Skip to content

Chockdoktrin på svenskt manér

2009/12/17

En debattartikel på svt.se sätter ord på den chock och sorg jag känner inför de samhällsförändringar som det har lagstiftats om nu i dagarna;

Med det stora antal som kommer komma i fråga, under nästa år 54 000 personer, är det naivt att tro att dessa skulle kunna passera obemärkt. Alla kommer kanske inte fara illa men sannolikheten är att ett tillräckligt stort antal får en så pass hårdhänt behandling att de negativa erfarenheterna av såväl lagen som sådan som hanteringen av beredningen kommer delas av många fler. Många fler än de som blev offer för naturkatastrofen annandag jul 2004.Lagar är inte och leka med. Människors förmåga, förtroende, delaktighet och tro på framtiden är inte heller givet riksdag och regering att leka med. Konsekvenserna av det som vi ser växa fram: att inte belysa, att inte debattera eller få väljarna delaktiga, är värre än vi anar.Oro och minskat förtroende för ett politiskt ledarskap leder till rädsla eller ilska. De två sistnämnda är två mycket farliga krafter i vilket samhälle som helst vilket historien borde ha lärt oss.Att ringakta opinionen, att inte ta debatten och mana till tystnad är en farlig väg, den riskerar tvärtom att få vågen att växa när verkligheten hinner ikapp.
 

//

En av mina närstående sa att sånt händer inte i Sverige.  Jodå! Wake up! Arbetslinjen drivs igenom till vilka pris som helst. Människor kommer i kläm när systemförändringar sker, säger statsminsitern i Aftonbladet. Det är alltså helt okej i Reinfeldts samhälle.

Aftonbladets ledarsida formuleras det nu uppenbara:

Och när det visar sig att ”jobb­politiken” i praktiken inte innebär jobb, utan sänkta ersättningar och märkliga introduktions­program hjälper slag­orden inte längre.Det som händer med sjukförsäkringen är inget misstag, det är själva kärnan i regeringens arbetsmarknadspolitik. Detta är jobbpolitiken, och trots några försiktiga reträtter ligger den politiska kursen fast.

Det vet Fredrik Reinfeldt, och det vet borgerliga ledarskribenter, men det visste inte väljarna. Det är därför de nu vänder regeringspartierna ryggen.

Det ändrar ingen pedagogik i världen.

 

Jag läser just  i Chockdoktrinen s. 25; (Hittade nu på svt.se en  äldre artikel; ”Björklunds chockdoktrin”.)

I alla sina reinkarnationer har rörelsen tagit ställning för en politisk treenighet i form av av eliminering av den offentliga sfären, fullständig företagsfrihet och minimala offentliga utgifter, [—]  [Milton] Friedman såg sin rörelse som ett försök att befria marknaden från staten, men [—] I alla länder som har tagit upp Chicagoskolans politik under de tre senaste decennierna har det vuxit upp en mäktig härskande allians av ett fåtal storföretag och en klass av i allmänhet välbemedlade politiker.

Det vi ser är en nedrustning av vårt välfärdssamhälle.  I”På Spåret” Del 2 fick vi se Fredrik Reinfeldt på valnatten utropa: ” Svenska folket har röstat fram en alliansregering!”. Jag fäste mig vid att han knappt trodde på det själv. Idag ser dock opinionen helt annorlunda ut. Jag noterar att den moderatledda regeringen nu gör sitt bästa för att kabla ut politik som mildrar det  grymma i utförsäkringarna av sjuka. T ex ska krafttag tas mot mobbingen. Fine! Idag var en annan behjärtansvärd satsning, som jag redan glömt bort. Jag genomskådar detta. De försöker sminka över den hänsynslösa utförsäkringen. Senast igår klubbades det sista igenom i riksdagen. Jag har varit i chocktillstånd p g a utförsäkringarna, men den har släppt lite  nu.

Nu har barnen jullov och jag ska unna mig att julmysa. Skolan barnen går i har så underbara julspel i vår fina Fors kyrka. Det avslutas med att;  ”Jesus ville att vi skulle leva i fred och kärlek med varandra”. Det blir betydligt svårare med alliansregeringens fula spel mot de utförsäkrade. Media är på hugget och söker personer, genom RESURS, som vill berätta om hur det känns att vara utförsäkrad.

Jag har rätt diagnos för att kunna vara trygg, efter lagändringarna nyligen, men i våras var det riktigt tufft att få brevet om att jag skulle arbeta halvtid. Då hade två läkare uttalat dödsomen över mig, helt nyligen. Det kändes fördjävligt kan jag säga. Det var dock så absurt alltihop. Hela handläggningen var som ett skämt i Grönköpings veckoblad, så jag visste innerst inne att jag skulle få rätt till slut. Men en dödssjuk person ska inte behöva lägga sin kraft på ekonomiska överlevnadsbekymmer. Eller? Dessvärre är det nog många människor som accepterar Försäkringskassans beslut utan att orka överklaga. Som inte vågar säga ifrån och ifrågasätta grunderna för beslutet. Glöm dock inte läkarnas förhållningsorder att fylla i läkarutlåtandena. De samarbetar i högsta grad, och i mitt fall blev det såpass tokigt att Försäkringskassan tyckte min läkare hade varit taskig mot mig  som skrivit, ”Objektivt sett finns inga säkra tecken på arbetsoförmåga”. Det var samtidigt ett rävspel, eftersom det var ett inaktuellt läkarintyg, innan upptäckten av återfallet och spridningen till skelett och lungor, som användes för beslutet fast hon mycket väl visste hur sjuk jag var och att jag utreddes och undersöktes om spridning skett i huvudet; då jag hade tumör sedan länge i käkbenet.Puh, det var en pers. Chockterapier från alla håll.

Det är också vad professorn som gör sitt yttersta för att arbeta 75 % får. Det vore bättre om hon arbetade 100% med lönebidrag eller på Samhall, anser Försäkringskassan, men egentligen alliansregeringen, då. Bra att det blir så väl synligt. Då borde det snart vara slut på dårskaperna. Vilken lekstuga!!!

Nu är jag i julstämning och njuter i fulla drag, men har svårt att låta bli att engagera mig för andra mindre lyckligt lottade. Och det var om just det prästen samtalade med barnen om. Hur viktigt det är att tänka på dem som inte har det lika bra som vi har i jul. Med tillägget att vi kanske också är oroliga för hur det ska bli i år. Alla tycker inte att julen är grymt bra.

Uppdatering 20091218; Aftonbladets ledare;

Att – helst i blocköverskridande samförstånd – forma ett hållbart trygghetssystem som stödjer människor att återkomma i arbetslivet blir en utmaning för en ny regering. Den första utmaningen ligger dock närmare. Att snarast röja upp i det akuta kaos Husmark Pehrsson, Littorin och Borg skapat.

Undrar bara varför ledarskribenten glömmer Fredrik Reinfeldts ansvar för utförsäkringarna? DN skriver på ledarplats om opinionsläget. Det är väl klart att den svenska folksjälen ryser vid vetskapen om hur sjuka jagas på bekostnad av de sänkta skatterna? Alla kan vi ju bli sjuka? Se min blogg om;

Men hur kan man få igenom en sådan vantolkning av ett försäkringssystem som går med överskott? Det handlar om vilken berättelse alliansregeringen fått spridd genom medierna. Den nya regeringen har helt enkelt varit riktigt framgångsrik med att sälja sin berättelse.[—]

Det är en märklig propagandaseger. Alla som sprider den riskerar nämligen att drabbas av den. För de journalister och redaktörer som okritiskt spridit myten riskerar också att en dag bli sjuka – förlåt, bidragsberoende.

Expressen skriver om fallet Pernilla. Hon får klara sig genom att leva på sin mans inkomst.

Fall som Pernillas har skapat en ny nisch: Jurister som hjälper svenskar vars sjukskrivning inte godkänns.
Erik Ward, 62, pensionerad chefsjurist på försäkringskassan, är en av dem.
– Jag har 300 fall som pågår, det ringer minst tio förtvivlade människor om dagen.
– De flesta är över 50 år, har jobbat hårt hela livet och aldrig varit sjukskrivna tidigare. Så drabbas de av värk och andra skador. Många är väldigt dåliga. Men de utförsäkras, eftersom de inte har läkarintyg som visar att de ska vara sjuka hela livet.

Lotta Gröning har skrivit en krönika i Expressen om politikens haveri. Hon ställer frågan som bekymrar mig mest. Finns det inga riksdagsledamöter i allianspartierna som har civilkurage nog och vågar opponera sig mot dåliga beslut?

Hur kan detta få hända? Är vi en sådan skendemokrati? Fakta kommer fram i bloggarna tack och lov.

Uppdatering 20100223; Motvallsbloggen skriver;

Det skärs alltså ner i välfärdssystemen runtom i Europa i dessa dagar. Konstigt eftersom glada nyliberaler envist hävdar att Naomi Klein hade helt fel i sin bok Chockdoktrinen. En av dem har tom skrivit en bok om hur fel hon har. Konstigt för det är precis tillämpningen av chockdoktrinen vi ser just nu.Runtom i Europa strejkar hundratusentals människor i protester mot nedskärningar och nedmontering av välfärdssystemen. I Sverige nöjer vi oss med att att blogga – och/eller åt att knapra antidepressiva, allt medan de ekonomiska eliterna berikar sig ännu mer – på krisen.

lena alun

5 kommentarer leave one →
  1. 2009/12/19 7:18 e m

    Jag vill inget särskilt utan bara önska Dig en mysig och trevlig Jul, det kan Du behöva. Tycker om att Du också trots Din sjukdom orkar skriva och hysa empati för andra sjuka men sjukdom är väl som jag brukar säga ”karaktärshöjande”. Det skulle vara nyttigt för allians parlamentarikerna att genomgå en allvarlig sjukdom.

    Jo, säga vad man vill om Littorin, CHP, Borg och alla andra i regeringen; de är i alla fall lojala med ”hjärnan” bakom eländet!

  2. lenaalun permalink*
    2009/12/19 8:38 e m

    Tack så mycket!Ja, idag har jag fixat gran och klätt den. Jag behövde hjälp att bära in den och vips stod dottern med kompis och pappa i dörren. Så blev den inburen. Gud hör alla böner och har stor omsorg om mig. 🙂 Det har blivit väldigt tydligt för mig genom sjukdomen.

    Ja, den lojaliteten straffar sig nu för hela regeringen, så att den åker ut så det visslar om det i nästa val. Det hade varit bättre med multikulturellt management. Då får man de optimala lösningarna och hamnar inte på en sådan snedseglats som just inträffat. Hur trodde de att denna socialförsäkringspolitik skulle kunna passera utan ramaskri? Det tog tyvärr för lång tid innan debatten kom och de värsta lagändringarna är ändå klubbade. Desto större blir dock skammen för riksdagsledamöterna, som accepterade denna obarmhärtiga utförsäkringsmodell. Och alla stackars människors som personligen drabbas och har kommit i kläm och kommer i kläm innan regeringsbytet. Här får vi verkligen öva solidaritet rent praktiskt och konkret med dem i vår närhet och dela med oss av våra pengar till dem som blir utan. Detta år har jag redan fått göra det; med vänner som levt på aktivitetsersättning och som förlorat rätten till sin a-kassa på grund av nya sjuka regler inom den.

    Den här nyliberala ideologin från Milton Friedman med anhängare över hela världen är en skräck för en socialliberal och kristen. Men jag är glad att jag har upptäckt ideologin. Har inte fattat hur utspridd den är och vad det har handlat om. Desto läskigare blir det. Allt måste få ett stopp i höst.

    Kvällstidningarna och bloggarna är så aktiva nu så jag känner mig trygg med att allmänheten har fått eller får syn på politikens kärna. Mer till de rika och ökade samhällsklyftor. Något arbete till alla har det inte varit fråga om. Jag känner mig grundlurad, och jag var ändå på listorna för fp i senaste valet.

    God jul till Dej, också! 🙂

  3. Patrik permalink
    2009/12/20 9:40 f m

    Är inte alls säker på att alliansen ryker i nästa val.
    Trots allt elände så är ju 80% av svenska folket både friska
    och i arbete. Majoriteten av dessa gör som din vän Margit,
    dvs röstar med plånboken.

    Dessutom så har inte den rödgröna sörjan presenterat något
    annat förslag till förändringar eller förbättringar.

    Självklart skall sjuka få bli friska innan de återgår till arbete,
    men även du Lena vet att det finns långtidssjukskrivna och förtidspensionerade som mycket väl kan arbeta minst 25-50%.
    Det är de som försäkringskassan borde jaga med blåslampa.

    Självklart så skall de sjuka INTE tvingas söka andra jobb utan
    deras nuvarande arbetsgivare skall tvingas ordna arbetsuppgifter
    som passar den sjuke.

  4. lenaalun permalink*
    2009/12/20 3:57 e m

    De, precis som jag själv, förfördes av Fredrik Reinfeldts fagra tal, med löften om en avsossefiering Det kändes som om det var vad vi verkligen behövde.

    Nu har avsossefieringen visat sitt rätta tryne och det är chockartat. Du sa till mig vid förra valet, Man kan inte vara annat än socialdemokrat. Tänk att nu förstår jag Dej. Då fattade jag noll.

    De som inser att de själva kan råka ut för sjukdom samt förslitningar i kropp och själ, ser till att återupprätta sjukförsäkringen. Läs denna blogg;
    http://gibsonlover.blogspot.com/2009/11/bidragstagaren-borg-och-det-stora.html

    http://gibsonlover.blogspot.com/2009/12/en-dorr-in-samlat-stod-for-en.html

    http://gibsonlover.blogspot.com/2009/12/befria-norrland-fran-soderns-pest.html

Trackbacks

  1. Intressant hemvist « Hjärta för Eskilstuna Weblog

Kommentera

