Skip to content

Friskhetskalendern: Lucka 14 Den inre kraften att påverka hela världar

2010/01/27

Dagens Änglakort blev, igen,  Förlåtelsens ängel; Förlåtelsen ger oss kärleken åter.

Jag har under snart fem års tid funderat på hur funktionellt det är att vara feminist. Är det rent av en hälsofara? Jag upplevde att genusteorierna hade blivit en återvändsgränd. Den kristna försoningstanken blev ett än mer nödvändigt alternativ.

Jag blev kristen praktiker 1992 ( jag blev frälst!) och  jag läste genusstudier på Mälardalens Högskola 2005. Dessa livsfaser präglas bägge av samma uppvaknande till en ny världsbild. Defintivt påfrestande och smärtsamma, och samtidigt var det befriande att kunna se verkligheten med nya tolkningsramar.

Idag är jag rejält kyrkokritisk och rejält trött på den feministiska livshållningen. Jag har kommit att sakta inse att feminismen är en nödvändig utveckling för verklig frigörelse som människa. Den livsfasen innehåller dock så mycket ilska att det blir ohållbart att befinna sig där för länge. Till slut kommer ett accepterande, en förlåtelse och insikt om att Skaparen nog visste vad han ville med man och kvinna. Det finns en oerhörd utvecklingpotential för oss människor när vi försöker leva i harmoni med varandra.

Jag kom i kontakt med kvinnorörelsens tankegångar i början på 90-talet, och insåg snabbt att kvinnlig frigörelse sker inom oss. Det räcker med att jag känner mig jämställd. Då är jag det. Det här är tydligt för antifeminister, eller för dem som bara avvisar genusteorierna. Jag känner kvinnor som inte alls ser jämställdhetsproblemen, och det beror på att deras självförtroende är så högt att de upplever aldrig någon underordning. På den nivån är det väldigt enkelt.

När man har fått på sig genusglasögonen ser man dock bara orättvisor överallt, för den stukturella underordningen av kvinnan är betydande. Men den frustrationen tar man sig så småningom förbi, lär sig att leva i frid med för att göra det bästa möjliga av de chanser man har. Se Maria Pia Boethius härliga definition av feminismen.

Barack Obama är ett tydligt exempel på hur bra det kan bli när man tar sig upp från ett klart underläge. Jag tänker också på SEB´s VD Annika Falkengren som är en otroligt bra VD, som sitter kvar ännu efter fem år. Fantastiskt professionell. Vilken skillnad det blev när hon började ta över 2005, mot de gubbar som styrt banken sedan jag kom in där 1989. Så kände jag det, iallafall. Hon inbjöd dessutom till kontakt, och därför skrev jag ett mail som hon besvarade redan samma dag. Kompetens i det lilla som i det stora.

Idag läser jag s.99 i The Secret Hemligheten;

Ingenting kan förhindra att dina bilder antar fysisk form förutom samma kraft som gav upphov till dem, nämligen du själv.     Geneviere Behrend

JAMES RAY: Människor håller fast vid det ett tag. De säger: ”Jag är så entusiastisk.Jag såg det här programmet och jag ska förändra mitt liv.” Men ändå uteblir resultaten. Under ytan är de precis på väg att förverkligas, men personen tittar bara på de ytliga resultaten och säger: ”Det här fungerar ju inte.” Och vet du vad? Då säger universum: ”Din önskan är min lag” och så försvinner det.

När du låter en tvivlande tanke komma in i ditt sinne gör lagen om attraktion att den ena tvivlande tanken efter den andra snart börjar infinna sig. I samma ögonblick som en tvivlande tanke dyker upp, släpp den genast. Skicka iväg tanken, ersätt den med: ”Jag vet att jag tar emot nu.” Och känn det.

 

”Fantasin är allt. Den är en förhandsvisning av livets kommande attraktioner.”  Albert Einstein (1879-1955)

lena alun

http://sv.wordpress.com/tag/friskhetskalendern/

No comments yet

Kommentera

