Skip to content

De tolv vårdgesterna

2010/01/08

Rune, med protestlistan, undrade över mina tankar om hur en ideal rehabiliteringskedja skulle kunna utformas. Jag kom då att tänka på en liten föreläsning patienterna på Vidarklinken inbjöds till när en tvådagarskurs, med Rolf Heine, hölls där om de tolv vårdgesterna.

Andra har skrivit om Rolf Heines vårdmodell. Någon  som också var med på den korta föreläsningen. Detta är mina minnesanteckningar från den kvällen.

Att vårdgivaren är intresserad av oss som personer, och inte bara som sjukdomar är A och O. Vi behöver få respekt som hela människor.

Vårdgest No 1;  Att avlasta

Bördorna, lidandet och det förflutna lastas av. Patienten känner sig supportad och understödd. Andningen kan frigöras. Tyngderna lättar. 

Vi måste lära oss att be om hjälp. När vi är sjuka behöver vi mycket hjälp.

Personligen ser jag all egenvård och indragen institutionsvård som kostnader som dyker upp i långa sjukskrivningar istället. Nyförlösta mammor skickas hem efter tre timmar nu. Bröstopererade kvinnor skickas hem efter en natt. Hade vi fått bättre omvårdnad och avlastning när vi verkligen behöver bli avhjälpta hade återhämtning kunnat ske. Utmattningen och det kroniskt trötthetssyndromet skulle inte kommit så tidigt i kvinnors liv. Idag känner jag en 25-åring som är närapå lika slut som jag var vid fyrtio!

Vårdgest No 2;  Att beskydda

Vi behöver beskyddas från intryck; ljud, ljus, staden, sociala sammanhang som vi ingår i. Vi ska beskyddas från det som stör den inre utvecklingen.

Personligen har jag märkt att olika flykt- och missbruksbeteenden uppkommer som en konsekvens av att verkligheten är för svår att handskas med. Vi försöker fly bort från känslor och kontakten med oss själva.

Jag hjälptes oerhört av att ”tvångsmässigt” lära mig vila på Vidarkliniken. Jag blev tillsagd när jag efter en spruta med läkemedel tog och läste en broschyr om antroposifin. Läsa är inte att vila! Sms och dator var inte tillåtet på sjukhuset. Inte TV. Vi lyssnade på musik, en medpatient hade givit ut i en liten stereoradio, några kvällar. Oj vad det hjälpte mig att få kläm på hur man vilar och hur härligt det är att ”komma hem”. Det har jag inte gjort på många år. Kanske inte sen jag blev tonåring? Nu räcker det med en liten stunds vila på sängen för att jag ska ”komma hem igen” Har aldrig tagit mig tiden till vila, som är avgörande i den antroposofiska vården. Det är en hemlighet man kan upptäcka på klinken. En patient åkte brådstörtat hem för att han tyckte att det var för lite behandlingar per dag. Han hade inte förstått att vilan efter behandlingar, konstterapi, läkeeurytmi och måltiderna var lika avgörande i tillfrisknandet som en massage eller ett fotbad.

Vårdgest No 3;  Att skapa rum och ordna

Skapa ett rum med ordning. ”Utanför är en spegel av inom”. Yttre ordning skapar inre ordning. Att ordna upp. Messy syndrome är vanligt. Ibland saknas kraften att ordna och ibland måste man ha hjälp vid t ex kroniska sjukdomar. Hitta tillbaka till ett rytmiskt liv.

Personligen var detta mitt första tecken på sjukdom. Jag insåg att jag måste ha fått någon knut i själen som hade sådant kaos i lägenheten,  efter skilsmässan. Jag kunde inte ha ordning längre. Det är också något jag fortfarande kämpar med. Förmågan att ordna har inte kommit tillbaka. Antagligen får jag tvinga mig. Yttre ordning skapar inre ordning sägs det här. Det var jätteskönt med Vidarkliniken att leva i ordning. Att hålla reda på sina tillhörigheter är fullt tillräckligt för mig. ”Semesterresor är också jätteskönt för då upplever jag också ordning. Det är ett eget hushåll som är för betungande för mig i min tillfrisknandeprocess.

Vårdgest 4;  Att hölja

Detta är mitt hem, my space, en plats där jag kan få gro, i en varm atmosfär. Vi blir omhöljda för att växa och utvecklas. Helande krafter och värme för att de egna läkekrafterna ska komma fram och kunna växa. Solsken, varm yllesjal, varmvattenflaska, varm vetesäck, en väns arm om axlarna, öppen eld.

Personligen kom mitt genombrott, då jag verkligen började tro på att jag kan bli frisk och återhämtad,  på Vidarklinken efter  nära tre veckor där. Jag behövde bli omhöljd, för att finna tillbaka till en frisk liten flicka inom mig. Varmvattenflaska och varm vetesäck blev ett beroende. Att se träden avlövas utanför mitt fönster. Från hela höstgul trädkronor till alldeles nakna träd. Att dag för dag betrakta dem i min sjukhussäng var läkande.

Vårdgest No 5; Att utjämna

Extrema känslotillstånd balanseras. Extremerna harmonieras. Hunger – mättnad. Vakenhet-sömn.  Rädsla-lugn.

Vårdgest No 6; Att stimulera och reta

Att leva dynamiskt inte bara i sin egen mitt. Se tillbaka och samla ihop dagens händelser. Det kan vara bra att utsättas för påfrestningar för att skapa dynamiska förändringar inom oss.

Personligen råkade jag och min rumskamrat ut för en kvinna som trakasserade oss. Hon hade varit chef på ett statligt företag och tålde inte det slags kvinnor som jag och rumskamraten var. Till mig sa hon att det var skönt när jag skulle åka hem. Min rumskamrat var en häxa, påstod hon. Personalen engagerades och möten hölls för att hantera henne på rätt sätt. Hon fick allvarligare psykiska problem som bröt ut under vistelsen. Jag vill tro att jag och min rumsvän i slutändan mådde väl att återuppleva trakasserier som vi båda råkat ut för på arbetsplatsen. Vi fick upp känslor till ytan som vi kunde bearbeta och såg ett helt annat stöd på det antroposofiska sjukhuset än det vi har fått av våra arbetsgivare. En läkning skedde. 🙂

Vårdgest No 7;  Att belasta

Stressen i konstterapins uppgifter gör oss medvetna om vem vi är. Vi vaknar upp vid en speciell punkt i vår biografi, i en social relation, till en sjukdom, erkänner hur det är fatt med en. Vi känner att vi vaknar och sedan en impuls att vilja stå upp.

Jag fick modellering i lera som konstuppgift, och det var en makalös upplevelse för mig som alltid sett mig som ”okonstnärlig”. Bibeln talar en hel del om oss som lerklumpar som Gud formar om tills han blir nöjd med oss. Att själv vara skaparen som formar och omformar och ser vad en del av mig gör omedvetet, få positiv,stödjande och inspirerande respons på mina verk var en fantastisk upplevelse och ett tillfrisknande. Vi skapar och väljer i varje ögonblick!

Vårdgest No 8; Att väcka

I en livskris vet vi inte om att vi är bra. Vi behöver orientering för att finna rätt väg och hitta vår riktning. Vi kan känna oss ensamma. Vi behöver finna hoppets kraft. Att se att allt har en mening. Inte enbart gott, men det finns spår i mörkret.

Här har jag haft det väl förspänt med min hängivna kristna tro och mina tidigare teologistudier. Jag har tydligt sett spåren i mörkret. Kunnat tolka sjukdomsprocessen som något existentiellt som kan drabba alla.

Vårdgest No 9; Att bekräfta

Bli tröstad och bekräftad. Att kunna vara sig själv och känna sig hel med sin individualitet, även om man behöver hjälp. Hjälpa den andre att möta sig själv. Båda är uppresta. Stig upp! Att resa sig upp. Vi kan få mycket från andra men vi är ensamma i att hitta vår vilja att resa oss upp igen.

Personligen har jag fått mycket samtalsstöd under årens lopp. Det bästa för mig var att få det från min antroposofiska läkare eller i de rytmiska insmörjningarna på Vidarklinken. Så mycket kristuskärlek i dem. Läkaren kunde förmedla hoppet att det är möjligt att bli frisk igen. Kunde förklara varför jag blivit sjuk och visa mig vägen till hälsa igen.

Vårdgest No 10;  Att resa sig upp

Lämna sjukdomen och det gamla bakom sig. Lättare sagt än gjort. Susanne Johanssons laserbehandlingar har påverkat mitt kroppsinne såpass att jag har lämnat identiteten som sjuk bakom mig. Just nu känner jag mig så frisk, och glömmer bort att vara rädd om mig.  Jag får ju absolut inte bära tungt. Läkningsprocessen som förhoppningsvis tagit vid gör mig samtidigt jättetrött. Idag är jag helt utmattad. Barnens jullov frestar på.

Vårdgest No 11; Att rena

Tvätta såren. Pånyttfödas av det friska källvattnet. Känna nya krafter som behöver näras.

Dessa krafter steg inom mig på Vidarklinken. Var pånyttfödd när jag åkte hem.

Vårdgest No 12; Att nära

Få vård och bröstnäring. Spirituell näring för själen. Vår egen vilja kommer igång,. Möjligheten till ett helt nytt oberoende. Friheten. KRISTUS.

Det som slår mig är att den sjuke behöver och fordrar mycket för att tillfriskna enligt denna atroposofiska vårdmodell. Den politiska retoriken för närvarande lider total brist på denna insikt. Den sjuke tas ifrån sin medborgerliga rättighet till sjukpeng och piskas till att resa sig upp. Som vi ser i denna modell är det en aspekt av tolv. Att ensam på egen hand känna instinkten att vilja resa sig upp.

Hanne Kjöller har en signerad ledare i DN.  Hon är sjuksköterska i botten men saknar tydligen kunskaper i omvårdnadnadens betydelse för återvunnen hälsa. Det är helt osynliggjort i debatten.

Som det har blivit nu får cancerpatienter arbeta heltid under behandling. Strålning halvsju på morgonen och sedan heltidsjobb som gymnasielärare. Sjukskrivning fanns inte som alternativ. Hur skulle hon kunna veta hur det tar, om inte sjukvården berättar. Det har den slutat göra. Arbetslinjen och minskad sjukskrivning gäller alltid!  Det är politikernas ”förtjänst”.  Sjukvården följer bara sina direktiv. En gång hamnade jag inne hos telefonisten på vårdcentralen för hon hade kompetens att avgöra om jag hade bältros eller ej. Jag såg samtalsmanualen i stor text, för att leda samtalet med den vårdsökande, och jag undrar inte på varför jag alltid känner mig avvisad när jag söker vård där eller på andra vårdcentraler. De är ålagda att arbeta så från ”högre ort”. 

Varför får sjukvården ingen känga? Det är de sjuka som har ansvaret att stiga upp och ta sin säng och gå. Utan någon kristuskärlek som först helar.

Hanne Kjöller avslutar;

När barn, även större, som drabbats av cancer eller av att en familjemedlem dött, brukar alla klutar sättas in för att se till att det mesta runt omkring dem blir som vanligt. Att de fortsätter med fotbollen, trots förlusten. Att de fortsätter med skolan, även om den sker på sjukhuset. Att de, mitt i all sorg och bedrövelse, så gott det går får glänta på dörren till det friska och normala. Att de får några timmars respit från ett kompakt mörker.

Men vuxna ska minsann ensamma få vara kvar i sitt mörker varenda minut av dygnet. Som om inte vi hade något behov av att glänta på dörren, få en nypa frisk luft och socialt sammanhang.

Vem, undrar jag, är det som är cynisk, som saknar helhetssyn och som inte tror på människan?

Problemet är inte rehabiliterande insatser på Arbetsförmedlingen. Det chockartade är utförsäkringar med fasta tidsgränser. Om man får sin sjukskrivning godkänd av Försäkringskassan över huvudtaget? Expressen rapporterar;

Allt fler nekas sjukpenning med de nya sjukförsäkringsreglerna.
Nya siffror visar att över 7 400 personer nekades eller fick sin sjukpenning indragen de tre sista månaderna 2009.
Det är fler än dubbelt så många jämfört med året innan, uppger Sveriges Radios Ekot;

Olle Hollertz är överläkare i psykiatri och sitter i styrelsen för svenska psykiatriska föreningen. Han tror att de psykiskt sjuka drabbas extra hårt av de nya reglerna. Olle Hollertz säger att förändringarna har skapat en mycket stor oro bland hans patienter, en oro som inte alltid är befogad.

– Den finns en del som oroar sig i onödan därför att deras sjukersättning inte kommer att omprövas, de har haft den sen länge. Sen finns det många där det i enskilda fall slår oerhört hårt, som kommer att drabbas av det här och har ingenting att falla tillbaka på, utan blir mer eller mindre utslängda i kylan, säger Olle Hollertz.

 Hur ersättningarna i praktiken blir kommer att visa sig förr eller senare. Det är den ekonomiska chockbehandlingen av människor med dålig hälsa som är det upprörande i den nu förda politiken. Många har inte vaknat upp i den verkligheten. Vad är detta för retorik Hanne Kjöller använder?!

 Självklart kan inte djupt deprimerade personer som vårdas på sjukhus arbeta. Men betyder det att ingen med en psykisk diagnos kan det?I en polariserad värld finns inga nyanser, ingen spännvidd i ett sjukdomspanorama.

Anna Ohlsson var den första som slog larm om de nya brutala sjukreglerna. Hon är nu död.  Fler rapporter om hur de nya sjukreglerna slår. Oppositionen har enats om att åtminstone ta bort stupstocken. Har Ylva Johansson (S)  ändrat några synpunkter?

lena alun

6 kommentarer leave one →
  1. 2010/01/11 10:29 e m

    Hej Lena! Trevligt att dela erfarenheter!

  2. lenaalun permalink*
    2010/01/11 10:56 e m

    Hej Janet,

    Ja, och vilken fin blogg du har. Underbara bilder från Ytterjärna!

Trackbacks

  1. Sjuka blir fattigare och försäkringslösa « Ett hjärta RÖTT
  2. Jätteglad idag « lena alun
  3. blogg- och relationpaus « lena alun
  4. 60.000 BESÖKARE « lena alun

Kommentera

