Skip to content

Chemobrain/cytohjärna

2010/01/12

Idag behöver jag bemöta mig själv med extra mycket medkänsla och tolerens. Jag är inte lat. Det är fatigue och chemobrain/cytohjärna.

Det drabbar alla cancerpatienter mer eller mindre. Vissa svårt.  På sidan 5 i Amazona nr 4/ 2009 finns en artikel.

Jag tror inte att kunskapen om det är särskilt stor även om onkologerna är vana att se detta hända med sina patienter. Cytostatika hjälper i 30% av behandlingarna. Om det är cellgifterna som orsakar problemen eller cancern i sig är därför mycket viktigt att klargöra. Det kunde vara hög tid för skonsammare behandlingar när tolerensen för sjukskrivningar har blivit minimal i samhället.

Bara för att liksom understryka det ringde en granne på i ett ärende. Hon var rar på alla sätt, men ändå var hon så påverkad av all politisk retorik att hon frågade mig om jag inte kunde jobba 20% ialla fall. Svårt att få någon anställning på 20%, kanske? Men varför skulle jag jobba när jag har den diagnos och prognos jag har? Jag behöver ju all energi jag har till att överleva en dag i taget. Att orka med barnen så mycket som möjligt.

Ett Hjärta Rött skrev för snart två år sedan;

Under 90-talet slimmades de svenska arbetsplatserna ned i världsrekordfart. Resultatet blev fler tunga lyft, hårdare arbetstempo och ökad psykosocialstress. Kvinnorna var de som drabbades hårdast. Kvinnorna var även i majoritet när det gällde de långa sjukskrivningarna. Utbrändhet, stressrelaterade symptom, fysiska förslitningsskador och arbetsskador. Alla symptom och diagnoser verifierade av läkare och (för det mesta) godkända av Försäkringskassan.

Nu vet vi dock att allt bara var en bluff. En stor konspiration mellan läkare och patienter. Det fanns inga medicinska skäl! Allt enligt DN:s ledarskribent. Man tackar!

Att stress på jobbet kan ge bröstcancer visar dessutom forskningen

lena alun

No comments yet

Kommentera

