Skip to content

Friskhetskalendern: Lucka 3 Be och ta emot

2010/01/16

Ur The Secret Hemligheten:

s. 63

MICHAEL BERNARD BECKWIT

Det här är ett kännande universum. Om du bara tror rent intellektuellt på något, men inte har en motsvarande känsla innerst inne, då har du inte nödvändigtvis tillräckligt mycket kraft för att manifestera det du vill ha i ditt liv. Du måste känna det.

Be en enda gång om det du vill ha, tro att du har fått det, och sedan är det enda du behöver göra att må bra. När du mår bra befinner du dig i rätt frekvens för att ta emot. Du är på den frekvensen där alla goda ting kommer till dig och du får det du har bett om. Du skulle inte be om något om du inte vet att det får dig att må bra när du tar emot det, eller hur? Ställ alltså in din må-bra frekvens, så kommer du att få det.

Ett snabbt sätt att ställa in den frekvensen är att säga: ”Jag tar emot nu. Jag tar emot (fyll i det du önskar dig) nu.” Och känn det som om du redan hade fått det.

Därför är det av största vikt att må bra nu.

Margit Urtegård ringde och tipsade om en artikel på DN´s ledarsida idag;

Nyliberaler är gladare än vänstermänniskor. Livsglädjen tycks närmast vara ett politiskt projekt.En samtida vänsterintellektuell skulle inte fråga människor om deras optimism när man kan be dem skildra sin pessimism. I vänsterns samhällsanalyser är tonen dyster, till och med sorgsen. Talas det om lycka och välbefinnande så är det negerande, som opium för folket. Man ägnar sig hellre åt att ifrågasätta och genomskåda det som uppfattas som lyckobringande för flertalet. När en liberal påpekar hur många som lyft sig ur misär berättar en vänstermänniska hur många som är kvar i den.

Idag har jag verkligen kommit till insikt om hur samhällskritiken har skadat min hälsa. Jag har insett att jag måste fokusera betydligt mer på mitt eget välmående om min kropp ska läka, vilket jag har föresatt mig, att den ska göra. Det är därför jag läser The Secret nu.

Där får jag inse fördelarna med nyliberalismen och får förklaringen varför jag insåg, efter ett års genusstudier, att feminsismen är en återvändsgränd. Att fokusera på det negativa är fel väg. Då har man inte förstått Hemligheten; s. 53

Känslan av kärlek är dn högsta frekvensen du kan signalera. Ju mer kärlek du känner och sänder ut, desto mer kraft får du.

lena alun

6 kommentarer leave one →
  1. Patrik permalink
    2010/01/17 10:21 f m

    Är du nyliberal nu ?

    Det måste snurra rejält i din hjärna eller…

    Varför kallar du dig för feminist om feminismen är en återvändsgränd ?

  2. lenaalun permalink*
    2010/01/17 10:36 f m

    Jag är en bergfast socialliberal och vi drev kvinnors rättigheter på 1800-talet. På den Kvinnliga Medborgarskolan i Fogelstad, Julita, Sörmland hände mycket fantastiska saker.

    Att vara en missnöjd och anklagande feminist är en återvändsgränd för att man fastnar i negativitet. Det är försoning, tacksamhet och kärlek som är de frekvenser som hjälper oss framåt.

    Jag blev sjuk av att läsa genus. Så mycket elände orkar man inte härbergera i sin kropp och själ, Det kommer ut i form av små terrorister i min kropp. Fem styckna, som sätter igång att härja.

    Nu ska de väck!

    Ja, just nu snurrar det lite. Hur är man tacksam och sänder ut kärlek samtidigt som man bidrar till en bättre värld. Hur ser den ekvationen ut? Har du någon förebild jag kan studera?

    Att bara fokusera på mitt eget välbefinnande strider helt med min skolning inom kyrkans och
    genusvetensakpens värld. Det kan ingen få mig att tro är den rätta vägen.

    Obama är min idol, ju! Han har väldigt rätt attityd.

  3. Bo Widegren permalink
    2010/01/17 3:46 e m

    Ja nog skulle du göra bättre skäl för din egen beteckning ”socialliberal” om du inte okritiskt svalde Lena Anderssons nyliberala pamflett. anammadewegobeskrivning surgubbe. Och om du läst Neo så hade sett ett av de mest tydliga exemplen på när vetenskap missbrukas för politiska syften. Att sedan Lena Andersson försöker ge litet lyckoglans åt den nyliberala högerpolitiken är ju bara att förvänta av en ledarskribent på DN. Men tvärtemot vad du skriver så hävdar jag: M.a.o. en ”vänsterintellektuell” kan mycket väl se lyckan i framtiden, nämligen att högerregeringen och borgerligheten gör en brakförlust i det kommande valet och att en solidarisk politik återinförs med den bärande idén om lycka åt alla. Se f.ö. min bloggartikel http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1754&blogg=38691

  4. lenaalun permalink*
    2010/01/17 4:57 e m

    Bo Widergren!

    Jag tror att vi är överens. Detta var ett försök att se något positivt med vår regering. Om du läser min blogg ser du min avsky för denna regeingspolitik. För mig har den varit chock, trauma och overklighetskänslor. Vår lands politik är en veritabel mardröm.

    Jag är fullständigt överens om att regeringen gör en brakförlust och att solidariteten får en renässans med Mona och Maria!

    Tack för din kommentar! Jag provade att se saker ur en annan synvinkel i denna bloggartikel för jag har ramlat rakt ned i ett samhällskritiskt dike och jag behöver ta mig upp.

    Ska snart läsa din artikel.

  5. lenaalun permalink*
    2010/01/17 9:51 e m

    Bo Widerberg skriver så sant, vilket sammanfaller helt med den kristna medkänslan med den svagare, sjuka,utsatta. Den solidaritet som är vårt kristna kulturarv;

    ”Det är nämligen just det som är den stora skillnaden i dagens politik: för de nyliberala är ambitionen begränsad till lycka för en ekonomisk elit medan vänstern ihärdigt sjunger och arbeter för lycka åt alla. Dessutom bör inte den citerade raden läsas ensam utan i sitt sammanhang med uppmaningen: Upp till kamp emot kvalen! Sista striden det är, ty Internationalen åt alla lycka bär. Det handlar alltså om kampen mot orättvisorna – kvalen – där internationell solidaritet är en viktig ingrediens. Det är alltså något helt annat än den nyliberala internationalen som handlar om fri rörlighet för kapital och fri exploatering av råvaror och arbetskraft.”

    Samt

    ”Där man numera på ledarredaktionen tydligen använder vilka medel som helst för att förtvivlat ge lite glans åt regeringspolitiken: den nyliberala härdsmältan med 500.000 utan arbetslöshetsförsäkring, med massor av sjuka som utförsäkras, orättvisa beskattning med högre skatt för pensionärer, sjuka och arbetslösa, stora statliga lån för att sänka skatterna för dem som redan har det bra. ”

Trackbacks

  1. Friskhetskalendern: Lucka 4 Att uppnå ekonomomiskt oberoende « lena alun

Kommentera

