bli mer egoistisk. Tänk att det skulle vara så svårt att lära sig.

    I somras sa min manliga kurator att jag skulle vara en drottning som sätter andra i arbete för att hjälpa mig.

    Det var intressant med den tredjedelen i vårt samhälle som inte mår bra, som Alexander Perski talade om i DN. http://www.dn.se/insidan/vakna-folk-orkar-inte-mer-1.763193

    En valdebatt om jämlikhet skulle hjälpa Sverige framåt som ett Föregångsland.

  15. Anders permalink
    2010/02/08 4:12 e m

    Hej Lena..

    Tack för svar!

    Du skriver: ”1998 sa min husläkare på Sophiahemmets vårdcentral att jag skulle bli mer egoistisk. Tänk att det skulle vara så svårt att lära sig.”

    Mitt intryck är, att rel. många kvinnor verkar känna sig elaka, om de säger nej till att hjälpa någon annan (på sin egen bekostnad). Tycker du, att det stämmer?

  16. lenaalun permalink*
    2010/02/08 4:53 e m

    Hej Anders,

    Ja, det skulle kunna stämma. Lära sig att säga nej kanske är något kvinnor får stålsätta sig för att lära sig. Som barn kan nog alla flickor säga nej, men vi fostras och socialiseras in i något annat senare. Lära mig säga nej lärde jag mig i alla fall på mitten av 90-talet, närmare 30 år var jag.

    Skuldkänslorna är det som hindrar oss att vara egoistiska och säga nej. Det som går så naturligt för män. 😀

    Har man då patologiska skuldkänslor som träder i kraft per automatik, som ofta är en förvrängd ilska blir det väldigt svårt att sätta upp sunda gränser. Har man som barn lärt sig att som flicka och kvinna får man inte vara arg kommer det ut i form av skuld och självuppoffring.

    Ja, skuldkänslorna säger oss att vi är typ ”elaka” om vi säger nej. Så är det nog ofta.

    Inte konstigt att kvinnor bränner ut sig. Nu gör de jämställda männen det också.

  17. Anders permalink
    2010/02/08 6:00 e m

    Tack för svar, Lena.

    Hur mycket tror du egentligen är inlärt – jag vet, att det är en omöjlig fråga. Men om kvinnor som regel har en större förmåga till empati (att känna med någon annan), så kan man tänka sig, att en kvinna själv förnimmer besvikelsen hos någon, som hon säger nej till. Eftersom hon mår dåligt av den förnimmelsen så säger hon ja.

    Jämte detta så finns kanske kalkylen hon/han-tycker-nog-illa-om-mig-om-jag-säger-nej..

  18. lenaalun permalink*
    2010/02/08 6:25 e m

    Våra föräldrars och lärares makt är stor. Ju äldre man blir desto mer återgår man till den man ursprungligen var.

    Fyrtiotalister har en fantastisk arbetsmoral, så det var en sorg att se dem köpas ut för att de inte var tillräckligt ungdomliga. Varje generation utvecklas och dagens tjejer – nioåringar- som jag har framför ögonen är otroligt tuffa. Här finns ingen självuppoffring, och inte kräver varken lärare eller föräldrar det. Det går framåt!

  19. Anders permalink
    2010/02/08 6:41 e m

    Hmmm… Lena,

    Jag är osäker på, om det går framåt. Hur kommer de att fungera som mammor om deras attityd är ”här finns ingen självuppoffring”? Och hur gör det när förhållandet krisar? Kommer de inte bara att snabbt skilja sig? Är det isf optimalt?

    Bör det nya idealet för kvinnor verkligen vara, att vara egotrippad?

  20. lenaalun permalink*
    2010/02/08 9:37 e m

    Nej, det strider ju mot allt i den kristna tron jag levt efter.

    Samtidigt har ju jämställdhetsidealet spökat och det är hela anledningen till att jag skilde mig. Jag var underordnad och det kunde jag inte leva med.

    När jag studerade de yngre paren födda på åttiotalet vid badet i somras är tjejerna så mycket tuffare och kräver myckt mer av sina män än vi som är födda på 60-70-talet förmådde göra.

    Hur de går för dessa par kan jag inte sia om. Killarna kämpar på med blöjbyten och matning och det är inget fel med det alls. Jämställda är de!

    Egotrippade ideal fungerar aldrig, vare sig hos män eller kvinnor.

    Såg just Himlen kan vänta på svt 1 om dödsjuka personer, med familjer. Då fungerar ingen egotrip utan där lär sig paren vad en relation innebär. Härligt att se.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: