Skip to content

Det var det värsta!

2010/01/16

Sådana här bloggar  klargör hur många svensons tänker. De har gått på en politisk retorik som bäddade för att sjukförsäkringsreformen kunde genomföras utan tillräckliga protester.

Jag undrar vad vårt parlamentariska system med riksdagen är värt. Det är bara ett spel för gallerierna har det ju visat sig.

I bloggartikeln luftas också synsättet på att föda barn är enskilda indivders hobby och privatsak. Kan hon föda tre barn är man inte sjuk, menar bloggförfattaren.

En graviditet är det mest påfrestande en kvinna kan utsätta sin kropp för. Att föda barn är en kvinnokropps huvudsakliga funktion rent biologiskt. Nu är tiden kommen för barnkörkort.

Har du en kropp, ett psyke och en hälsa som pallar graviditet, förlossning, omvårdnad och uppfostran och samtidigt 100% arbetsförmåga? För Arbetslinjen gäller först!

Nej, kvinnor ska vägra föda barn under rådande politiska förhållanden!!! Min paradfråga råkar faktiskt vara lön för graviditet och barnafödande som ska vara pensionsgrundande. Hade det varit männen som stått för reproduktionsarbetet hade vi sett helt andra institutioner kring fortplantningen av människan. Det kan ni vara helt säkra på. Det är inte långsökt att tänka sig vårdhem där männen lade in sig i väntan på sin lilla bebis. Hur skulle en man klara graviditetsillamåendet när de inte ens tål en förkylning. 🙂

lena alun

41 kommentarer leave one →
  1. Patrik permalink
    2010/01/16 1:14 e m

    Tror inte bloggförfattaren du hänvisar till anser att det är
    enkelt att föda barn utan precis tvätom.
    Orkar man föda tre barn så kanske man inte saknar arbetsförmåga
    även om man har en grundsjukdom som är jobbig.

    Många sjukskrivna skriver dessutom fler artiklar på sina bloggar
    än vad en heltidsanställd journalist orkar med, är inte det märkligt?

  2. lenaalun permalink*
    2010/01/16 1:26 e m

    Du vill inte förstå mina resonemang!

    Jag kan inte acceptera dina elakheter. År 2010 sätter jag stopp för personer som får mig ur balans. Min balans är det viktigaste jag har att sträva efter. Psykiska angreppen gör att jag stannar kvar i sjukdomen. Jag är tvungen att lära mig integritet och du är den kontakt jag måste bryta. ByeBye. Nästa elaka kommentar raderar jag utan anmärkning.

    Som jag sagt tidigare hanterar jag min ångest genom att skriva och fly från mig själv. Läkarbesöket i ondags var en milstolpe och dessvärre måste jag ha nya strålningsbehandlingar och cellgifter. Jag skriver för att jag har dödsångest. Det är det många som gör.
    Skrivandet är den enda aktvitet, förutom sex :-D, som ger mig äkta glädje.

  3. Patrik permalink
    2010/01/16 3:05 e m

    Jag har förstått att du helst diskuterar med likasinnade,
    dvs ja-sägare som håller med i allt du tycker.

    Vem förstår dina resonemang ?

  4. Anders permalink
    2010/01/16 4:43 e m

    Men Lena.. tycker du verkligen, att detta är en så förfärlig inställning?

    Bloggaren skriver: ”Det är naturligtvis vansinnigt att dödssjuka 63-åringar ska skrämmas ut och söka jobb, men det är inte heller vettigt att 30-åringar ska vänja sig vid ett statsfinansierat, arbetslöst liv.”

  5. lenaalun permalink*
    2010/01/16 5:28 e m

    Den blogg jag länkade till skriver inget av det du citerar. Är det bland kommentarerna?

    Jag minns ine Anders, om det var du och jag som diskuterade att inte alla kvinnor har förutsättningar att skaffa barn och arbeta heltid eller deltid?

    Jämställdhetshetsen har ett pris och det är minskad kvinnohälsa. När skattesystemet byggde på sambeskattning kunde ”klena ” kvinnor välja att vara hemma med barnen och leva på mannens lön. Det var fullt möjligt ända in på 90-talet sägs det.

    När jag 2004 hade slut på föräldradagar hade jag definitivt nappat på vårdnadbidrag för 3.000 hade räckt för att makens och min lön hade räckt att få allt att gå runt.

    I efterhand kan man ju säga att vi skulle bytt ned oss till ett mindre billigare hus så att vi kunde klarat oss.

    Jag var fortfarande odödlig då och ville göra karriär, trots att jag psykískt inte var redo. Det tog jag ingen hänsyn till utan trodde att det skulle gå bra ändå. Det hör till vanligheterna att mammor på öppna förskolor ondgör sig över att man måste börja jobba och lämna barnet till förskolan. Många har ångest för det. Det skär i hjärtat att lämna bort sin lilla unge. 1 1/2 år oftast. Längtan att arbeta och rädda världen har inte kommit då hormonerna fortfarande är inställda på uppmärksamhet på den lilles behov.

    Vem ska ansvar för reproduktionen och jämställdhetskraven? Det finns sköra kvinnor. Vem ska avråda dem från att skaffa barn. Ska barnen vara utan mat för att vissa kvinnor mister sin psykiska hälsa. Nu lämnar jag Alexandra Johansson helt.

    De finns kvinnor som upplevt sexövergrepp under uppväxten, kvinnor misshandlas sexuellt, fysiskt eller psykiskt av sina män. Det ger ungefär samma skador på psyket som krigsveteraner har när de kommer hem.

    Allt handlar om vi ska ha ett egoistiskt, sköt dig själv samhälle och lämnar dem som stupar kvar i diket?

    Eller om vi ska följa Jesus undervisning att ta tand om varandra och bära varandras bördor?
    Sverige har haft detta som statsbärande idé. Andra länder har sina familjer och av detta kan vi lära av invandrarna. De tar hand om varandra här i Sverige.

    Nu får vi snart ta hand om varandra här i Sverige. Försörja sjuka och arbetslösa vi har i vår omgivning. Klart att det är chockerande. Vi som är unga, under 45 :-), har aldrig levt så.

  6. Patrik permalink
    2010/01/16 5:35 e m

    Var i din långa utläggning svarade du på Anders fråga ?

    Är det så illa att du tycker det är ok att 30/40-åringar
    förtidspensioneras ?

  7. Anders permalink
    2010/01/16 5:53 e m

    Jo Lena, bloggaren skriver det jag citerade i den diskussion han har, men hon som svarar – Micke kommenterar 2010-01-15 15:28:54

    —–

    ”Jämställdhetshetsen har ett pris och det är minskad kvinnohälsa.”

    Ja, du har tyvärr helt rätt. I syfte att öka sin makt över enskilda medborgare, så exproprierade staten dvs SAP reproduktionsarbetet. ALLA – och kanske mest kvinnorna (samt barnen) – förlorade på detta.

    ”Det skär i hjärtat att lämna bort sin lilla unge.”

    Då skall man inte göra det! Man skall lita på sin kropps signaler och inse, att (dyr) villa-vovve-Volvo inte är någon obligatorisk standard en småbarnsfamilj.

  8. lenaalun permalink*
    2010/01/16 6:06 e m

    Om människor är slut och saknar arbetsförmåga är det rimligt, anser jag. Så har det fungerat i många herrans år. Möjligheten att komma tillbaka till arbetslivet finns ju ändå. Man får alltid arbeta om man vill.

    I fallet 30-åringar med psykiska besvär och kroppsbesvär av värkproblematik så brukar de inte längre förtidspensioneras. Det är helt orelevant att dra in gammal sossepolitik att stuva bort folk ur arbetslöshetsstatistiken.

    Det är stor skillnad på detta och stupstockar med fasta tidsgränser då sjukförsäkringen upphör.

    Om jämställdhetshetsen skördar trettioåriga mödrar är det samhällets och politikens ansvar. Inte en enskild skör kvinnas egna ansvar. Det är min synpunkt.

    Man vet att jämställdheten gör vissa män våldsamma. En kvinna som har brutits ned av en sådan man. Vem ska försörja henne. Är det hennes eget fel att hon valde en våldsam man?
    Ska samhället stå för ett jämställdhetsexperiment som inte riktigt vill lyckas? Eller kvinnan som inte fann sin plats i detta experiment?

    Utåtagerande män eller med antisocial personlighetsstörning sitter och kostar massor med pengar på våra fängelser. Ofta har de förtidpension.

    Deprimerade kvinnor ska däremot inte få kosta staten något mera.

  9. lenaalun permalink*
    2010/01/16 6:13 e m

    Ja, Anders, det skulle man inte ha gjort.

    Med båda barnen har de varit traumatiskt för mig att skola in dem. Kanske var det just där jag blev bitter över samhällsordningen och i min mjölkgång började en cancer växa aggressivt och explosivt.

    Jag har sett andra feministiska eldsjälar få cancer jämte mig. Jag vet att min samhällskritik har satt sig som sjukdom i min kropp.

    Nu är det förlåtelse som kan lösa upp sjukdomen. Mig själv och samhällsstrukturen. Smärtan som expropriationen av reproduktionsarbetet har åsamkat mig. 🙂

  10. Anders permalink
    2010/01/17 12:58 f m

    Lena.. du skriver:

    ”Man vet att jämställdheten gör vissa män våldsamma.”

    Vet man? Var har du inhämtat det?

  11. lenaalun permalink*
    2010/01/17 9:23 f m

    Jag har tagit drygt 40 p i genusstudier. Tvärvetenskapliga studier. Jag har träffat rådgivare och samtalstöd i kommunen som upplyst mig.

    Margareta Winberg (S) satt som diplomat i Braslilien och uttalade detta under en svensk nyhetstorka. Jisses vilket liv det blev då! 🙂

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/jamstalldheten-far-svenska-man-att-sla-1.362916

    Hittade inget om svenskt relationsvåld, men vet att i USA är det ett begrepp inom akademin, antagligen för att stävja jämställdheten och visa Sverige som ett varnande exempel. Någonstans i min kurslitteratur har jag något om detta. Synd att inget finns på google. Du kanske kan hitta något själv?

    Vissa män behöver känna att de har makt och kontroll över sin kvinna. Om kvinnan inte vill underordna sig utan prövar olika jämställda attityder blir det mycket gnissel. Inte särskilt svårt att räkna ut.

    Det var ju bättre förr då när män ansågs vara bättre och kvinnor andra klass sortering. 😉
    Då kunde alla män njuta av den maktskillnaden. Idag återupprepas hela proceduren med våra invadrarmän. Herregud vad man får vara med om man nätdejtar en muslim. 😀

    Eller betalar sina varor på Lidl hos en invandrarman i kassan. Eller bevittnar kampen hos mödrar som skaffat barn med en muslim. Eller bara blivit kär i en muslim. Mångfalden berikar, ja! På olika sätt.

    Jag brukar tala uppskattande om islam, men kvinnosynen som muslimska män har med sig fungerar inte alls med en jämställd kvinna som mig. Katastrof!

  12. lenaalun permalink*
    2010/01/17 9:46 f m

    Hej Anders,

    http://jech.bmj.com/content/54/11/815.abstract

    Detta handlar inte om jämställdhet och våld, utan mer om våld som kvinnor utsatts för i barndomen och sedan blir sjuka av i 40-50 årsåldern.

    Att en sådan kvinna känner sig ”hemma” med en våldsam man, och är för avtrubbad för att välja bort honom är dock inte sedan svårt att räkna ut. Att en man med makt och kontroll behov, tycker att en sådan skör kvinna som inte kan försvara sig själv är en lämplig partner, säger sig självt.

    En handlingplan från Motala kommun.

    http://www.motala.se/upload/Dokument/BlanketterDokument/Dokument/Omsorg/BarnFamilj/Handlingsplan_vid_hot_vald_i_nara_relationer.pdf

    Det tragiska är att mannens våld ofta debuterar när kvinnans graviditet börjar bli synlig. En svartsjuke- och kanske avundsjukereaktion tar över, och det är så dags att lämna karlen då. En paradfråga för mig är att mödravårdscentralerna måste förhöra sig med föräldraparet om sådana tendenser har uppkommit under graviditeten och då genast sätta in behandling för både man och kvinna. Det skulle spara mycket pengar åt staten, det!

  13. Anders permalink
    2010/01/17 10:47 f m

    Lena..

    Du skriver: ”Jag har träffat rådgivare och samtalstöd i kommunen som upplyst mig”.

    Har du ”träffat rådgivare och samtalstöd i kommunen som upplyst [dig]” om att ”jämställdheten gör vissa [svenska] män våldsamma”?

    Du skriver: ”Margareta Winberg (S) satt som diplomat i Braslilien och uttalade detta under en svensk nyhetstorka. Jisses vilket liv det blev då!”

    Ja, det blev ett våldsamt liv, eftersom hon framförde att svenska män blir våldsamma pga ”kvinnornas förbättrade ställning i arbetslivet”. (DN: ”Ambassadörens tanke är att svenska män reagerar med våld i hemmet på kvinnornas förbättrade ställning i arbetslivet.”)

    Det var Winbergs förklaring till att våldsbrottsligen i Sverige – som drabbar kvinnor – har ökat explosivt. (DN: ”Våldet mot kvinnor ökar stadigt i Sverige, heter det i artikeln.. Svenskarnas våld mot kvinnorna hänger ihop med könsutjämningens formella landvinningar, säger Winberg”)

    Winberg avstod från att förklara, varför våldsbrottsligheten i Sverige mot män ökar minst lika explosivt.

    Vad tror du själv, att det beror på, att våldsbrottsligheten i Sverige mot män har ökat lika explosivt?

    Sverige toppar den europeiska våldtäktsligan. Sverige har fyra (4) gånger fler våldtäkter per capita jämfört med Norge och Danmark – och Sverige har ca. fyra gånger större invandring per capita (inte minst från muslimska länder) jämfört med Norge och Danmark.

    Lena.. du skriver, att ”kvinnosynen som muslimska män har med sig fungerar inte alls” i ett land med jämställda kvinnor. Om du funderar lite.. Lena. Vad tror du att den explosiva ökningen av våldsbrottslighet riktad mot svenskar – såväl mot män som mot kvinnor – främst beror på?

  14. Patrik permalink
    2010/01/17 11:00 f m

    Ännu en SD-anhängare som får utrymme för sina sjuka vanföreställningar.

    Visste inte att feminister och SD-anhängare hade så likartade åsikter.

  15. lenaalun permalink*
    2010/01/17 11:16 f m

    Ja, Patrik, här får alla vara med och kommentera. Än är det bara du som går över anständighetens gränser. Är faktiskt så igenkorkad i skallen att jag inte identifierat Anders som SD ännu. Tack, nu förstår jag bättre vart han vill komma och vad han är ute efter. 🙂

    Jo, feminister drivs av sin ilska mot män. Med all rätt! Det finns mycket att vara ursinnig över.
    Det är bara tyvärr så att det inte leder till hälsa och framgång. Då ska man göra precis som jämställdhetsminister Yamko Sabuni. Har haft förmånen att träffa henne på Liberala Kvinnors Landsmöte i Göteborg 2008. Gud, vad jag beundrar hennes förmåga att ta sig ända upp till makten. Jag har inte en liten bråkdel av hennes begåvning att göra det. Jag tillhör de missanpassades samhällskritiska skara. Och det ledde tyvärr till en snar död. Och nu försöker jag med allt mitt stöd jag har mobiliserat att vända den här skutan och hitta helandets mekanismer i min organism.

  16. Anders permalink
    2010/01/17 11:19 f m

    Eh.. Patrik vilken märklig kommentar. Jag redovisar endast fakta.

    att Sverige toppar den europeiska våldtäktsligan

    att Sverige har fyra (4) gånger fler våldtäkter per capita jämfört med Norge och Danmark

    att Sverige har ca. fyra gånger större invandring per capita (inte minst från muslimska länder) jämfört med Norge och Danmark

    att Sverige har en explosiv ökning av våldsbrottslighet riktad mot svenskar – såväl mot män som mot kvinnor

    att kvinnosynen i många andra (t.ex. muslimska) länder är annorlunda jämfört med kvinnosynen i Skandinavien

    detta är FAKTA

    Det står dig givetvis fritt att betrakta kvinnosynen i andra (t.ex. muslimska) länder som bättre än i Sverige – det är ju en ren värderingsfråga.

    —–

    Men Patrik.. en fråga.

    Om du nu (i likhet med Margareta Winberg) föreställer dig, att etniskt svenska män är fyra (4) gånger mer benägna att våldta jämfört med norska män – vad är din förklaring till det? Jämställdheten skiljer sig knappast mellan Sverige och Norge.

  17. lenaalun permalink*
    2010/01/17 11:25 f m

    Anders!

    Jag har svåra minnestörningar och kan abslolut inte säga vad en eller annan har sagt om jämställdhetens påverkan på våldet.

    Jag har dock råkat mycket illa med en rad av män. Min feministiska personlighet provocerar fram mindre ridderliga beteenden hos män. Detta har jag fått hjälp att bearbeta med superproffsig beteendevetare. Om jag hade fortsatt ducka och dra mig undan för husfridens skull hade jag väl varit gift än. När jag får stöd att stå på mig och hävda min rätt uppstår en massa motreaktioner för att mannen vill visa sin makt över mig. Visst orsakar jämställt beteende konflikter!!

    Däremot vet jag att jag lärde mig detta om att våldet väldigt ofta debuterar under graviditeten vid v 25 sådär när magen exploderar. Det finns svensk forskning på det.

  18. Patrik permalink
    2010/01/17 11:27 f m

    Eh…Anders…väljer att inte gå i polemik med dig.

    Ville bara att Lena skulle förstå att du inte är seriös.

  19. Anders permalink
    2010/01/17 11:33 f m

    Lena.. anledningen till att du inte har ”identifierat Anders som SD” är enkel. Jag är inte SD. Jag har inte en susning om, vad det partiet anser i olika frågor.

    Mitt intresse är, som sagt, främst FAKTA. Det gäller i lika stor utsträckning för sjukförsäkringens utveckling som för brottslighetens.

    Ej heller vill jag ”komma” någonstans eller är ”ute efter” något.

    Vidare intresserar det mig, HUR människor skapar sig en förståelse av något.

    Du tror nu, att ”en cancer [började] växa aggressivt och explosivt” pga ditt engagemang som feminist.

    Som du ser det, Lena… har någon, som träffas av blixten, också behandlat sin kropp illa (på något sätt)?

  20. Patrik permalink
    2010/01/17 11:37 f m

    Anders är inte SD,,,han bara uttrycker sig som en sådan…

  21. Anders permalink
    2010/01/17 11:52 f m

    Höhö.. Patrik. Jag vet inte, hur SD ”uttrycker sig”. Men jag har mycket svårt att tro, att något parti (inkl SD) anser, att främst kvinnor (och barn) har förlorat på den s.k. feminismen.

    —–

    Patrik… anledningen till varför du ”väljer” att inte svara på min fråga är enkel. Du har inte något svar på den här frågan:

    Om du nu (i likhet med Margareta Winberg) föreställer dig, att etniskt svenska män är fyra (4) gånger mer benägna att våldta jämfört med norska män – vad är din förklaring till det? Jämställdheten skiljer sig knappast mellan Sverige och Norge

  22. Patrik permalink
    2010/01/17 11:58 f m

    Minns Schymans bevingade ord.

    ”Svenska män är som talibaner”

  23. lenaalun permalink*
    2010/01/17 12:01 e m

    Härligt Killar!

    Ni hjälper mig att nå 40.000 besökare redan idag! 82 visningar av min blogg och sen är jag där!!

    Då lägger jag ned min blogg 😉 och fokuserar på hälsa, tackamhet och kärlek tills cancertumörerna har försvunnit från min kropp.

    Anders, jag läser The Secrets (länkar i min friskhetskalender) att manniskor drar med sina frekvenser till sig olyckor. Blixten skulle kunna vara en sådan attraktion absolut. En blixt slog ned precis i en backe framför mig när jag cýklade som 10-åring. Där hade jag tur!

    Blixten är intressant för sjukvården behandlar oss cancerpatienter som om cancer vore en blixt som slagit ner i våra kroppar. Finns ingen helhetssyn på behandlingen och bemötandet. Gud, vad jag saknat någon som kunde säga;

    Lilla gumman, hur kunde det gå så här? Att du fick cancer så här ung?

    Nej, istället tillrättavisas jag för att jag tar på mig egen skuld för min sjukdom och hjärntvättas till att tro att vad jag än hade gjort hade jag inte påverkát min sjukdom.

    Men det är ju precis vad mediabilden målar upp. Ät rätt och motionera så slipper du cancer.

    Och nu regeringen och Försäkringskassan; Sjuka finns inte. Det handlar om lata arbetsförmågor som kan bidra ända tills de ligger på dödsbädden. Tänk att det började med dödsbäddkoefficienten på tre månader för att få fortsatt sjukpenning. Den antar jag är bortskriven, men vem vet?!

  24. Anders permalink
    2010/01/17 12:03 e m

    Jadå Patrik, jag minns ”Schymans bevingade ord”. Men till skillnad från dig, så är jag inte imponerad av Schyman eller av hennes ”bevingade ord”.

    Anledningen till varför du ”väljer” att inte svara på min fråga är, som sagt, enkel. Du har inte något svar på den här frågan:

    Om du nu (i likhet med Margareta Winberg) föreställer dig, att etniskt svenska män är fyra (4) gånger mer benägna att våldta jämfört med norska män – vad är din förklaring till det? Jämställdheten skiljer sig knappast mellan Sverige och Norge.

  25. Patrik permalink
    2010/01/17 12:12 e m

    Stammar du ?

  26. lenaalun permalink*
    2010/01/17 12:21 e m

    Anders, gå in på min väninna Margit Urtegårds blogg;

    http://margiturtegard.blogspot.com/2010/01/ar-sverige-bast-i-varlden-pa.html

    Jämställdheten ser faktiskt annorlunda ut både i Norge och Danmark.

    Danmark valde en annan väg än Sverge. Man lade ned detta med statsfeminism och kvinnorna har mer i tysthet flyttat fram sina positioner. Jag uppfattar nu att det var en bättre väg. Och helt enligt The Secrets oxå.

    Att fokusera på det negativa drar till sig mer negativitet.
    Männens tysta motreaktioner på den svenska statfeminismen är djupt tragiska. Jag sörjer att den svenska genusrelationen är så skadad, som den är. Svenska män har visat sig vara världens mest feministiska män. Hur bra blev det och hur korrigerar vi den så att svenska män och kvinnor kan leva lyckliga med varandra?

    Var det detta, Anders, du referade till?
    http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/katrinekielos/article6370779.ab

    ”Feminismen är det bästa som hänt patriarkatet”, utbrister Blond och menar att den uppluckring av värden som kvinnorörelsen står för har gjort att män inte längre tar sitt ansvar.

    Dagens kvinnor tar fortfarande hand om hemmet men måste dessutom lönearbeta på en underbetald del av arbetsmarknaden. Männen har däremot kommit undan: de kan få sex och kärlek utan att längre behöva erbjuda trygghet.

    Detta vill Phillip Blond ändra på. Oklart hur.

  27. Anders permalink
    2010/01/17 12:22 e m

    Nej Patrik, jag stammar inte. Jag påpekar endast, att du är svaret skyldig.

  28. Anders permalink
    2010/01/17 12:35 e m

    Lena.. tror du verkligen, att etniskt svenska män är fyra (4) gånger mer benägna att våldta jämfört med norska män (pga svensk jämställdhet – till skillnad från norsk jämställdhet)??

    Nästa fråga blir naturligtvis, OM du nu tror, att etniskt svenska män är fyra (4) gånger mer benägna att våldta jämfört med norska män – hur förklarar du, att de män som invandrar till Sverige i genomsnitt är betydligt mindre benägna att våldta, jämfört med de män som invandrar till Norge?

    ——

    Du skriver: ”..istället tillrättavisas jag för att jag tar på mig egen skuld för min sjukdom och hjärntvättas till att tro att vad jag än hade gjort hade jag inte påverkát min sjukdom”.

    Lena.. det är (som du säkert vet) en mycket gammal föreställning, att den som insjuknar i något har drabbats av Guds straff för sitt syndiga leverne.

    Att själv ta på sig skulden för att man insjuknat i cancer är blott en sekulär variant av denna föreställning.

    Måste du nödvändigtvis knyta din beslutsamhet att tillfriskna till en föreställning, att ditt eget beteende skulle ha orsakat din sjukdom? Ens eget beteende kan självfallet vara mycket betydelsefullt för att man tillfrisknar, även i de fall där man inte framkallat sin egen sjukdom.

    Barbara Ehrenreich härsknade nyligen till.

    http://www.annieappleseedproject.org/barehar.html

    PS Lena… handen på hjärtat, skulle du verkligen ha föredragit, att sjukvården (!) hade skuldbelagt dig??

  29. Anders permalink
    2010/01/17 12:38 e m

    Lena..

    Philip Blond har helt rätt i en del av sina observationer. Sammantaget är han en virrpanna – men som du vet: En blind höna hittar också några korn. 🙂

  30. lenaalun permalink*
    2010/01/17 12:56 e m

    hahaha ett gott skratt förlänger livet. Nu kostar jag skattebetalarna en ytterligare månad! 😀

  31. lenaalun permalink*
    2010/01/17 1:10 e m

    Det här med våldtäkterna är för komplicerat för mig att hänga med i.
    Våldtar invandrade män mer i Norge än i Sverige? :-O

    Jag kan erkänna eftersom jag varit öppenhjärtig om allt, att jag blivit våldtagen av svensk som invandrad. Nu talar vi inte våldsam våldtäkt utan bara allmän egoism och okänslighet för mitt samtycke.

    Självklart är män som kommer från mer patriarkala länder benägna att tro att de har rättigheter till kvinnokroppen i egenskap av att vara födda med en penis.

    Svenska män tittar jättemycket på porr, och det förstör deras sinnen. Kvinnosynen blir förvriden av detta. Att vissa män inte kan hålla isär porr och en verklig relation med en verklig kvinna är inte konstigt.

    Din statistik saknar jag all kompetens att bedöma. Där måste man starta en undersökning om man vill veta orsakerna.

    Det kan finnas en delhypotes som kunde lyda;
    Svenska män våldtar mer; som frustration på kvinnans jämställdhet i samhället.

    Jag tror inget och bryr mig inte. Flickor bör dock få lära sig att urskilja bra och dåliga pojkvänner, helst i skolan. Så pojkar lär sig respektera flickor. Försöker påverka min dotter att göra sunda val och hon är duktig på att markera gränser för de flickkompisar som inte är justa.

    Nej, som den prästinna jag är, har jag aldrig någonsin tänkt att cancersjukdomen varit Guds straff. Never! Såväl kände jag Gud redan vid sjukdomsbeskedet, att jag visste att detta är inte Guds domän och intresseområde. Men varför varnade han mig inte tidigare. Hur missade jag alla varningsklockor. Varför kände inte jag igenom brösten? Min exmake tramsade och höll på med det i duschen. Som om han visste? En pojkväns mamma talade varnande om bröstcancer, som om hon visste? Det fanns inte i min världsbild att något sådant skulle hända mig.

    Tvärtom har jag tidigt kunnat räkna de välsignelser som uppkommer genom att man går igenom svåra och smärtsamma upplevelser.

    Men om jag inte har något ansvar själv, kan jag ju inte heller gottgöra något.
    Enligt laserbehandlaren har en disorder skett mellan kropp och hjärna. Min hjärna har slutat upp med att se till att cancerceller besegras. Vid ett traumatiskt ögonblick har min kropp slutat fungera som den ska. Laserljuset har möjligheten att återaktivera kommunikationen mellan hjärna och kropp. Tydligen fodras rätt mentala arbete för att läkeprocessen ska kunna komma igång. Något har jag inte fått kläm på än.

  32. lenaalun permalink*
    2010/01/17 1:50 e m

    Nu Anders har jag snappat upp din statistik.

    Sverige har fyra gånger större invandring än Norge och Danmark.
    Våldtäkerna i Sverige är fyra gånger större i Norge och Danmark.
    Det verkar glasklart. Inte kan man tro att svenska män skulle vara ett gäng våldtäktsmän. Never! Tvärtom! Jag får aldrig nåt. 😀 Jag lekte bara lite rent hyptetiskt.

    Men då måste du ge mig referenserna till denna statistik så jag vet att det är vetenskapligt belagt. 🙂

  33. Anders permalink
    2010/01/17 2:09 e m

    Lena… du undrar: ”Våldtar invandrade män mer i Norge än i Sverige?”

    NEJ, givetvis har de män som invandrar till Sverige resp. till Norge ungefär samma brottsaktivitet precis som etniskt svenska män resp. norska män har ungefär samma brottsaktivitet.

    Min poäng är följande. OM man vill (i likhet med Winberg, Schyman & co) vill hålla fast vid den stolliga föreställningen, att etniskt svenska män är fyra (4) gånger mer benägna att våldta jämfört med norska män så måste man också samtidigt hävda att invandrade män i genomsnitt våldtar mycket mer i Norge än de gör i Sverige. En tanke som du (i likhet med alla tänkande människor) naturligtvis finner häpnadsväckande.

    Winberg, Schyman och Patrik (och övriga pappskallar) tror således:

    Etniskt svenska män våldtar mycket MER än norska män.

    OCH

    Män som invandrar till Sverige våldtar mycket MINDRE, är de män som invandrar till Norge.

    Detta är uppenbart orimligt! Det behövs inte någon ”undersökning” för att avskriva uppenbart orimliga hypoteser.

    ——

    Jag har inte påstått, att DU ”tänkt att cancersjukdomen varit Guds straff”. Däremot menar jag, att du har sekulariserat denna föreställning ( gm. att själv ta på dig skulden för att du har insjuknat i cancer).

    Du skriver: ”Enligt laserbehandlaren har en disorder skett mellan kropp och hjärna. Min hjärna har slutat upp med att se till att cancercellerbesegras. Vid ett traumatiskt ögonblick har min kropp slutat fungera som den ska. Laserljuset har möjligheten att återaktivera kommunikationen mellan hjärna och kropp. Tydligen fodras rätt mentala arbete för att läkeprocessen ska kunna komma igång. Något har jag inte fått kläm på än.”

    Vem är den här laserbehandlaren? Är laser något, som du kompletterar onkologens behandling med?

    Jag är inte så insatt ang. bröstcancerbehandling, men det låter inte riktigt som konventionell medicin, att ”Laserljuset har möjligheten att återaktivera kommunikationen mellan hjärna och kropp”..?

  34. Patrik permalink
    2010/01/17 2:27 e m

    stammar du igen ?

  35. Anders permalink
    2010/01/17 2:28 e m

    Ja.. Lena, det är glasklart. Det Margareta Winberg framför är så sanslöst dumt.

    ”I Sverige anmäls 46 våldtäkter per 100.000 invånare. Det är dubbelt så många som i England och Wales, fyra gånger fler än i de övriga nordiska länderna, Tyskland och Frankrike och upp till 20 gånger fler än vissa länder i Syd- och Östeuropa.” (min fetstil)

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/flest-valdtakter-i-sverige-1.853118

    De som inte vill tillstå, hur verkligheten ser ut brukar hävda att kvinnor – t.ex. i Spanien – drar sig mer för att anmäla, att de blivit våldtagna. Det stämmer säkert. Men det är inte rimligt att tro, att svenska kvinnor – till skillnad från norska – skulle vara mycket mer frimodiga med att anmäla.

    Och en annan populär bortförklaring är, att svenska kvinnor – till skillnad från norska – skulle vara mycket mer pigga på att göra falska våldtäktsanmälningar i parti och minut – även detta är givetvis uppenbart orimligt.

  36. lenaalun permalink*
    2010/01/17 2:34 e m

    Nej, det är helt alternativt och min onkolog säger att jag kastar bort mina pengar. Hon har botat andra svårt sjuka. Min onkolog säger nu att då var det aldrig cancer utan feldiagnosticerat. Kan det vara så, säger jag. Att man får en falsk cancerdiagnos. Ja, det kan det, säger han.

    Jag kör några gånger till. Ser vad som lagt sig som hinder för min läkning. enligt henne.

    Oj, du menar att våra elitfeminister har salufört sådan genuspropaganda. Du måste ge mig länkar!

  37. Anders permalink
    2010/01/17 2:46 e m

    Man väljer ju själv, vad man vill lägga sina pengar på. Vad kostar en behandling?

    Du skriver: ”Men om jag inte har något ansvar själv, kan jag ju inte heller gottgöra något.”

    Jag finner inte den här kopplingen övertygande. OAVSETT vad det gäller inkl. benbrott, så kan man ju påverka läkningen positivt eller negativt genom vad-man-gör resp. inte gör under läkningsfasen.

    Du skriver: ”du menar att våra elitfeminister har salufört sådan genuspropaganda. Du måste ge mig länkar!”

    Kan du förtydliga frågan.

  38. lenaalun permalink*
    2010/01/17 2:52 e m

    Men Anders, detta verkar ju seriöst med en professor som inte ingår i grupp med winberg och Schyman. Jag har inget emot dem alls, men du lade fram något som deras stolligheter. Vilket jag aldrig själv har kommit på dem med.

    I Sverige har jämställdheten stadigt förbättras och när jag skilde mig 2004 visste jag inte att det fanns en kvnnojour och att kommunen har behandling och stöd för utsatta kvinnor.

    Idag tror jag många tjejer lär sig sina rättigheter och vi har haft ett antal kända våldtäktsmål som kan ge tjejer råg i ryggen att anmäla.

    Jag måste säga att jag tror verkligen att Sverige ligger i framkant med kvinnor som har mod att anmäla.

    Du kanske vill mena att det är invandrarmännen som står för våldtäkterna. Det kan de väl iofs vara. Att en krock och missförstånd sker med unga sexuellt frigjorde tjejer stöter ihop med nyanlända invandrarmän kan olyckliga förvecklingar ske. Men visst våldtar svenska män också. Det måste man ju anta.

    Har nätdejtat killar som är muslimer och nyanlända. De tror snabbt att de kan äga en kvinna genom en liten överenskommelse i en chat. Plötsligen var min ”pussy” hans. Ja, man baxnar.

    Så är det. Min väninnas väninna gifte sig på muslimskt vis med en man via sms. Nu är han förändrad och ska styra och ställa över henne, som aldrig förr.

  39. lenaalun permalink*
    2010/01/17 3:58 e m

    Jag vill ha dina källor till att´Winberg och Schyman menar att svenska män skulle vara mer våldtäktsbenägna än i andra länder.

    Det har jag mycket svårt att tänka mig att de skulle vara. Det kan jag nästan dementera 🙂

    Det borde helt och hållet ha att göra med att svenska kvinnor polisanmäler, oavsett härkomsten alltså.

    Men om du menar att vårt större flyktingmottagande också ger fler våltäkter är det inget konstigt egentligen. Att anpassa sig till Sverige.

    Anders! Nu måste jag läka. Nu har jag inte tid med dig längre. Jag har hamnat i ett fasansfullt bloggberoende. Nu får jag snart köra datorn till tippen. Detta går inte. Men jag är i kris för mitt senaste läkarbesked. Istället för att dricka vin bloggar jag.

    Laserbehandlingen kostar 700:-/ behandling. Jag har gått varje vecka.

  40. Anders permalink
    2010/01/17 4:22 e m

    Lena… Winberg framför ju (i den artikel som du länkade till): ””Våldet mot kvinnor ökar stadigt i Sverige.. Svenskarnas våld mot kvinnorna hänger ihop med könsutjämningens formella landvinningar, säger Winberg”.

    Svenska män är således fyra (4) gånger mer våldtäktsbenägna i jämfört med norska män pga ”könsutjämningens” större ”formella landvinningar” i Sverige enl. Winberg.

    Men skillnaden i våldsbrottslighet mellan länderna i Skandinavien har självfallet en annan förklaring. En förklaring som inger alltför många människor (t.ex. Patrik) svår beröringsångest. Patrik är nog inte så gammal, gissar jag – med ökad erfarenhet minskar som regel människors rädsla för tabun.

    A propos ”flyktingmottagande” – mindre än fem procent av dem som invandrar har flyktingskäl.

    —–

    Det är säkert bättre för dig att blogga än att kröka. 🙂

  41. lenaalun permalink*
    2010/01/17 4:47 e m

    Självklart är bloggandet det bättre missbruket, man kan tänka sig.

    Nu kokar jag en soppa och har kunnat gråta ut sorgen. Inte en tår har jag fällt sedan halvtolv i onsdags då jag fick det trista sjukdomsbeskedet. Jag har skjutit fram mina tårar tills nu kl 16.00; då kom de och gick inte att hålla tillbaka.

    Tårar är en välsignelse. Glöm aldrig det!!

Kommentera

