Skip to content

Kungen höll ett enastående bra tal i vår stad på nationaldagen.

2009/06/12

Hittade talet på deras hemsida. Nu vet jag att jag vill behålla kungahuset. Jag har tagit ställning för vår monarki . Är inte alls överens med Eskilstuna-Kurirens ledarredaktion;

”Om hans tjänster som representant är efterfrågade kan han kontrakteras av näringslivet och hovet kan göras om till företagsadministration. På det sättet slipper skattebetalarna den orättfärdiga kostnaden. Vi kommer tillrätta med problemet att Sverige officiellt representeras av en person som inte kan eller får uttala sig annat än tandlöst. Och rojalisterna får själva uppbära sin högt aktade institution. Varför inte?”

 

Jag uppskattde jultalet väldigt mycket. Hans tal i lördags gjorde att jag verkligen kom i rätt stämning för att fira nationaldagen. (Han hade fått min röst i EU-valet om det hade varit möjligt.)  🙂  Annars har jag inte tidigare riktigt kommit på hur det ska kännas. Nu vet jag och det var det här som jag fäste mig allra särskilt vid;

Vi har samtliga behov av en plats på jorden där vi känner oss hemma, en bygd som vi känner samhörighet med, där vi trivs och kan känna oss trygga. Jag skulle önska att varenda en kunde få leva i en sådan hembygd.

 All världens nationer, all världens hembygder ligger på samma jord. Vi har rätt att älska vår egen hembygd och vi har ansvar för att vårda den. Vi ska göra det i vetskap om att vi är beroende av andra som lever på samma jord och också värna om dessa människor.

För vi lever i och av samma sol, samma vatten, samma luft som allt annat levande väsen på vår jord gjort i alla tider och ska göra i framtiden och vi delar ansvaret för våra gemensamma livsvillkor. Min övertygelse är att det blir lättare att ta till sig denna insikt, om man känner sig trygg och hemma i en egen liten del av vår jord. Att få ha en hembygd är ett tillräckligt skäl att fira en nationaldag .”

Jag är född och uppvuxen i Eskiltuna. Efter 15 år i den kungliga huvudstaden flyttade jag hem igen när det hade blivit dags för familjebildningen. Det känns tryggt att kunna få bo där jag har mina rötter. Eskilstuna är verkligen min hembygd. Trots att min föräldrar flydde hit från Estland i en liten enkel båt under en del strapatser i mars år 1944. 

När denna låttext av Kent – Eskilstuna stolthet no 1– framfördes, av en tonårselev med två akustiska gitarrer som komp, på mina barns skolavslutning ute på skolgården tangerades ämnet återigen;

Välkommen, välkommen hit
Vem du än är var du än är
Välkommen, välkommen hit
Vem du än är var du än är

Sverige, Sverige av Kent kan avlyssnas här. Känns väldigt aktuell med tanke på SD´s frammarch. Kanske är SD ändå, som det skrivs på Newsmill, redan utslagna av Piratpatiet?  Handlar om ett liberalt Sverige och kan leda oss till eftertankar om var gränserna för det ska gå. Jag är ofta tacksam för att vara född och välintegrerad i Sverige. 🙂 Sångtexten är något att vara stolt över. Vi skattebetalare har gjort det möjligt att kunna välkomna människor på flykt. Även om flyktingpolitiken ofta kritiseras med all rätt! 

Integrationen är en stor valfråga, och jag är så stolt över att få bo i en stad där det talas 70 språk. Vilken spännande kulturmix vi har. Jag uppskattar verkligen de kulturmöten som uppstår. För snart tre veckor fick jag en ny kompis från Damaskus i Syrien.

lena alun 

14 kommentarer leave one →
  1. Idioten permalink
    2009/06/12 8:25 e m

    Avskaffa monarkin.
    EK´s inlägg är klockrent.

    Som vanligt svajar du politiskt, inte alls förtroendegivande.

  2. lenaalun permalink*
    2009/06/12 9:08 e m

    Så du tycker att jag ska tycka enligt någon folkpartistiskt mall. När Kungen och Silvia överglänser politiker värderingsmässigt tycker jag att de är värda sitt pris att behålla. Vad kostar dem per svensk egentligen?

  3. Patrik BP Andersson permalink
    2009/06/13 3:51 f m

    Väldigt lite med tanke på vad de betyder… ungefär som kyrkorna.

    Det talas inte sällan föraktfullt om dem, pengaslukare utan egentligt värde för andra än en liten klick väldigt förvirrade galenpannor…

    …men var är det folk samlas när något har drabbat landet?
    När Palme sköts, fylldes biblioteken?
    Var det rektorns vid något universitet nationen lyssnade till när Estonia gick under?

    Trots all spott och spe tycks det vara kyrkan och Kungen som utgör knutpunkterna när det verkligen gäller, det fokus folket kan samlas kring för att dela både sin sorg och sin styrka.
    Anser ateister och republikaner att det finns något vett i att avskaffa dessa utan att ge något alternativ?

  4. Idioten permalink
    2009/06/13 8:02 f m

    Är du folkpartist ?
    Trodde du var fi:are eller sosse.
    Som sagt var , du svajar rejält allt som oftast.

    Ang kungahuset; vad har kostnaden med saken att göra ?

  5. lenaalun permalink*
    2009/06/13 9:12 f m

    Jag är Lena Alun. INGET ANNAT! 🙂

    Om du, Idioten PM, läser citatet ovan i blogginlägget från EK´s ledarblogg ser du att problemet är kostnaden. Det är samma retorik som finns hos Humanisterna. Det är miljonerna som går till de religiösa samfunden som är ett av deras huvudproblem.

  6. lenaalun permalink*
    2009/06/13 9:18 f m

    Mycket bra talat, Patrik BP Andersson. Tack! 🙂

  7. Idioten permalink
    2009/06/13 6:33 e m

    Idioten PM ???

    Kostnaden ser jag inget problem med.
    Problemet är att kungen är statschef, helt otidsenligt är det.

  8. PeO_W permalink
    2009/06/13 8:04 e m

    http://peowagstrom.wordpress.com/2009/06/13/kloka-manniskor-finns-i-alla-lager/

    Frånsett att jag inte är någon fantast av kungahuset så gillar jag din text Lena, Sverige av Kent vore lämplig nationalsång. Idioten verkar inte speciellt intresserad av din text, mer av att du inte levererar föväntad åsikt.

    ”Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise.” Steinbeck, John

  9. lenaalun permalink*
    2009/06/13 8:42 e m

    Idioten är grälsjuk i vanlig ordning. Ibland går det ändå att skapa en diskussion av det. Ibland inte.

    Det handlar om att använda båda hjärnhalvorna om man vill vara vis. Ibland verkar bägge vara på kafferast. 😉

    Förresten är du och Ann-Sofie med i Ett affiliatenätverk som låter oss gå med i så kallade program, som drivs av företag/annonsörer?

    http://blogg.tkj.se/tjana-pengar-blogga/

  10. Idioten permalink
    2009/06/14 8:30 f m

    Besserwissern PeoW är ju bara för mycket. Jag kräks.
    Det är just den typen av sossar som sänker partiet i avgrunden.
    Han befinner sig alltid högt ovan molnen och betraktar oss andra
    som avskum eller paria. Allt vi säger är mer eller mindre trams
    enligt Mr EGO.

    • PeO_W permalink
      2009/06/14 9:25 f m

      Haha.

      Skönt att jag inte tappat stinget trots att jag slutat fäktas med anonyma krypskyttar på min blogg.

      ”Se på den som gör dig uppmärksam på dina fel som på en som visar dig stora skatter.”

      Buddha

      Med vänlig hälsning från den kallhamrade egoisten PeO 🙂

  11. lenaalun permalink*
    2009/06/14 2:02 e m

    ”Han befinner sig alltid högt ovan molnen och betraktar oss andra
    som avskum eller paria. Allt vi säger är mer eller mindre trams
    enligt Mr EGO.”

    Utlåtandet stämmer väldigt bra på Idioten själv. Han som sa det var det!

    Ja, Buddha har ju helt rätt, PeO. 🙂

  12. Idioten permalink
    2009/06/14 3:13 e m

    Vad snäll du är Lena. TACK. Ska minnas det du säger.

  13. PeO_W permalink
    2009/06/14 9:46 e m

    ”Hat kan icke stillas av hat, bara av icke-hat, det är den eviga lagen.”
    Buddha

Kommentera

