Skip to content

Apropå att Gud nog inte finns

2009/06/13

Har imorse läst ut Jonas Gardells Om Jesus. Den var minst lika bra i slutet. Faktiskt fick jag väldigt starka reaktioner. Gardell är bra på själavård.

På s. 352 finner jag den perfekta repliken till Humanisternas kampanj;

”Att tro handlar alltså om att lita på Guds förmåga, att lita på att Gud kan göra det omöjliga. Däremot handlar det inte om huruvida Gud finns eller inte. Det gör han oavsett om vi vill det eller inte.

Nu påstår jag alltså: egentligen är Gud lika lite som på Jesus tid något att tro på eller inte tro på. Gud är något man förnimmer och erfar eller inte. Gud är inte ett förslag. Han är inte ett tankeexperiment eller ett tankekomplex att ta ställning till, utan en kraftkälla som finns i dig vare sig du vill eller inte, men som du kan öva dig i att vara i kontakt med.

Gud är i allt, omsluter allt, förbinder allt med vartannat. Skaparen och hans skapelse går inte att skilja åt. Därför kan du söka Gud i dig själv – lika väl som någon annanstans. Han är ditt centrum. Han är rösten som viskar ditt namn, han är dina andetag och ditt hjärtas slag, han är den helige ande som finns i allt som lever, som är i varje människa.

Du kan låta bli att söka Gud. Han upphör därmed inte att finnas. [—]

Att vara kristen handlar inte om att tro på kristna doktriner eller bekännelser så som sanna eller falska, utan att ha en relation med den uppståndne Jesus så som han lever i var och en av oss, talar till oss och säger: Du är älskad. Du är förlåten. Du är frikänd. Därför skall du älska. Därför skall du förlåta. Därför skall du frikänna. Var fullkomlig liksom Gud är fullkomlig. Imitera Gud!”

Det var väl ord och inga visor? Jonas Gardell har gjort ett fantastiskt arbete. Litteraturlistan  med forskare och författare från vilka han har inhämtat sin kunskap ifrån är mycket imponerande. Alla borde läsa hans bok.

I Humanisternas test fick jag  naturligtvis resultatet; Mycket Religiös. Det är jag tacksam för.  🙂

Per Ewert har förstått Humanisternas motiv till kampanjen. 🙂 Aftonbladet uppger att ärkebiskopen låter hälsa att han  tror att Gud finns.

Stefan Helgesson DN recenserade Christer Sturmarks bok Personligt. Samtal med fritänkare i mars;

”Det avspeglar en i det sekulariserade Sverige djup okunnighet om religion och troende människor. Misstänksamheten mot islam, till exempel, bottnar väl så mycket i denna okunnighet som i någon kristen islamofobi.

Visst kan det förekomma en motsvarande arrogans från troende gentemot icke-troende. Men i Sverige är det snarare narrbilden av ”religiösa människor” som naiva och oförmögna att tänka som är problemet. Det inverkar på vår förmåga att gå i dialog inte bara med världen utanför det sekulära Europa, utan med vårt eget förflutna.”

Världen idag skriver om motkampanjen samt;

”Jan Svärdhagen, forskare i cyberreligion vid Umeå universitet, menar dock att varken Humanisternas kampanj eller någon motkampanj kommer att medföra någon skillnad.
– Man befäster bara sina egna positioner. Jag tror att den här debatten kommer att gå ganska obemärkt förbi för gemene man. Givetvis blir det en viss tillströmning till de båda lägren, men inte någon större sådan. När det är katastrofer och kriser kommer vi att fortsätta söka oss till kyrkan, säger han.”

 

Nu har Roger Arnfjell i alla fall äntligen startat bloggen som jag efterfrågade för ett år sedan. 🙂 När jag frågade vår  nu nye pingstföreståndare Owe Lindeskär (en i treenigheten) i Eskilstuna lotsade han mig vidare till Roger Arnfjell. Ingen fanns då. Nu har vi en verkligt professionell kristen blogg. 😀 Den heter gudfinnsnog.nu.

Björn Ulvaeus skriver på SvD Brännpunkt att Gud inte finns. Stormaga?! Näe. Jag  kan se hans goda syfte, även om det inte blir helt rätt. Med kunskaper i religionsvetenskapen skulle han se saken ur en annan synvinkel.

Bo Nyberg och Lars Brandström  ( på SvD Brännpunkt)  menar att jag tycker som jag tycker av känsloskäl. ”När min känsla är förnuft och andras förnuft är oförnuft då måste man nog vara världskänd för att få igenom sitt resonemang.”

Om man bortser från det där om att vara världskänd, så slår de huvudet på spiken. Tänk om det är så att jag drivs av känslor eller, Gud förbjude, att de gör det. Vem ska man då lyssna på? [—]

”Men är det då inte så mycket viktigare att skolan är en frizon? Barnen måste få möta och lära känna sina kamrater på neutral mark. Religioner riskerar alltid att skapa ett vi och dom-tänkande. Hur tolerant man än anser sig vara, så finns det en anledning till att man själv tror som man gör.

Även om man tolererar andras gudar, så tycker man väl knappast att de är likvärdiga med ens egen. Religioner blir på så sätt exkluderande och det är lätt att sådana värderingar följer med hemifrån.

En av skolans viktigaste uppgifter är skapa en känsla av gemenskap på lika villkor oavsett varifrån man kommer. Det är att visa barnen den respekt de förtjänar. Att med alla medel motverka vi och dom-tendenser.” [—]

En annan sak har Nyberg och Brandström rätt i – den som hittar några indoktrineringsbudskap i ABBA-låtarna måste vara en övervintrad proggare.

Utan att jag själv tänkte på det när jag skrev texterna, så var nog budskapet mer i linje med de kampanjer som humanistorganisationer i England, USA och Australien just nu har på bussidor i huvudstäderna:

”Det finns nog ingen Gud, så sluta oroa dig och njut av livet.”

Så har vi då kommit fram till den kritiska punkten! Duger detta att leva av? Eller ska vi dessutom försöka skapa en bättre och fredligare värld? Når vi målet oavsett som Humanist eller kristen eller muslim? I princip tror jag det. Med Jesus som protoypen.

Jag har nyligen mött en healer och konstnär som förmedlar helande kraft. Han vet inte ett skvatt om kristen tro och bibliskt budskap. Han gör bara precis vad Jesus gjorde. Av sig självt. Efter att ha gått en kurs i villkorslös kärlek. Jag  hoppas nu och känner att ”Jesus Kristus” via hans målning har helat mig från sjukdom. Ett helande sker när han  intuitivt målar och jag får insikt och klarhet vad sjukdomen består av när jag tolkar  tavelmotiven. Kropp och själ hänger ihop, som bekant.

Han tillhör ingen religion, men hans förmåga att hela  och förmedla visdomsord är större än vad jag  någonsin tidigare har mött någonstans. Säg till om du behöver hjälp. 

Uppdatering 20090615;  På bloggen Kaffepaus finner jag synpunkter på testet som överenstämmer med mina.

lena alun

Annonser
4 kommentarer leave one →
  1. Idioten permalink
    2009/06/14 3:24 e m

    Annars har vi ju PeoW.
    Han står tom över Gud.

  2. PeO_W permalink
    2009/06/14 9:40 e m

    Hmmm.

    Jag är överväldigad.

    Gud finns inte, gud tror jag inte på och behöver inte. Gudstroende stör mig inte, samfund stör mig desto oftare.

    Samfund, Guds ord, pingstvänner, rotary eller lions irriterar mig….

    Gud vore möjligtvis bra om hans uttolkare vore intresserade av att leva upp till de goda intentionerna snarare än att utöka medlemssiffrorna.

    Tyvärr verkar alldeles för många gudstroende mer intresserade av andras liv än att leva sitt eget väl.

    Står över något jag inte tror på, skulle inte tro det.

    ”Ingenting är långtråkigare än att bli tillbedd. Hur står Gud ut?”
    Canetti, Elias

    ”Det är en fröjd att se att det finns så många härliga saker på jorden som jag inte behöver.”
    Sokrates

  3. lenaalun permalink*
    2009/06/14 9:56 e m

    Du förmedlar gudomlig energi, precis som de flesta, PeO.

    Att försöka stå över Gud, gör vi väl alla lite till mans. 🙂

    Jag har varit en väldigt självtillräcklig människa innan det brakade ihop.

  4. 2009/06/17 12:51 e m

    Bra sagt, Peo!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: