Skip to content

En blankröstare bakom Ingers blogg

2009/06/15

Ibland förvånas man. Jag får väl lov att erkänna att jag inte hade helt rätt. Om vem som var upphovsman till Ingers blogg. Tydligen var han bara iblandad. Denna blogg berättar om Reklammannen som länge och väl hade planerat projektet.

Idag upptäckte jag Kristen vänster´s blogg. Tyckte sedan att den hade vissa likheter med Ingers Blogg. Jag googlar väl Johannes med efternamn och Kristen vänster, tänkte jag. Det blev träff på det, med. Det kan vara en ren slump, bara. Det kan jag inte säkert uttyda.

Jag bloggade ju för ett halvår sedan om Internet som den nya Heliga Floden. Nu har Internet visat sig vara en maktfaktor som verkligen kan behöva sitt egna parti. Jag har knappt en susning om någonting , men börjar ana vidden av den kunskap och kompetens som den unga generationen har. Det handlar om något långt mer än att kunna betala sina räkningar och söka information.

Framförallt förstår jag att det finns en enorm potential till entreprenörskap och kommunikation. Det är via nätet vi får en ny växande arbetsmarknad. Det kan jag se i min kristallkula. Frågan är varför integriteten anses så viktig för Piratpartiet? Varför  stressade man igenom FRA-lagen i riksdagen? Frågetecken kan nog räta ut sig?

Sydsvenskan uppger;

Jag ville inte gå ut med vem jag var för jag var rädd att det skulle ta bort fokus från mitt budskap, säger Uffe Wickberg. KD-Inger är ett djupt allvarligt och genomtänkt projekt, berättar han. Trots det stora genomslag som bloggen fått hade Wickberg förväntat sig ännu mer debatt.

Trelleborgs Allehanda skriver;

Kristdemokraterna kommer undan för lätt. En stor del av partitoppen har bakgrund i pingströrelsen, som betraktar homosexualitet som en synd. Vad betyder det politiskt?

KD anser att din kritik är irrelevant, att partiet är sekulärt och inte ägnar sig åt att tala om vad som är syndigt.

– De påstår att partiet är sekulärt, men säger sig ändå stå för ”kristna värderingar”. Vad är det egentligen? När KD är motståndare till könsneutrala äktenskap hänvisar de till ”tradition”. Vad betyder det?

Uffe Wickberg anser att journalister hårdare måste granska vad politikers religiösa uppfattningar betyder för deras människosyn. Jag har inget emot kristna, och kan självklart inte säga att troende inte får syssla med politik. Men när det får konsekvenser för deras åsikter måste man granska det. Det finns ett hyckleri inom KD. Göran Hägglund deltog en gång i Pridefestivalen, det var 2006. Ett valår.

lena alun

No comments yet

Kommentera

