Skip to content

Blickar åt väster

2010/01/06

Ja, Patrik, det kan vara gott att kliva upp ur ankdammen och se vad Obama har på sin att-göra -lista. Kul att se hans positiva attityd i filmklippet.

Uppdaterat; Dagen rapporterar om Obamas krigsförklaring med Al-Qaida. Ja, det är amerikansk kultur i ett nötskal,va? Dessutom gammaltestamentligt bibliskt. Rapporteras om många krig i den boken, med Gud som uppdragsgivare. Vem har inte en krigarnatur inom sig å andra sidan? Kampen för det goda fordrar nog sin krigare; med eller utan våld är den stora frågan? Ibland fordras att min tillgriper våld för att kunna försvara sig. Om än bara psykiskt våld.

lena alun

8 kommentarer leave one →
  1. Patrik permalink
    2010/01/06 3:44 e m

    Konstigt att de som säger emot dig alltid skall räknas
    som dina fiender.

    Märkligt att du ser Obama som någon slags frälsare.
    Du vet väl att hans politik beskrivs som något slags
    mellanting av Moderat och Kristdemokratiskt i Sverige.
    De partierna brukar du inte hylla ???

    Skulle du Lena leva i USA så hade du inte haft ett eget
    hus och den goda standard du faktiskt har även om du just
    nu är väldigt besviken på vår sjukförsäkring.

  2. lenaalun permalink*
    2010/01/06 4:31 e m

    Vad grundar du det på? Att de som säger emot mig är fiender? Fattar inte något.

    Jag ser Obama som en frälsare faktiskt. Jag hade väl haft en privat sjukförsäkring i USA? Vad vet jag? Det hör inte hit tycker jag.

    Jag är chockad över hur sjuka behandlas nu. Undrar vad som kommer ur detta sen.

  3. Patrik permalink
    2010/01/06 5:36 e m

    Sa du inte åt mig att kliva upp ur ankdammen ?
    Inte speciellt snällt tycker jag…

    Tror inte du haft en privat sjukförsäkring i USA
    eftersom du var arbetslös när du blev sjuk.
    Du hade inte fått all den vård och rehab du fått här i Sverige.
    Du hade inte haft den sjukpenning du nu har.
    Allt hade varit mycket värre för dig.

    Sverige är ett föregångsland i världen…

  4. lenaalun permalink*
    2010/01/06 7:32 e m

    Jag har hela tiden varit väldigt väl medveten om att mitt liv aldrig funkat så väl någon annanstans som i Sverige. Nu har jag lärt känna någons pojkvän som berättat om hur han sökt sig till Turkiet, Grekland och Frankrike och Sverige är helt överlägset i sitt mottagande av flyktingar. Träffade en irakier som ockå till varje pris vill stanna i Sverige. Sverige är föregångsland i humanitet, utan minsta tvekan.

    Nej, vännen, jag syftade på mig själv, att jag kunde kliva upp ur ankdammen med sjukförsäkringen, som du sa att jag var insnöad på, vilket stämmer helt klart…. jag kämpar för dem som förolyckats i systemskiftet.

    Du är snarstucken…. som jag själv…,och många andra. Men vilken ankdamm skulle du ha kunnat befinna dig i?

  5. Anders permalink
    2010/01/06 10:09 e m

    Lena skriver: ”Jag ser Obama som en frälsare faktiskt.”

    Varför gör du det? Jag hade trott, att varmt troende inte skulle vara lika benägna att projicera sin längtan efter frälsning (och en frälsare) på en människa.

  6. lenaalun permalink*
    2010/01/07 12:40 e m

    Gamla Testamentet är fylld av längtan efter MänniskoSonen, som ska komma och vara den Goda Herden. Jesus såg sig defintivt inte som en frälsare, Guds son eller ny religionsstiftare, utan på sin höjd kallade han sig människosonen; den goda människan.

    Jag har ju filosoferat över kristen tro, läst 160 p teologi och varit aktivt kristen i snart 20 år och tycker mig se att Obama verkligen lever ut det kristna idealet och lyckas väldigt bra med att omsätta kristen vishet till poltitisk framgång.

    Nu har jag inte följt Obamas göranden och låtanden för att kunna göra en gedigen recension av hans insats som amerikas president; men det jag snappar upp är alltid till min stora belåtenhet.

    Att han skulle avsluta krigen kunde man kanske önska, men jag tyckte hans nobeltal var väldigt bra.

    Jag glädjer mig mycket åt att han är Amerikas president. Världen har förutsättningar att räddas med honom vid rodret. Det är min absoluta känsla.

    Har skrivit om min beundran för Obama här bl a;

    https://lenaalun.wordpress.com/2009/01/21/att-vilja-bli-en-ikon/

    https://lenaalun.wordpress.com/2009/05/11/heja-jonas-gardell/

    https://lenaalun.wordpress.com/2009/04/04/ar-obama-manniskosonen-for-2000-talet/

    Nej, jag tror inte på att frälsningen går till som den kyrkliga traditionen vill påbjuda, utan jag kämpar på den än idag för att bli frisk igen.

    Blir inspirerad att skriva en blogg om mina senaste lärdomar och erfarenheter. Den kommer inom kort hoppas jag.

  7. Anders permalink
    2010/01/07 3:18 e m

    ”When people stop believing in God, they don’t believe in nothing — they believe in anything” – t.ex Obama.

    Det är djupt beklämmande, att även personer som ej har ”[stopped] believing in God” också kan projicera sin längtan efter räddning (för denna världen) på en människa…

    Har du hört talats om ”confirmation bias”?

    ”Confirmation bias (or myside bias) is a tendency for people to prefer information that confirms their preconceptions or hypotheses, independently of whether they are true. People can reinforce their existing attitudes by selectively collecting new evidence, by interpreting evidence in a biased way..”/wikipedia (min kusiv)

    Då någon kritik mot Obama knappast publiceras i svensk press, så blir ju det som du ”snappar upp” ett tämligen snett urval.

    http://facta-non-verba.blogspot.com/2009/08/list-of-michelle-obamas-22-assistants.html

  8. lenaalun permalink*
    2010/01/07 5:18 e m

    Beklagar om ordvalet får dig att tro att jag projicerar något osunt på Obama. Är glad att det finns någon person med makt som jag kan lita på och känna förtroende för. Som inte missbrukar sitt mandat. Finns inte många sådana i toppen. Han utgör ett sällsynt undantag.

    Hösten 2007 var han i Oprah Winfrey show och jag kände gode gud låt honom bli president.
    Jag har läst en hel del biografi om honom och han har verkligen gått den långa vägen. Det brukar bli bra.

    Vad har du emot Obama, som jag borde integrera i min idealiserade uppfattning om honom?

    Michelle Obamas extravaganser lät ju inget vidare.

    Jag kan se väldigt djupt i människor, så jag är klar över min uppfattning om honom. Självklart har han brister han också, människa som han är, men jag tycker han sköter sitt jobb på ett fantastiskt outtröttligt sätt. Måtte han få behålla sin energi så länge det behövs.

Kommentera

