Skip to content

Välfärdsapati

2010/01/11

Min 7-åring tyckte inte det skulle bli speciellt roligt att komma tillbaka till skolan idag, efter jullovet. ”-Jag kan redan allt”, säger han.

Läser i ”DET liberala NYHETSMAGASINET nu” att psykiatridagen bjöd bl a på kunskapen att barn blir skoltrötta när de inte får utmaningar.

Björn Wrangsjö och Frank Lindblad talade om att unga idag har bra hälsa men att den upplevda hälsan försämrats mer än i andra nordiska länder. Huvudvärk, magont och nedstämdhet har närapå dubblerats. [—] De pekade på apati, oro och tomhet bakom ohälsan. [—] barn och ungdomar får för lite stimulans i skolan – att de behöver bli utmanade.

Det låter skrytigt, men det här är problem jag upplevt med båda barnen. Det kanske hade varit bra att dela upp barnen i grupper; en för dem som lär sig lätt och en för dem som behöver ett långsamt tempo. Det är klart att barn också tycker att det blir segt och tråkigt när de inte möter spännande utmaningar i skolan varje dag.

Barnpsykiaterna Wrangsjö och Lindblad kallar det välfärdsapati – passivitet som leder till att man ställer krav och lägger ansvar på andra och bagatelliserar sitt eget ansvar. Hualia! Känns det inte som Sverige lider av välfärdsapati av epidemiska mått?!

Skoltröttheten innebär att resultaten i skolan sjunker på grund av för lite stimulans. ” Barn har rätt att bli utmanade.”

Viktiga kunskaper för skolpolitiken!

lena alun

2 kommentarer leave one →
  1. Anders permalink
    2010/01/11 9:31 e m

    Min 7-åring tyckte inte det skulle bli speciellt roligt att komma tillbaka till skolan idag, efter jullovet. ”-Jag kan redan allt”, säger han.

    HEMSKT!! Kan du inte hitta en annan skola för honom?

  2. lenaalun permalink*
    2010/01/11 9:55 e m

    haha, jag tycker skolan är fin och det är nära oss med muskiklasser som han defintivt har chans att komma in i. Britsh junior är annars ett alternativ.

    Han är populär i klassen och fröknarna är fantastiska. Han har jätteroligt med kompisarna.

    Det var samma med min dotter. Hon spårade ur för att allt var för lätt och sen hakade det upp sig med läsningen av en outgrundlig anledning. Men det lossnade sen som tur var.Med sing star. Då belv hon motiverad att lära sig läsa snabbt.

    Jag ser tydligt problemen med vetgiriga barn som kan bli understimulerade. Det togs upp som en fara med min dotter, och för min son har allt gått ännu smidigare så han är defintivt understimulerad nu när han läser perfekt.

    Jag ska säga till fröken om det fortsätter såhär att han tycker det är tråkigt. Det ska inte vara så. Fröken är bara så underbar.

Kommentera

