Skip to content

God mysig jul!

2009/12/20

Den här julen är mitt fokus på nära relationer. En självklarhet kan tyckas. Men denna jul känner jag på ett tydligare sätt hur viktiga och glädjerika de är. En förutsättning för att julstämningen ska kunna infinna sig hos mig.

Därför blev EMD´s julskiva Välkommen Hem mitt i prick, på något sätt. Mycket jul för pengarna; EMD´s julskiva fick jag för 79:50 med ICA-kortet på ICA Maxi.  Begravningspsalmen  No 1, som vi haft på mina föräldrars begravningar, får nytt liv med någon av killarna i EMD;

Aldrig förstummas tonen från himlen i själens glada pilgrimssång. Änglar de sjöngo först för markens herdar. Skönt från själ till själ  det ljöd: Människa gläd dig! Frälsaren är kommen, frid över jorden Herren bjöd.

Mina tankar går som vanligt till de sjuka som snart utförsäkras och står utan trygg försörjning. EMD sjunger i Ängel;

Så mycket som smärtar och människor omkring Som tar all den kraft du har kvar Det blåser så hårt nu och lögnerna tar vid Som du skapar i tron på en tröst

Det spelar ju ingen roll Om jag flyr bort från  allt och en gång för alla blir fri En längtan till dig och kärlek och värme Det är så kallt i natt

Du är förd av en ängel Bortom allt som är svårt Som ett ljus i allt mörker All oändlighet av sorg Du blir räddad i stormen Av en trygg vänlig famn Du är förd av en ängel Och till slut har du kommit hem.

Många är tvärsäkra på att just den Ängeln är Jesus Kristus. Det kan de ju vara. Jesus lovade att skicka sin Hjälpare.

lena alun

Kommentera

