Skip to content

Ett väldigt intressant fenomen

2009/06/04

Ann-Sofie Wågström fångade min uppmärksamhet angående bloggen, och jag såg den ligga på WordPress heta lista. Ändå tyckte jag tydligen inte att det var något för mig att följa. Det tycker inte gammelmedia heller, eftersom det är svårt att hitta något överhuvudtaget om bloggen. Förutom Aftonbladet kultur som applåderade bloggen igår.  Jag fann endast något  på sr.se  att läsa om den. Slutligen hittade jag något på Dagen, men det var inte lätt! De är från Emanuel Karlstens blogg. Igår skrev han;

KD:s problem är att det man utmålar som ”lögn” är så nära sanningen att kärnväljare riskerar skjutas av tillsammans med bluffbloggare. Bloggar av fejk-Ingers typ är med all sannolikhet bara toppen på ett isberg. Vi har sett det första exemplet på hur en ensam (?) person kan lyckas samla större skaror än ett parti med miljonbudget. Hur bloggen kan göra en ensam medborgare till en maktfaktor.”

Nu har bloggen dragit 272.508 bloggbesökare sedan 8 april. Det kan man kalla bra jobbat. En del kallar det, kanske med rätta, jag vet inte, för en smutskastningskampanj.

Det jag välkomnar är en seriös debatt med det vi kan kalla för religiös fundamentalism.  Med människor som skulle må bra av att börja tänka lite själva och ompröva sina idéer. Hittade just ett passande blogginlägg om denna utvecklingsprocess som varje teolog lär sig inom religionspsykologin. Den infantila syn på Bibelns auktoritet och ofelbarhet som fortfarande  råder på sina håll är det hög tid att bemöta. Det uppdraget har Johannes tagit på sig. Bloggen fascinerar mig och väckte min  stora nyfikenhet igår. Han har nästan lovat att komma med nya fakebloggar inför valet nästa år.

Jag ser verkligen fram emot att få läsa  en blogg som drar ut Alliansens politik till sin spets. Även den rödgröna politiken behöver vi granska på liknande sätt. Det är sunt och friskt.

Tänker också bemöta det jag eventuellt kommer finna på  Ingers blogg, som är mindre bra. En obehaglig tystnad är bruten och de kristna måste nu komma med hyggliga argument för att forsätta kunna vara jordens salt.

Spännande tider! Själv tar jag mig igenom Jonas Gardells lysande bok Om Jesus. Outstanding bra! Jag har hundra sidor kvar, och det börjar bli så spännande att det blir dags att sträckläsa ut den.

Ser i Dagen att ”min” Teologiska  högskolan i Stockholm  får avslag på utökad examenssrätt. När jag gick där vet jag att i december 1998 sades den vara  Sveriges bästa teologiutbildning. Allt kan bli bättre, givetvis, men här är Högskoleverket verkligen helt ute och cyklar. THS lever upp till en väldigt hög akademisk kvalitet, och rektor Owe Kennerberg är inte särsklit orolig. Han inser självklart att allt är ett missförstånd från Högskoleverkets sida och säger som följer; ” – Vi kommer att skicka in en skrivelse till regeringen eftersom det är de som avgör i frågan. Hela Högskoleverkets rapport måste ifrågasättas.” (Owe Kennerberg är förresten en riktigt bra lärare. Det var med hans hjälp jag blev invigd i femnistteologin för tolv år sedan. 🙂 Vilket alla blir i grund/baskursen i Kristen teologi. Den stora frågan är varför feministteologierna inte kan blomstra i våra församlingar?!)

Upprördheten är väldigt stor i hela teologi-Sverige efter Högskoleverkets skarpa ton. Det förstår jag. Nu är ju naturligtvis måttet rågat för oss. 😀

Och samtidigt så har  alltså Ingers blogg blivit en jättesuccé.  🙂 Nu händer det grejer! Aftonbladets Martin Aagård skriver;

”En sak är säker. Inger har tagit ett stort steg mot att definiera en ny form av fiktion. En internetlitteratur som är ett mellanting mellan novell och teaterföreställning och som spelar helt på internets villkor och krav på dialog med läsarna. Till skillnad från andra litteratörer på nätet som desperat försöker upprätthålla den klassiska berättarröstens auktoritet. Jag tänker på bloggare som Sigge Eklund och Alex Schulman som aldrig överger sina privata varumärken till förmån för den totala fiktionen.  

Inger Johansson borde få något sorts debutantpris. Eller åtminstone ett extra applådtack. Bravo! En gång till! ”

 Nu hoppas jag på en fruktbar debatt om religionens värde och hur vi ska undvika religiös fundamentalism i framtiden. Johannes ställer numera en fråga om dagen. Idag går han till botten med människosyn. Exakt det som var Jesus huvudsakliga ärende; upprättelsen. Rehabilitering säger vi väl hellre idag.

Minns också att den store reformatorn Martin Luther sa att ”det onda ska mötas med förakt eller humor”.

Humor är alltid att föredra, för den som kan!  Kolla också in Majas bibelblogg. Hon är betydligt mindre hänförd än jag. Så  då ber jag slutligen om Guds Rika Välsignelse över den religiösa debatten i Sverige här och Nu.  ❤ 

Uppdatering 20090605; Pingstföreståndaren Pelle Hörnmark skriver på sin blogg; ”Väckelserörelser har genom alla tider gått sin väg och inte inrättat sig efter politisk korrekthet och statens piska. Men visst är det konstigt att religionsfriheten i Sverige har för staten kommit att betyda frihet från religion. Men stängda dörrar har alltid skapat nya möjligheter.”

Religionsvetenskapen bör få vara med bland valfrågorna i nästa val. Högskoleverkets utredning visar en oroande utveckling. Teologin behöver få en riktig upprättelse. Jag har inte alls något emot en schysst genomsyn av den akademiska kvalitén. Att utbildningen omfattar mer av världsreligonerna är faktiskt mer än önskvärt. Jag satsade extra på det, eftersom vi lever i ett mångreligiöst samhälle. Men det verkar som att Högskoleverket möjligen saknar kompetens och kunskap för att genomföra en rättvis utredning. Var utredningen ett utslag av ateistisk fundamentalism? Eller har teologiutbildningarna svårt att ta emot relevant kritik? Återstår att se.

I DN  skriver Stefan Helgeson; ”Den bild som Högskoleverkets utredning tecknar av en konfessionell vändning på universitetens teologiutbildningar (DN 2/6) är därför dubbelt besynnerlig. Dels svär en sådan vändning emot ämnets egna traditioner. Dels vore det mer otidsenligt än någonsin. I stället för att sluta sig kring en religiös uppfattning behöver ju teologin vidga sig. Religionerna – i pluralis – tar större plats i politik och offentlighet i dag än för 20 år sedan. Det ställer högre, inte lägre, krav på den vetenskapliga reflektionen. Framför allt måste teologins ensidigt kristna prägel ifrågasättas. Frågan är bara om bilden stämmer.”

Uppdatering; Jag har identifierat upphovsmannen bakom Ingers blogg. 😀 Det är nog en ensam, men kompetent ung man. Naturligtvis med ett nätverk som backar upp. Möjligen piratpartist  och inget annat syfte än att skapa ett medmänskligare samhälle. Kunde ha varit min son. Vi får respektera att han vill vara anonym än så länge. Jag har själv gömt mig bakom rollfigurer när jag började kommentera politiskt och religiöst på andras bloggar. Inger är vedervärdig.  Johannes är en modig, klarsynt pionjär. Jag kan inte  se att hans beteende som skapare  av Ingers blogg skulle vara vedervärdigt.  Johannes har tecknat Antikrist stående mitt i hjärtat av levande kristen kyrkotradition. Antikrist tål att diskuteras. TheCritics – Vi recenserar svenska bloggar skriver;

”Plötsligt når en ensam luftbubbla dammens yta. Sekunden efter häver sig ett sjuhövdat vidunder upp ur dammen och utstöter ett vrål som ekar några minuter mellan Stockholm och Jönköping. Datumet är den 8 april och monstret heter Sanningen måste fram.”

lena alun

 

16 kommentarer leave one →
  1. Rodica Dobondi permalink
    2009/06/04 10:42 f m

    Om Sveriges bästa teologi utbildning ”producerar ” teologer som tycker att Bibelns auktoritet bör ifrågasättas att det är spännande med en tandlös analfabet Jesus ifrågasätter jag själva teologin.
    Jesus hade helt rätt när Han frågade om det kommer att finnas tro på jorden när Han kommer tillbaka. ( Den tron som kastar berg i havet )

    Undervisar Sveriges bästa teologi utbildning att Han är Guds son och att han kommer tillbaka?

  2. lenaalun permalink*
    2009/06/04 11:00 f m

    Det ingår att presentera sådan teologi du efterfrågar, NATURLIGTVIS. Många har den åsikten när de börjar utbildningen. Vart de fyra årens akademiska och vetenskapliga studierna tar för väg vet bara Gud och den enskilde studenten. Skolan utbildar även ateistiska religionslärare. Du vet väl att Jonas Gardell har läst i 12 år och skrivit två teolgiska böcker för allmänheten. Det är Stort och Spännande!

    Var har du fått din teologiska skolning, Rodica Dobondi?

    Alla är vi guds söner och döttrar och Jesus var en särskilt begåvad Guds son och han lär komma tillbaka. Det tror jag. När man läser Gardells bok får man nya perspektiv och det blir lättare att föreställa sig detta.

    Jag tycker personligen att Barack Obama är en god representant för den bibliska och efterlängtade Människosonen. Den som Jesus troligtvis har identifierat sig med.

  3. 2009/06/04 3:01 e m

    Hej!
    Vill bara förtydliga att jag inte skriver Dagens ledarblogg, utan bara min egen blogg. Det är alltså inte Dagens officiella hållning som jag nödvändigtvis företräder (om jag nu överhuvudtaget företräder någon hållning)

  4. lenaalun permalink*
    2009/06/04 3:26 e m

    Okej, nu har jag rättat i texten. Det kan ju vara känsligt, förstås.

  5. Nils-Eije Stävare permalink
    2009/06/04 6:06 e m

    Hej,
    dwt vwerkar som Du läser information satan läser bibeln. THS examensrätt är inte ifrågasatt över huvud taget. De fick nej på sin ansökan om examensrätt på mastersnivå – det var allt.
    För övrigt: Gardells bok är fullständigt poänglöst nonsens, fylld av inkonsekvenser – en våt dröm för en kritisk recensent att ”mörda”. Koherens är en vetnskaplig dygd och jag har aldrig läsdt en bok med så total avsaknad av sådfan som i Gardells – enligt Ditt förmmenande – lysande bok. Tänk efter: har Du logisk vetenskaplig analytisk förmåga? eller tänker Du med Dina egna religiösa frustrationer som prisma?
    frågar N-e

  6. lenaalun permalink*
    2009/06/04 7:35 e m

    ”Brister i akademiska miljön
    Högskoleverket vill avslå alla fyra ansökningarna om nya examensrätter. Anledningen sägs vara att utbildningarna har brister i den akademiska miljön och/eller för låg lärarkompetens och lärarkapacitet. Det gäller katolska Newmaninstitutet och Pingstförsamlingarnas teologiska högskola som inte får någon examensrätt, samt Teologiska högskolan i Stockholm och Örebro teologiska seminarium som får avslag på sina ansökningar att ge magisterexamen i teologi.

    Okej, jag tänkte nog faktiskt i hastigheten att tidningen menade teol kand 160 p som det hette på min tid. Vad den nya master teologi innebär är jag inte uppdaterad om. Det var illa nog att Owe Kennerberg behöver uttala sig i tidningen och ifrågasätter Högskoleverkets utredning.”

    Jag har klarat drygt 200 högskolepoäng och det är aldrig någon lärare som har tyckt jag har varit särkilt obegåvad. Vad jag minns är den positiva feed-backen av mina tankar och slutsatser. 🙂

  7. 2009/06/05 9:25 f m

    Religioner kan Wi leva MYCKET lyckligare utan – därför att tillräckligt små barn fattar ju t ex ej alls vad synd och inte synd är – och dom skriker och skrattar ju med samma lycka och glädje – som jag ser det i vart fall.

  8. lenaalun permalink*
    2009/06/05 10:18 f m

    Jasså. Kanske utan religioner. Men vi är religiösa. Vi har religiösa behov. Andligheten behöver vi och då har religionerna varit sammanhanget där andligheten utvecklas.

    Jesus sa att himmelriket tillhör barnen. Om vi inte blir som de kommer vi inte in i himmelriket.

    Lyssnar på en barnvisa;

    Vi är barn och vi är här
    Hör på oss
    ja, lyssna och lär
    Jesus han tycker att barn är bra
    bli som dem var ju det hans sa

    Det har sagts att vi blir deprimerade om vi förlorar den mystiska dimensionen av livet. Ser man på förskrivningen av lyckopiller i vårt sekulära Sverige tycks ju sambandet stämma.

    Läs gärna detta blogginlägg från förra fredagen; https://lenaalun.wordpress.com/2009/05/29/andlighet-utan-religion/

  9. Per Andersson permalink
    2009/06/06 5:30 e m

    Är inte ett problem med fundamentalism grundat på de åkommor vi alla litet till mans lider av?
    Övertron på det skrivna ordet och önskan om tillhörighet.

  10. lenaalun permalink*
    2009/06/06 6:10 e m

    Jo, Per Andersson det är därför jag myntade begreppet ateistisk fundamentalism vid juletid. Den fundamentalism som ligger till grund för Högskoleverkets utredning, skulle jag kunna tänka mig.

  11. lenaalun permalink*
    2009/06/07 9:03 f m

    Du är en Nåd, Josef Boberg! Tack för länkarna till Moder Teresa. Vilken tjej!

    Jag blir lycklig varje dag över upptäckter vilken underbar ny generation unga som har vuxit upp. Vi måste ta hand om dem och se till att de får jobb och bostäder. Å andra sidan är de så intelligenta att de nog fixar det helt på egen hand. Se på Johannes! Vilken entreprenör!

  12. Malacoda permalink
    2010/06/06 11:37 e m

    ”Det har sagts att vi blir deprimerade om vi förlorar den mystiska dimensionen av livet. ” Och ditt ”bevis” för din tes är att det knapras mer prozack i vårt sekulära sverige. Dessutom slänger du ”subtilt” in att sekulariseringen i din ”kausala” abomination till kedja är boven i dramat. Ursäkta om jag frågar, men läste du över huvud taget ingen metodkurs alls under dina 200 universitetspoäng?

    Så om jag förstår dig vetenskapsfilosofiskt korrekt, så ser kausaliteten enligt dig ut på följande sätt; sekularisering->depression->tablettmissbruk. Efter mina 300 poäng i främst statsvetenskap, praktisk filosofi och sociologi skulle jag aldrig i min vildaste fantasi varken vilja eller våga skriva en uppsats utifrån den hypotesen. Den hade blivit fullkomligt grillad, söndersmulad och annihilerad av vilken dumburk till opponent som helst.

    Du verkar vara teologiskt skolad och er tillämpning av metod/vetenskapsteori kanske skiljer sig en aning från den samhällsvetenskapliga, fast det vore konstigt ifall den gjorde det. Jag fick alltid lära mig att då man studerar samhällsproblem så är det enormt viktigt att man isolerar det man vill mäta. Och om du på allvar tror, tycker och anser att sekularisering är orsaken till depression så är du ute och cyklar. Självklart kan du förnumstigt och retoriskt raljera om det, men du kan aldrig uttala dig vetenskapligt om att så är fallet.

    Mvh
    /Malacoda

Trackbacks

  1. Några sista ord till dig Göran « Ingers blogg
  2. Jag knäckte nöten! « lena alun
  3. Högre kvalitet i den akademiska teologiska högskoleutbildningen « lena alun

Kommentera

