Skip to content

Motsägelsefull allianspolitik

2010/01/04
DN Debatt redogör Sven- Erik Österberg (S) för hur S vill återställa a-kassan. Som jag berättade tidigare straffades min väninna när  hon tog ett sommarjobb i 5 och en halv månad. När hon skulle återgå till a-kassan hade hon förlorat sin rätt till en nästan ny a-kasseperiod som hón avbröt för arbetet på restaurangbåten. Hon skulle ha arbetat i sex månader för att ha rätt till a-kassa återigen. Vad är detta för arbetslinje?! Österberg skriver idag;
Kravet på arbetsmarknadsförankring för att få del av försäkringens inkomstrelaterade ersättning avgörs genom utformningen av medlems- och arbetsvillkor. Det är en rimlig grundprincip. Men villkoren måste utformas i relation till hur arbetsmarknaden faktiskt ser ut. Allt fler har korta och tillfälliga jobb. En negativ återverkning av dagens regler är att arbetslösa förlorar ekonomiskt på att ta tillfälliga jobb. A-kassan ska stödja arbetslinjen. Varje arbetad timme behövs. Vi vill formulera regler som alltid uppmuntrar till arbete.
En dörr in är det samlade stödet till sjuka och arbetslösa;
 
Den borgerliga regeringen har i snabb takt och utan konsekvensanalyser genomfört genomgripande försämringar i trygghetssystemen. En följd är att tiotusentals människor under 2010 blir försäkringslösa på grund av försämringar i sjukförsäkringen. De har inte prövats individuellt och befunnits ha arbetsförmåga eller blivit friska. De har bara passerat en administrativ tidsgräns. Försäkringslöshet är ett växande samhällsproblem och utanförskapet växer trots regeringens vallöften om motsatsen.
Varför säger Reinfeldt hela tiden att de röd-gröna saknar politik. Självklart måste skatten höjas igen. Har experimenterandet med arbetslösa och sjuka för att minska bidragslinjen smakat mot vad det kostat?
Det tycker inte opinionen. De flesta tjänar dessutom så litet att skattesänkningarna inte märks. Det är vad jag hör när jag frågar. Måste man dessutom försörja arbetslösa barn är det en mycket dålig affär.
Ett hjärta RÖTT skriver i klarspråk om vad som har skett med Sverige denna mandatperiod;
När de två moderata överideologerna nu håller på att genomföra sina visioner och skapa sitt drömsamhälle får de godkända betyg och väljarnas ”förtroende” medan de ministrar som är satta att genomföra deras impopulära politiska visioner får ta smällarna.Visst ska usla politiska hantlangare få bottenbetyg – men det borde även deras uppdragsgivare få.

Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt skall inga standardkrav skattefinansieras.

(citat ur Reinfeldts bok Det sovande folket, 1993)

Att på ett rationellt och humant sätt nedmontera den generella välfärdspolitiken…. Arbetet kommer att kantas av misstag, bakslag och besvikelser, precis på samma sätt som det mödosamma arbetet med att bygga upp modellen, men det måste ske.

(citat ur Anders Borgs bok ”Generell välfärdspolitik – bara magiska ord” 1992)

lena alun
Annonser
24 kommentarer leave one →
  1. Anders permalink
    2010/01/05 1:56 e m

    Lena, kan du berätta hur A-kassans regler har sett ut (och ser ut) och hur det har påverkat din situation.

    Jämför gärna med kvinnan i den här artikeln.

    http://www.vf.se/Arkiv/Nyheter/Filipstad/2008/Juli/Vecka-27/Fick-ingen-a-kassa—-var-sjuk-for-lange.aspx

  2. Patrik permalink
    2010/01/05 3:43 e m

    Hej Lena !

    När det gäller jobbskatteavdraget så har du fel.
    Det är just de med låga och medelhöga inkomster som gynnats.

    Den som tjänar 20,000/mån har fått ca 1,400/mån i sänkt skatt.

    Tänker sossarna röra jobbskatteavdraget så får de deffinitivt
    inte min röst.
    Jag kan acceptera återinförda arvs- och gåvoskatter samt höjda
    marginalskatter. Det skulle inte drabba låg- och medelinkomsttagare.

    Använd då dessa skatter till höjda nivåer i trygghetssystemen
    så att dessa försäkringar inte urholkas mer.
    80% av inkomsten i ersättning skall vara 80% och inget annat som idag.
    Koppla dessutom ersättningarna till KPI så att de höjs varje år.
    Idag höjs ju lönen ca 3% varje är medans sjuka och arbetslösa
    får samma ersättning år efter år.

  3. lenaalun permalink*
    2010/01/05 9:48 e m

    Jamen exakt Anders,

    Ringde och kollade med min a-kassa i somras för jag har länge varit orolig att reglerna har ändrats så att jag inte får ut något. Visst var det så. Den sjuårsgräns jag hade koll på har blivit fem år.

    Jag var väldigt besvärlig och hade många frågor, undersökande politiska frågor, och de hade fullt sjå och fick fråga varandra.

    Risken var överhängande att jag inte får ut något alls av olika skäl. När jag arbetade arbetade jag några månader och blev sjukskriven resten då arbetsgivaren ville köpa ut mig och det gav mig min största psykiska kollaps någonsin. Vilken terror!

    Därför skulle jag enbart möjligen kunna få några procents a-kassa. Men eftersom jag betalat i ca 24 år så kalkykerar jag med att en rödgrön regering fixar tillbaka reglerna så att jag får ut a-kassa när det behövs. Hade jag gått ur i somras var det helt kört. Skulle jag ha betalt in i alla år till absolut ingen nytta. Det kändes inte juste och okej.

    När man som jag lever på sjukersättning och får avancerad sjukvård betalar man gärna en a-kasseavgift ‘även om det kan var helt i onödan. Så tänker jag. Att det bjuder jag på. Flott, va? 😉

  4. lenaalun permalink*
    2010/01/05 9:52 e m

    Hej Patrik,

    De som gynnats mest är de med höga inkomster och hög fastighetsskatt. De jag har frågat har inte märkt av skattesänkningarna. Annat kan ha blivit dyrare t ex.

  5. Anders permalink
    2010/01/05 10:06 e m

    Lena, förstår du vad kvinnan i artikeln menar med detta:

    ”Hade jag vetat bättre skulle jag naturligtvis begärt att få sex månaders uppsägningstid, för då hade jag fått en ny a-kasseperiod”

    Hur påverkar uppsägningstiden hennes situation?

  6. lenaalun permalink*
    2010/01/05 10:32 e m

    Man måste ha arbetat sex månader för att ha rätt till a-kassa. Uppsägningstiden räknas som arbete. Hon blev under sjukskrinvningstiden uppsagd från sitt jobb och då borde hon ha krävt sex månaders uppsägningstid. Det skulle tydlígen ha kunnat hjälpt henne så att hon hade fått a-kassa. Som ett avgångsvederlag kan jag tänka mig, om hon inte hade kunnat arbeta. Det gäller verkligen att kolla allt noga innan man gör något. Annars blir man lätt försäkringslös.

    Min väninna arbetade 5 och en halv månad. Det gav nada. Hon fick aktivitetsersättning vilket inte är från a-kassan vad jag förstått. Den är betydligt lägre. Hon hade full period kvar när hon fick jobbet. Bra sjuka regler.

  7. Patrik permalink
    2010/01/05 10:55 e m

    Hej Lena !

    Du och dina vänner/vänninnor kan inte räkna helt enkelt…

    ”Annat” har inte blivit dyrare, vi har deflation i landet.
    Endast a-kasseavgiften är höjd några hundralappar.

    Du om någon borde vara glad över den nya fastighetsavgiften.

  8. lenaalun permalink*
    2010/01/06 9:01 f m

    Det är jag säkert glad för. 🙂

    Maten har väl blivit dyrare av någon anledning? Du handlar väl inte så ofta, antar jag.

    Nej, de är inga civilekonomer naturigtvis, utan den allmänna känslan är att det inte märks direkt. Det är när man har för litet det märks, annars är det väl rätt lugnt. Man ökar väl på konsumtionen och slipper vända på kronor. Unnar sig någon guldkant, utan att märka av att de fått en tusing mer att röra sig med. Den försvinner lätt bort om man ska handla kläder och fritid till barnen. Det har nog sina naturliga förklaringar.

  9. Patrik permalink
    2010/01/06 10:01 f m

    Min poäng är att man inte skall kritisera det som regeringen gjort bra.
    Jobbskatteavdraget är helt genialt för oss ”vanliga” löntagare.

  10. lenaalun permalink*
    2010/01/06 10:06 f m

    Läs mina citat jag har lagt till i artikeln längst ned; om Reinfeldts och Borgs politiska kompass. Sen kan vi diskutera det geniala. Du får jobbksatteavdrag och sjuka och arbetslösa blir utan försörjning. Är det genialt i din värld. Du driver med oss!!

  11. Patrik permalink
    2010/01/06 10:09 f m

    Du pratar om äpplen och päron.
    Skärp till dig nu…

  12. lenaalun permalink*
    2010/01/06 10:21 f m

    Vad är Äpplen och Päron? Alliansregeringen säger öppet att åtstramningarna i bidragslinjen med sjukförsäkringen i blickfånget den senaste tiden finansierar jobbskatteavdraget. Det är ingen som helst hemlighet. Och du bifaller en sådan syn? Du kan aldrig ha varit socialdemokrat?

  13. Patrik permalink
    2010/01/06 10:27 f m

    Varför bildar du inte ett nytt enfrågeparti ?
    Sjukförsäkringspartiet kanske ?

    Du är ju helt insnöad för att du själv tycker dig vara orättvist behandlad av regeringen.

    Jag vill väl också förbättra sjukförsäkringen men inte på bekostnad
    av ett avskaffande av jobbskatteavdraget som gynnat minst 80% av
    alla löntagare.

  14. lenaalun permalink*
    2010/01/06 10:58 f m

    Du talar som en sann nyliberal. Hur kan man förbättra sjukförsäkringen på ditt sätt? Nu har man kraftigt beskurit den och personliga tragedier är utan måtta i syftet att folk ska få minskad skatt. Det är exakt samma politik som Bo Lundgren drev, men som avvisades.

    Jag har klarat mig undan med blotta förskräckelsen och medias krtikstorm fick dem att backa och visa förbarmande t ex med människor var arbetsförmåga stadigvarande försämras.

    Jag har under det här året haft att göra med goda människor som har fattat humana beslut p g a min allvarliga sjukdomssituation. Jag har själv på ett intelligent sätt sökt stöd och blivit väl mottagen. Bl a beställde jag kopior på mina sjukjournaler för flera hundra kronor och lämnade in till Försäkringskassan i mitt överklagande. Jag strök under så att det blev tydligt vilken åkomma jag drabbats av. Förtydligade uttryck som Elstonpoäng och aggressivitetsgraden på tumören. Försäkringsläkaren fattade då ett vettigt beslut. Min husläkare härjade lite med dem på Försärkingskassan också. Vad som var mest avgörande vet jag inte. Jag är medveten om att jag är gynnad p g a eget ”arbete”. Jag kunde lika gärna trampat på arbetsförmedlingen med aktivitetsersättning och ett boende i en liten lägenhet. Alla är dock inte en politisk aktivist , som jag, och det bör man nästa vara när man blir sjuk i dessa dagar.

    Nu har jag lyckats upprätthålla min standard för barnen skull. De får utstå mycket som det är.

    Om du tappar din arbetsförmåga; säg att du får en stroke också. Vill du bli utförsäkrad genom fasta tidsgränser? Säg att du blir riktigt deprimerad, och inte orkar ta dig till jobbet. Du orkar ine ens duscha, utan funderar på att köra ihjäl dig. Vill du få besked om att du inte får sjukskrivningen godkänd. Detta påverkar inte arbetsförmågan. Det är bara livets påfrestningar. Du får inte en krona 1- 3 månader tills du orkar gå tillbaka till din arbetsplats.

    Var det värt 80% av befolkningens köpfest? Medan föregångslandet Sverige nedrustas till ett hårt och kallt land. Självklart blir frivilligarbetet livligare och det är väl positivt. Men är det rätt väg för Sverige anser du? Ökade klyftor med tiggare.

    En kvinna satt igår ute på Södermalmstorg i kylan och sträckte fram en kaffemugg som folk kunde lägga pengar i. Det kommer bli en allt vanligare syn. Det kanske är bra. Då väljer du själv vem du ska lägga en tia till?

  15. lenaalun permalink*
    2010/01/06 11:30 f m

    Patrik, sympatiserar du med Borg?

    Att på ett rationellt och humant sätt nedmontera den generella välfärdspolitiken…. Arbetet kommer att kantas av misstag, bakslag och besvikelser, precis på samma sätt som det mödosamma arbetet med att bygga upp modellen, men det måste ske.

    (citat ur Anders Borgs bok ”Generell välfärdspolitik – bara magiska ord” 1992)

  16. lenaalun permalink*
    2010/01/06 12:00 e m

    https://lenaalun.wordpress.com/2009/12/14/en-sensationellt-bra-debattartikel/

    Läs gärna denna artikel igen.

  17. Anders permalink
    2010/01/06 2:04 e m

    Lena, det här bör du läsa.

    http://www.hayekinstitutetsverige.com/2009/12/under-den-fiskala-fascismens-stovel.html

    Vad är din kommentar?

  18. lenaalun permalink*
    2010/01/06 2:55 e m

    Att ett buffertkonto verkar genialt och att privata sjukförsäkringar är minst lika bra. Men omställningstiden fordras. Man kan inte hälla kallt vatten på folk och göra lång näsa.

    Jag har förlitat mig på sjukpenning etc och då kan man inte dra undan mattan plötsligen.

    Det var sannerligen ett intressant perspektiv på den socialistiska solidariska svenska välfärdsstaten. För visst var Försäkringskassan under all kritik redan innan valsegern. Nu är det fullständig katastrof. Ända går Sjukförsäkringen med 70 miljarder plus ( se länken ” En sensatinellt bra debattartikel”). Det skulle räcka att ge några fler sin rättmätiga sjukpeng.
    Det är förräderi mot svenska folket, anser jag.

    Alla måste skrika högt innan man beviljas sjukpeng. Det har jag noterat. De försöker så långt det går, och överklagar man med vissheten om att man faktiskt har rätten på sin sida bör det gå.

  19. Patrik permalink
    2010/01/06 3:33 e m

    Ett av dina sjukdomssymtom verkar vara att aldrig erkänna att
    någon annan kan ha rätt…

    Du kan fortfarande inte hålla isär äpplen och päron.

  20. lenaalun permalink*
    2010/01/06 4:39 e m

    Vad kallar du för äpplen och vad för päron? Du menar att skattesänkningar och utförsäkringar inte har ett samband?

    Vad borde jag erkänna är rätt? Jag driver min egen linje som jag är välgrundad i. Jag kan ändra mig om någon belyser något ur ett helt annat perspektiv.

    Men att jag skulle uppskatta sjukförsäkringpolitiken och a-kasse urholkningen är för mycket begärt. Man kan förbättra system men inte dra undan försörjningen så brutalt som pågått nu en längre tid. Det kunde gjorts betydligt humanare och smidigare. Om man ville få förnyat förtroende i valet.

    Om jag tycker att någon har rätt brukar jag bekräfta dem. Du sätter dig alltid provokativt på tvären; så att jag skulle kunna uppfatta att du har rätt är inte helt lätt.

    I denna diskussion kommer jag aldrig ändra mig. Att 80 % får skattesänkningar rättfärdigar att sjuka lever på 7.000 i månade etc… Eller inget alls.

  21. Patrik permalink
    2010/01/06 5:46 e m

    Har man så låg sjukers som 7,000 kr så får man också bostadsbidrag.
    Upp till 90% av hyran betalas.
    Har en släkting vars hyra är 4,200 kr och bost.bidraget 3,700 kr.
    Hon har den lägsta sjukersättningen men kan trots detta leva ett
    bra liv och dessutom spara pengar varje månad.

    Ska du prata ekonomiska termer så är det bra om hela sanningen
    kommer fram.

    De 80% som fått sänkta skatter är också de som betalar välfärden,
    kanske något du borde tänka på innan du spyr galla.

  22. lenaalun permalink*
    2010/01/06 7:45 e m

    Läste du Anders lästips;

    http://www.hayekinstitutetsverige.com/2009/12/under-den-fiskala-fascismens-stovel.html

    Han lever på 7.400:-.

    Jag har betalt in min välfärd när jag arbetade. Skulle det inte räcka kan jag luta mig på exmakens inbetalningar. Jag har skänkt världen två blivande skattebetalare. Mig kan man inte skuld- och skambelägga. Jag har solidariskt betalat in i mitt arbetsliv och inte mindre än tre fastighetsvinster har jag pröjsat in då jag satsat på hus redan som 23-åring.

    Bostadsbidrag får föräldrar med barn, men du menar bostadstillägg för pensionärer.

  23. lenaalun permalink*
    2010/01/07 12:31 e m

    Som medlem i Resurs; Respekt för sjuka och utsattas rättigheter fick jag denna uppmaning;

    ”Hej alla Resurs-medlemmar!

    Om du får besked om att du fått avslag på din ansökan om sjukpenning eller sjukersättning måste du senast NÄSTA dag efter att ersättningen från FK upphört gå och anmäla dig till AF.

    Detta gäller även om tänker överklaga beslutet, och även om du jobbar deltid.
    Det gäller även om AF skulle meddela att du inte har rätt till a-kassa och därför inte ”behöver” anmäla dig. Kräv att få anmäla dig.

    Om du inte gör det förlorar du nämligen din SGI!

    Det enda andra alternativet är att nästa dag är tillbaka i heltidstjänst.

    Väldigt många förlorar sin SGI pga detta och kan sedan inte få sjukpenning även om deras sjukskrivning skulle godkännas eftersom deras SGI är noll kronor vilket ger en sjukpenning på noll kronor.

    För er vars ”dagar tagit slut” men där FK fortsatt anser att er arbetsförmåga är nedsatt KAN det vara möjligt att få sin SGI skyddad genom att ha giltiga välskrivna läkarintyg för hela den period som karenstiden varar. Detta är dock ännu inte rättsligt prövat och således juridiskt osäkert. ”

    Luriga regler, inte sant?

Trackbacks

  1. Blickar åt väster « lena alun

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: