Hoppa till innehåll

Svt Uppdrag Granskning: Alla har förlorat!

2010/01/14

Perfekt!! Tusen Tack Janne Josefsson! Just som jag insåg att min kamp för utförsäkrade sjuka kostar mig väl mycket i form av uppblossad cancer kommer ett väl nyanserat och allsidigt repotage om Mari-Louise som tog sitt liv. Se hela programmet och rösta efter ditt hjärta i nästa val. 🙂 Det här blev min  Grand Finale. Nu släpper jag frågan. Det kommer gå precis lika bra utan mig. 🙂 Min traumabearbetning är avslutad.

Jag har inte alls svårt att sätta mig in i hennes förtvivlan. Jag fick ett likartat brev i mars 2009, när jag utreddes och hade fått förhandstips om mina rättigheter till tillsvidare sjukersättning. Då fick jag ett goddag yxskaft brev där det hette att ”objektivt finns inga säkra tecken på arbetsoförmåga. Jag kunde därmed utföra enklare arbete på halvtid. Handläggningen betraktar jag som ett måndagsexemplar och olycksfall i arbetet. Innerst inne befarar jag att man satt detta i system. Alltid lurar man någon. Alla har inte högskoleutbildning, i vilken man lära sig ifrågasätta, kritisera och argumentera. Många kan säkert hamna i samma vanmakt som Mari-Louise gjorde och gå till ytterligheter och raskt avsluta sitt liv. Jag har tänkt hoppa i Mälaren, Riddarfjärden och Eskilstunaån av beydligt lindrigare anledningar än undanryckt försörjning.

”-Det enda man har gjort är att man har tagit bort försörjningen. Vad har man vunnit på det? Ingenting. Alla har förlorat.” Det säger Mari-Louise läkare.

 Via Ett hjärta Rött ser jag att programmet väckt debatt. Ja, det får man hoppas! Jag grät ett flertal gånger under programmet. Det vi bevittnar nu är fruktansvärt. Igår mötte jag en väninna som sprattlar i kallt vatten nu i tre månader innan hon har rätt att komma tillbaka till sjukförsäkringen. Skulle hon så bryta benet får hon ingenting. Sådana är reglerna. Hon har bl a  strålningsskadade tarmar och har genomgått flertal operationer inklusive stomi. Att gå på toa var 40:e minut är hennes vardag.  Hon kämpar på.

Detta var den tredje personen denna vecka i min omgivning som drabbats av utförsäkringslagen eller hårdare sjukregler.

Uppdaterat 20090115; Sanna Rayman försvarar sjukförsäkringsreformen på ledarplats i SvD. Än har hon inte velat vakna. Om en reform är ett hafsverk med en förfärlig människosyn i botten blir det just ett sådant trauma vi bevittnar.

Min väninna har fått sjukpenningen indragen utan förhandsbesked. Senast fick hon i november. Vad jag frågade henne nyss på sms är om hon anmält sig på Arbetsförmedlingen. Hon har betydligt sämre koll än mig på alla politiska reformer, dvs noll koll. Risken är att hon har förlorat sin SGI på kuppen. Hon borde väl varit på Arbetsförmedlingen i december när inga pengar kom. I januari fick hon veta att nya sjukintyget icke hade blivit godkänt. Att hon skulle till Arbetsförmedlingen. Gå introduktionsprogrammet. Inga pengar har hon och jag jagar på henne att gå till socialen. Det är så regeringen har tänkt att det ska gå till. Socialbidraget tar över försörjningen. För henne går det bra. Hon saknar bil och hyr sin lägenhet. Då är hon i alla fall kvalificerad för socialbidrag.

lena alun

22 kommentarer leave one →
  1. Patrik permalink
    2010/01/14 6:46 e m

    Hoppas du förstod av TV-programmet att det inte är reglerna
    som är felaktiga utan den idiotiska tolkning som handläggarna
    på FK gör. De tror på fullt allvar att det finns ”enklare”
    jobb, typ vända på papper, öppna dörren åt handikappade osv.
    Idag, 2010, så är det så att det finns sökande i mängder på alla
    eventuella enkla jobb så en psyksjuk och kroppsligt nedsatt
    62-årig kvinna har inte en chans att få jobb.

    Sedan så gjorde vänsterkvinnan bort sig totalt i programmet.
    Inget vettigt alternativ mer än att ta bort stupstocken hade hon.
    Folk skall kunna vara sjukskrivna 5-10 år utan någon vettig
    plan på rehab.

  2. lenaalun permalink*
    2010/01/14 7:51 e m

    Tänk så olika man kan tolka verkligheten. Försäkringskassechefen poängterade att med de nuvarnade reglerna så. Det sa han två gånger. Dessutom att Försäkringskassan tar ingen hänsyn till om det finns jobb som skulle kunna passa. Det är helt enkelt en hypotetisk fråga som den enskilde får ta på sig allt ansvar för. Vem som helst begriper att de jobben inte finns. De slipper kassan dock ta hänsyn till. Det är inte deras ansvar. I själva verket är utförsäkringslagens offer samt de som aldrig beviljas sjukpenning regeringens ansvar.

    Det som är så upprörande är att detta har man slugt räknat ut. Allt för ”ditt geniala jobbskatteavdrag” och att bidragslinjen avskaffas som finansieringskälla.

  3. Patrik permalink
    2010/01/14 8:25 e m

    Ibland är du så kocko.

    FK skall bedöma arbetsförmågan, finns det ingen så skall
    sjukpenning alternativt sjukersättning utbetalas.

    Lyssnade du inte på läkaren som de talade med ?
    Han sa ju rakt ut att FK inte var kompetenta att bedöma intyg.

  4. lenaalun permalink*
    2010/01/14 9:02 e m

    De gör allt för att misstolka. Lyssna på mig som har varit med i svängen länge. Kan de säga nej så tar de alla chanser.

    Håller med dig. De var rent dumma som inte kan föreställa sig en depression och ångest och artros och tummarna. Det är paragrafrytteri och det är så SJUKT!

    Men jag har haft humana handläggare som sett på mig att jag inte kan arbeta när vi har träffats. Klagar inte alls.

  5. chris permalink
    2010/01/15 12:31 f m

    Hej Lena..
    Jag har också själv haft mina ”tura” med försäkringskassan… Först bli godkännt, för sen att bli nekad efteråt och sen efter överklagan bli godkännt igen, för igen sen att bli nekad och sen bli godkännt IGEN!!!

    Jag vet inte riktigt vad det är dom får ut av detta??

    det har kanske något att göra med denna artikel???

    http://sydsvenskan.se/sverige/article450483/Gratulerades-till-manga-avslag-i-mejl-fran-chef.html

    Man börja ju att undra över om man överhuvedet taget hade en chans hos vissa av dom olika handläggare på försäkringskassan ju… Varje gång jag fick ett avslag och sen överklagade med min läkare som har ståt vid min sida hela vägen igennom detta, då fick jag en ny handlägger efter varje överklagan.. Kanske det hade något att göra med den där såkallade ”bonus”
    nu hade den första handlägger fått sin bonus… nu var det en annas tur att försöka lyckan…

    Hur ser det ut för dig just nu då??? har dom gett dig extra tid eller du är blivit utförsäkrad ännu, eller snart??? forlåt jag frågar..

    Har du märkt av den klara försämring av vården inom dom sista par åren?? jag får säga att jag har nästan bara elände att säga om dom sista par åren…

    Sen kunde jag gott tänka mig att veta vad det är för jobb dom vill ha att en psykisk sjuk person ska klara av…
    Psykisk sjuka är ju så mycket mera och oförklarligt så det går inte att säga att det och det klara dom av.. det går kanske i 5 min, sen går det helt åt helvete.. den minnsta grej som går en emot kan ta sönder allt, sen går dom fullständigt ner och kan knappt göra dom mest enkla saker…

    Men med den nya lagen finns inte utrymme för sånt..
    Moderaterna ”tror” öppentbart att alla vill anställa sjuka folk till en normall lön även om där finns flera och flera vanligt arbetslösa som kan klara jobbet mycket bättre…

    Mvh. Chris

  6. lenaalun permalink*
    2010/01/15 8:23 f m

    Tack Chris!

    Jag tackar min lyckliga stjärna att jag blev sjuk i tid innan de nya sjukreglerna infördes. Därmed hade jag rätt till sjukersättning tillsvidare enligt de gamla reglerna. Jag skulle egentligen ha gått över till den för länge sedan, men de förhalar gärna sånt när man är döende och har barn. Har man sjukpenning får inte barnen barnpension, vilket de får om man har förtidspensionerats.

    Hela Försäkringskassan är en djungel och snårskog som man sakta lär känna.

    Sjukvården är snart i klass med Försäkringskassan, ja!

    Efter att ha fått god omvårdnad på Vidarkliniken är det en chock att sitta och ta emot nya tuffa sjukdomsbesked på sjukhuset hemma. Det är som att man sitter i en bankrådgivning och man ska ta ställning till olika pensionssparanden.

    I mitt fall får jag en rad cytostatiska läkemedel uppradade med fördelar och nackdelar som jag ska välja mellan. Jag är en kund som ska göda läkemelsindustrin. Inte en patient som kan bli frisk. Inte en patient som är i chock och behöver gråta ut min sorg att sjukdomen tilltar.

    Nej, det kändes kommersiellt och inte kunde jag få en remiss till återbesök på Vidarklinikens vårdcentral och följa upp med min antroposofiska läkare. Mitt landsting är ursnåla i jämförelse med Stckholms och Göteborgs.

    Men jag ska se till att jag får någon läkare att skriva ny remiss dit. Jag behöver verkligen fortsätta min rehabilitering där.

    Vården är urusel i lanstinget, Chris. Om tanken är att man ska bli frisk och arbetsför igen.

    Kram

  7. 2010/01/16 1:29 f m

    Hej Lena…

    Jag kom själv just in under dom ”gamla” reglarna innan dom trådde i kraft 1 juli 2008??

    Men jag anar inte riktigt vad som kommar att hända i framtiden om det här fortsättar som det gör nu för dom som utförsäkras i år… Jag har själv till 2011 april månad, men vet faktisk inte om jag kan få förlängd därefter eller vad jag kan..
    Men min tjejkompis är tyvärr en av dom som risikera att bli utförsäkrad i år till nov…
    Just nu hoppas vi ju bara på att det kommar fram vilket elände detta kommar att skapa/bli för dom sjuka…
    Vi vet ju alla om att över 90% inte kommar att klara av det dom pressas till nu…
    Är det fel att hoppas att om sossarna kommar tillbaka till makten att dom kan göra något bra ut av det och gärna snabbt, och kanske med tillbaka verkande kraft för dom som kommar att hamnar utanför nu med dom nya reglarna…

    Vi vet ju om att dom som kanske klara av att gå till arbetsförmedlingen i dom 3 månader dom kommar att få veta att i och med att dom kunde komma i den tiden då har dom ju en vis förmåga, men inget jobb finns till dom, men pga av detta då kan dom INTE komma tillbaka till sjukersättningen eller sjukpenningen som dom säger ju, med mindra att dom efter dom 3 månader klara av ett jobb i minimum 6 månader, eller det vill säga att dom bara har till hensikt att jobba i 6 månader minnst som jag fick veta av en på ilsemaries blogg (eva tror jag hon heter..)

    Jag vill inte veta vilka jobb dom ”kan hitta” som dom kommar att säga att det kan ni alla klara av säkert men dom finns inte, då får ni går som arbetslösa (även om dom är sjuka) och vänta på det jobbet som alldrig kommar ju.. men bara till den lägsta av dom lägsta ersättningerna (försörjningsstöd) vilket kommar att göra dom ännu mera deprimerade, sjuka m.m..
    Men det bryr man sig ju inte om i regeringen…
    Dom bryr sig bara om statestikker även om ännu flera hamnar i ”bidragsträsket” när dom hamnar på socialen i stället och blir tvungna att sälga allt dom äger och har sparat upp igennom allt tid… Sjust att sparka på dom ytterligare en gång…
    Många risikera också att få ”karantän” eller avslag på ansökan hos socialen pga dom kommar att säga att dom har ju haft mellan 500-1500kr för mycket i dom sista 3 månader.. och dom små pengarna borde dom ha sparit upp tills dom blev utförsäkrad… och hur många av dom har det?? det går ju knappt för dom sjuka att skära mera i deras utgifter ju… men det är verkligheten…

    Hamnade själv på socialen då jag fick aktivitetsersättning pga. dom inte kunde räkna mera en 7 månaders arbete för min del, i och med att jag kommar ifrån danmark.. där gick ett helt år innan dom fick avräknat med danmark så jag åtminstonde kunde få räkna med min tid i danmark vart jag har jobbat tidigare…

    Det var inget kul att skulle tvingas att gå dit, för sen att få avslag dom första 2 månader… jag fick hjälp med hyran och det var det.. annars fick jag matkuponer på 200kr pr vecka till att leva för inget mera!!!
    Det är inget värdigt liv om du frågar mig, och det försämrade ännu mera för mig… jag hade till sist inte ens råd med att åka til hbg vart jag hade min psykolog kontakt… (bor i Ängelholm 30km borta)

    Jag hoppas att det går bra med dig och framåt i ditt eget tempo utan att skulle stressas hela tiden…

    Mch chris = hrchris nu 😀

    Fick upprättat en blogg igår så folk kan se vem jag är i stället för anonym.. 😀

  8. lenaalun permalink*
    2010/01/16 9:10 f m

    Ja Chris! Vi fokuserar på de politiker som vill göra någonting bättre för oss sjuka, och självklart förlorar alliansen valet p g a detta. Det säger sig självt med den människosyn och kärlekslöshet som präglar politiken. Nu vet vi vad vi hade och att det är vad vi vill ha. Vi har backat in i framtiden på ett sätt som är svårt för folk att ta till sig.

    Det är vi som drabbats av chockbehandlingen som verkligen vet.

    Tyvärr är det så att om man har ett slutdatum på sin sjukersättning betyder det utförsäkring enligt nuvarande lag och praxis. Ni kan bara hoppas på mirakel att hela denna fasansfulla polítik får ett snabbt slut helst innan valet. Men det kanske inte finns mekanismer för det? Oppositionen borde ha kunnat stoppa, kan jag tycka!

    Jag fick sjukersättning tillsvidare d vs förtidspension, vad jag har förstått, enligt reglerna innan juli 2008. Eller det skulle kunna vara förtidpension med de nya reglerna också. Det kom bara papper! Jag har inte talat med Försäkringskassan, utan skickade in hela min sjukjournal och ett följebrev i min Överklagan, och långt innan mötet med Försäkringsläkaren skulle ske (utan min närvaro såklart) skickades olika dokument hem som visade att jag övergått till sjukpension. Jag vet att min fantastiska husläkare röt i med Försäkringskassan och att min psykiater också var väldigt engagerad och kontaktade en ideell organisation för människorätt.
    Sammantaget så ordnade det sig för mig. Jag vet att jag är unikt priviligierad.

    Jag tillhör en av de sista som har kunnat beviljas detta. Det är inte klokt vilket sagolikt mirakel. Samtidigt som jag svämmar över av tacksamhet, är jag så ledsen för alla andra som inte har lyckats med det konststycket. Som inte haft mina tursamma möjligheter att ordna det för sig.

    Jag skulle annars snart lika gärna ha varit en uteliggare, som fått bo hos släkt och vänner och bidra med mina 4.000:- kr för mat och uppehälle. Hur umgänget med barnen skulle ta sig uttryck kan jag inte ens föreställa mig. Jag är dock en skärpt människa med huvudet på skaft och det har räddat mig genom alla olyckliga öden och äventyr. Hade jag haft någon annan begåvning än denna kunde jag verkligen sitta i ett helvete som många andra tvingas till nu. Det gör mig så ont att många lider nu i vårt land.

    Jag lider verkligen med Alexandra Johansson i Surahammar och alla i hennes situation. Det är det som jag har som cancer i min kropp som bara växer och växer. Samhällsproblemen tar kropp i min kropp.

    Nobelpristagaren för Cancerkliniken presenterar en slags teori för hur det kan gå till. Enskilda människor planterar det sjuka samhället i sin egen kropp. Har inte orkat läsa bandet av två tjocka böcker, men kanske är det dags i alla fall för att jag ska blir frisk igen. Minns att jag hade med mig romanen till Kullbergska sjukhuset när min cancer bortopererades första vändan.

  9. Anders permalink
    2010/01/16 11:28 f m

    Hej Lena..

    Undrar du inte lite över, varför Alexandra befinner sig i den situation som hon gör? Hon uppger att hon har: ”fibromyalgi, utmattningsdepression, lätt ångest och kognitiva minnessvårigheter”.

    Vad är ”kognitiva minnessvårigheter” i hennes situation? Till skillnad från dig, så torde det inte vara beverkningar av kemoterapi. Är det ett inlindat sätt att framföra, att hon är lätt förståndshandikappad?

    Var är barnens pappa? Har barnen samma far, f.ö? (Bidragslevande kvinnor som har t.ex. sex barn med fem olika fäder är tyvärr en realitet.) Vad har Alexandra arbetat med? Har Alexandra någonsin varit egenförsörjande? osv.

    Aftonbladet fick tydligen rensa ganska energiskt bland kommentarerna, när Alexandras grannar försökte komplettera med information, som Aftonbladet hade valt att undanhålla läsarna…

  10. Anders permalink
    2010/01/16 11:45 f m

    Lena, du skriver:

    ”Hela Försäkringskassan är en djungel och snårskog som man sakta lär känna.”

    Så upplever man ALL byråkrati (i Sverige) när man tvingas att gå i närkamp med den. Det är otroligt frustrerande, att oavsett vad det gäller så famlar man runt i en snårskog av regler, som man inte visste existerade.

    Kan du inte ge en överblick över hur dagens regler (i praktiken) slår och peka på de problem som du ff.a. ser – samt hur det skiljer sig från tidigare. Finns t.ex. möjligheten att bli halvt sjukskriven (i praktiken) kvar eller ej?

    Det skulle vara tacknämligt om du ville skissa lite på hur det i praktiken slår och de fallgropar som finns. Du är ju en dam med huvudet på skaft (ja, det är en komplimang).

  11. lenaalun permalink*
    2010/01/16 12:53 e m

    Hej Anders!

    Jag har ännu inte velat gå ut med att jag fick MBD stämpel på fyra-årskontrollen. Men nu känner jag att det är dags, nu! Tack!! Det betyder på svenska minimala hjärnskador till följd av att jag föddes en dryg månad för tidigt och blev lungräddad tillbaka till livet vid födelsen.

    Jag är ju en andligt orienterad dam dessutom 😉 så en man med förmågor har upplyst mig om att jag ångrade mig. Jag orkade inte komma till jorden när jag väl kände de jordiska vibrationerna och ångrade mig. Jag ville dö!

    Hehe, det där med lungräddningen visste jag inte om utan det var kvinnan som har doktorerat på mig och andra med MBD på 70-talet, som jag sökte upp några år senare, år 1998. Jag sökte upp henne efter att jag hade räknat ut att jag måste rimligen ha DAMP.

    Hon plockade fram allt forskningsmaterial om mig där detta från sjukjournalen var en grund att anta att jag skulle få perceptionella svårigheter i skolan. Läs- och skrivsvårigheter inklusive matematik också, rimligen, eftersom jag alltid får bottenbetyg på orienteringsförmåga. Att förstå hur man viker ihop olika fomer.
    Gjorde en test på Arbetsmarknadsinstitutet som SEB- Banken skickade mig till 1992, i hopp om att jag skulle söka mig bort från banken självmant. Där framkom samma brist som i fyra-årsålderna. Detta är kognitiva svårigheter!

    Hursomhelst vet jag själv att jag har ADD som utvecklades till ADHD när jag åt antidepressivt läkemedel. Då tillkom hyperaktiviteten, som är en biverkning som man får räkna med när man provar antidepressivt. Manodepressivitet kan bryta ut. Det gjorde den på mig.

    Det var då jag hamnade på riksdagslistan fast jag hade utmattningsdepression och en cancer lömskt växande i min kropp, som jag aldrig kunnat föreställa mig att drabbas av och ännu inte kände till alltså.

    ADHD leder till att en individ som kämpat så med sitt osynliga handikapp ofta i fyrtioårsåldern drabbas av en kronisk sjukdom och är HELT SLUT! När man söker hjälp kan det uppdagas att man lider av detta neuropsykiatriska funktionshinder.

    Själv har jag sedan 1998 sökt remiss på vårdcentraler och numera via onkologklinken att få en diagnos eller hellre en utesluten diagnos. Jag har dock läst senaste forskningsrön, (som visar att personer med ADHD är överrepresenterade bland entreprenörer som har börsnoterade företag!!!,) och läst i doktorsavhandlingen om mig och mina kamrater i skolan, vilken gett mig tillräckligt med underlag för att veta att jag lider av detta funktionshinder. Jag har aldrig fått bli utredd! Senast förra året hade jag många samtal om att få ett endaste läkarbesök hos en psykiater angående min ADHD. Det gick inte.

    -”Du är för sjuk för att kunna utredas. Du är i psykologisk kris p g a din cancer. Du får höra av dig när du mår bättre”.

    -”Bättre än så här blir jag aldrig”, svarade jag, som då lyssnade och litade på mina läkare.

    Nu är jag mer alternativt inriktad och vet att möjligheterna att bli frisk finns. Jag har bara inte tryckt på de knappar som krävs ännu. Det är mitt heltidsjobb nu.

    Vänjer mig av med bloggandet, även om det alltid är svårt och vill leda till återfall, när man ska vänja sig av med beroenden.

    Trauma kan ge posttraumatisk stress som kan ge beroendebeteenden.

  12. lenaalun permalink*
    2010/01/16 1:12 e m

    Och hej igen Anders!!

    Kvinnor utan koncentrationsförmågan kvar är som dunkuddar vars dun sprider sig över hela samhället. Jag ser det hos mig själv och hos väninnor nära sammanbrottet.

    Jag har pytsat ut alla min kunskaper och efarenheter här i kommentarsfälten, vilka du ju bevisligen läsr grundligt. 🙂

    En överblick, ja kanske det ja. Om jag är förmögen till det. Jag har noga följt allt hela mandatperioden, eftersom jag i högsta grad är berörd. Hade fått min första cellgiftsbehandling förra valdagen.

    Jag är nog proffs faktiskt och har dessutom känt med i alla turer. Och lyckats navigera mig igenom förändringarna på för mig bästa sätt. Jag har ju insett att det gäller att gardera sig med diagnoser för att få behålla sjukpenningen.

    Att bli psykiatriskt utredd hade jag aldrig bett om att bli, om det inte hade varit nödvändigt för att få behålla sjukpengarna.

    Jag har arbetat på psykiatriska kliniker och vet att psykiatrin inte har någon hjälp jag egentligen vill ha. Om jag har ADHD, Asbergers, manodepression, ångest- depressiv personlighetsstörning ger jag blanka fan i.

    Jag är den jag är, och psykiatin har inte den kompetens som behövs för att hjälpa mig. Jag överlever så gott jag kan och har det bra ändå med annan hjälp.

  13. Anders permalink
    2010/01/16 1:42 e m

    Lena, ord som överblick kan kanske verka förlamande. Man (och i synnehet många kvinnor frågar sig): ”Om jag är förmögen till det.”

    Strunta i dessa tvivel (på dig själv)! Hoppa rakt in i snårskogen! Berätta om diverse fallgropar, som du lagt märke till.

    Att man måste ”gardera sig med diagnoser för att få behålla sjukpenningen” är självklart. Det är en säregen föreställning, att sjukpenning bör utbetalas UTAN någon diagnos.

  14. lenaalun permalink*
    2010/01/16 2:40 e m

    Anders, vad jag menade var att jag behövde få mina psykiska besvär diagnosticerade. Jag har kunnat arbeta och högskolestudera i över tjugo med psykiskt lidande.

    Först när jag upptäckte att min allvarliga cancerdiagnos inte räcker till för att bevisa den arbetsoförmåga jag upplever såg jag mig nödgad att bli utredd för min psykiska ohälsa.

    Jag har dock blivit nekad att få komma till den landstingsdrivna psykiatrin. Man ska vara självmordsbenägen för att de ska ha resurser att ta emot en.

    Jag kan tycka att det är dumt att patienter med allvarliga sjukdomar måste ta psykiatrins resurser för att övertyga om sin rätt till sjukpeng. Många kan själva hantera sin psykiska ohälsa och är inte intresserade av att droga ned sig med psykiatriska läkemedel.

    Visst kan de vara bra, men samtidigt blir man läskigt avtrubbad från sig själv och livet.
    Jag är otroligt kluven till antidepressiv medicin. Jag behöver den, men tappar också bort mig själv när jag äter den.

    Min husläkare lyckades dock tillsammans med mitt egna tjat på en privatprakiserande psykiaters telefonsvararare se till att jag fick komma några gånger och bli bedömd. Då hade jag också en psykiater som Försäkringskassan har fått utlåtanden ifrån.

    Det har nog varit en av avgörande pusselbitar för att få behålla sjukförsäkringen och erhålla den tillsvidare sjukersättningen.

  15. Anders permalink
    2010/01/16 2:44 e m

    OK, hoppa nu rakt in i snårskogen! Berätta om diverse fallgropar, som du lagt märke till.

  16. 2010/01/16 5:16 e m

    Hej…

    Där är många som kanske har en form av ADHD, m.m… som kanske aldrig för det diagnostigerat, men klara sig igennom livet ändå utan hjälp ifrån sjukvården/psykvården JA.

    Men där är många andra ”psykiska” tillstånd som i sig själva kan sätta helt stop för en individ i jobbsammanhang och sociala sammanhang…

    Men med dom nya reglerna som moderaterna har kommit med, verker det ju ”nästan” som om att den ”enda” sjukdommen som accepteres som en sjukdom i lite tid i alla fall är just cancer..
    Och min egen mening är att det är förjävligt att sjuka cancer patienter tvingas att söka jobb..

    Men jag tyckar verkligen att dom med ”BARA” psykiska diagnoser/problemer verkligen är dom stora förlorara i detta spel…

    Folk med ryggproblem eller andra fysiska problem kan man ju ”lätt” säga att det och det jobb kan du ju inte klara pga. fysiska förutsättningar…

    Men när det kommar till vad dom psykiska nersättninger sätter hinder för då är det ju att man trampar in i den stora snårskog/ junglen…

    Hur nervärderande känns det inte att ”inte bli trod” av verken myndigheter eller andra vanliga folk..
    Att få ord slängt i huvudet om att faker du inte den bara, eller är lat av dig, eller om jag inte kan skärpa mig och ta mig i kragen pga det gör alla vi andra ju vi gnäller inte ju om något går oss emot vi håller käften och jobbar vidare eller dricker/knarkar bort problemen…
    Du ter dig ju barnsligt om man flippar ut över en sak som är stor i den psykisk sjukas ögon men i en icke psykisk sjuk´s ögon..
    Folk fattar inte att som psykisk sjuk kan även dom mest normala saker vara en jättestor utmaning som kan ta dom flera timmer, dagar, veckor att göra av.. Vart andra folk bara gör det som var det att gå och duscha och torka sig sen…
    Folk kan inte sätta sig in i en psykisk sjuk persons värld, specielt INTE politikker/moderater..

    Många av dom psykisk sjuka har haft en tuff barndom med både beroende i familjen (alkohol, drogar, sexmisbruk, spelmisbruk m.m… (bloggmisbruk *LOL*) ja där finns många missbruk i dagens samhälle… Och ”långt” dom flesta av dom går ut över en person altid och det är barnen i familjen…
    Att sen ens familj har levat på minimum som socialbidrag med mera det mesta av deras liv gör ju inte förutsättningarna bättre för barnen som växer upp och har så många sår i själen att det bara är en fråga om hur och när det tar slut på energi/överskott till att stå ut med allt.

    Sen vet jag om att psykvården har väldigt lätt för att stoppa mediciner i folk istället för att lyssna på dom och försöka att bearbeta problemen dom har i stället för att ge dom så mycket mediciner att dom inte anar vad dom heter längre, och sen när man frågar dom hur dom mår säger dom bara intetgyltigt det går väl okay, för sen att bli skickat ut på arbetsmarnaden igen, eller det vill säga ut och söka jobb utan aldrig att få något, men bara mår sämre och sämre för varja avslag dom får…

    Jag kunde fortsätta i lång tid om detta, med problem som finns för dom psykisk sjuka, men stoppar här för denna gång…

    Jag hoppas att dom blir hörda snart, i och med att dom är dom som har ännu större chans att ta sitt eget liv som marie-louise gjorde…

    Mvh. Chris

  17. lenaalun permalink*
    2010/01/16 5:43 e m

    Chris, du har så rätt.

    Problemet med ADHD är också att man utvecklar andra psykiska diagnoser på grund av funktionshindret.

    Personlighetsstörningar av olka slag(depressiv, gemenskaphämning, ångestrelaterad, utagerande och antisocial) är en vanlig komplikation p g a påfrestningarna i barndomen. Borderlinestörning är vanlig mest hos kvinnor som lätt leder till drogberoende.

    2% av den vuxna befolkningen antas lida av detta.

  18. 2010/01/17 2:40 f m

    Nu har jag en tjejkompis som faktisk har fått på sig Diagnosen mild form för ADHD..
    Och just i detta tillfället tyckar JAG & Henne själv inte att detta stämmer…
    Jag/vi kännar flera folk som har ADHD..
    Och där ser man verkligen om dom har just det…
    ADD är däremot lite svåra att upptäcka pga. dom kan var väldigt invända av sig och inte så uppfarende, okontrollerande som dom med riktig ADHD kan vara..

    Nu vet jag inte om det är något du har märkt… Men måste fråga..
    Har du fått ADD eller ADHD konstaterad som en diagnos, som är skriven i dina sjukpapper??

    Min tjej kompis har nämligen det, och vad jag kan förstå har dom ändrat reglarna för körtkort till att har man ADHD då får man INTE köre bil eller ta körkort??
    Är det något du vet något om???
    Hon har inte körkort, men om hon kanske vill ta det en dag om hon får råd, då ville jag gärna veta om det passar eller inte… 😀

    Hon känner sig mycket mera igen i Borderline symptomen som du nämner…
    som är en form for störning…

    Men hennes läkare har satt på henne diagnosen blandade specifika utvecklingsstörningar…

    Är där något hon INTE är är det utvecklingsstörd!! Hade hon varit det, då hade hon inte kunna hålla stry på så mycket som hon kan.. vara så organiserad.. Och sen tyckar jag själv att hon är ”klokare” än jag på många punkter.. Men ändå har dom sagt på psyk att hon har bara en IQ på under 70-80…
    Jag har själv gjort IQ test som visade normall men att jag skulle vara ”klokare” än henne är lite absurd, med tanke på att hon har gjort IQ test´s tidigare i sitt liv vart hon var uppe omkring dom 130-140….

    Men sen med dom diagnoser hon har fått som jag har nämnd + svår stress, depression, utbrändthet, somatiska besvär, sömnproblem, voldtagen med mickey i sin drink, blivit misshandlat av en ex pojkvän så hon forlorade ett barn i 3 månad, haft en hård uppväkst med misbrukar föräldre+ eget tidigare missbruk, OCD, m.m… jag kunde fortsätta ju 😀

    Då får hon veta av sin läkare att : Hon är ”för sjuk” för att få behandling… dom vet inte hur dom ska göra med henne..

    Men Försäkringskassan säger att : Hon är för frisk till att vara sjuk!!???

    Dom tar deras beslut på att hennes läkare hade skrivit i LOH att : hennes besvär är ”MÖJLIGTVIS” kvarstående!!!

    Sen vet du ju själv vad F-kassan tolkar eller hur???
    Då verkar det som om att dom har fått in ett papper vart där står. :

    Patient bla bla bla nummer 12123???
    Möjligtvis… bla bla bla…

    Överläkare bla bla bla…

    för sen att säga FRISK!!! men UTAN BEHANDLING!!!

    Hon har haft över 10-15 olika behandlare igennom tiden som alla har fått sluta pga. nerskärninger. detta har självklart gjort henne ännu sämra att hela tiden börja om på ny med en ny behandlare som vill ha att hon ska göra på ett nytt sätt och glömma ALLT hon har lärt av dom sista behandlare…

    Jag är så tröt på psykvården och moderaterna som skör i den hela tiden, och samtidigt tror att folk blir ”friskare” vid att säga upp alla psykologer och bara ge folk en arbetsterapeut eller sjuksköterska till att bearbeta flera ärs lidande…

    Tack för att du lyssnar.. Mvh. Chris…

  19. lenaalun permalink*
    2010/01/17 9:09 f m

    Tack Chris för dina värdefulla insikter och erfarenheter!

    I Danmark kallar de ADD/ADHD för särbegåvade och har särskilda skolor för dessa spjutspetsbegåvåvningar. Det är vi som kan ta nobelpris. Vi kan bara fokusera på det som intresserar oss. Koncentrationsförmågan är skadad, och vi har svårt att känna motivation att göra saker som andra. Att kunna sköta hem och arbete tar oerhört mycket mer energi av oss så vid fyrtio har vi tagit slut och kan vara pensionsmässiga.

    Framförallt har vi inte ett filter som gör att vi fokuserar på vår egen behovstillfredställelse utan tar in allt och kan inte sortera i detta kaos. På så vis är vi väldigt underbara och kloka och empatiska framförallt. Vi behövs verkligen i samhället. Men vi bränner ut oss tidigt.

    Nej, jag har aldrig fått sätta min stadiga fot hos en psykiatriker. Ställde mig i kö år 2005 till neuropsykiatrikern som skulle komma till Eskilstuna, men hittills har jag inte fått. Tre remisser har min onkolog skickat, men det är kalla handen.

    Nu har jag förstått att jag är väldignad och beskyddad. Jag ska inte utöver allt, dessutom kränkas inom psykiatrin. 😀 Så trots mina försök sedan 1998 hos min husläkare, då på Sophiahemmets vårdcentral, få klarhet om jag har DAMP, som det var mycket på TV om, även hos vuxna. Då kände jag att innan jag slutför utbildningen till präst vore det bra att veta om det är DAMP som var ”hela problemet” med mig.

    Okej, då ska jag inte be om utredning för då tar de körkortet. Har faktiskt inte tänkt köpa någon ny bil när den jag har är slut. Barnen är ”stora” och vi kan åka buss nu.

  20. lenaalun permalink*
    2010/01/21 5:08 e m

    Som av händelse skriver landstingsrådet Birgitta Rydberg (FP) följande på DN Debatt;

    http://www.dn.se/opinion/debatt/sjukforsakringen-ett-spel-om-att-slippa-svarte-petter-1.1029817

    ”Konstruktiv kritik mot regeringens reformer är fortfarande motiverad på vissa punkter. För långvarigt sjukskrivna kan till exempel tremånadersperioden i introduktion vara alltför kort för verklig rehabilitering och återslussning till arbete. Situationen för många neurologiskt funktionshindrade, till exempel olycksoffer som kan vara återställda motoriskt men ha kvarvarande koncentrations- eller minnesproblem, eller vuxna med dåligt utredd och behandlad adhd-problematik, riskerar att förbises.”

  21. Anna Olsson permalink
    2010/08/02 4:46 e m

    Där har du (tillslut) ett exempel, anders!

  22. 2010/08/04 7:41 f m

    Välkomna att besöka min protestsida som handlar om alliansens sjukförsäkringsreform som försätter sjuka och arbetslösa i en hopplös situatio. Bli gärna medlem i facebooksgruppen ”Det pågår en tragedi i sverige just nu” vi är just nu öve r 23000 medlemmar och ökar stadigt och vi kämpar mot alliansens hetsjakt.

    Ni hittat allt på min hemsida http://protestera.org

    Mvh
    Rune

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: