Skip to content

Överslätande liberala ledarsidor

2009/12/04

Noterar att Dagens Nyheters och Eskilstuna-Kurirens ledarsidor har överslätande kommentarer som försöker rädda ansiktet på regeringen. Aktuellt och Rapports inslag har visat konsekvenserna av sjukförsäkringsreformen. Konsekvenser som  påtalades av många remissinstanser innan riksdagsbeslutet, men socialförsäkringsministern har tvingats att kallhamrat argumentera för regeringens sak.

DN skriver;

Så säga vad man vill om socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson, men till skillnad från sina företrädare samt fackliga ledare har hon faktiskt gjort någonting. En annan sak är om hon gjort rätt.

E-kuriren skriver;

Här är det inte fråga om att reglerna behöver mjukas upp eller skrivas om. Ansvarig minister, Christina Husmark Pehrsson (M), har sagt att ingen som är allvarligt sjuk kommer att bli utan ersättning och att det för dem inte finns någon bortre gräns.Det är samma ministers ansvar att kommunicera det budskapet till Försäkringskassan tills varenda handläggare har förstått det.

Först nu lyssnar i alla fall Cristina Husmark Pehrsson och något måste alltså göras åt absurditeterna.  Äntligen, men tok för sent.

Svt har nu med önskvärd tydlighet visat sig stå oberoende och visat sig vara värd licenspengarna. Det skulle ta två år innan sjukförsäkringsreglerna debatterades, och det tack vare onkologkliniken på Karolinska universitetssjukhuset som slog larm på DN Debatt.

Idag meddelar alliansen att sjukskrivningsregelrna ska mildras och att regeländringen träder i kraft 1 januari 2010. Svt Rapport uppger;

”Vi har konstaterat att bestämmelserna kan leda till en orimlig situation för svårt sjuka människor. I ett utskottsinitiativ kommer vi därför att se över regelverket så att avsikten i den nya sjukförsäkringen följs”, står det i ett pressmeddelandet.

De borgerliga ledamöterna i socialförsäkringsutskottet och socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson har enats om att lägga fram en lagändring. Förslaget ska läggas fram i socialförsäkringsutskottet på tisdag, riksdagen ska ta beslut före jul och regeländringen ska träda i kraft den 1 januari 2010.

Göteborgs-posten skriver;

Vid en presskonferens hänvisade socialförsäkringsutskottets ordförande Gunnar Axén (M) till en debattartikel den gångna veckan där läkare var kritiska till att svårt cancersjuka patienter tvingas ut på arbetsmarknaden.
– Det är orimliga fall som blivit kända den senaste veckan, sade Axen.
– Personer som har en mycket allvarlig sjukdom och vars arbetsförmåga gradvis försämras ska undantas.

Även socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson (M) var med på presskonferensen.
– Jag vill också vara ödmjuk. En sådan här stor lagstiftning kräver att man ständigt gör uppföljningar och ser över konsekvenserna. Nu ser vi när det gäller svårt sjuka personer att efter 180 dagar behöver vi fylla på för att skydda de personerna, sade hon.
– I övrigt fungerar rehabiliteringskedjan som det var tänkt.

Den regelförändring som nu ska tas fram i riksdagens socialförsäkringsutskott innebär enligt pressmeddelandet att ”bestämmelserna ändras så att någon prövning av arbetsförmågan mot hela arbetsmarknaden inte görs när en personen lider av av sådan allvarlig sjukdom att arbetsförmågan mot hela arbetsmarknaden kan förutsättas gradvis avta.”

Ett och ett halvt år för sent för de cancersjuka som har drabbats i onödan. Varningsklockorna skrällde men alliansen lyssnade inte. Men sent ska syndaren vakna. Nu har det blivit ohållbart för alliansen att fortsatt pressa sjuka med livshotande sjukdomar. Hur kunde de få hålla på  så länge?

I Göteborgs-posten fann jag också en s-krönika;

Tvärtom menar jag att det finns anledning till självkritik även från socialdemokratins sida. Inte minst när det gäller hur vi hanterade eller inte hanterade det faktum att många människor hamnade mellan stolarna hos Arbetsförmedling och Försäkringskassa. Hur stolta vi socialdemokrater än har anledning att vara över landets välfärdssystem borde vi som parti klarat att kritisera uppenbara funktionsfel.Men regeringen Reinfeldts lösning är inget mindre än en katastrof för de sjuka. Förändrade regler från och med årsskiftet innebär bland annat att cirka 54 000 personer blir utförsäkrade ur sjukförsäkringen. De ska föras över till Arbetsförmedlingens vanliga insatser där de ska konkurrera med friska arbetslösa. Ett individuellt program ska ge svar på om man kan stå till arbetsmarknadens förfogande. Klarar man inte det ska man på nytt prövas för rätt till sjukersättning.

En del kommer att klara denna prövning, andra inte. För dem återstår socialbidrag för att klara sin försörjning. På så sätt vältrar staten över kostnader för sjuka på kommunerna. Samma teknik har redan praktiserats när det gäller a-kassan. Men självklart kommer ju statistiken vad gäller sjukskrivna att förbättras. För den som redan känner sig modlös på grund av smärta i kropp eller själ måste det kännas som ett slag i ansiktet att detta kallas rehab.

Det är ett nyspråk värdigt George Orwells i hans berömda roman 1984. Rehabilitering i regeringen Reinfeldts tolkning innebär i praktiken inget annat än ett försök att skyla över en orättvis politik. I stället för konkret stöd väljer den borgerliga regeringen att sparka mot en splittrad grupp med liten möjlighet att protestera.

Orwells sanningsministerium hade applåderat.

Se presskonferensen där Alliansen presenterar sin lagändring.  Husmark Perhsson om lagändringen. RESURS-bloggen skriver;

Husmark backar och vill ge döende rätt att jobba deltid utan att utförsäkras..

men jag avundas inte cancer-läkarna som tvingas skriva intyg om att deras patienter är MYCKET ALLVARLIGT SJUKA med mycket DÅLIG prognos…

… patienterna har ju rätt att läsa sina intyg…

http://resurs.blogg.se/2009/december/reinfeldt-om-sin-version-for-sverige-anno-19.html

http://resurs.blogg.se/2009/december/sjukforsakringsdjungeln-rorigare-och-rorigare.html

Uppdatering 20091205; Idag har gp.se en överslätande krönika om utförsäkringsmyten. Jojo, vänta och se. Det lär skrälla än mer än vad det har gjort i veckan; om oss allvarligt cancersjuka. Gert Gelotte skriver;

De som kan arbeta skall återgå i arbete eller söka arbete med de ekonomiska villkor som gäller för arbetslösa.

Här ligger katastrofen. När vi har varit långvarigt sjuka sjunker a-kassenivån till närapå ingenting. Att jag fortfarande betalar in min a-kasseavgift beror på att hoppet är det sista som överger människan. Jag hoppas på att bli frisk från min cancer och att att en röd-grön regering återställer a-kassan så att den blir den arbetslöshetsförsäkring, som jag har betalat in till i ca 20 år. Ja, det gäller att vara frisk när man är sjuk, och ha koll på läget. Så för mig gäller det att direkt gå från sjukdom in i ett heltidsjobb ( eller ett välbetalt halvtidsjobb), om inte den ekonomiska konkursen ska tvinga mig från radhuset. En utförsäkring innan jag har återfått min arbetsförmåga vore inget mindre än en riktig katastrof för mig och barnen. Jag har diskvalificerat mig från den a-kassa jag fortfarande betalar in, eftersom min kroniska cancerdiagnos har hållit mig borta från arbetsmarknaden för länge.  Är ni med? Socialbidrag får jag inte då jag äger min bostad. En utförsäkring blir en katastrof, eftersom a-kassan är sönderlagen. Aktivitetsstödet lär enligt uppgifter ligga på under 4.000:-.  Mina arbetslösa bekanta har haft det fruktansvärt jobbigt med ekonomin i år, eftersom a-kassan har sjunkit så mycket. Skulle jag sluta göra inbetalningar till a-kassan, känner jag det som att jag realiserar förlusten och går miste om a-kassan, om den efter valet skulle återuppstå till vad den en gång var. Det är möjligt att jag har en blind tro. Jag hoppas dock att En dörr in ska återupprätta ett solidariskt välfärdssamhälle för alla. Det skulle ju kunna innebära att jag inte behöver a-kassan i och för sig? Några detaljer hur den organisationen ska fungera har jag inte.

Läs också en annan blogg om Gert Gelottes oförståelse för den ekonomiska katastrof som väntar de utförsäkrade sjuka.

lena alun

24 kommentarer leave one →
  1. 2009/12/05 11:50 e m

    Hej,
    Delar helt din åsikt om mesiga ledarsidor i de liberala morgontidningarna. GP ser jag numera som en återuppstånden Pravda.
    DN kan ibland vara mer analytisk. Jag har dock ett hatobjekt i DN och det är Hanne Kjöller.

  2. lenaalun permalink*
    2009/12/06 12:36 e m

    Hej,

    Jag har tyckt att GP har hållit en högre klass…. det kanske har ändrats. Ja,Hanne Kjöller är inte svårt att uppleva som en megafon för regeringens politik. Trist, eftersom argumentationen är så genomskinlig, och det är svårt att begripa den. Svenska folket är ju ett välutbildat folk nu, så vi är varken lättlurade eller lettledda längre. Jag har haft den villfarelsen att man ska kunna beundra ledarskibenters analysförmåga och förståelse av skeendena.

  3. 2009/12/07 11:09 e m

    Utanförskap.

    Vilket vedervärdigt ord, som det dessutom har blivit uttjatat av politiker och massmedia. Nu har ordet utanförskap blivit ett skällsord. De som är drabbade av utanförskapet har blivit marginaliserade. Och det sista är ju också ett ord som används i tid och otid av media m.m. Utanförskapet har nog alltid funnits, fattigdom och männsikor som alltid tvingats att leva på mycket små medel eller inga alls. Idag har dessa männisjkor som drabbats av utanförskapet kapslats in i samhället genom olika åtgärder, socialförsäkringspolitiska eller arbetsmarknadspolitiska där de har blivit en del av en verksamhet som de själva inte tjänar så mycket på. Men de personer som är engagerade i dem tjänar desto mer. Men när Per Albin Hansson talade om Folkhemmet på trettiotalet under förra seklet så var det nog knappast detta samhällsystem som han talade om. I Folkhemmet skulle finnas plats för alla. Ingen skulle behöva känna sig utanför. Det fanns en önskan om att fattigdomen skulle upphöra. Efterkrigstiden efter andra världskriget var en tid full av hopp. Nu skulle det bli slut på ransoneringskort och brödkuponger! Framtiden stavades ordet Utveckling och Framgång. Ser vi dessa begrepp idag? Känns det inte som att framgångssagan är över, det mänskliga kapitalet är nästan utraderad. Kvar står begreppet Utanförskap som en fyrbåk i den mörka himlen. Och nu, jag har aldrig sett så mycket utanförskap som jag gjort de senaste åren. På sin tid förklarade President Ronald Reagan krig mot fattigdomen. Fattigdomen vann.

  4. lenaalun permalink*
    2009/12/08 11:28 f m

    Jag ser denna mandatperiod som ett uppsving av egoism och bristande empati och solidaritet med de utsatta. Jag hoppas att de fyra åren ska tjäna som varnande exempel på hur det går när kapitalismen, ekonomismen ochg nyliberala värderingar är ledstjärnorna.

    En röd-grön regering kommer att balansera upp politiken igen, och fattigdomen kommer att försvinna. Utanförskap med svår fattigdom har jag sett det senaste året. Folk flyttar för att bo billigare och kunna klarar sig på a-kassan. En mamma och två skolbarn i en tvåa i landsorten! Det har blivit på tok för fattigt.

  5. Anders permalink
    2009/12/09 10:47 f m

    ”I början av 1980-talet var antalet personer i Sverige som varit sjukskrivna i mer än ett år cirka 15 000. … Tjugo år senare, 2002-2003, var antalet långtidssjukskrivna i stället 125 000-130 000.” (skriver UNT).

    Dvs på tjugo år, så ökade sjukligheten bland svenskarna med 800%.

    Under samma perid så ökade dock INTE incidensen av allvarliga sjukdomar typ cancer. Inte heller dödligheten ökade.

    Inget annat land (än Sverige) har en så sjuklig befolkning eller uppvisar en så plötslig, dramatisk ökning av sjukligheten under ett par decennier – och under ingen annan period i Sverige har sjukligheten ökat med 800%.

    Hur vill du förklara denna unika, dramatiska utveckling? Frågan är inte retorisk – jag är uppriktigt nyfiken på din förklaring.

    —–

    Ibland undrar jag om FK jävlas med regeringen och försöker tolka reglerna så underligt som möjligt (i syfte att åstadkomma ett maktskifte).

    Om det nya regelverket ger FK möjlighet att undanta ”vissa tumörsjukdom” – varför undantas då inte all cancer?? Varför anser FK, att det är omöjligt att dra en rimlig gräns mellan t.ex. en ”mycket allvarlig sjukdom” och en ”allvarlig sjukdom”?

    Man får ett intryck av att alla vanliga människor – du, jag själv, mina grannar och vänner – med lätthet skulle kunna tillämpa formuleringarna i det nya regelverket, så att inte cancersjuka drabbades av en underlig och fyrkantig tolkning. FK anser sig däremot helt oförmögen till det.

  6. Anders permalink
    2009/12/10 9:44 f m

    Hej, Lena

    Så här skriver Sanna Rayman i SvD:

    ”Jag har förvisso svårt att se hur man kan misstolka reglerna. Redan nu har svårt sjuka och cancersjuka möjlighet till fortsatt sjukpenning på 80 procent (utan bortre parentes) efter ett års sjukskrivning.”

    Det är precis min egen reflektion. Jag har också svårt att begripa, varför FK tillämpar det nya regelverket som man gör.

  7. lenaalun permalink*
    2009/12/10 10:21 f m

    Angående de allvarligt cancersjuka, så hade vi redan Anna Olsson den 4 juli 2008 som larmade. Hon är nu död, och hade samma diagnos som jag själv med spridd kronisk bröstcancer. Tuffa cellgiftsbehandlingar prövas konitinuerligt för att bromsa sjukdomen och vinna tid. Då hade vi en liten debatt jag deltog i på Nerikes Allehandas websida bl a. Man kunde undantas och få fortsatt penning om man hade s k dödsbäddskoefficient. Problemet är att döden kan komma väldigt plötsligt för den här patientgruppen, men det syns inte. En trettioårig vän avled under en resa hem till familjen i Finland till allas överraskning. Hon hade setts på en konsert i en fullsatt kyrka veckan innan. Som patient förnekar man sin situation och det kan då vara väldigt svårt att avgöra dödsbäddskoefficienter, vilket fordrades, för Försäkringskassan.

    Det är just för den mycket allvarligt sjuka cancerpatienter som Karolinska universitetssjukhusets personal kände sig moraliskt tvingade att läxa upp regeringen i sin framfart. Man tolkade det välvilligt som att regering, riksdag och Försäkringskassan led av okunskap. Vi som noga har följt debatten vet att tunga remissinstanser har varnat för allt som nu har kommit upp; upp till två år för sent.

    Av media kan man ju se hur illa Försäkringskassans handläggare och chefer har farit över den regeländring de har att verkställa.

    Jag har egna erfarenheter av hur regeländringarna applicerades på mig. Jag hade turen att ha en handlingskraftig och arg husläkare. Jag lämnade också in alla mina sjukjournaler (kopierade) till Försäkringskassan och allting löste sig i och med detta överklagande av beslutet; Att jag skulle arbeta halvtid i mitt kritiska tillstånd.

  8. lenaalun permalink*
    2009/12/10 10:38 f m

    Göran Persson skulle halvera sjukförsäkringen på sin tid. Människor fick förtidspension utan att de själva ville. Läkarna sägs ha utfört besällningsjobb från patienter som inte kunde trygga sin försörjning på annat sätt än genomsjukskrivning. Detta skulle göras något åt. Alla är överens om detta!!!!

    Det är de nya riksdagsbesluten av sjukförsäkringsändringarna som nu med all rätt diskuteras. Snacka om en svensk chockbehandling! Har precis köpt Chockdoktrinen; om ekonomisk katastrofkapitalism.

    Trist att de är de svagaste i samhället som jagas. Man kunde ha jagat ekonomiska brottslingar också om man hade velat framstå som hederliga.

    På Medborgarplatsen hade två utförsäkrades självmord, medlemmar i nätverket RESURS, manifesterats. Lägger ut bilder från manifestationen senare. Man undrar hur många självmord totalt som har skett till följd av utförsäkkringsbeslut de senaste ett och ett halvt åren? Alla har ju inte kraften att ansluta sig till denna partipolitiskt obundna grupp med läkaren Jenny Fjell i spetsen.

  9. lenaalun permalink*
    2009/12/10 2:06 e m

    En gradvis evolution av de mänskliga institutionerna, säger Barck Obama just ni i sitt nobelpristal.

    Det vi ser nu är inte evolution av sjukförsäkringen. Det är en ren nedmontering för flertalet sjuka. Därför är det en berättigad kritikstorm vi ser nu. Vi ville se en effektivisering utan manskliga offer och tragedier. Det är vad Sverige behöver för att utvecklas i rätt riktning. Sjukpensioner för att snygga till statistik var fel Utförsäkring av sjuka individer för att minska kostnaden för välfärd är fel. Att kasta folk utför ättestupan efter tidsgränser är FEL!

  10. Anders permalink
    2009/12/10 2:27 e m

    Hej Lena,

    Stort tack för svar!

    ”Dödsbäddskoefficient” låter fruktansvärt! Vem har hittat på det??

    Jag ser också, att ”hur illa Försäkringskassans handläggare och chefer har farit över den regeländring de har att verkställa”

    Det är därför jag undrar, om FK försöker tolka reglerna så underligt som möjligt – i syfte att åstadkomma ett maktskifte i nästa val.

    Om det nya regelverket ger FK möjlighet att undanta ”vissa tumörsjukdomar” – varför undantas då inte all cancer och i synnerhet all cancer som har spritt sig??

    Finns det över huvud taget någon människa – utom FKs handläggare och chefer – som inte genast begriper, att en cancer som har spritt sig skall undantas (utan något tjafsande)???

    Man får ett intryck av att alla vanliga människor – du, jag själv, mina grannar och vänner – med lätthet skulle kunna tillämpa formuleringarna i det nya regelverket, så att inte cancersjuka drabbades av en underlig och fyrkantig tolkning (”dödsbäddskoefficient” – jag saknar ord). FK anser sig däremot helt oförmögen till det. Tycker du inte, att det är märkligt?

    —–

    Jag har idag plöjt mig igenom den förra regeringens utredning SOU 2002:62.
    Det framhålls att från 1997 så har det skett en drastisk ökning av sjukskrivningar – utan att incidensen för allvarliga sjukdomar (t.ex. cancer) har ökat. Vad beror detta på?

    Titta på diagrammet på sida 93.

    http://www.regeringen.se/content/1/c4/27/41/2e000975.pdf

    Varför denna abrupta stegring 1997 och därefter?

    En läkare kallade fenomenet för en ”intygskorruptionsskandal” (Sydsvenskan 2008):

    ”… för att slippa komma i konflikt med patienten sjukskriver [läkare] på medicinskt otillräckliga grunder. Det vet ju varenda kliniskt aktiv läkare att om man inte sjukskriver så kan vissa patienter bli aggressiva … I Dagens Nyheter den 17 mars publicerades en undersökning om läkares roll i sjukskrivningsprocessen. En studie i Dalarna visade att åtta av tio läkare sjukskriver patienterna trots att de anser det olämpligt eller skadligt. Orsaken anges bland annat vara rädsla att komma i konflikt med patienter som alltså vill vara sjukskrivna. …Jag har två kollegor som blivit mordhotade när de nekat sjukskrivning och åtskilliga andra som blivit utsatta för andra obehagligheter i form av fysiska hot, misshandel och anmälningar.

    SOU 2002:62 skriver: ”Sedan åren 1992–94 har antalet långvariga sjukskrivningar ökat från i genomsnitt 136 500 sjukskrivningar till 242 500 i slutet av år 2001. Vilket innebär en ökning med 106 000 fall eller 78 procent. Den starkaste tillväxten har skett bland de psykiska sjukdomarna vilka har ökat med nästan 200 procent.”

    Men ”Tyngre psykiska diagnoser, såsom psykoser och schizofreni, har inte ökat i någon nämnvärd grad. Det är framförallt sjukskrivning på grund av depressioner som ökat.”

    Utredningen skriver vidare, att

    ”Folkhälsan har inte försämrats. Däremot har det psykiska välbefinnandet minskat. Det senare är sannolikt en bidragande förklaring till den snabba ökningen av psykiska diagnoser.”

    ”1980 – 1981 var lika många kvinnor som män sjukskrivna. Därefter har kvinnornas andel av de sjukskrivna ökat successivt och kraftigt”.

    ”Sedan början av 1990-talet har antalet långvarigt sjukskrivna kvinnor ..mer än [fördubblats]”. ”Antalet sjukskrivna kvinnor med psykisk diagnos [har] nästan fyradubblas.”

    ”Kvinnorna står nu [i slutet av 2001] för närmare 2/3-delar av de långvariga sjukskrivningarna”.

    Aftonbladet skrev i en ledare om en ”ganska stor grupp [långtidssjukskrivna] kvinnor som av och till har lidit av depressioner och andra psykiska problem sedan den svåra ekonomiska krisen på 1990-talet”.

    Förutom kvinnor med ”depressioner [av och till] och andra psykiska problem” så finns en annan grupp som också har en påfallande sjuklig profil: ”Försäkringskassans register visar att personer födda i MENA [Mellanöstern och Nordafrika] i genomsnitt hade 75 procent högre sjukfrånvaro än inrikesfödda under 2002.”

    ——

    Sammanfattningsvis – den stora ökningen av sjukskrivningarna rör depressioner och minskat psykisk välbefinnande. Försäkringskassan lägger däremot sitt krut på att skapa en ”dödsbäddskoeffecient” för cancersjuka. Tycker du inte att det verkar oerhört märkligt??

    PS Jag hittar inte begreppet ””dödsbäddskoeffecient” via google. Hur har begreppet uppstått?

  11. lenaalun permalink*
    2009/12/10 2:37 e m

    Bara en rättvis fred är varaktig, säger Obama nu.
    Att fördöma utan att respektera leder till status quo.
    Säkerhet finns inte där mat saknas.

    Frånvaron av hopp gör att samhället ruttnar inifrån.

    Vi vill alla leva och förverkliga oss själva och våra familjer.

    Den gudomliga gnista som blänker till i vår själ. ( Applåder……)

    Förtryck kommer alltid att finnas och vi kan ändå sträva efter rättvisa.

    Obama avslutar med…. ”uppgift här på jorden. Tack!”

    Sammanfattningsvis handlade talet om Obamas tro på människokärleken och den moraliska kompassen.

    Allt ovan är vad Obama talade om; det var inte svårt att applicera det på kriget mellan de sjuka och regeringens nya sjukförsäkringspolitik här i Sverige.

    På manifestationen talades det mycket om utebliven mat på bordet nästa år. Otroligt overkligt, och de förbipasserande på Medborgarplatsen hade svårt att ta in orden. Det kan ju inte var sant! Här i Sverige?!

    Vilken chockdoktrin den nya sjukförsäkrings- och rehabiliteringstrappan i verkligheten blev…( doktrin=fastlagd teori som utgör grundval för handlande).

    Det är den fastlagda teorin bakom riksdagsbesluten vi får hoppas kommer i ljuset nu. Om de är uttryck för människokärleken och den moraliska kompassen vi all bär inom oss vore jag glad och lättad. Med mina ögon har jag svårt att kunna se det. Hjälp mig gärna.

  12. Anders permalink
    2009/12/10 2:49 e m

    Hej Lena… Obamas högstidstal var anpassat till situationen.
    —–

    Det skulle vara intressant, om du svarade på det jag skrev.

    MVH, Anders

  13. lenaalun permalink*
    2009/12/10 3:00 e m

    Som jag skrev var det på Nerikes Allehandas ledarsida, i kommentarsfältet på webben, åtminstone i juli 2008 som det fordrades dödsbäddskoefficient för att beviljas den fortsatta sjukpenningen som sträcker sig över sjukförsäkringens gräns. Det var endast då jag såg ordet. Det försvann sedan. Reglerna skulle tolkas så strikt att döden var överhängande, annars skulle man arbeta. Det var därför den nu döda Anna Olsson figurerade i media, hon skulle arbeta menade Försäkringskassan. Min läkare menade också att min väninna, ensamstående, med cellgiftbehanlingar och två hemmavarande barn på heltid skulle arbeta. Allt gjorde han naturligtvis för att följa Försäkringskassans direktiv och politikernas löften om sjukhusmiljard till landsting som minskade sjukskrivningarna. Där uttalade han sig ävem om mig; ”Inga säkra tecken på arbetsoförmåga” allt enligt Försäkringskassans föreskrifter.
    Behandlingsbiverkningar av pågående behandlingar och förändringar på lungan dög tydligen inte som obejktiva fynd.

    Det tog ju Försäkringskassan fasta på, i ett gammalt läkarutlåtande, trots att datortomografin visade cancer på fyra ställen och utredningen om cancer i huvudet var mer spridd än till käkbenet pågick. Det intyget saknades i beslutet och beaktades inte. Min husläkares ord; ”Nu är det Vilda Västern”! var otroligt träffande.

    Konspirationsteorin att Försäkringkassan personal driver valrörelse för att få till ett maktskifte tror jag inte ett dugg på. Regelskrivningen är så hård mot sjuka, det bekräftade även kuratorn och medicine doktorn på Karolinska som slog larm tillsammans med kollegorna på DN Debatt. Hon hade lusläst allt. Har du gjort det, Anders? Är du läkare?

  14. lenaalun permalink*
    2009/12/10 3:20 e m

    Hej Anders!

    Hittade ledaren i na.se om dödsbäddskoefficient som innebar att tumörsjukdomen var ett påtagligt hot inom de närmaste månaderna. Dödsbäddkoefficienten skulle alltså vara hög, skriver ledarsidan.

    Så cyniska är faktiskt de nya reglerna. Läs själv vad som skrevs på denna borgerlig ledarsida 6 juli 2008;

    http://na.se/opinion/ledare/1.411214-hur-sjuk-ska-man-vara-for-att-vara-svart-sjuk-

    Se också gårdagens ledare;
    http://na.se/opinion/ledare/1.670733-nodvandigt-beslut-for-svart-sjuka

  15. Anders permalink
    2009/12/10 6:03 e m

    Hej, Lena!

    Stort tack för svar och för länken till NA. Ledarsidan skriver: ”..tolkningsarbetet faller på Försäkringskassans lott. Den har i sin information hittills hävdat att sjukdomen ska innebära ”ett påtagligt hot mot den sjukes liv inom de närmaste månaderna.”

    Varför tillämpar FK en sådan tolkning på cancersjuka i allmänhet inklusive spridd cancersjukdom i synnerhet?

    Den stora ökningen av sjukskrivningarna rör alltså depressioner och minskat psykisk välbefinnande. Försäkringskassan lägger däremot sitt krut på att skapa en ”dödsbäddskoeffecient” för cancersjuka.

    Det verkar väl oerhört märkligt???

    Det är alltså FKs egna hopsnickrade märkliga tillämpningsföreskrifter, som är ”så hård mot sjuka”..

    Varför handlar FK så?

    Nåväl, regeringen ”förtydligade” sig – men FK klarade inte av att ”tolka” formuleringen ”vissa tumörsjukdomar”. FK ansåg inte, att cancersjuka under behandling eller personer med spridd cancer skulle omfattas av formuleringen ”vissa tumörsjukdomar”. Nu skall regeringen ytterligare ”förtydliga” sig, så att FKs handläggare och chefer inte ”misstolkar”…

    Ehh…??? Finns det över huvud taget någon människa – utom FKs handläggare och chefer – som tycker, att om ”vissa tumörsjukdomar” är undantagna, så skall det inte omfatta cancersjuka under behandling eller människor med spridd cancer??

    ——-

    Jag får också intrycket, att ledarsidorna är ”överslätande”. Det verkar, som man inte vill säga rent ut, det som SOU 2002:62 framför, nämligen att ”sjukskrivning har blivit ett allt mer accepterat sätt att hantera press och påfrestningar som drabbar människor i deras liv”.

    Antalet sjukskrivna kvinnor med psykisk diagnos nästan fyrdubblades (!) under 90-talet – trots att tyngre psykiska diagnoser, såsom psykoser och schizofreni, inte ökade i någon nämnvärd grad. ”Det är framför allt sjukskrivning på grund av depressioner som ökat.”

    På kultursidan i Aftonbladet ställs frågan: ””Kan depression och diffusa krämpor vara uttryck för kvinnligt missnöje, kan de betraktas som politiska handlingar, som en sorts demonstrationer?”

    Men vare sig sjukskrivningen utnyttjas som en ventil för livets ”press och påfrestningar” eller arbetslösa parkeras i sjukförsäkringen (i syfte att frisera arbetslöshetsstatistiken) – så bör sjukförsäkringen givetvis INTE utnyttjas till detta.

    ——-

    PS jag bad dig titta på diagrammet på sida 93.

    http://www.regeringen.se/content/1/c4/27/41/2e000975.pdf

    Jag utgick från, att alla vuxna svenskar klarar av att ta ställning till ett enkelt diagram. Men så kanske det inte förhåller sig?

  16. lenaalun permalink*
    2009/12/10 10:46 e m

    Ja, jag tittade på olika diagram och tabeller. Har man någonsin bedrivit någon forskning på kvinnors ökade ohälsa? Vad skulle kunna framkomma som man från politiskt håll inte vill veta av.

    Själv har jag lidit av depressioner hela livet, varit utmattad och först när en avancerad bröstcancer var ett faktum, vilket forskning har visat är ”inte uppmärksammad utmattningsdepression”, lade jag av med att vara så duktig och ambitiös. Frågar du mig så tror jag att kvinnorna lider av verklig ohälsa. Kanske är det jämställdheten som ställer orimliga krav på kvinnor? Det är min egna hypotes, feminist som jag är, så tror jag ändå att kvinnor har för tunga bördor med familj och ett krävande arbetsliv. Varje kvinna skulle behöva ha en fru som tog hand om dem, lyfte av dem hushållsarbete och skötte sociala relationer till släkt och vänner. Många kvinnor fixar det, men sköra kvinnor som jag själv, fixar inte alla krav. Har alltid týckt att jorden snurrar för fort för mig, men med barn och heltidsarbete tog det inte lång tid innan jag var allvarligt sjuk. Cancern började antagligen växa precis då jag tog upp min egen karriär igen.

    Jag kan bara tala för mig själv, och ändå ser jag medsystrar som inte heller pallar med trycket av en egen familj och arbetsliv, så jag är nog tämligen övertygad om att forskning över kvinnors ökade ohälsa behöver undersökas noggrant.

    När jag blev sjuk sommaren 2006 fordrades tre läkarintyg innan Försäkringskassan var nöjd, och tyckte att jag hade uppfyllt alla regler för att få sjukpenning. Då hade vi fortfarande s-regering, och handläggaren hade gärna sett att jag hade ramlat mellan stolarna. Det togs ingen hänsyn till diagnosen. Att jag rätt i tid hade anmält mig till Arbetsförmedlingen, hösten innan, räddade min ekonomi. Annars hade jag varit utförsäkrad redan då. Fått leva på socialbidrag istället.

    Sedan ringde man och undrade om jag inte kunde jobba den ”pigga” veckan mellan cellgifterna. Jag blev väldigt arg på Försäkringskassan vid båda tillfällen och tyckte de var oförskämda.

    Så vid här laget måste alla simulanter för länge sedan vara utförsäkrade. Det är ett nålsöga att passera för att kvalificera sig för sjukpenning eller sjukersättning. De försöker få en att arbeta tills man skriker, skulle jag vilja säga. ”Går det så går det” tycks Försäkringskassans motto vara. Inte ens den höga dödsbäddskoefficienten
    tycks förskräcka. Det var just därför Karolinska universitetssjukhuset fick ta till orda på DN Debatt. Patienter har dött veckor efter stridigheterna med Försäkringskassan.

    Försäkringskassan är ju både Socialdemokraternas och Alliansens verk. Nu beror det på om den ska återuppstå till den trygghets- och välfärdsinstitution den har varit eller om den kommer att avvecklas likt a-kassan.

    Det beror ju på valutgången i september. Jag tycker naturligtvis att den har varit och är ett nödvändigt trygghetssystem. Vart ska cancersjuka och andra allvarligt sjuka annars ta vägen? Utbrändhet är ett allvarligt tillstånd som leder till döden, om den inte tas om hand. Ångestsjukdomar tycks drabba främst kvinnor. Jag fattade inte att det var så farligt. Vad? Ska man inte palla mer tänkte jag när jag förstod att jag var allvarligt sjuk; dödligt sjuk. Livet är verkligen skört.

    Lena, 43 år

  17. Anders permalink
    2009/12/12 3:35 e m

    Hej Lena,

    Tack för ett mycket intressant svar.

    Du skriver:

    ”Kanske är det jämställdheten som ställer orimliga krav på kvinnor? Det är min egna hypotes, feminist som jag är, så tror jag ändå att kvinnor har för tunga bördor med familj och ett krävande arbetsliv … Jag kan bara tala för mig själv, och ändå ser jag medsystrar som inte heller pallar med trycket av en egen familj och arbetsliv”

    Jag tror att du har helt rätt. Det var en liten grupp kvinnor som slogs för att kvinnor skulle göra samma yrkeskarriär, som de såg män göra. Dessa kvinnor utgick från, att de själva var representativa för alla kvinnor. Men det var de sannolikt inte! Den s.k. jämställdheten har (i deras tappning) därför blivit ett gissel för många kvinnor. Alltför många kvinnor slår knut på sig själva och stångar sig blodiga, när de försöker lösa det s.k. ”livspusslet”. Livet är mycket skörare än vad många inser, när de är tjugo år.

    ——

    Du utgår från dig själv och tror, att ”vid här laget måste alla simulanter för länge sedan vara utförsäkrade”.

    Men du kan inte utgå från dig själv. Olika människor är olika robusta. Och de minst sjuka har mest kraft att försvara sin position (oavsett vad det gäller) – inte så konstigt, om man tänker efter.. Så skall man förvänta sig något, så bör man nog snarare förvänta sig den motsatta utvecklingen.

    Jag tycker faktiskt inte, att det finns några klara belägg för, att denna regering inte skulle vilja ha rimliga villkor för ”cancersjuka och andra allvarligt sjuka”. Varför skulle man ha den målsättningen? Försäkringskassan verkar däremot av oklar anledning på egen hand utforma mycket märkliga tillämpningsföreskrifter just för cancersjuka och andra allvarligt sjuka. Obegripligt…

    DN skriver, att debatten därför har ”kommit att handla om cancersjuka, när den största gruppen är människor med lättare former av psykiskt lidande och den näst största är personer med mer eller mindre diffust ont i kroppen”. Cancersjuka och andra allvarligt sjuka utgör ingalunda någon stor andel av dem, som är sjukskrivna. Den senaste ”förtydligandet”, som FK ansåg sig behöva, berörde tydligen ca. 2000 personer dvs 2% (!) av de sjukskrivna.

    (Det är också underligt, att trots att ”försäkringskassans register visar att personer födda i MENA [Mellanöstern och Nordafrika] i genomsnitt hade 75 procent högre sjukfrånvaro än inrikesfödda under 2002”, så är det enbart svenskar (och nästan enbart) kvinnor som media lyfter fram som enskilda, konkreta fall. Av medias rapportering så skulle man kunna tro, att sjukförsäkringen enbart utnyttjas av svenskar – trots att utrikesfödda i Mellanöstern/Nordafrika alltså utnyttjar sjukförsäkringen mer (samma mönster finns i Danmark och Norge). Varför ger media en så skev bild? Eller utnyttjar personer från Mellanöstern och Nordafrika sjukförsäkringen på ett annat sätt t.ex. med återkommande sjukfall snrare än en långtidssjukskrivning? Jag vet inte hur det förhåller sig. Det är emellertid anmärkningsvärt, att media verkar vara fast beslutna att skapa en snedvriden bild – oavsett vad det gäller – snarare än att ge en sanningsenlig, övergripande framställning.)

    Du hoppas, att det parti som utformade socialförsäkringar och pensioner som ett slags pyramidspel skall återta regeringsmakten. Det skulle inte förbättra situationen.

    Man måste ifrågasätta dels hur arbetsmarknaden har utvecklats dels den s.k. jämställdheten som ideal – och det vore att spotta i kyrkan för socialdemokraterna/vänstern/miljöpartiet.

  18. lenaalun permalink*
    2009/12/12 4:34 e m

    Ja, socialdemokratin är i högsta grad medskyldig till Försäkringskassans omvandling. Hoppet står till mp och v, men faktum är att jag defintivt tror att socialdemokratin helt ärligt vill återställa sjukförsäkringen till något individuellt och mänskligt, utan stupstockar. Men motkrafterna, även inom socialademokratin, är starka. Sjukförsäkringen skulle bli mer som en vanlig försäkring. Så sades det mig innan Alliansens valseger. Det var ingen medborgerlig rättighet för att man arbetat i årtionenden och fått cancer. Att jag uppfyllde alla villkor kontrollerades noggrannt.

    Alliansens nyliberala ekonomiska chockbehandling i form av utförsäkringen kommer att bli intressant att följa.

    Eftersom jag inte känner någon personligen är det svårt att avgöra hur det sker; att pengarna rycks undan.

    Jag ingår i nätverket Resurs som har över 1100 medlemmar, och två har begått självmord till följd av indragen sjukpeng. De var säkert svenska kvinnor.

    Invandrarna går nog varken till media eller nätverk. Däremot lider de nog av psottarumatisk stress och andra psykosomatiska besvär till följd av upplevelser innan flykten. De behöver adekvat hjälp på Arbetsförmedlingen. Men mig hänvisade de faktiskt till psykoterapi när jag diskuterade kraven från läkare och Försäkringskassan; att de förväntade sig att jag skulle börja arbeta på halvtid. Jag gjorde ärliga försök, men hade inte tillräcklig sjukdomsinsikt. Arbetsförmedlarna betonade att jag först skulle vara frisk. Det tar faktiskt tid att fatta hur sjuk man är. Mitt under cellgiftsbehandlingarna sökte jag ett jobb, jag ville ha. Min kirurg försökte lugna ner mig och få mig att förstå att jag inte skulle kunna arbeta på länge.

    ———

    Systemskiftet börjar träda fram i full kraft. Jag anser att det måste stoppas.

    Att angripa långtidssjuka med adekvat rehabilitering mot produktivitet är en självklarhet. Frågan är hur den tremånaders introduktion på Arbetsförmedlingen med som lägst 4000 kr / månaden går att försvara? Om jag förstått saken rätt så skulle de ha hänvisats rakt ut i socialbidrag så sent som i okt/nov?

    Regeringen insåg att de måste hitta på något.

  19. lenaalun permalink*
    2009/12/12 6:10 e m

    Ja, och så har ju socialdemokratin arvet från Alva Myrdahl ja, med yrkesarbete och daghem åt alla. Det priset är det vi ser i sjukskrivningar av kvinnor. Det är forfarande kvinnor som kopplar på när de lämnar jobbet, medan männen kopplar av. Ja, inte de jämställda männen då, som också sliter ut kropp och själ i förtid.

    Den tid måste komma då vi erkänner barnafödandet som ett arbete, och inte en privat hobby att ta ansvar för vid sidan av heltidsarbetet. Bara det att kvinnokroppen har återhämtat sig först tre år efter förlossningen. Då har barn no två redan kommit, och kvinnan står med foten i arbetslivet igen.

    Det har ett högt pris för kvinnan och samhället. En del blir sjuka. Innan de lär sig sina begränsningar.

  20. lenaalun permalink*
    2009/12/12 7:21 e m

    http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article6254188.ab

    Mona Sahlin hade en debattartikel i tisdags;

    [—]
    Agerandet från Fredrik Reinfeldts regering har från början varit ett cyniskt spel med svårt sjuka människor. Man utsätter sårbara människor för ett stort samhälls­experiment vars syfte är att spara pengar för att kunna finansiera regeringens skattesänkningar. En stor grupp av försäkringslösa växer nu fram som en konsekvens av regeringspolitiken. Regeringen har länge kunnat dölja sin cyniska politik bakom en retorik att man ska satsa på arbete framför bidrag. Underförstått är tanken att bidragstagarna nog egentligen inte är sjuka.

    Nu kommer verkligen ikapp regeringens luftslott. Den så kallade rehabiliterings­kedja som Fredrik Reinfeldt och Cristina Husmark Pehrsson presenterade i september 2007 har aldrig varit något annat än en utsorteringskedja. Hela modellen bygger på att alla människor med sjukersättning ska behandlas som ett kollektiv. Med fasta tidsgränser som ska gälla lika för alla utan en individuell prövning tvingas människor ut ur försäkringen.

    Regeringen hastade igenom förändringarna av sjukförsäkringen, vilket fick den ansvariga myndigheten Försäkringskassan att i sitt remissvar kräva att man borde skjuta upp hela beslutet. Försäkringskassan hävdade redan då att det regelverk som promemoriorna föreslår är komplicerat och i flera delar otydligt. Enligt Försäkringskassans bedömning kommer detta att skapa osäkerhet för såväl de försäkrade, Försäkringskassan, som övriga parter om vad som gäller i ett sjukfall. ??

    Att cancersjuka skulle riskera att drabbas av de nya reglerna borde inte ha varit någon överraskning. Redan som oppositionsparti fick Moderaterna och Fredrik Reinfeldt frågor om detta av oss Socialdemokrater. Fredrik Reinfeldt lovade därför i valrörelsen att en lista med svåra sjukdomar, bland annat cancer, skulle berättiga till ett undantag från de nya reglerna i sjukförsäkringen. Men i regeringsställning har statsministern meddelat att den nya lagstiftningen inte möjliggjorde en sådan lösning Moderaterna talat om i valrörelsen. ??

    När Fredrik Reinfeldt 2007 presenterade de nya reglerna ställde vi Socialdemokrater återigen frågan vad som skulle hända med dem som har cancer. Frågan har därefter gång på gång kommit upp i samband med att regeringens förslag har diskuterats. Regeringen har varit fullt medveten om de problem som deras politik kan leda till för människor som har cancer eller andra allvarliga sjukdomar som hjärtsjukdomar, MS eller KOL. Trots detta har man hastat vidare med reformen. Att snabbt spara pengar och montera ner de gemensamma försäkringarna har varit viktigare än att ta hänsyn till människors behov.

    Vi Socialdemokrater har ett tydligt alternativ till regeringens politik. Vi vill se en sjukförsäkring som tar tillvara människors förmåga och vilja att arbeta. Varje arbetad timme behövs och en aktiv rehabilitering ska ge människor möjligheten att arbeta. Samtidigt är det för oss en självklarhet att den som är sjuk och inte kan arbeta ska ha rätt att vara sjukskriven, även om man är sjuk en längre tid. Insatserna måste anpassas efter individens behov. Vi Socialdemokrater vill därför att stupstocken i sjukförsäkringen tas bort.

    Nu krävs ansvar. Vi behöver ta ett omtag och hitta lösningar som håller över tid. Lösningar som kan återställa människors förtroende för våra gemensamma försäkringar. Vi borde i Riksdagen över blockgränserna kunna vara överens om ett moratorium för utförsäkringar så att så att systemet hinner arbetas igenom i grunden.

    Vi kommer därför i dag att föreslå ett moratorium när socialförsäkringsutskottet behandlar frågan. Alla som är svårt sjuka och som oroar sig för sin framtida försörjning skulle behöva ett sådant besked.

    Regeringen Reinfeldts cyniska spel med sårbara människor måste upphöra.

  21. Anders permalink
    2009/12/13 3:28 e m

    Hej Lena, och stort tack för svar!

    Så här skriver en (centerpartistisk) barnläkare:

    ”Under Göran Perssons tid tilläts sjukförsäkringen svälla över alla breddar. Den fick bli lösningen på bristen på regionalpolitik. Strömsund har Sverigerekord i antalet sjukskrivna. (Han menar rimligen, att Strömsund har Sverigerekord i andelen sjukskrivna /min kommentar) Den fick också ersätta jobbpolitik. Ju fler arbetslösa på en ort desto fler sjukskrivna.

    Den vanligaste bakgrunden hos sjukskrivna 2006 var arbetslöshet. Medan Sverige hade ett ohälsotal på 45 var motsvarande siffra i Tyskland 10.

    Som mest var 300 000 svenskar sjukskrivna. Idag är det 100 000. Som mest förtidspensionerades 140 per dag. Idag är vi nere i 60 nya förtidspensionärer per dag.

    Sjukskrivningarna kostade 2006 31 miljarder, dyrast i hela EU. Nästa år beräknas de kosta 17 miljarder.”

    Under förutsättning att hans uppgifter är korrekta, så tillkom som mest 51 000 nya förtidspensionärer per år – tycker du, att det verkar som ett hållbart upplägg? Idag tillkommer ”bara” 22 000 nya förtidspensionärer per år.

    Men… denne (centerpartistiske) läkare fokuserar (i likhet med tidigare regeringar) på skogslänen. Socialdemokratiska regeringar lade allt sitt fokus på att utreda sjukskrivningarna i skogslänen – trots att mindre än 5% (!) av ökningen av sjukskrivna fanns i skogslänen (RFV klagade över utredningsdirektivet.)

    Mindre än 5% av ökningen av sjukskrivna fanns alltså i skogslänen, eftersom rel. få personer bor där. Sjukskrivningarna (och den stora kostnaden för dessa) ökade huvudsakligen i Stockholm, Malmö och Göteborg. Det framstod därför som totalt obegripligt, varfär Göran Perssons ministärer (samt media) var så helt fokuserade på denna utomordentligt marginella grupp. Dr Thomas Jackson skrev nyligen en artikel i Newsmill – ”Lägg ner Försäkringskassan!”. En läsare undrar i en kommentar, hur invandringen (av alltför många ej anställningsbara) har påverkat sjukförsäkring och förtidspensioner.

    Dr Jackson svarar:

    ”.. jag [ger] följande kommentar utifrån mina dryga 30 års verksamhet som läkare i tre olika länder, försäkringsläkare, rehabiliteringsläkare mm.

    1. Invandrare är generellt mer förtidspensionerade än svenskar.

    2. Försäkringskassan har gjort statistik där uppemot 40% av alla invandrare i vissa grupper har förtidspension, dessa siffror avser vissa europeiska Balkangrupper, men det finns betydligt mycket mer skrämmande siffror..

    3. Invandrargrupper som arbetar själva är de som starkast reagerar på detta fusk – socialstyrelsen presenterade på 90-talet en undersökning om just detta. Svenskarna tycks inte bry sig så då får väl svenskarna se sin uppgift att försörja friska förtidspensionärer från andra länder varav många åkt hem igen till det land de flytt från.

    Jag har haft flera sådana patienter, alltså med sjukbidrag/förtidspension som flyttat tillbaks till det land de flytt från. Som kristen tror jag på att ”vara andras tjänare” men jag tycker nog att det bör vara medvetet.

    Det är alltså inte enbart invandrarna som lurar svenskarna det är svenska etablissementet som lurar allmänheten genom att bygga upp korrupta system. Svenska media bär huvudansvaret att hålla dessa sanningar borta från folket – var ska det sluta?

    Det jag är mest upprörd för är att svenska staten under cirka 30 år har förtidspensionerat 10000-20000 eller fler yrkeskriminella som alltså varje månad får cirka 10000:- som de kan girera över varje månad till utländsk bank. Pengar som de använder till brottslig verksamhet som trafficking/narkotikasmuggling mm.

    Detta är helt! helt!! helt!!! ofattbart att det får pågå. Jag har flera gånger försökt få media att uppmräksamma detta, t.ex. Peter Kadhammar på Aftonbladet och många fler – de är inte intresserade. Jag har talat med KD-ministern Mats Odell personligen om det. Mats är en utmärkt person men svaret jag fick var att han kan inte göra något för ”problemet är så stort att det är politiskt omöjligt att ta tag i”. Personligen anser jag att problemet är så pass stort att man bör ta tag i det.”

    ——

    Begrunda detta, Lena. Sjuskrivning och förtidspension ges till ”yrkeskriminella som alltså varje månad får cirka 10000:- som de kan girera över varje månad till utländsk bank.”. Men du hoppas alltså, att det block som skapade detta vanvett skall återta regeringsmakten…

    LÄS Thomas Jacksons artikel: Lägg ner Försäkringskassan!

    http://www.newsmill.se/artikel/2009/12/09/l-gg-ner-f-rs-kringskassan

  22. lenaalun permalink*
    2009/12/13 5:38 e m

    då får väl svenskarna se sin uppgift att försörja friska förtidspensionärer från andra länder varav många åkt hem igen till det land de flytt från.

    Jag har haft flera sådana patienter, alltså med sjukbidrag/förtidspension som flyttat tillbaks till det land de flytt från. Som kristen tror jag på att ”vara andras tjänare” men jag tycker nog att det bör vara medvetet.

    Det är alltså inte enbart invandrarna som lurar svenskarna det är svenska etablissementet som lurar allmänheten genom att bygga upp korrupta system. Svenska media bär huvudansvaret att hålla dessa sanningar borta från folket – var ska det sluta?

    Det jag är mest upprörd för är att svenska staten under cirka 30 år har förtidspensionerat 10000-20000 eller fler yrkeskriminella som alltså varje månad får cirka 10000:- som de kan girera över varje månad till utländsk bank. Pengar som de använder till brottslig verksamhet som trafficking/narkotikasmuggling mm.

    Detta är helt! helt!! helt!!! ofattbart att det får pågå. Jag har flera gånger försökt få media att uppmräksamma detta, t.ex. Peter Kadhammar på Aftonbladet och många fler – de är inte intresserade.

    Okej, detta är fakta och statistik som jag är alldeles ovetandes om. Självklart är jag glad om missbruk av socialförsäkringen stoppas.

    De som har fått riktig förtidspension kan inte få den indragen, vad jag har förstått. Hoppas man inte var så släpphänta och givmilda att man delade ut dem till folk som inte borde vara berättigade eller var livsvarigt sjuka.

    Lägg ner Försäkringskassan är som ett slagrop jag har kunnat stämma in i. Den fungerar ju så perverst, och jag undrar så vem som ligger bakom det? Socialdemokratin är dessvärre helt medskyldiga till det. Den fungerade kasst redan innan valet 2006.

    Det är bara det att jag är beroende av den för min försörjning, och antar att jag har haft sådan sagolik tur att jag har fått förtidspension? Sjukersättning tillsvidare. Man biter aldrig den hand som föder en.

    Jag tycker vi kan vara stolta över vår Försäkringskassa och bevara den i sunda former. Lämna socialdemokratins missbruk av den och stoppa alliansens utförsäkring av människor som helt klart vore berättigade till den. Stupstocken måste ses över.

  23. 2009/12/14 10:18 e m

    Hej Lena och stort tack för svar!

    Du skriver: ”De som har fått riktig förtidspension kan inte få den indragen, vad jag har förstått. Hoppas man inte var så släpphänta och givmilda att man delade ut dem till folk som inte borde vara berättigade eller var livsvarigt sjuka.”

    Man kan nog tyvärr utgå från, att när yrkeskriminella förtidspensioneras, så är det inte, för att de är sjuka. Samtliga utredningar (och uppsatser) som jag har läst slår fast, att sjukförsäkring och förtidspension har ersatt regionalpolitik (Göran Perssons ministärer) eller utnyttjats på ett annat sätt än det var tänkt.

    Betr. förtidspension: ”Huvudgruppen psykiska sjukdomar utgjorde totalt 40 procent år [av de förtidspensioner som beviljades] 2006. Andelen har stigit från 30 procent år 2003. Den största enskilda diagnosen med 4 370 nybeviljade år 2006 finns i undergruppen Förstämningssyndrom, och kallas ”Depressiv episod”

    Det är viktigt, att sjukpenning och förtidspensionerade ger allvarligt sjuka en rimlig försörjning. Och just därför, så måste man se till, att sjukförsäkringen inte används för att dölja arbetslöshet eller att kriminella förtidspensioneras. Man kan väl också känna sig rätt tveksam till om ”Depressiv episod” – episod? – bör vara skäl för förtidspensionering.

    Läs den här artikeln och begrunda diagrammet.

    http: //www.expressen.se/ledare/dahlberg/1.1812445/anna-dahlberg-en-ytlig-debatt

    Att färre förtidspensionerades åren innan (1993-1999) är inte hela förklaringen till den puckel man ser. Det skulle vara intressant att få veta i vilken mån Sveriges nya demografi spelar roll – att personer från bl.a. mellanöstern och nordafrika har 75% större sjukfrånvaro måste ju märkas i statistiken – eller är det så få av dem som arbetar, att det påverkar lika lite som de i genomsnitt längre sjukskrivningstiderna i skogslänen?

    En annan branch med liknande problem är f.ö. personlig assistent. Läste du NAs artikelserie 2007?

    http: //old.na.se/_img/pdf/ivemsficka_070610.pdf

    Begrunda kostnadsutvecklingen…

    —–

    PS Jag har haft svårt att posta något, varför jag bytt signatur (och lånat en annan mejl). Säg till om det inte är en bug.

  24. lenaalun permalink*
    2009/12/15 10:41 e m

    Hej A,

    Det är alldeles riktigt att psykologiska kriser och depressioner inte bör leda till förtidspension. Det är bra att man blivit oerhört restriktiva med detta.Endast mycket allvarlig sjukdom som förvärras av arbete och stadigvarande minskar arbetsförmågan kan ge förtidspension

    Men till att skapa stupstockar och mycket snäva datumgränser för när man anses vara frisk utan att lyssna på remissvar från tunga remissinstanser är helt vansinnigt. Detta misstag tycks vara allvarligare, än den förstörda a-kassan, för regeringen att hantera i valrörelsen.

    Antagligen hade de hoppats att lagändringen skulle passera obemärkt i all julstress. Tack och lov för denna mediastorm. Att Resurs manifestation fick uppmärksamhet av media.

    Kostnadsutveckling….. du har väl läst Johan Ehrenborgs och Sten Ljunggrens debattartikel Expressen ( jag länkar till den i En sensationellt bra debattartikel) om överskotten i sjukförsäkringen. De arbetsgivaravgifter som betalas in för oss anställda, för att vi ska få sjukpenning eller sjukpension om vi blir långvarigt sjuka.

Kommentera

