Skip to content

Mona Sahlin är en Gudinna

2009/07/02

Idag är jag lycklig över att Mona Sahlin var så magnifik när hon talade i Almedalen igår.

En skimrande diamant! Jag har aldrig sett henne i sådan toppform tidigare. Det tar tar tid att växa in i sin uppgift och nu är hon rustad. Jag har sett talet nu på min kökstv och skrikit halleluja, tjoat och klappat händerna. Jag har betett mig som män gör när de ser fotbollsmatcher.🙂

Jag struntar i vad grannarna tycker och tror. Idag har jag också gråtit jättemycket för jag har fått ännu mer ont i ryggen och har svårt att andas. Tänker att snart ringer grannarna på och undrar om de kan göra något. Nähe, jag behöver bara få gråta ut. Klockan tolv idag påbörjas strålningen av mina cancerdrabbade ryggkotor. Det ska kunna få bort min smärta inom en månad. Jag ska få strålning fram till nästa veckoslut då kliniken stänger för sommaruppehåll.

DN skriver

– Sverige behöver en rödgrön regering, slog hon nu fast.

Och plussade på med att a-kassan ska ge 80 procent, varken mer eller mindre, i ett utspel som var mycket tydligt.

– Jag vill att vi ska ha vård av samma höga kvalitet för fabriksarbetaren som för direktörens dotter, sade Sahlin efter att ha tryckt på välfärden som utjämnande faktor i samhället, ett ”frihetsprojekt” som enligt S-ledaren är en bärande vision i partiets politik.

– Riv upp, gör om och gör rätt, slog Mona Sahlin till med sedan – med referens till FRA-lagen och deklarerade att en kommande rödgrön regering kommer att riva upp denna nyligen beslutade lag, i den personliga integritetens namn.

Sahlin talade om att framtidens välfärd behöver fler jobb och skisserade att både unga, invandrare och äldre i högre grad kommer i arbete.

Vilket tal Mona Sahlin höll. Vilken ljuv musik. Vi behöver knappt några kyrkor om vi får Mona Sahlin som statsminister. Det får vi – för jag ser en lugn promenadseger för det rödgröna alternativet. Om vi slipper fult maktspel från media av det slag som drabbade Fi. Jag föreslår att Fi och piratpartiet redan nu ansluter sig till oppositionen. Så ska vi få ordning på torpet Sverige igen. Jag ser samma kvalité i Mona Sahlin som jag ser i Obama. Jag säger bara Hallelujah! (Prisa och tacka Gud för henne).

SvD osynliggör hennes formidabla insats i Almedalen, såklart. Ingenting finns idag att läsa på ledarplats.  Hon har ju förstås dragit ned byxorna på Reinfeldt och avslöjat att Moderaterna är ett parti för 10% rika män. Det är förstås bäst att tiga ihjäl hennes budskap. DN nämner inte med en rad att vår kvinnliga oppositionsledare höll ett bra tal igår.  Aftonbladets ledare är bara försiktigt positiv;

Mona Sahlin försökte ringa in den ideologiska poängen med att rädsla inte borde göras till drivkraft i samhället. Det är inte rädsla som skapar jobb. Och det är inte otrygga människor som utvecklar den initiativförmåga vi behöver för att resa oss ur krisen.

Socialdemokrati är i grund och botten en tro på politiken. Det är bara politik som kan bekämpa den rädslan för framtiden, rädsla för förändring och rädsla för andra människor som sprids i krisens spår.

Lyckas socialdemokratin återskapa den här tron på politiken, då skulle alternativen i svensk politik bli så tydliga som väljarna förtjänar att de är.

Folket nämner inte heller vilken fantastisk insats Mona Sahlin gjorde igår. Ser de inte hennes kompetens?! Hon kan lyfta socialdemokratin! Jag ser det. Hon är en stark och kärleksfull kvinna. Exakt vad de eftersökte vid valet av en ny partiledare? Sanningen var nog snarare att de ville ha en lättledd kvinna att styra.? Det blev en verklig Qvinna. För detta är jag glad och lycklig idag. Sverige måste ha det om vi ska ha en ljus framtid.🙂

Ledaren i Eskilstuna-Kuriren använder sig av härskartekniker, bl a dubbel bestraffning (vad du än gör är det fel) , men ger henne ändå utrymmet på ledarplatsen. Reinfeldts ordförandeskap i EU fick maka på sig. Vackert gjort, kanske.😉

Mona, du var briljant! Du har visat mig att du är Ledaren. Sträck på dig och bevara ditt självförtroende. Du fixar valsegern. Jag vet det och jag ska blogga  (om så någon annan sitter vid tangentbordet och jag dikterar) för din statsministerpost till sista andetaget.🙂

Uppdatering 20090702; Nu har Dagen lagt ut ett fint repotage om Mona Sahlin på webben.;

Tror du på Gud?

Mona tar en lång paus. Ett tveksamt ”nej …” följs av …

– … men det blir ett jättelångt svar som jag inte har tänkt färdigt på. Jag har nära och kära som finns någonstans, men som jag inte vet om jag skulle kalla Gud.

Faktum är att just idag har tänkt detsamma.  Jag har vid olika tilfällen kommit i förbindelse med mina döda föräldrar och känner ju igen deras själar. Jag är övertygad att någon av dem viskade i min brorsdotters öra att hon igår skulle ringa mig direkt. Hon  kom genast och hjälpte mig  verkligen sedan med att uppnå ett viktigt mål för att jag ska kunna överleva.🙂

Jag sa till  henne; -”Eftersom du ringer just nu är det Guds vilja att du ska komma och bistå mig.” Hon har dykt upp förr just som jag har svävat i livsfara. 

Uppdatering 20090703; Idag skriver Fredrik Pettersson i Folket på ledarplats/Signerat Almedalen(hittar inte ledarartikeln på webben – finns ej);

”Med stämningsfull musik och tydligt mellansnack förklarade Bergman till rekordpublikens stora förtjusning, varför just denna spelning var någonting alldeles extra för henne:

-Vi har ju något att fira, att Sverige om ett år kommer att få sin första kvinnliga statsminister!

När Mona Sahlin en timme senare lämnade scenen var jag säker på att Bergman haft rätt.  Sahlin lyckades med konststycket att på ett snyggt sätt balansera mellan hård, träffsäker kritik mot regeringen och tydlighet ifråga om den egna politiken och socialdemokratins ambitioner med Sverige.

lena alun

14 kommentarer leave one →
  1. Kalle permalink
    2009/07/02 11:15 f m

    Att vara briljant innebär man är en ädelseten. Mona var som vanligt totalt omedveten om vad hon egentligen talade om, det mesta av hennes förslag är och förblir förslag som leder till ANNAT än vad de egentligen tänkt sig. Den sekund inte förslagen i sig blir överordnade det önskade resultatet har hon skapat den tydlighet som hon talar om att väljarna borde ha.

  2. Idioten permalink
    2009/07/02 4:53 e m

    Såg du inte undersökningen som sade att 69% tycker att Mona sänker partiet.

    (S) skulle helt klart vara ett 45%-parti med en bättre partiledare.
    Känner personer som röstat på (s) i snart fyrtio år som nu funderar
    på vad de ska rösta på 2010.

  3. Tina permalink
    2009/07/02 4:54 e m

    Du verkar en smula fanatisk…

  4. Daniel permalink
    2009/07/02 5:22 e m

    Vem pröjsar? Inte Mona Sahlin inte…

  5. lenaalun permalink*
    2009/07/02 6:36 e m

    Hej Tina,

    Jag var så överraskad över Monas prestationer igår. Hon är den starka kvinna jag har väntat på. Men hon verkar ha mycket motstånd.

  6. 2009/07/02 10:27 e m

    Mona kan prata – vad mera…
    Hon har gjort bort sig genom att släppa in kommunisten Ohly också.

  7. 2009/07/03 3:50 e m

    Hej Lena.

    Jåg håller tummarna för dig och hoppas att behandlingen fungerar. Tänker på dig min vän.

    Kramar Margit

  8. lenaalun permalink*
    2009/07/03 5:16 e m

    Hej Margit,

    Välkommen tillbaka till Sörmland imorgon.🙂

    Kramar Lena

  9. Ann-Sofie Wågström permalink
    2009/07/03 8:10 e m

    Hej Lena fantastskt av dig att skriva detta, jag har lagt en länk till min sida på Facebook. Hoppas verkligen att strålningen kommer att göra nytta.

    Vi hörs
    Kram
    Ann-Sofie

  10. lenaalun permalink*
    2009/07/03 8:48 e m

    Hej Ann-Sofie!

    Vi får ta den där Face-book genomgången när jag kvicknat till efter strålningen men innan cellgifterna.

    Tacka PeO för länken till Erika Bjerströms sommarprogram. Jag har lyssnat på henne nu och fick stor behållning av programmet. Bra vägledning om barns sorg. Kommer till omätbar nytta.🙂

    Kram

    Lena

Trackbacks

  1. Fredrik Hardt (m), Gotlands Allehanda – hahaha « Kristen Vänster
  2. Mona Sahlin – den klarast lysande stjärnan « lena alun
  3. Littorin har det inte lätt « lena alun
  4. Inte en dag för tidigt « lena alun

Kommentera

