Skip to content

Klokskap från Folket

2009/08/13

Hans Hjälte opponerar insiktsfullt, på Folkets ledarsida idag, mot Kjell-Olof Feldt på DN Debatt samt mot sex socialdemokratiska skolpolitiker, också på DN Debatt.

Carin  Jämtin svarade på DN Debatt;

De som försvarar vinstintresset inom välfärden utgår från att välfärden fungerar som marknaden i övrigt. Detta är fel tänkt. Välfärden är inte en vara som alla andra. Till skillnad från den vanliga marknaden finns ingen självklar koppling för företaget mellan att bedriva en högkvalitativ verksamhet och att tjäna pengar. Därför tror jag inte på vinst som drivkraft inom välfärden.

Jag vill gå till val på att höja kvaliteten i välfärden, men då måste vi också kunna garantera att ökade satsningar verkligen leder till höjd kvalitet – inte till större vinster. Och jag är helt övertygad om att det går!

Jag är för Carin Jämtins förslag, därför att jag tror på kvinnors egna välfärdsföretagande. Att vi i Sverige saknar transparens i välfärdsföretagen, och därför gör det möjligt att ta ut oskäliga vinster till personalens och brukarnas/elevernas nackdel är en sak att åtgärda.

Jag ser det som en jämställdhetsreform, vilken ger kvinnor mer egenmakt att höja sin lön och driva en egen verksamhet. Möjligheten att missbruka ansvaret för skattemedel bör minimeras. Självklart är investeringar av godo. Det är vår i Sverige unika möjlighet att ta ut vinster som bör begränsas. För att kvinnors egna företagande ska blomma ut.  Argumenten mot  vinstmöjligheterna på skattebetalarnas bekostnad är då borta. Till gagn för kvinnors makt och inflytande.  Och för vår välfärd. Tänk om vi fick alternativ psykiatrivård i välfärdsföretagets form. Det vore något.

Se också mitt blogginlägg;  https://lenaalun.wordpress.com/2009/07/28/ett-revolutionerande-forslag/

lena alun

No comments yet

Kommentera

